Kina och Filippinerna 2008-2009

Dapitan City, Zamboanga Del Norte, Filippinerna

(7/1-09) Allting blir bara bättre och bättre just nu, hälsan och framförallt den fysiska formen. Gick upp vid 7-tiden och drog iväg och sprang mitt första 5 km pass. De tidigare har varit 3 km. Jakten på sub20 på 5 km fortsätter. Det är snart dags att börja trycka på ordentligt nu. Fick runt 21.15 idag på asfalt. Resten av dagen spenderades med att sola, vid den enda poolen som tillhör Dapitan city resort hotel. Jag bor granne med det hotellet och kan för en tredjedel av vad rummen kostar där, plus att jag för 10 kr per dag kan nyttja poolen! Helt perfekt. Innan jag drog till poolen så var jag och tog backup på bilderna på mitt minneskort som inte längre fungerar i kameran. Det var precis som jag befarade, fullt med virus på minneskortet. En jätteduktig kille på 16 år fixade det och brände en cd åt mig som backup. Han fick dubbelt betalt eftersom dessa bilder är ovärderliga för mig. Dubbelt betalt innebar 20 kr istället för 10 kr, vilket gjorde killen överlycklig.

Jag har väldigt svårt att bestämma mig för när jag skall lämna detta mycket trevliga ställe, men jag måste nog åka till Negros imorgon torsdag. Måste fixa med myndigheterna där så jag får visumet förlängt. Sedan hade jag tänkt att jag skulle ta mig till Sipalay på Negros sydvästra del, för att där slå mig ner på Sugar beach, vilket skall vara som Boracay. Nästan helt fritt från turister enligt senaste rapporterna. Det lär dock finnas ställen att bo på till skillnad från Gumasa beach som jag åkte till på södra Mindanao.

Det som verkligen slår en när man reser runt här på Mindanao är att det inte är några som är hotfulla eller otrevliga. Ingen som erbjuder droger, prostituerade eller överhuvudtaget är efterhängsen. En del gatubarn som tigger pengar är det enda. Det jag har bestämt mig för att göra nästa gång gatubarn tigger av mig är att bjuda dem på mat. Det eller ingenting. Man skall inte ge pengar, eftersom de går till pappas alkohol alternativt eget missbruk.
Så vi får väl se nu då ifall det blir någon båtbiljett köpt inför morgondagen!

(6/1-09) Blev kvar här i Dapitan mycket längre än jag trodde. Dapitan och Dipolog verkar vara det fredliga bortglömda nordvästra hörnet av Mindanao. Knappt ens nämnt i guide böckerna. Till skillnad från Iligan city så ser jag inga militärer och allt verkar helt lugnt. Åker man kvällstid utanför städerna så finns det risk för kidnappning. En italiensk präst blev kidnappad i dessa trakter för inte så länge sedan. Jag trivs ypperligt här. Det enda trista grej som har hänt så här långt var igår när jag troligen fick något virus på mitt minneskort, kameran kan ej längre läsa det. Hoppas inte mina 400+ bilder är försvunna nu. Då blir jag lite ledsen. Ska försöka kolla upp detta idag. Har precis köpt en egen usb enhet som passar för mitt minneskort. Mycket konstigt att jag inte köpt en tidigare, kostade endast 30 kr!
För närvarande ser dagarna ut så här:
07.00 Går upp eftersom det är mycket trevligt att vara uppe tidigt på morgonen i tropikerna (om jag inte är bakis eller känner mig allmänt trött och hängig vinns mycket på att gå upp den här tiden).
08.00 Frukost i lugnt tempo.
09.00-10.00 Löpning 5 km. Ju tidigare desto bättre eftersom det blir varmare och varmare, men frukosten måste vilas ner först.
12.00 Lunch
13.00 Åker ofta till Dipolog, alternativt solar här i Dapitan om det är bra väder.
18.00 Middag. Bra mat med fisk, räkor och övrig ”seafood”. Nästan noll alkohol konsumtion, förutom en eller annan öl till middagen (går ej ihop med löpträningen).
22.00 Läggdags.
Just nu har den totala nollstressen infunnit sig, vilket är den stora poängen med en semester!

(5/1-09) Mitt tredje löppass idag trots lite hosta. Åkte även på en dagstur till Dipolog för att kolla in staden. Den är mer än dubbelt så stor sett till folkmängd, jämför med staden jag bor i, Dapitan. Skiljer bara några mil mellan dessa två städer. Jag tycker det är trevligt här, mycket lugnare, skönare och framförallt renare än många andra Filippinska städer jag besökt. Blir nog kvar i Dapitan några dagar. Jag kan lätt ta mig till Negros med snabbfärja vilken dag som helst. Det går en snabbfärja om dagen till Dumaguete. Vädret då? Idag och igår är de två första dagarna som det varit relativt stabilt väder sedan jag kom till Filippinerna. Detta beror till stor del på att stora delar av Mindanao har varit utsatt för regnet från tyfonen Auring. Mindanao självt ligger söder om tyfonbältet, men kan få mycket regn ifall en tyfon passerar alldeles direkt norr om ön.

(4/1-09) Tanken var att jag skulle ta mig från Mindanao till Negros idag, men i sista stund bestämde jag mig för att stanna i staden där färjan skulle tagit mig till Dumaguete, Negros. Staden heter Dapitan och är en charmig liten historia. Har redan tagit reda på att staden är relativt ofarlig, jämfört med Iligan city i alla fall. Det tog ca 6 timmar från Iligan att åka hit. En och samma buss och en kortare färjetur. Det finns en inte alltför vacker strand strand här mitt i staden och folk badar här. Verkar som att det bor runt 60 000 i Dapitan. Blir kvar här tills jag känner mig redo att dra vidare upp mot Visayas. Det verkar gå en båt om dagen mellan Dapitan och Dumaguete på Negros i Visayas.