Thailand, Kambodja och Förenade Arabemiraten 2019

Phnom Penh, Kambodja (del 2)

(20/2-19) Idag fixar jag lite med tvätt och förbereder mitt nästa stora äventyr som börjar i övermorgon. Det kommer att bli en omtumlande men intressant upplevelse. Som vanligt så är det alltid otroligt intressant att besöka ett nytt land.

Jag haft kameran med mig ute på stan en stund idag för att dokumentera Riverside. Jag har spenderat mycket tid i området under denna resa, men inte fotograferat så mycket. 2004 ansågs området lite farligt efter mörkrets inbrott. Nuförtiden är det mycket mer upplyst och trevligt kvällstid. Det förekommer dock fortfarande lite skumt folk som stryker runt. Det är viktigt att vara på sin vakt avseende ficktjuvar.

Dom flesta bilderna ovan är tagna vid Phnom Penh Riverside.

(19/2-19) Spenderade i stort sett hela dagen på street 136 där jag valde ut en bar som verkade trevlig. Träffade på ett par amerikaner och en britt under tiden jag var där. Amerikanen var riktigt intressant. Det visade sig att han var släkt med Bill Gibbons i ZZ Top! Han gick i pension vid 53 års ålder och har sedan dess haft pensionsutbetalningar på 2000 USD i månaden. Dessutom hyr han ut sitt hus i Kalifornien till en familj, vilket ger honom ytterligare ekonomisk frihet. Han sålde även ett antal kilo marijuana sedan 35-40 år tillbaka. En verksamhet som gett mycket extra pengar genom åren. Den senaste tidens legaliseringsvåg i USA har dock medfört att priset gått ner rätt ordentligt. Vilka udda människor man träffar när man är på resande fot. Berättelserna om gubbarna i ZZ Top samt hans medverkan i Vietnamkriget var otroligt intressanta att lyssna på.

(18/2-19) Stora delar av dagen spenderades på Russian Market som var öppet denna gång. Vid mitt förra besök i Phnom Penh var det stängt precis den dag jag var där. Förmodligen på grund det kinesiska nyåret. Jag gick även förbi Toul Sleng som verkade ha utvecklats med ljudguider och tydliga skyltar. Alla vägar runt Toul Sleng är asfalterade. Glömmer aldrig min resa med motorcykeltaxi till Toul Sleng 2004 på grusvägar med massor av damm. Jag ville inte gå in då jag besökte denna fasansfulla plats redan 2004. Det blev en rejäl promenad i Phnom Penh idag.

Blandade bilder från dagens långa promenad i Phnom Penh ovan.

(17/2-19) En lugn och skön dag med långa promenader längs Riverside som är väldigt trevligt då luftkvalitén där är mycket bättre än i övriga Phnom Penh.

(16/2-19) Jag har bara tagit det lugnt idag. Ätit fem gånger och tittat runt i centrala Phnom Penh. Det finns alltid något intressant att kolla på.

(15/2-19) Idag har jag varit och kollat lite i området runt tågstationen och gjort ytterligare ett besök till Wat Phnom. Passade även på att besöka ett shopping mall för första gången i Kambodja. Sorya Center Point heter det och ligger nära Central Market. Det var väldigt lite folk där. Det känns som att dom få som har pengar är alldeles för få än så länge i Phnom Penh.

Sist jag besökte Wat Phnom kom jag inte ens in i templet på grund av att det var så mycket folk. Den stora ansamlingen av människor den gången berodde på det kinesiska nyåret. Det här besöket blev på det hela taget mycket bättre och invändigt är templet fantastiskt vackert.

Bilder ovan från Central Market och Sorya Center Point.

Bilder ovan från mitt andra besök till Wat Phnom. Mycket mindre folk den här gången.

Bilder ovan från tågstationen i Phnom Penh samt en del av de skyskrapor som ligger i samma kvarter.

(14/2-19) En lugn dag med mycket vila och återhämtning. Jag har fortfarande strul med magen vilket gör att jag verkligen behöver ta det lugnt idag. Magproblem av denna karaktär då man inte behöver springa på toaletten stup i kvarten är rätt så enkla att stå ut med. Det är otroligt sällan jag har den typen av magproblem, vilket jag är otroligt tacksam för.

(13/2-19) Tung resa idag. Båten gick precis i tid klockan 10.00 från M’Pai Bay. Efter stopp på Saracen Bay Beach var båten framme i Sihanoukville vid 11.15. Tyvärr så hade jag tagit höjd för att båten skulle kunna vara försenad och bokat bussbiljett 13.30. Bra i och för sig att hinna äta lunch. Det skulle visa sig vara väldigt viktigt då bussresan tog 7 timmar till slut. Det kommunicerades innan att den skulle ta runt 4 timmar!
Jag checkade in på mitt förbokade hotell vid 21-tiden. Jag bor ett kvarter närmare riverside nu än sist jag var i staden. Fick en bra rabatt på Cardamom Hotel som kostar 32 USD per natt, vilket är 7 dollar dyrare än förra hotellet. Men då ingår frukost, vilket det inte gjorde på förra stället. Detta gör det här till en bättre affär då hotellet också är ett par klasser bättre.

Efter incheckningen tog jag mig snabbt till riverside för att äta. Det blev att testa en ny restaurang. Mother India heter restaurangen och maten var god. Tyvärr hann jag sedan knappt tillbaka till mitt hotell då jag fick springa på toaletten. Kraftig diarré och magsmärtor. Det har varit en jobbig dag. Men så är det ibland då man är på resande fot. Jag råkar väldigt sällan ut för sånt här, så jag klagar inte. Recensionen för Mother India blir nog inget vidare från min sida.

Bilder från vackra Koh Rong Sanloem vid avresa i morse.