Kina och Filippinerna 2008-2009

Sugar beach (Langub beach), Sipalay, Negros Occidental, Filippinerna

(15/1-09) Solen vägrar titta fram, det är det enda som inte är riktigt bra. Vädret är mycket konstigt, det är jättemulet men det regnar inte. Vindarna är starka. I övrigt så är detta ett toppen ställe att ladda batterierna på inför jobb och stress hemma i Sverige. Trots detta så måste jag nog dra vidare imorgon bitti. Det verkar inte som att jag kommer att få något foto av Sugar beach under strålande solsken, vilket är lite synd. Funderar på att åka till Guimaras härnäst. Verkar vara en riktigt trevlig liten ö mellan Negros och Panay. Har tänkt att åka dit förut men har aldrig varit så nära som nu. 2006 var det stort oljeutsläpp där, men det sägs att de stränder som påverkades är sanerade nu.
Mitt boende på Bermuda Resort, Sugar beach, Sipalay, Negros.
Mitt boende på Sugar beach, Bermuda beach resort.

Sugar beach, Sipalay, Negros. Vädret gör att stranden inte alls är så vacker på bilden som den borde vara!
Sugar beach, Sipalay, Negros.

Mina dagliga chaufförer hjälper mig att ta mig till stranden för löpträningen!
5 peso per tripp kostade det. På bilden kan man se att det är en kort båttur det är frågan om.

Francis och Zenaida, ägare av Bermuda beach resort, Sugar beach.
Stolta ägare av Bermuda beach resort, Francis & Zenaida, Sugar beach.

Jag tillsammans med Zenaida, Bermuda beach resort, Sugar beach.
Zenaida och jag bakom bardisken.

(14/1-09) Är i Sipalay town nu igen efter en trek på 2 mil! Problemet som har varit hela tiden är vädret. Regnet hänger i luften hela tiden och har så gjort merparten av tiden här på Filippinerna. Lokalbefolkningen säger hela tiden att vädret är onormalt. Då skall man betänka att jag rest genom landets halva längd snart i syd-nordlig riktning. På sätt och vis har vädret passat bra idag, eftersom det varit mulet och blåsigt, men utan regnet. Det är ju perfekt då man är ute på trekking. Klockan är snart 17 och jag kan inte skriva så mycket idag eftersom jag har ett par kilometer kvar att gå innan jag når Sugar beach. Måste hinna hem innan mörkret infaller. Nu hoppas jag på bra väder imorgon så man kan sola en del. Jag blir här minst till fredag. Det börjar känna som att man börjar få en del fobier inför att åka tillbaka till Sverige redan nu.

Vill idag be om ursäkt till alla Stockholmare för inlägget igår. Men man måste få bli irriterad på småsaker ibland. Man skall inte generalisera, men i fallet med Stockholm så blir det lätt så!

Nu skall jag påbörja vandringen tillbaka, och sedan inte göra någonting när jag kommer hem! Det är huvudsysselsättningen här på kvällarna!

(13/1-09) Igår var det resdag. Startade klockan 07.00 från Dumaguete och kom fram till Sipalay city klockan 14.00 efter två bussbyten och en del väntan det sista bussbyte. På den sista bussen träffade jag ett svenskt par från Stockholm. Tjejen var ursprungligen från Umeå. Mer om dem lite senare. Väl framme i Sipalay så var det till att försöka ta sig ut till Sugar beach som ligger en bit norr om själva Sipalay city. Paret åkte direkt till Sugar beach medan jag föredrog att äta i Sipalay först, eftersom jag inte hade ätit på hela dagen. Käkade i lugn och ro och träffade en kille från Schweiz som var bosatt här. Jag visste redan att det fanns två sätt att ta sig till Sugar beach. Det ena var med båt direkt till stranden och det andra med tricyle och sedan korsa en liten flod. Valde att göra det senare med Schweizaren och hans fru och tio månader gamla baby. Ute på Sugar beach finns det endast fem ställen att bo på och stranden är drygt 500 meter lång och mycket fin! Svenska paret träffade jag på det första stället (de var troligen för lata för att gå och kolla de övriga fyra ställena). Lämnade min ryggsäck hos dem och kollade alla fyra ställena. Det skulle visa sig att varje ställe endast hade ett fåtal rum och till varav ett par av dem var fullbokade. Jag valde grannstället till svenskarna. Ett ställe som heter Bermuda resort och ägs av en Schweizare som heter Francis. Mycket trevlig kille. Jag betalar lika mycket som paret för mitt rum och vi bor på de två finaste resorterna kan man säga. Paret då. Eftersom killen är från Stockholm så kan man ana vad det är typ utan att vara speciellt rasistisk. Han var trevlig första fem minuterna igår, men har ballat ur eftersom. Han vet allt om detta stället utan att ens har varit här förut. I morse var jag uppe klockan 07.00 för att ta mig grannbeachen via båttur över en flod. Detta för att grannbeachen är 2 km lång och jag kan få ihop 5 km på bara två och en halv vända. Efter dusch och frukost runt 10-tiden träffar jag på paret. Tjejen är trevlig medan killen ska berätta för mig vad som finns på andra sidan floden och startar en vadslagning anågende att det är en by där! Själv hade jag varit där mer än en gång medan han varit där endast en gång, igår vid ankomsten hit. Då sa jag bara att jag varit uppe 3 timmar redan och värmt upp där, så jag vet hur det ser ut där. Då blev han riktigt upphetsad. När jag undrade om han fortfarande ville slå vad, så blev han tyst. Att detta paret överhuvudtaget lyckats ta sig hit är en stor bragd, baserat på deras förutsättningar.

För övrigt så har jag hittat ett riktigt paradis här. Folk här är bland de bästa jag träffat på Filippinerna att ha och göra med. Kommer att stanna länge här och tycker bara det är lite synd att jag inte drog hit ett par dagar tidigare. Men Dumaguete var ju bra också. Lyckades hitta en dator i Sipalay city där jag nu sitter och skriver detta. Tog mig hit på ett tredje sätt, som involverar att gå 4-5 km längs ett par stränder och två floder att korsa. Det är hälften så billigt här med det mesta jämfört med på resorterna ute på Sugar beach, så jag kan tjäna en hel del på att ta det här tredje alternativet tur och retur, som kostar 20 peso (fyra gånger 5 peso med båt över två floder, tur och retur). Tricycle kostar minst 100 peso tur och retur. Nu ska jag kolla runt i stan, d.v.s. Sipalay city. Har ingen möjlighet att lägga in bilder härifrån ännu. Antingen om några dagar när jag vet att det finns nåt ställe med kortläsare, alternativ vid nästa större stad kan det komma in några bilder.

Det finns ingen flygplats här, vilket kan förklara att det är så lite utvecklat här. Från Bacolod (huvudstad i provinsen Negros Occidental) tar det ca 4 timmar med buss hit enligt uppgift. Från Dumaguete (Negros Orientals huvudstad, varifrån jag kom) tar det 6-7 timmar normalt sett. Verkligen ett paradis har jag har hittat här! Bor mitt på Sugar beach för 1000 peso per natt! Mycket fint boende, med toppkvalité på restaurangen!