Mexiko 2022

Tulum, Quintana Roo

(17/1-22) Var uppe vid 8-tiden och åt frukost. Fick en smärre chock när jag går ut ur rummet. 14 grader utomhus! Tjejerna som serverar frukosten klagade högljutt på kylan och en av dom hade en tunnare täckjacka på sig! Vädret var helklart idag med obetydlig vind. Jag hade två planer för idag. Antingen spendera första halvan av dagen på stranden och andra halvan vid någon cenote eller första halvan på stranden och andra halvan i Tulum pueblo. Det visade sig bli det sistnämnda till slut. Jag har hittills inte besökt en enda cenote på resan. I Playa del Carmen kändes det som att jag inte hade tiden riktigt. Här i Tulum så känns dom cenotes som är något att ha så extremt upphaussade och turistiga. När man läser recensionerna om dom blir man lite mörkrädd. Sedan så är priserna rätt så extrema kan jag tycka. 500 peso kostar Gran Cenote som verkar vara den stora attraktionen inom cykelavstånd från Tulum pueblo. Det är 220 kronor! Det verkar finnas bättre cenotes på andra håll på Yucatan-halvön så det ordnar sig nog med den biten.

Efter frukost började med att hyra en cykel för dagen för 80 pesos. Trampade därefter genast ner till Playa Las Palmas. Jag måste nämna stranden Playa Las Palmas/Playa Paraiso en extra gång. Stranden som var anledningen till att jag blev här i lite mer än en vecka. Den är verkligen absolut världsklass. Jag har sett hundratals stränder i tropikerna under ett 30-tal år så jag tycker mig ha lite att jämföra med. Det finns inte nog med superlativer att ta till för att beskriva hur fin denna strand är. Rent och fräscht och långa sträckor med ingenting. Bara natur och på sin höjd lite småhyddor. Med andra ord fullständig avsaknad av stora megaresorts. Sedan är solen denna årstid perfekt i höjd och bränner inte som längre ner mot ekvatorn. En het svensk sommardag är varmare än vad det är här nu. Hade det inte varit för att min hud fortfarande är så ömtålig hade jag spenderade ännu längre än de fyra timmar jag spenderade på stranden idag. Trots att jag kör med solfaktor 30 så finns det ändå en gräns för hur mycket jag klarar av solstrålning i nuläget. Det återstår att se senare ikväll och imorgon hur lagom jag skötte solandet idag.

Imorgon är det dags för nya spännande äventyr. Ska bli härligt att åka till en ny destination igen. Förhoppningsvis är det lite mindre turism där än på de två massturistade platser jag varit än så länge. Jag måste ändå säga att både Playa del Carmen och Tulum har känts rätt lugna om man jämför med många andra populära turistorter runt om i världen. Självfallet har en del förmodligen att göra med pandemin, men det är ändå relativt bra tryck på turismen till Mexiko trots pandemin på grund av att det inte finns några inreserestriktioner. Frågar du mig så tycker jag att Mexiko har agerat väldigt smart under hela pandemin, då man byggt upp ett förtroende genom att hålla fast vid samma inreseregler hela tiden. Många räddade uppehällen inom turistbranschen.

Denna sista kväll i Tulum hittade jag en fantastiskt bra restaurang, La Braceria Tulum. Riktigt hög klass på stekar och hamburgare. Dessutom bra priser och ett fantastiskt bemötande. Som avslutning bjöds jag på en tequila. Mycket trevlig avslutning på Tulum-äventyret!

(16/1-22) Andra dagen på resan med dåligt väder. Något sämre än den 10 januari då jag anlände till Tulum. Regn och kastvindar första halvan av dagen. På eftermiddagen blev det bättre. Jag bestämde mig för att passa på att vila rejält och bara strosa runt i Tulum pueblo. En riktigt stillsam dag som gjord för att bara lata sig, äta och dricka gott!

(15/1-22) Idag blev det efter en del velande en dagstur till Akumal. Tog en collectivo från centrala Tulum och sa till chauffören att jag ville gå av i Akumal. Precis innan vi kommer fram så skriker jag Akumal flera gånger utan att han bryr sig eller kanske inte hör. Till slut säger en av passagerarna till honom och han kör genast in till sidan av motorvägen. När jag hoppar av och tittar på avståndet till Akumal så är det nio kilometer dit. Jag blev avsläppt nio kilometer norr om Akumal! Det löste sig rätt snabbt. Jag gick bara över på andra sidan motorvägen och flaggade in första bästa collectivo på väg tillbaka i riktning mot Tulum. Jag betalade 40 pesos på den första transporten och 25 pesos tillbaka till Akumal. Småpengar. För er som undrar vad det kostar att åka riktigt lokalt här. Collectivo passar bra när man max ska åka typ fem till tio mil och inte har mycket packning, helst bara en liten ryggsäck. Då det är små minibussar är det ju självfallet en extra smittorisk i dessa tider.

När jag promenerat ner den dryga kilometern från motorvägen till Akumal beach visar det att man först passerar genom och sedan kommer det en skylt som säger beach. När man följer den så hamnar i en sorts entré med vändkors. ”Ticket” säger mannen som står vid ett av vändkorsen. Jag skulle tydligen ha köpt en biljett tidigare som kostar 120 pesos. Jag vänder på klacken och börjar gå tillbaka samma väg jag kom, upp mot motorvägen igen. Detta gjorde jag bara av ren princip, det handlar ju bara om 53 kronor. När han dessutom påstår att det är regeringen som är inblandad känns det ännu dummare. På vägen upp till motorvägen träffar jag turligt nog på en kille som verkar köra motorcykeltaxi som pratar riktigt bra engelska. Då passar jag på att fråga ut honom om det här. Då berättar han att det varit avgift för att besöka stranden i 2-3 års tid. När jag nämner att jag läst att man istället för att betala avgiften kan äta på en restaurang och sedan därigenom få tillträde till stranden bekräftar han det. Sedan förklarar han kort vägen till första restaurang. Detta räddade i princip min dagstur till Akumal från att bli ett fiasko, det vill säga att jag fått åka tillbaka till Tulum tomhänt bara för att jag är så tjurig. Lunch hade jag jag planerat att äta i Akumal så en restaurang var dessutom precis vad jag behövde. Jag beställde in en chicken fajitas och den var väl sådär. Jag blev någorlunda mätt åtminstone. Sedan blev det en promenad på stranden som verkligen visar sig vara världsklass. Jag tog ett snabbt bad och solade lite och allt som allt blev jag i Akumal tre timmar innan jag åkte tillbaka till Tulum. Precis lagom.

Det jag också hade kunnat göra som är populärt i Akumal, var att snorkla och kolla in havssköldpaddor. Man har inhägnat ett litet område en bit ut i vattnet där alla turister trängs och snorklar runt. Det var otroligt mycket folk som snorklade när jag var där. Det faktum att jag har gjort det många gånger tidigare på andra ställen i världen gjorde att jag bestämde mig för att hoppa över. Detta blev en trevlig dag. Jag kände mig lite krasslig i morse så detta kändes lagom som aktivitet.

Bilder ovan från min halvdagstur till Akumal.

(14/1-22) Hyrde cykel av hotellet i dag. Det var på tiden. Avstånden är alldeles för långa för att gå här i Tulum. Det gäller särskilt om man behöver ta sig mellan staden och stranden vilket snabbt adderar upp till åtskilliga kilometer till fots varje dag. Från mitt hotell till sydligaste delen av Playa Las Palmas är det ganska precis fem kilometer.
Dagen blev en repris av gårdagen. Stranden några timmar sedan resten av dagen i Tulum town.

Lite blandade bilder för att visa hur det ser ut i Tulum town (Tulum Pueblo).

(13/1-22) Efter frukost tog jag en promenad ner till Playa Las Palmas som ligger precis fem kilometer från mitt hotell. Till min stora glädje var all sargassum nu borta vilket innebär att stranden nu håller absolut högsta klass. Vit pudersand, kristallklart vatten och lagom långgrunt. Dessutom är klimatet helt perfekt denna årstid. Jag tror att denna strand ligger på topp tre av alla stränder jag sett i mitt liv. Klimatet är också helt fantastiskt. Lagom varmt både i luften och i vattnet. Det känns som att vattentemperaturen ligger någonstans runt 22-23 grader. Tyckte det var rätt kyligt innan man doppat sig. Hade jag inte varit så känslig för solen fortfarande hade jag stannat mycket längre på stranden än jag gjorde idag. Jag använder solfaktor 30. Solen är inte lika stark här som på exempelvis breddgrad 10-15 såklart.

Playa Las Palmas, Tulum. Absolut världsklass. Dessutom ett underbart klimat i januari.

Tillbaka till hotellet vid 14-tiden för en snabbdusch och sedan ut och käka en supergod taco-lunch.

På eftermiddagen var jag tvungen att ta ett par beslut gällande morgondagen då kommande natt är min sista på hotellbokningen här i Tulum. Igår avbokade jag ett hotell i Mahahual efter att ha hört från flera personer att det inte är värt att åka dit. Samstämmigt påstås det att stranden inte är vad den varit samt att det är för litet och att det dessutom dumpas turister från kryssningsfartyg vilket totalt förändrat byn de senaste åren. Sant eller inte, jag tog beslutet att avboka en tre-nätters vistelse där. Istället bokade jag ett hotell för tre nätter i Bacalar. Bacalar ska vara riktigt fint och ligger mysigt beläget vid den vackra sjön Laguna Bacalar. Efter att ha funderat lite mer under eftermiddagen bestämde jag mig för att förlänga vistelsen här i Tulum med fyra nätter. Jag pratade med ägaren till hotellet och gjorde upp om ett bra pris (utan inblandning av tredje part). Det gick han med på direkt. Det känns helt rätt att förlänga vistelsen då fyra nätter i Tulum är i minsta laget. Med andra ord så avbokade jag även Bacalar. Jag kanske åker dit efter Tulum, jag får se. Det kommer bli totalt åtta nätter i Tulum. Med tanke på förhållandena som råder med covid-19 så är det lika bra att ta det lite smart och stanna lite längre på de ställen man trivs.

Ikväll har det varit 17 grader ute, vilket är den kallaste temperaturen hittills på resan. T-shirt och shorts har känts lite kyligt att promenera runt i!

(12/1-22) Idag blev det ett besök till ruinstaden Cobá. För att ta mig dit tog jag en collectivo (minibuss) som kostade 70 pesos. Avståndet från Tulum till Cobá är 45 kilometer. Jag och ett franskt par var de första att sätta sig i en collectivo. Vi fick vänta en bra stund innan minibussen fylldes upp med ytterligare några passagerare. Ett tag var det nära att vi chartrade den. Det skulle endast ha kostat oss 500 pesos. När det började komma ytterligare någon passagerare här och där tyckte chauffören att vi skulle vänta lite till. Till slut var det dags för avfärd.

Jag hade läst en del om Cobá innan mitt besök men när jag väl var på plats så kändes det som att det inte var tillräckligt. Entrébiljetten kostade 100 pesos. Det får man säga är ett bra pris för en sådan här fin sevärdhet. Det tog mig ungefär två timmar att gå igenom det mesta Cobá har att erbjuda. Det stora dragplåstret i Cobá är den 42 meter höga pyramiden, Nohuch Mul. Pyramiden är den högsta på hela Yucatan-halvön. När jag började närma pyramiden och fick syn på den fick jag gåshud på armarna. En riktigt mäktig upplevelse att få se den i verkligheten.

Bilder ovan från min halvdagstur till Cobá.

När jag kommit ut från området var det helt tomt på människor, så när som på några få turister med egna bilar. Jag såg inte till några bussar eller collectivos med destination Tulum. Jag passade på att äta lunch. Efter att ha väntat i ungefär en halvtimme dök det upp en collectivo som jag till slut fick ha för mig själv hela vägen tillbaka till Tulum!

Eftermiddagen blev lugn med promenader kors och tvärs i Tulum town. Allt som allt en mycket trevlig dag. Cobá var verkligen värt ett besök.

(11/1-22) Började dagen med en promenad till ruinerna här i Tulum direkt efter frukost. Ruinerna öppnar klockan 09.00 och det är vid den tiden man vill vara på plats för att undvika de stora massorna av turister som anländer i en strid ström under dagen. Åtminstone pre-covid-19. När jag kom fram visade det sig att det inte var så mycket folk. Entrén kostade 85 pesos vilket är ett bra pris med tanke på klassen på denna sevärdhet. Jag tog mig min tid och kollade igenom i stort sett allt på ett par timmar innan jag lämnade området och sedan tog mig till första stranden alldeles söder om ruinerna, Playa Santa Fe. Där blev det sol och bad i två timmar. Sedan blev det även att kolla in Playa Paraiso och Playa Las Palmas. Alla dessa tre stränder är världsklass normalt sett, men just nu är det rätt mycket sargassum på alla tre stränderna. Jag vet inte om det är normalt att det är så här mycket denna årstid.

Bilder ovan från dom världsberömda ruinerna i Tulum.

Jag gick nog närmare 15 kilometer innan jag var tillbaka på hotellet. Eftermiddag och kväll spenderades i centrala Tulum med en massa god mat, både streetfood och bra restaurang-mat testades. Hittills har jag ännu inte ätit någon måltid jag inte tycker är gott.

Stränderna som normalt sett är världsklass var inte riktigt det idag. Det berodde enbart på all sargassum. När det väl är borta kommer det otroligt vackra fram igen. Det borde inte vara långt borta nu då upprensningen har påbörjats.

(10/1-22) Resa från Playa del Carmen till Tulum med avgångstid 12.07. Ytterligare en resa med företaget ADO, samma företag jag reste med från flygplatsen i Cancún till Playa del Carmen. Biljetten kostade 106 peso. Resan tog ganska precis en timme. När bussen anlänt till ADO-terminalen i Tulum hade jag bara ungefär en kilometer att gå till hotellet. Allting är alltid platt i den här delen av Mexiko vilket är väldigt skönt när man ska gå lite längre sträckor med packning.

Efter incheckning på det lilla mysiga hotell jag bokat för ett par månader sedan redan, tog jag en promenad i Tulum och kunde konstatera att det är ett ganska ruffigt litet ställe. Lite av ”lastbilsstopp-längs-motorvägen-känsla” över det hela. Till stranden och Zona Hotelera är det några kilometer. Jag bor alltså i Tulum pueblo. Trots det är priserna relativt höga på boendena här, men inte ens i närheten av vad dom är där. Jag betalar 62,50 USD per natt inklusive frukost. Det är en bra deal tycker jag. Särskilt med tanke på att jag nu befinner mig i ett av landets absolut dyraste områden.

Bilder från första bekantskapen med Tulum.

Det har hänt en del tråkiga saker på senare tid här i staden. Den senaste är skjutningen mot en restaurang där flera turister blev träffade varav två tjejer dog. Enligt polisen rör det sig om kartell-relaterade uppgörelser där vanligt folk råkar vara på fel plats vid fel tidpunkt. Med tanke på turismens betydelse för Tulum förstår jag lokalbefolkningens ilska och oro. Som om inte pandemin vore nog.

Förhoppningen idag var att jag skulle hinna ta en sväng till Maya-ruinerna (Tulum ruins) innan mörkrets inbrott. Det blev tyvärr inget besök idag. Dels kom det massiva regn och dels kände jag det var bättre att bekanta mig lite med staden först och främst. Ruinerna får vänta till imorgon. Vädret har varit mycket oberäkneligt både igår och idag.