Ukraina, Moldavien, Transnistrien (utbrytarrepublik), Rumänien, Bulgarien, Serbien, Bosnien & Hercegovina, Kroatien, Montenegro, Albanien, Makedonien och Kosovo 2015

Dubrovnik, Kroatien

(10/10-15) En mycket lugn dag som mestadels har tillbringats inomhus i lägenheten i Dubrovnik idag. Vid lunchtid blev vädret sämre och och det utlovade blåsiga och regniga vädret hade nu anlänt på allvar. Jag får vara nöjd och glad att jag fick bra väder igår så att jag kunde kolla in Dubrovniks gamla stad ordentligt.

(9/10-15) Dubrovnik har visat sig från sin bästa sida idag. Det tackar jag för. Jag kan inte annat än vara helnöjd med denna fina dag. Nu kan vädret få bli dåligt om det vill för nu har jag sett det viktigaste av Dubrovnik! Jag började dagen med att spendera ett par timmar på Dubrovniks ringmur som är stadens stora symbol. Ringmuren som går runt gamla staden och började byggas på 1100-talet. Den är riktigt massiv och hög på sina ställen. Det kostade 100 kuna att köpa biljett för att få komma upp på muren. Det var väl investerade pengar. Det jag blev lite förvånad över var att det var så pass mycket folk trots att vi kommit in en bit i oktober. Hur ska det då se ut här under högsäsong? En del av mysfaktorn försvinner när det är svårt att ta sig fram och folk precis överallt. Men det är bara att acceptera faktum. Man vänjer sig ändå ganska fort vid situationen. Idag har jag troligen sett mer turister än jag sett sammanlagt under hela denna resa!

Jag gissar att jag spenderade drygt två timmar uppe på muren. När jag gick ner i gamla staden var det dags att äta. Jag hittade en trevlig restaurang där jag beställde musslor och en massa annan blandad seafood. Det var helt underbart tillsammans med en god öl. Notan som slutade på dryga 120 kronor var långt billigare än jag hade förväntat mig med tanke på att det var mitt i gamla staden.

Efter maten hade jag en sak till jag ville få avklarad idag. Åka linbana upp till berget mount Srd. Utsikten därifrån skall vara helt fantastiskt och ett besök är ett måste när man är i staden. När jag hittat stället där man köper biljetter så säger den amerikanska tjejen som säljer biljetter att det inte finns några biljetter kvar idag eftersom det anlänt en båt med 5000 passagerare till hamnen för en timme sedan. 5000 tror jag är lite överdrivet men 1000 passagerare kan det nog röra sig om på dessa färjor. Jag hade kunnat gå upp på berget istället men bestämde mig för att i så fall göra det imorgon om vädret tillåter. Det är inte ofta man får ställa in aktiviteter på grund av att det är för många turister! Detta är baksidan med kryssningsfartygen.
I detta hus bor jag under min vistelse i Dubrovnik. Jag har ett helt hus för mig själv!
Staden är full av skyltar som visar riktningen mot gamla staden, Dubrovnik.
Kärlekslås på räcket längs gatan Ul. branitelja Dubrovnika, Dubrovnik.
Vacker utsikt längs gatan Ul. branitelja Dubrovnika, Dubrovnik.
Biljetter för rundvandringar med Game of Thrones-tema till salu utanför ringmuren, Dubrovnik.
Pile Gate, gamla staden, Dubrovnik.
Vid Pile Gate, gamla staden, Dubrovnik.
Lunch i gamla staden, Dubrovnik.
Nya grupper av turister på väg in i gamla staden, Dubrovnik.
Grand Hotel Imperial, alldeles utanför Pile Gate, gamla staden, Dubrovnik.
Bilder från gamla staden i Dubrovnik.

På eftermiddagen blev det en promenad i stadsdelen Lapad i det fina vädret.
Stadsdelen Lapad, Dubrovnik.
Ovan några bilder från stadsdelen Lapad i Dubrovnik.

(8/10-15) Sent igår kväll började jag kolla upp vilka alternativ som fanns för att ta sig till Dubrovnik idag. Jag visste redan innan jag började googla att det fanns två olika orter att välja på vad gällde att åka färja till fastlandet från Brač. Antingen Supetar till Split eller Sumartin till Makarska. Sumartin till Makarska kollade jag först då det alternativet ser smartare ut rent geografiskt. Makarska ligger närmare Dubrovnik än Split. Jag gav upp Sumartin-Makarska ganska snabbt då det inte fanns några bussar som stämde med de få färjor som skulle gå under dagen. Jag bestämde mig för att satsa på Supetar-Split. Det som gav mig huvudbry att den första bussen från Bol inte skulle gå förrän 11.20. det var något som inte stämde här. Även om det är lågsäsong så måste det väl gå någon eller några bussar mellan Bol och Supetar före klockan 11.20! Jag lade ner mitt forskande och bestämde mig för att gå upp tidigt och gå till turistinformationen och verifiera med dom. Det var ett smart drag. Vid 8-tiden i morse var jag och snackade med tjejen i hamnen på turistinformationen. När jag berättade att jag inte hittade några bussar före 11.20 så sa hon: ”That is correct, it is independence day today!” Där kom förklaringen. Lågsäsongstidtabell kombinerat med helgdagstidtabell! Jag verifierade även de andra tiderna (Supetar-Split och Split-Dubrovnik) jag hittat vilka också stämde. Det gick att pussla ihop en bra buss-färja-buss-kombination för att ta sig från Bol till Dubrovnik trots få avgångar! Pusslet hade jag redan lagt igår kväll, det var bara verifieringen att jag hade rätt information jag ville ha från turistinformationen. Det visade sig att min plan höll, alla tider kunde verifieras. Planen såg ut så här:
Bol – Supetar 11.20-12.10 (buss)
Supetar – Split 12.30 – 13.20 (färja)
Split – Dubrovnik 14.00 – 18.30 (buss)

Jag var nere vid hamnen ganska precis klockan 11. Det visade sig att det inte skull börja något vidare bra. Bussen kom inte förrän 11.30 vilket innebar att jag kanske inte skulle hinna med färjan från Supetar till Split klockan 12.30. Det skulle vara förödande då nästa färja skulle gå flera timmar senare. Det skulle visa sig bli riktigt spännande till slut. Klockan 12.25 rullade bussen in på busstationen i Supetar. Som tur är så ligger busstationen bara ett par hundra meter från färjeterminalen. Det faktum att jag varit där en gång tidigare räddade mig. Jag gjorde mig beredd på att springa. Först sprang jag och köpte en biljett till färjan och sedan sprang jag till färjan. Jag hann precis ombord innan dom stängde dörren för avgång. Nu visste jag att dagen var räddad. Jag skulle till och med hinna äta lite i hamnen i Split innan jag satte mig på bussen mot Dubrovnik! I Split är allting också perfekt. När man går av färjan är busstationen bara ett stenkast bort.

Bussresan mellan Split och Dubrovnik är oerhört vacker. En stor del av sträckan (Ploče-Split) hade jag redan sett på min resa mellan Mostar och Split. Sträckan från Ploče till Dubrovnik var också otroligt vacker. Det är så vackert att man stundtals blir alldeles tårögd!

Bussen kom fram till Dubrovnik vid 19-tiden, en dryg halvtimme efter tidsschemat. Det tyckte jag var godkänt. Det gick bra att hitta till lägenheten men det var rätt så backigt så jag svettades en del innan jag var framme. Jag är mer än nöjd med dagen. Bara det faktum att jag tagit mig hela vägen till Dubrovnik från Bol på Independence Day var bättre än förväntat!
Vackra Bol!
På färjan mellan Supetar och Split.
Del av Split som inte besöks av många turister
Split från färjan.
Hamnen i Split från färjan.
Någonstans mellan Split och Makarska.
Busstationen i Makarska.
Vacker natur norr om Dubrovnik.
Skärgården en bit norr om Dubrovnik.
Mitt boende i Dubrovnik.
Lite bilder från dagens äventyr. Till mitt försvar så får jag säga att bilder tagna genom ett bussfönster är omöjliga att få bra.