Colombia 2020

Frankfurt, Tyskland

(21/3-20) Flyg klockan 06.40 med Lufthansa från Frankfurt till Stockholm. Jag gick upp klockan 04.00 och efter att ha gjort mig i ordning bokade jag den första trippen för dagen från hotellet till terminal 1 med buss klockan 04.50. Jag hade först tänkt att ta en taxi men insåg sedan att om jag tog första bussen skulle jag vara på plats runt 05.10 vilket skulle vara tillräckligt tidigt för att klara av att hinna med flyget 06.40. Sparade väl några euro på det.

På flygplatsen vart det väldigt lite folk, dels på grund av att det var tidigt på morgonen och dels på grund av corona-kaoset som nu verkligen också har nått Tyskland på allvar. När jag kom fram till den disk jag sett skyltats på tavlorna för att lämna mitt bagage (som jag berättat om tidigare så hade jag redan mitt boarding-kort). En mycket otrevlig man i disken hänvisade mig till en helt annan disk ungefär 500 meter bort. Han menade att jag hade ett specialbagage. Vilket han i och för sig har rätt i även om det är sällan det görs skillnad på det vid incheckning numera. Det tog en bra stund innan jag fick honom att gå över från tyska till engelska. När jag kom till nästa disk blev jag återigen hänvisad till ytterligare en annan disk. Jag hade redan slösat flera minuter nu och började bli lite stressad över tiden. Utan att säga något gick till disk nummer tre. Personen som stod bakom den disken fick oförtjänt känna på min vrede. Jag tappade det fullständigt och skällde ut henne efter noter. Jag sa att skulle hon komma på att jag fortfarande var fel skulle jag vägra lyda en sån uppmaning. Jag förklarade att jag blivit skickad runt på flera ställen och att det nu fick räcka. Det var dessutom långt mellan varje disk. Hon såg ut som ett frågetecken hela tiden och protesterade lite vilket fick mig ännu argare. Till slut checkade hon in väskan och informerade mig till och med om en gate-ändring.

När jag närmar mig säkerhetskontrollen ser jag hur en äldre kvinna som står vid entrén flyttar sig när jag kommer gående. Helt klart var det smitta hon var rädd för. Det kändes riktigt overkligt. Jag tänkte säga till henne att jag borde vara mer rädd för henne än tvärtom, men höll vettigt nog tyst den här gången. Säkerhetskontrollen kändes riktigt overklig. Jag var helt ensam och det verkade som att dom ville att det skulle extra lång tid. På denna flygplats har jag nog aldrig gått igenom säkerhetskontrollen då jag alltid gjort transit när jag varit här tidigare. Jag fick ställa mig i någon sorts röntgenapparat där man skulle stå enligt en bild som man kunde se på maskinen. Än hur jag ändrade ställning så var det något jag gjorde fel. Personen som instruerade mig envisades med att göra det enbart på tyska. När jag inte fick något gehör för att jag inte förstod brast det igen för mig. Skällde ut alla tre personer samtidigt som jobbade där. Tråkigt men det kändes som att dom förtjänade det. Jag precis som dom upplever en speciell stress i dessa tider men vem tjänar på att komplicera saker mer än nödvändigt? Jag har gått igenom ett antal säkerhetskontroller i mitt liv av olika slag utan problem. Det kändes bara onödigt att krångla så här, särskilt under rådande omständigheter.

Flyget avgick tio minuter efter utsatt tid. Planet hade max 15 passagerare plus besättning! Efter att ha landat på ett bisarrt tomt Arlanda tog jag mig hem till Nyköping via en tom flygbuss och sedan tåg från centralstationen. Ännu en lyckad resa är nu över! Trots några sista dagar med apokalyptiska inslag har min resa varit i stort sett opåverkad av corona-viruset. Det kallar jag för en otrolig tur.

(20/3-20) Igår lyckades jag lyckades ta mig ut till El Dorado International Airport med taxi för 25 000 COP från Hotel Excelsior. Billigaste taxin på denna sträcka hittills. Jag var ute på flygplatsen i väldigt god tid, vid 18-tiden. Min avgång var satt till 21.10. Vid incheckningen bad jag om att få boardingkortet till mitt flyg mellan Frankfurt och Stockholm utskrivet. När vi äntligen fått gå ombord på det gigantiska Airbus-planet (A340-600) så var alla vid gott humör. Efter att ombordstigningen var färdig fastnade vi dock vid gaten. Efter ungefär en halvtimmes väntan kom förklaringen. Lufthansa hade bestämt sig för att vänta in ytterligare sex personer som var försenade! Piloten förklarade beslutet med att detta faktiskt var den sista flygningen mellan Bogotá och Frankfurt på ett bra tag. Vi landade i Tyskland vid 15-tiden. Jag var nu tvungen att gå igenom immigrationen eftersom jag skulle stanna i Tyskland en natt. Det första jag och den andra passagerna möttes av i immigrationen var en uppdelning i två köer. Den ena för folk med tyska pass och den andra för resten. I ett normalt läge så hade alla med EU-pass fått gått till samma kö. Men idag var ingenting normalt. Medan jag stod i kön förstod jag mer och mer läget. Vartefter jag såg folk som fastnade länge vid diskarna alternativt inte kom igen så insåg jag varför. De som inte kom igen hade misslyckats att visa bevis på att dom bara skulle stanna i Tyskland temporärt. När det blev min tur kom jag igenom på några sekunder efter att snabbt ha förklarat att jag bara stannar i Tyskland tills imorgon, samtidigt som jag visade tjänstemannen mitt boarding-kort till flyget. Efter att ha hämtat ut bagaget och tagit mig till hotellet var det samma sak där. Man var tvungen att bevisa att man inte skulle bo på hotellet i turismsyfte. Återigen kom boarding-kortet till nytta.

Jag hade lite svårt att hitta någonstans att äta utanför hotellet ikväll. Sedan kom jag på att hotellet hade lite enkla maträtter. Köpte en ost- och skinksallad. Under kvällen har jag fått torrhosta och det halsont jag haft ett par dagar har blivit mycket värre. Men då mitt halsont inte har kommit nu förknippar jag inte mina symptom med corona-viruset. Detta eftersom sannolikheten att jag skulle smittats i Colombia av corona är otroligt låg. Ska bli intressant att se hur det utvecklar sig imorgon.

Det blev tidigt till sängs då jag ska upp klockan 03.45 imorgon bitti. Rent allmänt har jag svårt med tidsuppfattningen nu på grund av tidsomställningen på sex timmar.