Thailand och Vietnam 2016-2017

Hanoi, Vietnam

(19/12-16) Det blev att kolla in Hanoi opera house, Hai Bà Trưng Temple och Vietnamese Women’s Museum idag. I övrigt har jag mest strosat runt på gatorna i Hanoi. Det har varit en trevlig och udda vistelse här i Hanoi. jag har nästan tillbringat en hel vecka här. Hanoi påminner på många sätt om Ho Chi Minh city men ändå inte. Denna årstid är den stora skillnaden naturligtvis temperaturen. jag har nu varit i alla huvudstäder i Sydostasien utom en, Vientiane i Laos.

Jag är jättenöjd med min tid i Hanoi. Det enda jag hade velat se utöver det jag gjort i Hanoi är naturligtvis Halong bay. Efter att ha fått rådet av flera resebyråer som organiserar turer dit från Hanoi att inte åka, följde jag deras råd. Det känns som ett mycket klokt beslut. Riktigt förvånad över deras ärlighet är jag måste jag säga. Vädret sätter käppar i hjulen denna årstid med framförallt kraftig dimma. Dessutom hade jag bara kunnat göra en dagstur vilket jag förstått är väldigt stressigt om man utgår från Hanoi. Större delen av dagen spenderas ju då på bussen mellan Hanoi och Halong bay. Det talas om 7-8 timmar i bussen! Vilket på sin höjd ger 2-3 timmar på sjön. Ska jag göra Halong bay då blir det på en flerdagstur.

Imorgon bitti är det tänkt att jag skall flyga till Da Nang i centrala Vietnam. Förhoppningsvis blir det sol och bad nu en tid framöver!
Gatuscen i centrala Hanoi.
Det vackra operahuset i Hanoi.
Den mycket speciella arkitekturen i centrala Hanoi.
Gatuscen vid Hai Ba Trung-sjön, Hanoi.
Entrén till Hai Ba Trung-templet, Hanoi.
Hai Ba Trung-templet stängt för renovering, Hanoi.
Hai Ba Trung-templets tempelgård, Hanoi.
Hai Ba Trung-sjön, Hanoi.
Grönsaksförsäljare i centrala Hanoi.
Fruktförsäljare i centrala Hanoi.
Lunch på restaurang vid Röda floden, Hanoi.
Utsikt över Röda floden från restaurangen, Hanoi.
Gatuscen i centrala Hanoi.
Bilder ovan från min sista dag i Hanoi. Det har varit en trevlig vistelse för mig i Vietnams huvudstad!

(18/12-16) Idag har det varit en dag av konsolidering och planering. Jag har behövt ta tag i min fortsatta resa. Tyvärr så har inte planeringen lett till något vettigt. Det var ändå skönt med en riktigt lugn dag då jag även har fått ont ordentligt ont i halsen. Jag har en enkelbiljett till Da Nang som jag köpte i Sverige. Avgångsdag är den 20 december. Jag får se om jag använder den eller inte. Den kostade bara 225 kronor!

(17/12-16) Idag tog jag en promenad till Lotte Tower för att kolla in Hanoi från ovan. Från mitt hotell i Old Quarter var det 4 kilometer att gå. Skyskrapans observatorium ligger på 65:e våningen och ungefär 270 meter över marken. En överraskning när jag kom upp var att det finns två stycken skywalks på observatorievåningen. De ligger mitt emot varandra på våning 65. Jag och min höjdrädsla satte stopp för promenaden ut på skywalken, men jag var nöjd ändå. Egentligen borde jag klarat av det då överhänget inte är så stort. Jag fick för mig att om jag skulle gå ut skulle glaset braka och gå sönder! Jag stannade uppe på våning 65 i över en timme och tog även en kaffe däruppe. 230 000 dong kostar det att åka upp till observatoriet.

Efter en promenad på 1,5 mil och en jättelunch blev det en löprunda på 5 kilometer runt sjön Hoan Kiem. Precis som igår så var mycket av centrum avstängt för trafik, vilket underlättade för mig på min löptur. Däremot så ställer allt folk som är ute och går till problem. Det är också mycket barn ute som gör oväntade rörelser. Det gick utan problem att problem att springa. Det var mycket trevligt.

På kvällen testade jag en massage för första gången i Hanoi. Den var godkänd. Massagen påminde mycket av det man erbjuds i Thailand.
Sista biten av promenaden innan jag är framme vid Lotte Center, Hanoi.
Gatuscen i närheten av Lotte Center, Hanoi.
Gatuscen med Lotte Center i bakgrunden, Hanoi.
Sångfåglar i bur, Hanoi.
Hồ Tây-sjön, Hanoi.
Promenaden längs Hồ Tây-sjön, Hanoi.
Park vid Hồ Tây-sjöns södra strandlinje, Hanoi.
Hồ Tây-sjöns södra strandlinje, Hanoi.
Vacker arkitektur längs Hồ Tây-sjön, Hanoi.
Restaurang vid Hồ Tây-sjön, Hanoi.
Nedlagd restaurang? Hồ Tây-sjön, Hanoi.
Trampbåtar i Hồ Tây-sjön, Hanoi.
Rejäl lunch med en Bia Hoi till, Old Quarter, Hanoi.
Snedfördelad last, Old Quarter, Hanoi.
Bilder ovan från min tredje heldag i Hanoi.

(16/12-16) Det blev att gå bort till Ho Chi Minh complex idag igen för att den här gången ta mig in på området. Det enda jag hoppade över när jag väl var inne var att gå in i Ho Chi Minh’s Mausoleum. Efter att ha besökt Ho Chi Minh’s stilt house, Ho Chi Minh museum samt One Pillar Pagoda var jag färdig med Ho Chi Minh complex.

Nästa besök blev Temple of Literature, som är ett vackert konfucianskt tempel. Sedan gick jag en längre runda och kollade bland annat in Long Biên, bron som amerikanerna bombade åtskilliga gånger under Vietnamkriget. Bron byggdes 1903 av en viss herr Gustave Eiffel. Slutligen så blev det en kort promenad från mitt hotell till det buddhistiska templet Bach Ma. Templet ligger precis som mitt hotell i Old Quarter.
Presidentpalatset, Hanoi.
Vietnamesisk hjärtemark, Ho Chi Minh complex, Hanoi.
Ho Chi Minh's residence, Ho Chi Minh complex, Hanoi.
Bil som Ho Chi Minh fått i gåva av annan stat, Ho Chi Minh's residence, Ho Chi Minh complex, Hanoi.
På promenad genom trädgården i Ho Chi Minh's residence, Ho Chi Minh complex, Hanoi.
Uncle Ho's stilt house, Ho Chi Minh complex, Hanoi.
En vakt utanför Uncle Ho's stilt house, Ho Chi Minh complex, Hanoi.
Fisk i dammen i Ho Chi Minh's residence, Ho Chi Minh complex, Hanoi.
Dammen i Ho Chi Minh's residence, Ho Chi Minh complex, Hanoi.
Fruktträd i Ho Chi Minh's residence, Ho Chi Minh complex, Hanoi.
Klädförsäljning inne på Ho Chi Minh complex, Hanoi.
Baksidan av Ho Chi Minh-mausoleet, Hanoi.
Ho Chi Minh complex, Hanoi.
Tempelområdet, Temple of Literature, Hanoi.
Cua Bac Catholic Church, Hanoi.
Ett bra exempel på de smala fasader som eftersträvas för att få lägre fastighetsskatt, Hanoi.
Long Biên. Bron som amerikanerna bombade många gånger under kriget, Hanoi.
Trafiken en bit nedanför Long Bien Railway Station, Hanoi.
Quan Chuong Gate, Hanoi.
Gatuscen Old Quarter, Hanoi.
Bilder ovan från min andra heldag i Hanoi.

(15/12-16) Första heldagen i Hanoi är avklarad. Hanoi känns lite som en kallare variant av Saigon (Ho Chi Minh city). För kallt har det varit idag. Jag har haft t-shirt och jeans på mig och vid en del tillfällen mitt på dagen frös jag om både armar och händer. Temperaturen var nere i dryga 15 grader som lägst. Då det dessutom är en kall vind och lite duggregn hela tiden så upplevs det kallare än termometern visar. Jag hade lite problem att fotografera i regnet, men fick till rätt så bra bilder ändå tyckte jag.

Jag började dagen att promenera runt sjön Hoan Kiem i Old Quarter. Jag bor väldigt nära sjön så det var en bra start. Först gick jag ut över Cầu Thê Húc-bron och besökte Ngoc Son Temple. Sedan gick promenaden vidare till Ho Chi Minh’s Mausoleum som var stängt. Jag hade missat att sista insläpp sker 10.15 och att det stänger 11.00. Ho Chi Minh’s Mausoleum är en del av något som kallas Ho Chi Minh complex som består av pagoder, botaniska trädgårdar, monument och minnesplatser. På området finns även presidentpalatset, Ho Chi Minh Museum och One Pillar Pagoda. Eftersom jag bara kollade in Ho Chi Minh’s Mausoleum utvändigt så har jag mycket mer att se och göra här.

Jag gick och käkade lunch istället. På vägen till Ho Chi Minh’s Mausoleum passerade jag Vietnam Military History Museum som inte öppnade förrän 13.00! Jag hade lite missflyt med öppettiderna på flera platser och inser i efterhand att jag tog saker i fel ordning framför allt på grund av att jag inte läst på tillräckligt innan. Som tur är så har jag ju rätt mycket tid här i Hanoi så jag får väl beta av saker lite eftersom. Jag gick över gatan och kollade in Lenin-statyn i Lenin-parken istället. Jag måste nog säga att jag blev lite förvånad över att se en Lenin-staty i centrala Hanoi. Det är dock en stor del av landets nutidshistoria så det är egentligen inget konstigt. Sist jag såg en Lenin-staty var i Transnistrien!

Efter lunch blev det att promenera i riktning tillbaka mot Old Quarter och det i stort enda jag stannade vid var Quán Thánh Temple som är ett taoisttempel från 1100-talet. Det är ett ganska litet men vackert tempel.

Det började regna lite mer på eftermiddagen vilket gjorde att jag fick ge mig av tillbaka till rummet mycket tidigare än planerat. Det halvdåliga vädret gjorde att jag fick en ganska lagom dos av Hanoi idag.

På kvällen blev det test av Bia Hoi, det populära ölet som kanske är som allra populärast i landet i Hanoi. Ölet håller en alkoholhalt på omkring 3 %, vilket gör att man kan dricka en extra öl utan problem. Jag betalade 8000 Dong (ungefär 3 kr med dagens växelkurs) per öl, vilket är otroligt billigt.
Cykeltaxi i centrala Hanoi.
Vid Hoan Kiem-sjön, Hanoi.
Entrén ut mot Cầu Thê Húc-bron som leder över till Ngoc Son Temple, Hanoi.
Hoan Kiem-sjön, Hanoi.
Cầu Thê Húc-bron som leder över till Ngoc Son Temple, Hanoi.
Hoan Kiem-sjön vid Ngoc Son Temple, Hanoi.
Promenad vid Hoan Kiem-sjön, Hanoi.
Hoan Kiem-sjön, Hanoi.
Promenaden runt Hoan Kiem-sjön, Hanoi.
Statyn över Lý Thái Tổ, den förste monarken av Lydynastin, i parken Vườn hoa Lý Thái Tổ, Hanoi.
Hoa Phong Tower är det enda som finns kvar av Bao An Pagoda som byggdes på 1840-talet, Hanoi.
Parken på den södra sidan av Hoan Kiem-sjön, Hanoi.
Affärer längs gatan Hàng Khay som går längs södra sidan av Hoan Kiem-sjön, Hanoi.
Caféet Hapro Bốn Mùa Nhà Tròn Hồ Gươm vid Hoan Kiem-sjöns södra ände, Hanoi.
Postkontoret i Hanoi är inte lika vackert som det i HCMC, men ändå speciellt och intressant.
Turtle Tower (Tháp Rùa på vietnamesiska), Hoan Kiem-sjön, Hanoi.
Arkitekturen vid Hoan Kiem-sjön, Hanoi.
Gatuscen i centrala Hanoi.
Järnväg i riktning mot Kina, Hanoi.
Lenin-statyn i Lenin-parken, Hanoi.
Flaggtornet som byggdes 1812 under Nguyen-dynastin, Hanoi.
Ambassad eller konsulat, Hanoi.
Malaysiska ambassaden, Hanoi.
National Assembly of Vietnam, Hanoi.
Ho Chi Minh-mausoleet, Hanoi.
Militärmarsch på Ba Dinh-torget framför Ho Chi Minh-mausoleet, Hanoi.
Ba Dinh-torget framför Ho Chi Minh-mausoleet. Här utropade Ho Chi Minh nationell självständighet för Vietnam år 1945, Hanoi.
Vaktavlösning vid Ho Chi Minh-mausoleet, Hanoi.
Presidentpalatset, Hanoi.
Kolonialbyggnad, Hanoi.
Highlands Coffee vid Trúc Bạch-sjön, Hanoi.
Gatan Trấn Vũ vid TTrúc Bạch-sjön, Hanoi.
Gatuscen i centrala Hanoi.
Vacker arkitektur i centrala Hanoi.
Monument till minne av kommunistrevolutionen i norra Vietnam år 1946, Hanoi.
Hang Dau water tower, Hanoi.
Tillbaka utanför mitt hotell i Old Quarter, Hanoi Central Park Hotel, Hanoi.
Bilder ovan från min första heldag i Hanoi.

(14/12-16) Flyg från Bangkok till Hanoi klockan 18.35. Jag åkte ut mot Don Mueang vid 14-tiden. Först tog jag tunnelbanan (MRT) från Lumpini till Chatuchak Park vilket kostar 42 baht. Sedan tog jag buss A1 från Chatuchak Park till Don Mueang vilket kostar 30 baht. Fantastiskt smidigt och dessutom väldigt billigt. En taxi för motsvarande sträcka kostar säkerligen minst 300 baht med motorvägstullar.

Flyget med AirAsia gick precis i tid. Det är nog 5-6 år sedan jag flög med dom. Jag hade betalat 1200 baht för enkel biljett till Hanoi, vilket är otroligt billigt. Vid incheckningen kom precis det jag hade befarat och därmed förberett mig på. Bevis på biljett ut ur landet. Jag hade tidigare under skrivit ut en bussbiljett som jag bokat online igår kväll. En bussresa från Ho Chi Minh city (Saigon) till Phnom Penh för 10 USD. Utan denna biljett hade jag vägrats ombordstigning på planet! Nästan alla länder har och har alltid haft den här typen av regler, men det är inte alltid reglerna efterlevs. Det man gör är att man ålägger flygbolagen att kontrollera det här. Jag tror till och med att flygbolagen hålls ansvariga om det visar sig att man anländer utan att reglerna följts. Killen bakom incheckningsdisken verkade ha noll koll på att svenskar får 15 dagar i Vietnam utan visum. Han menade på att jag behövde visum. Jag stod på mig tills han hämtade en kollega som kunde bekräfta att jag hade rätt.

Flyget tog strax under två timmar och var ganska behagligt förutom en del luftgropar sista halvtimmen. Immigrationen gick väldigt snabbt och jag fick endast en fråga om hur länge jag hade tänkt stanna i landet. Jag svarade att jag skulle stanna till den 27 december. Damen stämplade då att jag fick vara här till den 29 december vilket stämmer precis med gällande regler för svenska medborgare. Lägger man på femton dagar på den 14 december hamnar man där.

Jag hade innan resan hit läst en hel del om att taxichaufförer i Hanoi, och särskilt då när man skall ta sig från flygplatsen in till staden, är riktigt jobbiga. Jag läste om ett par yngre tjejer som betalade 50 USD för att ta sig 25 kilometer in till old quarter i Hanoi. Personligen hade jag bestämt mig för att undvika taximaffian helt och hållet genom att ta en lokal buss. Det jag var lite osäker på var om det fortfarande gick bussar så här pass sent på kvällen. Efter en stunds letande hittade jag en hållplats där det stod en del andra utlänningar. Jag fick kontakt med en vietnamesisk kille som jobbade med att informera utlänningar om vilka hållplatser bussen skulle stanna vid. Han hade även en liten lapp där det fanns sju stopp listade. Efter att jag visat honom adressen till mitt hotell så visade det sig att stopp nummer sju skulle passa mig perfekt. 30 000 Dong (1.30 USD) kostade biljetten och det tog endast 45 minuter att ta sig in till hotellet. Väl framme vid stopp sju så var det bara några hundra meter att gå till mitt hotell. Hotellet verkar trevligt. Äntligen är jag i Vietnam igen. Det är nästan sex år sedan jag var här sist. Vietnam är alltid trevligt att besöka!