Thailand, Kambodja och Förenade Arabemiraten 2019

Bangkok, Thailand (del 2)

(3/3-19) Idag har det varit en liknande dag som igår. Först iväg på lite shopping till MBK. Idag kom jag dock hem tomhänt. Eftermiddagen blev det att ta det lugnt och bara strosa runt här kring Victory Monument och sedan sola vid poolen nästan fram till solnedgång. Jag har verkligen fått varva ner många dagar i rad nu. Riktig semester. Då jag normalt sett är väldigt rastlös av mig, så har det gått över förväntan att göra ingenting.

(2/3-19) På förmiddagen var jag upp till Chatuchak Weekend Market och kollade runt lite. Köpte några t-shirts. Eftermiddagen tillbringades vid poolen.

Bilder från Chatuchak Weekend Market idag.

(1/3-19) Innan lunch var jag en vända och tittade runt lite i Chinatown. Jag vet att Chinatown är som bäst på kvällen men samtidigt är det trevligt på dagen också.

Bilder ovan från mysiga Chinatown i Bangkok.

Efter lunch var jag och handlade ytterligare jeans i samma affär på MBK som igår. Samma typ av byxor men andra färger. Nu har jag köpt åtta par byxor!

Sen eftermiddag badade och solade jag vid poolen. Jag har vänt och vridit på att hitta på något i Bangkok jag aldrig gjort förut dom dagar jag har kvar, men jag lyckas inget vidare med det. En sak jag skulle kunna tänka mig att göra är att åka till en flytande marknad. På 90-talet åkte jag mycket flodbåt i kanalerna i Bangkok. Då hyrde man privat båt för några timmar, vilket var väldigt trevligt. Då såg jag lite inslag av flytande marknader här och där. Däremot har jag aldrig varit på en renodlad flytande marknad som exempelvis Damnoen Saduak, som kanske är den mest kända flytande marknaden. Jag får se om det blir att jag åker eller inte. Just nu känns det som att jag inte är så sugen på att gå upp vid 5-tiden på morgonen för att sedan åka 2-3 timmar innan jag är framme. Det är ganska skönt just nu att bara koppla av.

(28/2-19) Idag var jag inställd på att shoppa kläder. Jag började med att promenera till Pratunam Market som jag bor rätt nära den här gången. Det är ungefär en kilometer dit från mitt hotell. Mitt fokus låg på tröjor och t-shirts. Efter att ha gått runt på marknaden en dryg timme gav jag upp. Jag tyckte inte att jag hittade något vettigt alls. Jag bestämde mig för att ta mig till MBK istället och kolla på jeans. Jag hittade rätt snart jeans på samma våning som jag alltid handlat jeans på MBK. Jag tycker det blir svårare och svårare att göra fynd varje gång jag är här. Idag betalade jag 175 kr styck för jeansen.

För övrigt så jag har inte gjort så mycket annat idag. Jag har fortfarande lite strul med magen och det gör att jag inte vill åka på några längre utflykter just nu.

(27/2-19) Idag blev det inte mycket gjort. Har mest vilat och ätit. Efter middagen fick jag lite strul med smärtor i magen. Jag tror det berodde en passionsfrukt-shake jag drack strax efter middagen.

(26/2-19) Mitt på dagen tog jag skytrain från Victory Monument till Sala Daeng där jag gick bort till MRT-station Silom och åkte två stationer till Hua Lamphong. Därifrån gick jag hela vägen till Khao San Road vilket är en promenad på över fyra kilometer! Mitt mål med denna promenad var att ta två turfzoner längs vägen samt att få promenera genom hela Banglamphu, vilket alltid är trevligt. Denna del av Bangkok är den mest charmiga om man även inkluderar chinatown. Jag gick inte igenom centrala chinatown idag. Det får jag göra någon annan dag. Det enda stopp jag gjorde var vid fina Golden Mountain Temple där jag varit många gånger. Det kostar bara 50 baht i inträde att gå upp till toppen vilket det är väl värt. När jag kommit fram till Khao San Road gick jag till vidare till Ram Buttri Road där jag slog mig ner och tog en öl. Sedan gick jag bort till den del av Ram Buttri road som ligger alldeles bakom Khao San Road och satte mig på ett litet ställe där det var en trubadur som körde akustiskt. När jag kom var jag ensam men en dryg timme senare var det en massa nationaliteter på plats. Ett gäng spanjorer dominerade och drack rejält med öl. Jag var inte hemma på hotellet förrän vid 2-tiden på natten. Att ta taxi från Khao San Road till Victory monument kostade bara 61 baht! Jag gav taxichauffören 100 baht. Det förtjänade han verkligen som jobbar den tiden på dygnet.

(25/2-19) En spännande dag på många sätt. Framför allt så var jag nyfiken på mig själv angående min höjdrädsla. Idag var det dags att åka till Bangkoks högsta byggnad, MahaNakhon. När byggnaden färdigställdes 2016 var den högst i staden med sina 314 meter. Sedan 2018 är Magnolias Waterfront Residences at Iconsiam högst med 316 meter. Jag har alltid varit intresserad av höga byggnader och åker upp i såna så ofta jag kan och när det finns möjlighet. Det finns lite olika entréavgifter att välja på beroende på om man nöjer sig med att åka upp till våning 74 eller om man vill åka upp till våning 78 och även då prova på byggnadens skywalk. För mig var valet enkelt. Även om jag är lite osäker på mig själv avseende min höjdrädsla slog jag till och köpte den dyraste biljetten som kostar drygt 300 kr och inkluderar skywalken. Det är jag glad så här i efterhand att jag gjorde! Efter en hel del tvekan så lyckades jag till slut ta mig ut på glaset, vilket var en fantastisk känsla. Ju längre jag var ute på glaset desto mer vågade jag. Till sist kunde jag gå hela skywalken från sida till sida relativt oberörd. Vad gäller att förverkliga det här med ett foto eller två fick jag problem då jag var här ensam. Till slut lyckades jag få en vakt att föreviga dom viktigaste ögonblicken. Jag är så glad att jag lyckades genomföra det här.

Efter besöket till MahaNakhon tog jag skytrain vidare från Chong Nonsi till Saphan Taksin där jag tog en båt upp längs Chao Praya-floden till Wat Arun för att ta turfzonen som ligger vid templet. Tog sedan en färja över till piren vid Wat Pho och Grand Palace och därifrån en promenad bort till Khao San Road. Detta var mitt första återseende av Khao San Road på två år och det är alltid lika roligt varje gång att få vara lite nostalgisk. Vid solnedgången gick jag bort till Khlong Saen Saeb och tog kanalbåten till skytrain station Ratchatewi och därifrån vidare till Victory Monument och mitt hotell.

Bilder ovan från framförallt MahaNakhon. En mycket trevlig dag som dessutom botade en hel del av min höjdrädsla.

På kvällen åkte jag bort till Sukhumvit och gick omkring och tittade runt där. Ett område där jag tillbringat mycket tid förr om åren och ofta även bott. Jag har nog tillbringat mest hotellnätter i detta område. Kollade till Nana Plaza också. Det är som förut. Nuförtiden är det en säkerhetskontroll i entrén till Nana Plaza. Det som är tydligt är att barer som är renodlade ladyboy-barer tar över mer och mer. Lite intressant att det har ökat på det sätt det gjort dom senaste åren.

(24/2-19) Idag blev det ytterligare en dagstur med bil utanför Bangkok. Denna gång blev det Koh Kret. Koh Kret är precis som Phra Padaeng som jag besökte 2017 en oas i storstaden Bangkok. Det finns dock en skillnad. Koh Kret är som namnet antyder en ö men vilket Phra Padaeng inte är. Båda platserna är dock omgivna av Chao Praya river. Koh Kret ligger ligger i Nonthaburi-provinsen och Phra Padaeng i Samut Prakan-provinsen. Det tar 1.5-2 timme med bil att ta sig till Koh Kret från downtown Bangkok.

Äventyret till Koh Kret tog hela dagen. Efter Koh Kret som inte var så speciellt förutom min cykeltur runt ön som var mycket trevlig, kom dagens stora höjdpunkt. Vi åkte och mötte upp ytterligare två tjejer vid en marknad där vi handlade ingredienser för att laga thai-mat. Vi var hembjudna till en familj i närheten av Don Mueang där vi lagade fyra olika thai-rätter. Tom Yum Kung, räkor med glasnudlar och två rätter till. Riktigt intressant att se hur man tillagar Tom Yum Kung som är min absoluta favoriträtt. Vi drack öl och njöt av den underbara maten. Denna kvällsaktivitet gjorde hela dagen för mig.

Bilder från denna trevliga dag i sällskap av en massa glada och genuina människor. Det är inte ofta man får chansen att umgås så här nära med lokalbefolkningen i Thailand.

(23/2-19) Det blev en överraskande bra dag idag. Jag fick en förfrågan om att följa med på en dagstur utanför Bangkok vilket jag genast tackade ja till. När jag hörde vad som var huvudmålet med dagen blev jag väldigt glad. Phra Pathom Chedi i Nakhon Pathom-provinsen. Phra Pathom Chedi är en av Thailands viktigaste platser för buddhismen. Templet ligger ganska precis 5 mil väster om Bangkok. Namnet Phra Pathom Chedi betyder ”den första stupan”. Med sina 120 meter är det världens högsta stupa och konstruktionen är verkligen fantastisk. När jag hade gått ett varv runt stupans bas ville jag gå ett varv till. En mäktigt byggnadsverk som dessutom har en intressant historia. Inträdet för utlänningar är 60 baht men jag betalade ingenting. Det var för att min thailändske vän Ae (dagens chaufför) vägrade att gå med att jag skulle betala. Det sa han redan innan vi anlände. Det var aldrig någon som frågade om att lösa biljett när vi väl var på plats. Många thailändare är i själva verket motståndare till den här dubbla prissättningen som finns för många inträden i Thailand.

Förutom besöket till templet besökte vi palatset Sanam Chandra Palace, en lokal restaurang med mycket intressant mat samt en fantastisk marknad. Vi kom tillbaka till Bangkok vid 19-tiden och då var det dags att äta för femte gången idag! Allt som allt blev detta en fantastisk dag.

Bilder ovan från dagens roadtrip väster om Bangkok.

(22/2-19) Checkade in på The Victory Residences Hotel vid 13-tiden. Rummet visade sig vara överraskande bra och jag har bokat tre nätter för 3500 baht. Ett mycket prisvärt hotell som dessutom har pool på taket. Det återstår väl att se hur mycket jag kommer att utnyttja poolen. Men att få sig lite sol och vila är aldrig fel.

Idag har jag haft en nostalgidag här i Bangkok. Var runt och tittade på lite gamla bekanta platser som Siam Square, MBK och Lumpini Park. Jag passade även på att ta några turfzoner. Jag har aldrig haft mobilt internet i Bangkok tidigare vilket är en bedrift i sig, med tanke på att jag varit varit här 33 gånger tidigare. Nu har jag ett thailändskt SIM-kort i luren.

Bilder ovan från min nostalgidag i den thailändska huvudstaden.

På kvällen blev det besök på Ratchada Train Market som jag aldrig tidigare besökt. Jag åkte dit med mina vänner Yhud och Cha. Det här är en fantastisk matmarknad, kanske den bästa i hela Bangkok. Ska man bara besöka en matmarknad i Bangkok och har kort om tid så är denna marknad given. Det är enkelt att ta sig till marknaden via MRT. Åk till Thailand Cultural Centre station. Från stationen är det bara en kort promenad till marknaden.

Det blev en väldigt trevlig kväll med massor av mat och dryck. Jag hade funderingar på att testa friterad skorpion men hoppade över det den här gången.

(21/2-19) Resdag i dag från Phnom Penh till Bangkok. Avgångstid 09.10 med AirAsia. Jag gick upp 05.30 och gjorde mig i ordning och hann äta lite frukost innan jag tog en tuk-tuk ut till flygplatsen för 8 USD. Planet gick sedan precis i tid och efter en timme och 15 minuter var jag i den thailändska huvudstaden igen. Denna gång hade jag bokat boende i en del av Bangkok jag aldrig bott i tidigare. Området kring Victory Monument är intressant då det ligger längs skytrain-linjen. Jag har passerat förbi många gånger såklart i och med jag varit i Bangkok så mycket. Precis som förra gången jag var i Bangkok så hade jag även nu bokat rum på ett hostel. T Hostel Victory Monument skulle visa sig även det vara ett mycket fint och trevligt hostel. 666 baht för en natt kostade det.

Efter att ha fått i mig lunch började jag funderade på morgondagens resa till Bangladesh. Jag har haft stora problem att få till någon typ av resrutt för min 7-8 dagar långa vistelse i landet. Jag har haft kontakt med ett antal resebolag för att få till en flerdagstur till Sundarbans, den riktigt stora höjdpunkten i Bangladesh. Inte ett enda bolag har återkommit med något vettigt förslag som passar in på mina förfrågningar. Det är lite märkligt kan jag tycka. Det enda jag fått till är en bokning av två hotellnätter i Dhaka samt tur och returflyg (Bangkok-Dhaka) med Thai Airways, vilket är skrämmande lite med tanke på hur mycket tid jag har haft på mig. Allt det här tillsammans gör att jag nu tar ett drastiskt beslut idag. Jag ställer helt enkelt in resan till Bangladesh. Det känns lite tråkigt men jag tror inte det hade blivit en särskilt bra resa. Jag åker dit en annan gång istället. Jag vill nog minst ha två veckor i landet också. Men allra helst uppemot fyra veckor. På fyra veckor kan man se allt det bästa i Bangladesh. Det har jag konstaterat när jag har läst på om landet. Det jag kommer att göra när jag väl åker är att kombinera Bangladesh med Bhutan. De praktiska följderna av detta beslut bestod i att avboka mitt hotellrum som jag förmodligen kommer att få betala för ändå, samt att avboka flyget. Flygbiljetten kostade strax över 3000 kr så jag hoppas att jag får tillbaka lite av dom pengarna. Efter samtal med Thai Airways i Bangkok trodde dom att jag skulle kunna få tillbaka två tredjedelar av biljettpriset.

Det enda som återstod under dagen var att försöka hitta ett nytt boende. Ett bättre boende i och med att jag nu blir kvar i Bangkok. Jag hittade ganska snart ett prisvärt boende på The Victory Residences Hotel som jag kommer att byta till imorgon.