Ukraina, Moldavien, Transnistrien (utbrytarrepublik), Rumänien, Bulgarien, Serbien, Bosnien & Hercegovina, Kroatien, Montenegro, Albanien, Makedonien och Kosovo 2015

Sighișoara, Rumänien

(28/8-15) Planen för idag var att hitta en taxi till vettigt pris för att ta mig till den lilla transsylvanska saxon-byn Biertan med dryga 1600 invånare. Byn räknas som en av de viktigaste saxon-byarna med fortifierad kyrka i Transsylvanien. Byn har varit på världsarvslistan sedan 1993. Efter att ha frågat några taxichaufförer lyckades jag få en taxi till priset av 75 RON tur och retur (60 kilometer). Taxin väntade en timme på mig i Biertan. Att ta taxi var ovanligt bekvämt för min del, då jag oftast brukar använda mig av kollektivtrafiken om det är möjligt. Nu var det inte möjligt. Det var en trevlig timme jag fick spendera i Biertan. Det var väl värt mödan att åka dit tycker jag. Jag såg heller inga andra turister just när jag var där, men jag kan tänka mig att det är en hel del turism till byn, särskilt under högsäsongen som håller på att klinga av lite nu.

När vi kom tillbaka till Sighișoara så bad jag taxin svänga in till tågstationen där jag ville köpa en tågbiljett för imorgon till Sibiu, min nästa destination i Transsylvanien. Det visade sig gå ett tåg klockan 15.00 och biljetten kostade 13.50 RON. Avståndet mellan Sighișoara och Sibiu är endast 95 kilometer och på biljetten står det att jag kommer att vara framme i Sibiu klockan 18.18! Tre timmar och 18 minuter för 95 km! Den info jag hade innan var att det skulle vara ett byte av tåg på den sträckan, vilket hade kunnat förklara en del, men det förnekade damen som sålde biljetten bestämt. Skall bli spännande att se hur min första tågresa denna resa skall bli. Det känns verkligen kul att äntligen få åka tåg.
Tågstationen i Sighișoara.
Tågbiljetten för resan mellan Sighișoara och Sibiu. 95 kilometer på tre timmar och 18 minuter till priset av 29 kronor!
Tillbaka i Sighișoara och obligatorisk vätskepaus. Första testet av ett av Rumäniens bäst säljande öl, Ursus.

(27/8-15) Det har varit en skön dag i Sighișoara. Temperaturen låg mitt på dagen runt 30 grader. Det blev ett par praktiska saker att ta hand om på morgonen innan sightseeingen tog vid. Det första var att försöka skaffa ett rumänskt SIM-kort och det andra att ta ut pengar. SIM-kortet hade jag inga stora förhoppningar om att lyckas med men jag hittade en Orange-butik nästan omgående som jag gick in i. Det visade sig att en av tjejerna som jobbade där pratade i stort sett flytande engelska. Tio minuter senare har jag ett SIM-kort med 1 GB datatrafik som kostade 20 RON! Så nu kan jag surfa billigt från telefonen. Jag firade SIM-kortet med att ta Sighișoaras enda turfzon! Så nu är jag kung av Rumänien i Turf!

Staden är otroligt vacker så man förstår dess popularitet internationellt. Att staden även är födelseplatsen för Vlad Ţepeş (Vlad Dracula) höjer ytterligare attraktionskraften några snäpp. Jag kan inte bo bättre lägesmässigt, mitt i den historiska delen av staden.

Det finns inga bevis på att Vlad druckit blod vilket skönlitteraturen vill göra gällande. Han var dock känd för sin extrema grymhet och särskilt för att påla sina fiender! Dracula blev med tiden även ökänd för sina grymma bestraffningsmetoder. Han dömde folk att hudflås, kokas, halshuggas, bländas, strypas, hängas, brännas, rostas, hackas, styckas, strimlas, uppspikas, levande begravas, knivhuggas. Ibland tvingades den bestraffade att äta upp sina egna kroppsdelar!

Dagens Sighișoara är som sagt mycket vackert och staden är väldigt liten och lätt att få grepp om. Invånarantalet ligger på drygt 30 000.

Stadens bebodda citadel rankas som en av europas vackraste och bäst bevarade medeltida städer. Staden spelade stor strategisk och kommersiell roll under flera århundraden.
Casa Morar, huset jag bor i, Sighișoara, Transsylvanien.
Casa Morar till höger i bild där jag bor, Sighișoara, Transsylvanien.
Casa Morar, det femhundra år gamla huset som jag bor i. Så här ser rummet ut, Sighișoara, Transsylvanien.
Entrén till Casa Vlad Dracula, Sighișoara, Transsylvanien.
Casa Vlad Dracula, Sighișoara, Transsylvanien.
Casa Vlad Dracula, Sighișoara, Transsylvanien..
Sighișoaras sätt att tackla problemet med tiggare, Sighișoara, Transsylvanien.
Bilder ovan från min första heldag i Sighișoara.

(26/8-15) Jag var nere på busstationen i Suceava i god tid i morse för min buss till Târgu Mureş med avgång 09.40. Bussen gick precis på minuten och kostade 63 RON. Efter ett stopp på 45 minuter på busstationen i Vatra Dornei vid 14-tiden var det nästan inga väntetider någonstans tills vi nådde Târgu Mureş prick klockan 17.45! Stoppet var nog tänkt som lunch, men jag såg ingen av passagerarna äta något och inte heller såg jag någon restaurang. I Târgu Mureş visade det sig att busstationen vi anlänt till inte hade avgångar till Sighișoara. Det var en annan busstation. Den sjysta busschauffören hjälpe mig med att förklara för en taxichaufför var jag skulle och det visade sig var en dryg kilometer dit. 3 RON gick taxin på. Framme vid busstationen visade det sig att det gick en buss klockan 18.20. Jag hade sett på skyltarna i centrala Târgu Mureş att Sighișoara låg drygt 50 kilometer bort. Det uppskattade jag till en och en halv timme. Nu hade jag väntetid, men tyvärr var denna busstation mer som en mindre parkering mitt ute i ingenstans och jag hittade ens vatten att köpa! Bussen avgick i tid och kostade 12 RON. Jag anlände Sighișoara 19.45 så min uppskattning visade sig stämma hyfsat. Äntligen framme! Nu var det bara att hitta mitt hotell som kvarstod. Det fanns inte en enda taxi på busstationen i Sighișoara så det var bara att börja gå. Jag använder mig numera av appen maps.me som är mycket användbar om man inte har någon karta i övrigt. Jag fick tips av appen i Tiraspol av den polske killen jag träffade där. Man kan ladda ner kartor för hela länder och sedan köra offline. Google maps-appen har liknande funktionalitet men kartorna är sämre. Sämre på så sätt att kartorna inte markerar ut hotell, restauranger och sevärdheter lika bra.

Batteriet i telefonen tog slut efter halva min promenad när jag letade efter hotellet. Med lite tur lyckades jag hitta rätt gata ändå utan karta! Plötsligt är det en kille som säger mitt namn i ett gathörn. Det var ägaren till mitt boende! Han hade försökt ringa mig på det nummer som jag uppgett på bokningssajten vilket är mitt svenska telefonnummer. Mitt sim-kort för det numret ligger hemma i Nyköping så det fungerade inget vidare! Han tyckte uppenbarligen också att min bussresa var i längsta laget!

Snabb incheckning och ut i kvällen i Sighișoara och få sig mat snabbt!

Hade jag vetat det jag vet nu ikväll, hade jag nog kanske delat upp denna resa i två delar. Jag ville väldigt gärna ända fram till Sighișoara då jag har bokat tre nätter här. När man tittar på kartan så ser denna resa ut att vara runt 200 kilometer, visserligen färdas man över Karpaterna och med låg hastighet på många sträckor, men 10 timmar känns ändå mycket!

Det blir en tidig kväll ikväll då jag är mycket trött nu.