Ukraina, Moldavien, Transnistrien (utbrytarrepublik), Rumänien, Bulgarien, Serbien, Bosnien & Hercegovina, Kroatien, Montenegro, Albanien, Makedonien och Kosovo 2015

Sibiu, Rumänien

(31/8-15) Det har varit en dag av planering inför kommande dagar. Lite av en konsolideringsdag. Jag har även varit på stan och handlat lite basprylar och varit borta på tågstationen och köpt en tågbiljett till Brașov för imorgon. När jag köpte tågbiljetten så fick jag välja mellan 6-7 olika tågtider för morgondagen. Jag valde 11.50 vilket jag tycker passar bra in på utcheckningen här som är senast 12.00. Det som gjorde mig lite besviken var när jag såg ankomsttiden till Brașov, 15.50! Sträckan är enligt biljetten 149 kilometer. Det låter inte så mycket snabbare än förra tågresan i snitthastighet. Både i min reseguide och på nätet i övrigt så har jag läst att tågen som går mellan Sibiu och Brașov skall vara direkttåg och ta runt två och en halv timme. Det är mycket möjligt att jag lyckades välja dagens enda ”slow train”. Det är svårt när man inte kan kommunicera med den som säljer biljetten på ett tillfredsställande sätt. Inte förrän biljetten var utskriven fick jag facit på restiden. Men jag har ingen tidsnöd direkt. Jag får se mycket mer om tåget går långsamt, det är i alla fall det jag försöker intala mig.

(30/8-15) Ytterligare en dag med fantastiskt väder är över. Det har varit runt 32-33 grader i skuggan här idag och helklart väder. Jag bokade nytt hotell igår. Det blev två nätter på Am Ring som ligger granne med Vila Weidner som jag bodde på i natt. Båda hotellen ligger på det centrala torget Piata Mare. Am Ring är definitivt ett av de finare hotellen i Sibiu. Vid 12-tiden checkade jag ut från Vila Weidner och in på Am Ring. Jag misstänker att mitt rum på Am Ring är nedsatt till halva priset. Jag betalar bara 145 RON per natt, vilket inte är mycket mer än vad ett centralt hostel med privat rum kostar.

Jag mådde inte så bra igår och mår fortfarande inte så bra. Det är något med nacken som spökar som gör att jag har huvudvärk nästan hela tiden. Jag är säker på att det kommer från nacken. Jag hoppas att problemen är relaterade till gårdagens tuffa resa samt någon sorts förkylning. Det skulle innebära att det i alla fall är övergående.

Jag har tagit det väldigt lugnt idag och kollat in centrala Sibiu och tagit en massa foton. Jag har inte direkt jobbat ihjäl mig för att upptäcka staden. Det är viktigt att ta det lite lugnare i denna värme när man inte är riktigt kry. Idag har jag kunnat uppskatta denna vackra stad som på tyska kallas Hermannstadt bättre än igår.
Piața Mare, Sibiu.
Council Tower, Sibiu.
Vy uppifrån Council Tower, Sibiu.
Piata Mica, Sibiu.
Gågatan Strada Nicolae Balcescu, Sibiu.
Piața Mare, Sibiu.17
Otroligt god fruktdrink på Piata Mare, Sibiu.
Obscurus Orbis från Lettland på Medieval Featival 2015, Sibiu.
Piața Mare, Medieval Featival 2015, Sibiu.
Ovan biler från centrala Sibiu. Det jag tycker är särskilt häftigt med arkitekturen här är alla byggnader som har ögon med ögonlock. Jag har aldrig någonsin sett det tidigare.

På eftermiddagen efter ett uppträdande av medeltidsmetalband så inser jag efter en del googlande att det som pågår i staden är Festivalul Medieval “Cetati Transilvane” Sibiu 2015! Det är en tredagarsfestival och sista dagen är idag. Det förklarar den höga beläggningen på hotellen här i staden denna helg. Klockan 22.30 var det dags för den stora avslutningen på festivalen med en eldshow. Jag tror det var den mest omfattande jag någonsin sett. Den varade i ungefär 45 minuter. För mig blev det en bra avslutning på kvällen.

Jag har en fantastisk utsikt över Piata Mare från mitt hotellrum, så jag har till och med kunnat se en del uppträdanden från hotellrummet!
Trappan upp till mitt hotellrum på Am Ring, Sibiu.
Utanför mitt hotellrum på Am Ring, Sibiu.
Mitt hotellrum på Am Ring, Sibiu.
Utsikten från mitt hotellrum på Am Ring, Sibiu.
Ovan bilder från mitt hotellrum på Am Ring.

(29/8-15) För det mesta är det fantastiskt att kunna resa runt på det sätt jag gör, som backpacker. Sedan har vi alla tekniska hjälpmedel idag som gjort logistiken enklare. Förr hade man aldrig ett rum bokat när man anlände till en ny plats. Det var den riktigt hårda vägen som gällde. Det gäller att ha bra psyke och vara uthållig om du skall resa helt utan förbokade rum.

Idag var det en riktigt hemsk dag som backpacker. Det som gör en sådan dag är att flera saker går snett och att man inte känner sig frisk. Förutsättningarna för denna resdag såg ju bra ut. Jag hade förbokat rum för tre nätter i Sibiu samt en förköpt tågbiljett. Jag hade väl redan igår fattat lite misstankar om att tåget skulle kunna bli en riktig flopp då det skulle ta nästan tre och en halv timme att ta sig 95 kilometer, men det var ingenting jag tänkte så mycket på. Buss skulle ta två och en halv timme och jag var sugen på att testa tåget. Dessutom hade jag läst att det var få direkttåg mellan Sighișoara och Sibiu, och biljetten jag köpt var ett direkttåg.

Jag kom till tågstationen runt 14.45. Tåget skulle gå 15.00. Det gick inte förrän 15.30. I samma veva som jag klev ombord på tåget så insåg jag att jag hade gjort en miss som inte tagit med mig något vatten. Det fanns inget vatten att köpa på tåget heller skulle det visa sig! Tåget började sakta rulla iväg och stannade nästan på en liten station bara efter en kvart. Så här höll det på hela vägen till Sibiu. 19.30 rullade tåget in på stationen i Sibiu till slut! Fyra timmar för 95 kilometer! Dessutom i en fruktansvärd hetta. Ingen aircondition och dåliga möjligheter att öppna fönster. Ovanpå allt detta så hade jag inget vatten, vilket jag bara hade mig själv att skylla. En positiv sak kunde jag komma på när jag gick av tåget. Jag fick se landsbygden i Transsylvanien ordentligt i alla fall!

Jag hade börjat få ordentligt ont i huvudet som var på väg att övergå till migrän. Jag gick efter kartan i mobiltelefonen och stannade vid första bästa kiosk för att köpa vatten. Halsade i mig en halvliter och fortsatte gå. Jag hann precis fram till adressen för boendet när mobilen slocknade. Det var ren tur. Tråkigt nog så började situationen nu likna den jag var med om i Chișinău. Det fanns ingen som tog emot mig på adressen, som jag dubbelkollade mot den adress jag hade skrivit upp på papper också. Dåligt! Nu stod jag en bit utanför centrum i en stad som jag inte satt min fot i tidigare med mörkret på väg. Utan karta också. Jag använder mig av Lonely Planet Eastern Europe, men den har inte ens en karta över Sibiu. Det är väldigt överskådlig om varje land. Det var bara att börja gå tillbaka i den riktning jag kom ifrån och försöka fråga någon längs vägen eller ta första bästa taxi. Men vad skulle jag säga åt taxin? Kör mig till centrum? Det skulle jag i och för sig kunna ha gjort men jag bestämde mig för att gå. Jag rundade centrum när jag gick till adressen för boendet så jag hade en liten idé på var det borde ligga. Efter att ha frågat några personer så hittade jag till Piața Mare som är torget mitt i centrum. Nu var prio att dricka mer och äta och slå igång laptopen och hitta nytt boende. Jag slog mig ner vid första bästa fina restaurang jag såg och beställde mat och färskpressad citronjuice. Lösenordet till restaurangens wifi bad jag också om och testade att logga in med det. Det fungerade inte! Det enda som såg hoppfullt ut nu var att jag hade mycket batteri kvar i laptopen. Jag sa åt personalen att wifi inte fungerade men de verkade inte veta vad som var fel. Jag gav upp och stoppade ner laptopen och koncentrerade mig på att äta. Vid det här laget hade jag fruktansvärd migrän. Jag behåller alltid mitt lugn i dessa situationer, men när jag inte fungerar för att jag har kraftig smärta blir jag lite orolig. Efter maten kändes det lite bättre. Jag forcerade fram betalningen snabbt, trots att det var proppfullt på restaurangen så gick det snabbt att betala. På med ryggsäckarna och gå en bit och kolla in boende som på den gamla goda tiden. Hittade ett hotell ganska snabbt, men hade svårt att ta mig fram på grund av torget var proppfullt med folk. Ett jättestort torg. Det var helt klart någon tillställning i kväll eller kanske hela helgen. Det kan förklara varför staden så väldigt fullbokad ut avseende hotellrum de kommande nätterna. Hotellet heter Vila Weidner och hade lyckligtvis ett rum en natt. Ett singelrum! Då var det ordnat. Incheckning och ut igen och leta efter vatten att köpa då jag förmodligen hade rejäl vätskebrist fortfarande. Imorgon får jag byta boende, men det är säkert inga problem. Jag vill ha minst tre nätter i denna stad som skall vara riktigt fin! Invånarantalet ska ligga kring 150 000. Så det är en stad i samma storlek som den första staden jag var i, Iasi.
Ensam på stationen i Sighișoara. Inför tågresan mellan Sighișoara och Sibiu.
Stationen i Sighișoara. Inför tågresan mellan Sighișoara och Sibiu.
Tågresan mellan Sighișoara och Sibiu.0
Tågresan mellan Sighișoara och Sibiu.
Tågresan mellan Sighișoara och Sibiu.3
Bygge av ny räls. Tågresan mellan Sighișoara och Sibiu.
Solcellsdriven industri? Tågresan mellan Sighișoara och Sibiu.
Tågresan mellan Sighișoara och Sibiu.
Ovan bilder från tågresan mellan Sighișoara och Sibiu.