Ukraina, Moldavien, Transnistrien (utbrytarrepublik), Rumänien, Bulgarien, Serbien, Bosnien & Hercegovina, Kroatien, Montenegro, Albanien, Makedonien och Kosovo 2015

Varna, Bulgarien

(15/9-15) Ännu en lugn dag på stranden. Det är bra för mig att få vila lite inför det som kommer de närmaste veckorna. Det kommer att bli lite högre frekvens på resandet. Än så länge är det varmt och skönt väder, men det kan snart bli mycket svalare klimat. Därför vill jag hinna med de nordligaste delarna av min plan innan temperaturen sjunker alltför mycket. Jag har en grundplan som jag hållit mig till hela tiden, och den verkar fungera bra. Ikväll ska jag gå igenom den igen för att som någon del behöver revideras vad gäller den rutt jag har planerat.

På eftermiddagen var jag på Varnas största shoppingcenter, Grand Mall. Precis som alltid så har jag inte så mycket tålamod med shopping. Det jag kunde konstatera vara H&M hade två av de största butikerna i shoppingcentret. Jag käkade för en gångs skull på McDonalds till lunch. En Big Mac kostar 4.20 leva (ganska precis 20 kronor).

Det verkar som att jag valde rätt resmål vid Svarta havet här i Bulgarien. Jag hade hört mycket dåligt om Burgas och Sunny beach innan. Bättre om Varna och Golden Sands. Som vanligt tror jag inget förrän jag varit på plats själv och bildat mig en egen uppfattning. Jag tror att jag valde rätt utifrån mina egna intressen som valde Varna istället för Golden Sands som verkar vara en renodlad charterort. Renodlade charterorter kan ofta medföra svårigheter för en backpacker, särskilt vad gäller boendet. Hotellen vänder sig ofta inte till individuella resenärer. Så här står det i senaste guideboken från Lonely Planet. ”Golden Sands: Virtually everyone staying in the resorts will be on a prebooked package, so no accommodation options are given here. Try Varna or Sveti Konstantin instead.” Det där räcker för att jag undvika stället som pesten. Däremot så hade jag gärna åkt upp och kollat in stället över dagen. Nu blev jag lite för lat och bekväm och tyckte att jag behövde ta det lite lugnt ett tag, så det blev aldrig någon dagstur. Det är möjligt, eller rentav troligt att stranden där är något snäpp bättre än här i Varna. Men stranden i Varna håller tillräckligt hög klass för att göra mig nöjd, samt så är Varna en större stad vilket gör att allt annat utbud rimligen bör vara mycket större.

(14/9-15) Idag har jag haft min första heldag på stranden efter mer än en månad på resande fot. Jag har verkligen bara kopplat av och ätit gott. Vädret är precis lagom varmt med 23 grader i skuggan och vattentemperaturen ska enligt uppgift ligga på 22 grader. Vattnet verkar rent och fräscht trots att jag badar mitt i centrala Varna. Stranden får ett relativt högt betyg av mig.

Kvällsuppdatering: Varna är riktigt bra. Det känns lugnt och tryggt och är rent och fräscht. Nattlivet är otroligt bra här, särskilt under sommaren. Lagom stor stad med en jättefin strand mitt i centrum. Det är svårt att sakna någonting här. Skall du välja med Constanţa och Varna så välj Varna! Varna är så mycket bättre på alla sätt.
McDonald's på kyrilliska, Varna.
Den vackra fontänen i centrala Varna.
Den vackra fontänen i centrala Varna.3
Blommor längs gatan på väg hem till hotellet, Varna.
Lite kvällsbilder från fina Varna.

(13/9-15) Det är bara min första dag i Bulgarien och jag känner mig redan väldigt hemma här. Folk är jättetrevliga, tillmötesgående och verkar måna om turister. Dom försöker så gott dom kan med engelskan. Lite mer leenden kanske än Rumänien även om rumänerna är ett trevligt folk också.

Stränderna här i Varna är verkligen hästlängder bättre än i Constanţa. En jämförelse mellan Constanţa är rättvis då båda är städer av liknande storlek. Varna har runt 425 000 invånare i storstadsområdet medan Constanţa har 280 000. Eftersom Varna är en stad av Malmös storlek så kan man inte förvänta sig bättre stränder. Om stränderna ser ut så här i centrala Varna ska det bli intressant att hur stränderna uppe i Golden Sands ser ut.

Prisläget är mycket för en svensk är mycket gynnsamt och idag skiner solen igen. Mycket mer kan man inte begära av en turistort.

Jag började dagen med lite sightseeing i centrala delarna av Varna. Jag kollade in de romerska baden som är de största romerska lämningarna i Bulgarien. Sedan blev det en lång promenad i Sea Garden (Primorski Park), som är en av Bulgariens största parker. På eftermiddagen blev det att slappa på stranden, vilket var ett sant nöje. Temperaturen har varit väldigt behaglig, runt 25 grader i skuggan. Vattentemperaturen gissar jag är något liknande, men badkruka som jag är har jag inte badat något idag. Imorgon ska jag nog försöka bada lite om detta fina väder håller i sig.
Utsikten från mitt hotellrum i morse när jag vaknade. Ordningen med det fina vädret är återställd, Varna.
Gatuscen i centrala Varna.
Varnas stadshus.
Torg i centrala Varna.
Arkitektur i centrala Varna.
Telenor verkar vara stora i här, Varna.
Katedralen i Varna.
Varna har blivit utnämnd till European Youth Capital 2017.
Torget Nezavisimost i centrala Varna.
Gågatan i centrala Varna.17
Romerska baden i Varna.
Stefan på romerska baden i Varna.
Gatuscen i centrala Varna.
Tågstationen i Varna.
Restaurang på stranden i centrala Varna.
En av de små stränderna som ligger norr om huvudstranden i centrala Varna.
Som tur var fanns det en engelsk meny också, Varna.
15 leva (70 svenska kronor ungefär) för pasta med seafood och denna grekiska sallad, samt efterrätt och två starköl, Varna.
Min dag i Varna ovan! En trevlig stad. Jag kommer ej att ha några problem att stanna här några dagar.

(12/9-15) Klockan 10.00 tog jag en minibuss till Varna från Constanţa. Det var en VW-buss med bara sex platser. Det var jag, en bulgarisk tjej, två turkar på väg till Istanbul, en kille från Brisbane, Australien och en tjej från Sydney, Australien. Killen från Australien och jag satt och pratade hela vägen. Han hade rest i nästan alla länder i Europa samt bott på Koh Tao i Thailand i fyra år där han jobbat som dykinstruktör. Jag intervjuade honom så gott jag kunde vad gäller Balkan. Han hade varit i alla länder i Balkan och Bulgarien var hans favoritland i Östeuropa.

Vi kom fram till Varna ganska precis klockan 13.00 som utlovat. Gränsen mellan Rumänien och Bulgarien var mest en formalitet. Det skulle kanske ha gått lite snabbare om vi inte haft två icke-EU-medborgare med oss i bussen. Under hela resan var det blåsigt och regnigt, så det var en väldigt passande dag att resa på. Jag vet inte ens var jag blev avsläppt när vi väl kom fram till Varna, dock inte busstationen. Jag slog på telefonen och startade maps.me som inte lyckades lokalisera min plats via gps:en. Jag frågade chauffören åt vilket håll stranden låg, så det var bara att börja att gå åt det hållet. Mitt SIM-kort verkar inte fungera bra ihop med bulgariska operatörer. Försökte ansluta till tre olika operatörer och ingen av dem kunde jag surfa med. Det är nog bara så enkelt att taxan är mycket högre för datatrafiken nu eftersom jag har ett rumänskt SIM-kort och befinner mig i Bulgarien. Jag tror det enklaste är att köpa ett bulgariskt SIM-kort. Får se hur jag gör, vet ej hur länge jag kommer att stanna i landet ännu. Jag hade laddat ned landskartan för Bulgarien till maps.me för offlinebruk så lite förberedd var jag. Efter en stund så hittade jag till min glädje gator som hade skyltar med gatunamn på både kyrilliska och latin, och då först kunde jag lokalisera var på kartan jag befann mig utan gps:ens hjälp. Sedan var det enkelt. En promenad på en dryg kilometer tog mig till Hotel Orbita. Gps:en bör fungera utan datatrafik, så det var lite märkligt att den inte hoppade igång.

Nu har jag fyra nätter här i Varna till att börja med innan jag drar vidare till nästa destination. Det känns väldigt kul att ha kommit till Bulgarien. Det är alltid en nytändning när man reser att komma till ett helt nytt främmande land! Allt är bra just nu utom vädret som har försämrats dramatiskt de senaste dagarna. Nu är det kallt också. Jag frös när jag skulle gå och äta lunch i shorts och tshirt. Det var bara att gå tillbaka till hotellet igen och ta på sig långbyxor. 14-15 grader har det varit under dagen.Det är dessutom kalla vindar med regnskurar då och då. Antingen är detta väldigt ovanligt här denna årstid eller så har hösten börjat göra sig påmind. Jag får nog upprätta en plan b då det gäller min resrutt om detta kalla väder består.
Effektiv transport mellan Rumänien och Bulgarien.
Denna VW-buss tog mig från Constanţa till Varna.