Thailand och Filippinerna 2012 (del 2)

Baybay, Leyte, Filippinerna

(19/8-12) Leyte är en riktigt fin ö, som fortfarande känns relativt oförstörd och ren. Enligt de fakta jag kan få fram har ön drygt 2 miljoner invånare (2011). Ytan ligger på 7213 kvadratkilometer, vilket ger en befolkningstäthet på 277 invånare per kvadratkilometer. Staden Baybay ligger på breddgrad 10.

Jag flyttade idag in på Palermo Hotel och det känns som att jag är den enda som bor på hotellet. Hittills har jag inte sett till en enda annan gäst! Just nu har jag en kraftig förkylning så det känns bra att veta att jag inte kommer att resa några längre distanser på ett bra tag.

2007 var jag på denna ö, men bodde då endast några dagar i Tacloban. Ön förtjänar verkligen mer än så.

Bilder nedan från Baybay.
Den gamla fina kyrkan i centrala Baybay.
Gatuscen i centrala Baybay.
Baywalk centrala Baybay.
Port of Baybay.
Palermo Hotel, mitt boende i Baybay.
Kokos, grundråvaran till Moron, en specialitet på Leyte.
Kokning av kokos, för tillagning av Moron, en specialitet på Leyte.
Bananblad används som omslag till Moron.
Här färdigställs Moron.
Den 83-åriga damen med slutprodukten i sin hand. Hon påstod att hennes recept på Moron var det bästa på Leyte.
Baybay är ett trevligt litet samhälle på Leytes västkust.


(18/8-12) En helt ofattbart tung resdag då jag dessutom var förkyld, men är man lite smågalen så är man. Jag hade gett mig sjutton på att jag skulle ta mig till Baybay på Leyte från Butuan på Mindanao på en och samma dag. Tjurig som jag är så lyckades jag till slut med den bedriften.

Jag startade min resa genom att gå upp vid 06-tiden och tog bussen klockan 07.15 till Surigao city från Butuan. Jag kom fram till Surigao city runt 10.00 och tog en tricycle från bussterminalen till Lipata pier. Här kom den stora besvikelsen, vilken är lite svår att förbereda sig på genom att kolla upp i förhand. Nästa båt skulle gå 14.00. Med den sedvanliga förseningen, så gick båten runt 15.00. Det fanns två båtar att välja på som gick ungefär samtidigt. Den ena med destination Liloan på Leyte och den andra med destination San Ricardo också på Leyte. Jag valde båten som gick till San Ricardo då det endast var en timmes restid dit. Båten till Liloan skulle ta mellan tre och fyra timmar. Nu tjänade jag inte så mycket totalt, då jag hamnade söder om Liloan när jag valde att åka till San Ricardo. Det trevliga var att det bara var att hoppa på en av bussarna som följde med färjan till San Ricardo, när vi anlände till hamn. Problemet var bara att ingen buss gick till min slutdestination Baybay. Jag hoppade av bussen i Sogod medan bussen åkte vidare till Maasin, och nu var klockan sex på kvällen. Ingen mer transport gick till Baybay från Sogod idag. Megatjurig som jag är lyckades jag få en tricycle att köra mig hela vägen från Sogod till Baybay en sträcka på 80 km enkel (via Bato) och lika långt hem för tricycle föraren. 600 peso accepterade han till slut. Denna lilla resa tog mig två timmar. Jag var helt slut när jag kom fram men hade som tur var folk som tog emot direkt vid terminalen i Baybay. Vi åkte direkt hem till deras hus där jag fick sova över. Skönt att slippa leta efter boende. Att duscha kändes välbehövligt men jag hoppade ändå över, då jag inte pallade att duscha traditionellt. Inte läge att skopa kallt vatten över sig, med huvudvärk och en rinnande näsa.

Bilder nedan från delar av dagens resa.
Gaisano mall, Surigao city.
Lipata port, Surigao city.
Honungsförsäljning Lipata port, Surigao city.
En av de grabbar som på sedvanligt vis dyker efter pesos som färjepassagerarna kastar.
En av de grabbar som på sedvanligt vis dyker efter pesos som färjepassagerarna kastar.
På färjan mellan Surigao city och San Ricardo.
På färjan mellan Surigao city och San Ricardo.
Lipata port, Surigao city.
Montenegro Lines mellan Surigao city och Liloan på Leyte.
På färjan med Surigao city i bakgrunden. På väg till San Ricardo, Leyte.
Mindanaos nordligaste punkt, på färjan till San Ricardo, Leyte.
Framme i San Ricardo, Leyte.
Den sista bilden ovan visar min landstigning på Leyte. Jag hade bara kommit halvvägs på min långa resa denna dag, som började med buss från Butuan tidigt på morgonen.

Skriv en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.