Mexiko och Belize 2022

Playa del Carmen, Quintana Roo, Mexiko (del 1)

(4/11-22) En lång, lång dag ligger framför mig. Planet lämnade Arlanda lite försenat klockan 08.35. Redan efter takeoff meddelade kaptenen den goda nyheten att flygtiden skulle landa på runt 10 timmar och 30 minuter på grund av gynnsamma vindar vilket skulle innebära att förseningen vänts till att bli en tidigare landning än förväntat. Det visade sig bli ankomst i Cancún klockan 13.11 till slut istället för 13.25. Klart godkänt!

Att fixa immigrationen och få tag i mitt bagage tog högst en halvtimme. Vi fick ett riktigt positivt och effektivt mottagande. Personalen i immigrationen är perfekt lämpade för sina jobb och måste ha fått utbildning i trevligt bemötande. Två gånger i rad har jag nu fått ett väldigt bra bemötande. En förbättring är att Mexiko verkar ha gjort sig av turistkortet som man tidigare fick, även kallat FMM (Forma Migratoria Múltiple). Endast en stämpel i passet ges nu och i stämpeln skrivs informationen om hur länge man får stanna. Märkligt att man inte gjort det här tidigare. En lös pappersbit som lätt kan tappas och vålla problem när man lämnar landet om man inte krånglat sig till en ny är något alla vill slippa.

Innan jag lämnade terminalen hade jag sån tur att jag stötte på ett försäljningsställe för biljetter till ADO-bussar. Jag slog genast till på första bästa buss till Playa del Carmen som var min slutdestination idag. Nästa buss visade sig avgå redan 20 minuter senare. Jag träffade ett yngre par från Stockholm som också skulle till Playa del Carmen och jag gav dom en massa tips på mer att se att göra längs Mayarivieran. Dom var mycket tacksamma för allt information dom fick.

Runt 16.30-tiden lokal tid checkade jag in på hotellet i Playa del Carmen. Fina Playa del Carmen. Ett trevligt återseende!

Det vanliga problemet med att leta någonstans att äta som min kropp kan hantera gick relativt enkelt då jag var här för tio månader sedan och lärde mig en hel del om vad jag kan äta för rätter. Dock så tror jag inte att jag lyckades undvika gluten så bra den gången då diagnosen bara vara några veckor gammal.

Efter maten hade jag två saker att fixa. Ta ut pengar och försöka väcka mitt mexikanska SIM-kort till liv. Vilken tur att jag hade sparat SIM-kortet från förra resan! Det har dessutom suttit i telefonen hela tiden, något jag upptäckte för några dagar sedan. Dessa två saker kändes väldigt jobbiga att ta tag i då jag hade kraftig migrän ända sedan ett par innan landning i Cancún. Denna migrän jag haft så många gånger förr i samband långflygningar är hemsk. Jag hade nu tagit ett par Alvedon vilket gjorde att jag kunde röra mig ute på stan åtminstone. Bara att bita ihop och köra på. I och med att jag nu endast bor några kvarter ifrån där jag bodde vid förra besöket så hittade jag snabbt till en uttagsautomat jag hade en bra relation till då. Banamex heter banken. Den fungerade bra även idag. Av en ren slump visar det sig att det ligger ett Telcel-kontor bara meter från banken. Hade mest tur att jag såg det på kartan. Jag gick dit och förklarade för tjejen i kassan att jag hade ett kort som förmodligen var avaktiverat vid det här laget. Hon frågade efter mitt telefonnummer vilket jag naturligtvis inte kunde. Hon lyckades ringa från min telefon till sin egen och sedan rasslade det bara på. Hon knappade lite på sin lur och 300 peso senare hade jag 6 nya GB data. Klart!

Egentligen hade jag ytterligare en sak jag skulle ha behövt fixa ikväll som jag inte orkade. Köpa en bussbiljett till Chetumal. Får försöka göra det tidigt imorgon bitti istället. Får hoppas att det finns platser kvar på den buss jag siktar på att åka med.

Tillbaka till hotellet och i säng direkt. Jag somnade i stort sett efter några minuter och klockan var då bara runt 19.30! Helt utmattad och ordentligt jetlaggad (sex timmars tidsskillnad)! Jag är väldigt glad att vara tillbaka i Mexiko igen!

(3/11-22) Resa med FlixBus klockan 19.45 direkt till Arlanda för övernattning där. Jag har ett tidigt flyg imorgon klockan 08.00 till Mexiko (ARN-CUN). Direktflyg från Arlanda till Mexiko vilket är mycket trevligt! 11 timmar och 25 minuter är utlovat på förhand i flygtid. Orkanen Lisa hade landfall i Belize igår och den allra sydligaste delen av Yucatán-halvön av Belize blev lite påverkad också. Orkanen Martin som just nu ligger över Nordatlanten Martin ser ut att behöva rundas på vår flygrutt. Lär inte vålla några större problem imorgon.

Denna resa blev snabbt beslutad som ersättning för en resa till Libanon. Jag ställde in Libanon på grund av utvecklingen till det sämre i landet på senare tid. Det blir att åka dit någon annan gång istället.