Mexiko och Belize 2022

Chetumal, Quintana Roo, Mexiko (del 1)

(6/11-22) Efter en natt med bra sömn i en riktigt skön säng vaknade jag upp och kände mig äntligen hyfsat fräsch och utan att ha ont i huvudet. Sånt underlättar kraftigt för att orka planera och uträtta saker i värmen som man dessutom inte är särskilt van vid ännu.

Innan jag började leta efter ett ställe att äta frukost på gick jag till färjeterminalen som endast ligger 10 minuters promenad från hotellet. Ännu ett geografiskt bra val av hotell. Även om det inte skulle gå någon båt idag ville jag se om det gick att köpa en biljett vid terminalen. När jag kom till terminalen var det inte en människa där förutom en säkerhetsvakt längst ut på piren. En biljettlucka med en skylt ”Water Jets International” gladde mig när jag kom en bit i lokalen. Enligt google maps skulle den öppna klockan 08.00. Klockan var 08.35 och det var totalt igenbommat. Efter att ha pratat med vakten förstod jag till slut att det var på måndag morgon klockan 08.00 det skulle öppna. När jag läser det finstilta vid biljettluckan ser jag att båtbiljetter måste bokas senast 24 timmar innan avgång! Nu fanns det bara ett alternativ för mig om jag ville komma över en biljett. Jag ville ju inte missa båten imorgon! Precis där och då bestämmer jag mig för att gå in på företagets webbsida och boka biljetten online. Jag hade med mig foto från mitt pass som jag tog på hotellet så jag hade alla uppgifter jag kunde tänkas behöva fylla i. När jag fyllt i alla formulär och kommer till sista steget så visar det sig att det endast går att betala biljetten med PayPal. Turligt nog råkar ha ett PayPal-konto som jag inte loggat in på på flera år som är kopplat till mitt bankkonto. Dessvärre hade jag nu fått två problem att försöka komma runt. Det ena var att jag självfallet inte kunde lösenordet till kontot och dessutom har jag tvåfaktorsautentisering aktiverat på kontot och minns inte hur jag fick tag i autentiseringskoden. Otroligt nog lyckades jag fixa båda problemen då det efter en chansning visade sig att jag hade dom här uppgifterna lagrade på min google drive! Lösenordsdatabas med instruktioner för autentiseringen! Därmed lyckades jag köpa biljetten. Jag tackade vakten för hjälpen och gick tillbaka till hotellet och förlängde min vistelse ytterligare en natt.

Resten av dagen ägnades åt en lång promenad runt Chetumal. Staden har inte mycket sevärdheter men känns genuin och intressant. Jag vet väldigt relativt lite om den då jag inte har haft tid att läsa på så mycket innan.

Det finns inte många sevärdheter i gränsstaden Chetumal men jag tyckte det var en väldigt trevlig och avslappnad plats som jag dessutom inte har varit i tidigare. Väl värt en liten sightseeing.

Nu kunde jag även våga mig på att boka hotell i San Pedro, Belize. Hotellet jag bokade och väldigt få andra hotell i Belize har gratis avbokning så jag hoppas att jag kommer fram imorgon. Fungerar det inte med båten av någon anledning får jag väl välja något av de andra två alternativen. Det blir en väldigt spännande dag imorgon hur som helst!

(5/11-22) Jag hade ställt väckaren på 07.00. Vaknade relativt utvilad men hade fortfarande lite huvudvärk. Jag gick upp och duschade och gick sedan direkt till ADO Alternate Terminal Playa del Carmen för att köpa en bussbiljett till Chetumal. Jag bokade hotellet endast 200 meter från denna bussterminal vilket jag tackade mig själv för idag. Det var nästan tomt inne i lokalen och det visade sig finnas tre platser kvar på 10.40-bussen som var den buss jag helst ville åka med. Riktigt flyt. 476 peso för en fem timmar lång resa på lite mer än 30 mil. Nu var jag äntligen klar med den första delen av resan och den hade gått bra hittills.

Medan jag väntade på att frukosten på hotellet skulle börja serveras tog jag en promenad ner till stranden och kom precis lagom till soluppgången som visade vara väldigt fin idag. Sargassum-situationen på stranden i centrala delarna av Playa del Carmen var inte alls så besvärlig som jag trodde den skulle vara denna årstid. Det var nog mindre sargassum nu än när jag var här i januari 2022. Jag avslutade med en trevlig promenad längs gågatan Quinta Avenida (Playa del Carmens epicentrum för turismen) tillbaka till hotellet för frukost.

Bilder ovan från centrala Playa del Carmen tidig morgon. Det är fantastiskt kul att vara tillbaka här. Minnen från mitt besök här tidigare i år dyker upp i huvudet som ett extra trevligt inslag.

Efter frukosten var det i stort bara att börja packa ihop och bege sig till busstationen. Jag var väldigt glad att jag ens kunde komma iväg idag med tanke på hur körd i kroppen jag varit efter resan hit från Sverige.

Bussen avgick i tid klockan 10.40 och anlände ganska precis fem timmar senare i Chetumal. Endast två stopp gjordes längs vägen. Tulum och Bacalar. Båda dessa fantastiska platser hade jag förmånen att besöka förra resan till Mexiko. Som vanligt så var både standard och service på bussen väldigt hög. När man åker med ADO blir man aldrig besviken. I Tulum hoppade en 62-årig amerikan från Miami vid namn Paul på bussen som hade bokat platsen bredvid mig. Vi hade en enormt trevlig konversation hela vägen till Bacalar där han gick av.

Chetumal verkar vid första intrycket vara en lugn och lite sömnig stad med få turister.

Jag hade inte planerat att göra så mycket efter ankomst i Chetumal även om jag kanske hade behövt forska lite i hur jag eventuellt imorgon skall ta mig vidare till Belize som är huvudmålet med denna resa. Jag hade ingen ork idag att ta tag i det utan tänkte att jag skulle göra det tidigt imorgon bitti istället. Nu hade jag anlänt till platsen jag hade gjort mest research för innan resan. Bästa sättet att ta sig från Chetumal främst till San Pedro i Belize. Efter mycket letande på nätet hittade jag till slut följande uppdaterade information (tre huvudalternativ):

Chetumal To San Pedro, Approximate Cost Per Person (USD), Trip Duration, Frequency
1. Direct Ferry with Water Jets International, $74.50, 1 hour 30 mins, 4 times weekly at 10 am (Monday, Wednesday, Friday and Saturday)

2. Bus & Ferry combo via Belize City, $58.50, 3 hours bus + 1.5 hours ferry, 4 bus runs daily & 8 ferries daily

3. Shuttle & Ferry combo via Belize City, $76.50, 2.5 hours shuttle + 1.5 hours ferry, Daily shuttles & 8 ferries daily

Alternativ ett känns ju lyxigast och absolut bekvämast då det inte krävs att man korsar gränsen på fastlandet och den kortaste restiden. Eftersom jag inte har en chans att orka resa vidare idag så lämnar jag beslutet öppet till imorgon. Tyvärr så ser ju mitt föredragna alternativ inte ut att fungera imorgon då det inte går några båtar på söndagar. Lite otur med tidtabellen där. Ska jag välja det alternativet blir det att stanna två nätter i Chetumal.

Det blev en tidig kväll igen. Somnade runt 20-tiden!