Guatemala, El Salvador, Honduras och Mexiko 2024

Isla de Flores, Guatemala

(10/2-24) En lugn sista dag här i Flores då jag bara har njutit av denna lilla mysiga ö i den nordligaste delen av Guatemala. I morgon väntar nya äventyr. Transport bokades igår efter Tikal-äventyret. Jag har träningsvärk i benen idag. Sträckan som avverkades till fots igår i parken blev ungefär 15 kilometer!

(9/2-24) Idag var det dags för en riktig höjdpunkt på resan. Avfärd 06.00 från Flores till Tikal. Vi anlände till parkentrén runt 07.45 och fick erbjudande om att äta frukost där. Det var en glädjande överraskning för mig då jag inte åt mer än två bananer innan jag lämnade Flores. Efter frukost så insåg jag att jag var en av få som inte hade bokat guide för Tikal. Ett medvetet val vilket jag förklarade i gårdagens inlägg. Detta innebar att jag efter frukosten kunde ge mig iväg in i parken före alla andra som var tvungen att vänta tills alla hade ätit sin frukost för att sedan invänta sina guider. Vid entrén ungefär 300 meter från platsen vi åt frukost, noterar jag medan jag skriver mitt namn under dagens datum i gästboken att jag är den fjärde personen in i parken sedan dess öppning klockan 06.00! Detta var onekligen en bra start på dagen. Jag löste biljetten på 150 Quetzales och gick med snabba steg mot Templo VI. Jag har studerat Tikal från och till sedan månader tillbaka och så även kartan över området. Med andra ord så hade jag sedan länge en bra rutt etablerad i huvudet avseende i vilken ordning jag skulle se de viktigaste byggnaderna. De flesta turister går direkt till Plaza Central vilket jag hade som plan att gå till lite senare. Templo VI är inte så mycket att se och verkade dessutom vara mitt uppe i en restaurering vid mitt besök. På grund av både rån och våldtäkter vid Templo VI rekommenderas man inte att gå dit själv vilket jag ignorerade fullständigt. Dumdristigt? Ja kanske, men jag antog att risken för detta skulle vara låg så här tidigt på morgonen.

Det fina med att gå först till Templo VI är att man efter det har raka spåret till Templo V vilket är ett fantastiskt tempel. Jag hoppade över ett område med byggnader som kallas Grupo G på vägen dit. Templo V är den nästa högsta byggnaden i Tikal med sina 57 meter. Templet är daterat till att ha konstruerats på 700-talet (e.Kr) men kan ha börjat konstrueras så tidigt som i mitten av 650-talet. Dess skick är fantastiskt och fasaden är mycket brant. När jag anlände till templet blev jag ombedd att bara snabbt ta några foton då dom skulle stänga av området på grund av att dom hittat getingbon högt uppe på templets fasad som dom ville förstöra. Jag spenderade inte många minuter vid templet vilket gjorde att bestämde mig för att komma tillbaka till platsen senare under dagen i mån av tid.

Näst på tur var Plaza Central. Trots att jag inte gjorde som många andra och gick till Central Plaza direkt hoppades jag ändå vara före grupper och andra individuella besökare dit. Templo VI och Templo V hade tagit mig 45 minuter. När jag en kvart senare anlände till Plaza Central var det inga turister där. Endast några parkarbetare vars enda syssla förmodligen är att vakta monumenten. Den västra sidan av Central Plaza domineras av Templo II och den östra sidan av Templo I (även kallat El Gran Jaguar alternativt Temple of Ah Cacao). Jag började med att klättra upp på Templo II vilket ger en magnifik utsikt över Plaza Central och Templo I. Man klättrar inte uppför trappan på pyramiden då det inte är tillåtet, utan upp via en ställning som är byggd på baksidan av byggnaden. Bra för bevarandet av byggnaden och mycket säkrare dessutom med riktiga trappsteg. Efter att ha utforskat den norra och den södra sidan av Central Plaza begav jag mig vidare till Templo III. Templo III var lite som Templo VI. Mer eller mindre något man bara passerar på väg till andra mer sevärda byggnader, i detta fall Templo IV. På väg till Templo IV hoppade jag över Mundo Perdido Pyramid (The Lost World Pyramid) på grund av att jag ville vara ensam när jag klättrade Templo IV. Templo IV är den högsta strukturen i Tikal med ofattbara 65 meter i höjd. Utsikten från nära toppen av byggnaden är magnifik. Rakt österut sticker Templo I, Templo II och Templo III upp ur djungelns massiva grönska. Jag stannade uppe på Templo IV en halvtimme. Efter att ha varit ensam större delen av den tiden anlände en mindre grupp turister vilket inte besvärade mig särskilt mycket. Det är från denna byggnad den vackra berömda soluppgången över Tikal beskådas. Det sägs vara en fantastisk och på samma gång mystisk vy med soluppgången sammanvävd med dimman som hänger över djungeln.

Efter Templo IV begav mig till Mundo Perdido Pyramid (The Lost World Pyramid). Mundo Perdido Pyramid ligger vid en Plaza där Talud-Tablero Temple ligger på andra sidan. Dessa båda byggnader är tillåtna att klättra. Mundo Perdido Pyramid klättras via liknande ställningar som är byggda för Templo II och Templo IV. Talud-Tablero Temple klättras via byggnadens fasad. Den var brant och varje steg var relativt smalt så försiktighet var viktigt här. Här lär det ha hänt olyckor med dödlig utgång.

Efter att ha utforskat en hel del andra byggnader och olika typer av altare avslutade jag mitt Tikal-besök med att återbesöka Templo V och den här gången var platsen framför templet öppet och det fanns heller inte en människa där!

Sista kilometern till entrén fick jag springa från och till för att inte missa minibussen tillbaka till Flores klockan 13. Mitt besök gick väldigt om man ser till taktiskt genomförande och Tikal motsvarade mina förväntningar med råge. Tikal hamnar lätt som minst topp tre av de arkeologiska platser jag sett i mitt liv. Jag får väl smälta det här innan jag bestämmer mig för om Tikal hamnar etta, tvåa eller trea. En fantastisk dag helt enkelt. Dessa dagar uppskattar man särskilt mycket när man är på resa. Det jag ser som en stor fördel med Tikal jämfört med till exempel Chichén-Itzá är att det inte kommer lika mycket turister från när- och fjärran hit då det är lite mer avlägset. Chichén-Itzá besöks till och med av folk som är på kryssningar i Karibien.

Utöver allt annat så har jag idag även sett vrålapor, stora tarantula-spindlar och näsbjörnar. Endast det sistnämnda djuret lyckades jag fånga bild. Försökte fotografera några apor när dom rörde sig snabbt högt upp i träden med dåligt resultat.

Bilder ovan från mitt besök till magiska Tikal.

(8/2-24) Idag blev det att bland annat ta en båt över till San Miguel och trekka lite. Jag hade fått tips om en utsiktsplats vid namn Mirador Rey Canek som skulle vara otroligt vacker. Det stämde verkligen.

Bilderna ovan visar en lugn, fin och skön dag vid Lake Petén Itzá med omgivningar.

Jag ville inte göra Tikal idag då jag kände att jag behövde lite vila. Däremot så bokade jag vid lunch en tur och returbiljett till Tikal för imorgon till priset av 100 Quetzales. Det är enkelt att boka biljett när man väl satt sig in i alla olika varianter som finns. Kände mig lite förvirrad när jag började titta på det här på nätet. Som vanligt är det lite olika beskrivningar och det är svårt att veta vilken information som är färsk och går att lita på så det bästa man kan göra är att prata med folk på plats. Först och främst kan man köpa tre olika sorters biljetter till Tikal. En biljett för bevittnande av soluppgången som kräver att man åker 03.30 från Flores. Denna biljett ger tillträde till parken före dess öppning klockan 06.00. Sedan finns det en dagsbiljett som innebär att man håller sig inom parkens öppettider som är 06.00-18.00. Slutligen finns det en biljett för bevittnande av solnedgången som tillåter att man befinner sig i parken efter dess stängning. Jag har valt biljetten som gäller dagtid. Jag hade att välja mellan att åka 04.30, 06.00, 08.00 och 10.00. Jag valde 06.00. Biljetten till parken löses på plats eller köps innan online. Jag kommer att köpa den på plats. Oavsett om biljett köps online eller på plats behöver man pass för att få tillträde till parken. Jag träffade en tjej idag som jag åt lunch med som glömde att ta med sig passet och därmed blev tvungen att ta första bästa buss tillbaka till Flores. Riktigt trist erfarenhet. Hon hade dessutom inte tid att göra om resan imorgon så hon var väldigt ledsen över det hela.

Jag hoppas jag lite flyt imorgon samt att jag hittar ett bra rutt som tar mig till de viktigaste sevärdheterna. Bussen går tillbaka klockan 14.00 vilket innebär att jag har sex till sju timmar på mig att göra min grej. Med det menar jag framförallt att jag valde att inte boka någon guide. Det som händer om man väljer guide är att man hamnar i en större grupp, vilket är något jag helst undviker. Det finns ju självklart även fördelar med det under förutsättning att det är en bra guide.

(7/2-24) Resa från Río Dulce till Flores. Resan gick smidigt då jag hade bokat transport med Gekko Trails Explorer. Det är fjärde gången denna resa jag använder mig av dom. Bussresan tog ungefär fyra timmar. Hotellet skjutsade mig och en tjej från Bermuda med båt från Kangaroo Hotel till bryggan vid bron i Río Dulce. Därifrån gick vi sedan till en busstation en dryg kilometer in i staden längs motorvägen.

Efter ankomst till Flores hade jag endast 170 meter till hotellet.

Eftermiddag och kväll spenderades med promenader runt denna lilla, mysiga och trevliga ö. Ön känns turistig trots att det inte verkar vara så mycket turister här just nu. Det här ser ut att bli ett mycket trevligt stopp på min resa. Jag är väldigt glad att jag bokade fyra nätter här.

Jag fattade genast tycke för Isla de Flores som är en riktigt mysig plats. Den nästan obefintliga trafiken gör också sitt till. Massor med charm och färg vilket kan ses på bilderna ovan från mitt första möte med denna lilla ö.