Cypern 2013

Pafos

(28/12-13) Sista dagen på denna resa. Tänkte ta bussen som går 17.00 från hamnen till flygplatsen. Flyget hem till Skavsta avgår 19.20. Tiden för utcheckning på hotellet är 12.00. Jag frågade Andrea igår hur mycket han skulle ha för att jag får behålla rummet några timmar längre. Han svarade att jag fick stanna gratis så många timmar jag behövde. Han var inte ens intresserad av att veta när jag skulle lämna hotellet! Andrea är riktigt trevlig och har verkligen gjort min vistelse här på Cypern lite extra trevlig! En annan sak jag aldrig kommer att glömma med Cypern är de underbara apelsinerna och mandarinerna.
Frappe, den allra populäraste drycken på Cypern.
Jag åt min sista lunch på min absoluta favoritrestaurang i Pafos, Kyra Frosini Tavern. Det blev också en Frappe efteråt!

Resan hem gick kanonbra. Ankomsten till Skavsta var drygt 20 minuter försenad, men det är inte mycket att säga om. En rolig incident inträffade nere på Pafos airport vid gaten. När man ska gå ombord på planet kontrolleras allt bagage som passagerarna tar med sig in i planet, det vill säga allt handbagage. Denna kontroll verkar vara lite stickprovsmässig och verkar olika strikt på olika flygplatser, vilket man märker tydligt när man flugit ett gäng gånger med Ryanair. Förutom 10 kg handbagage med rätt mått får man sedan en kort tid tillbaka medföra ytterligare ett mindre handbagage med väl specificerade mått och vikt. Jag hade bara mitt vanliga handbagage och när det blev min tur ville dom kolla måtten på min Ryanair-väska. Jag vägrade och påpekade att jag minsann har en riktig Ryanair-väska. Då skrattade damen till och tittade på mig ungefär som om jag vore ett spöke. Sedan pekade hon bara med hela handen att jag skulle gå vidare, utan kontroll. Lite lustigt att de som jobbar åt bolaget inte ens har koll på såna här saker.

Hemma i Sverige var det förvånansvärt milt för att vara i slutet på december. 4-5 plusgrader klockan 22.45! Nu är det bara att börja ladda för nästa resa som kommer att gå av stapeln i slutet av januari 2014 till Kuba!

(27/12-13) En helt underbar fredag i Pafos. Vädret kan inte bli mycket bättre. Helklart och lagom med vind. Jag har bestämt mig för att ta det lugnt idag och sista dagen imorgon. Jag behöver verkligen vila upp mig nu, och jag känner mig nöjd med det jag sett av Cypern. Det enda jag skulle kunna göra utöver det jag gjort är att åka upp till Troodosbergen, men det hoppar jag över. Det är väl kanske inte den bästa årstiden för det heller, då temperaturen är ganska låg däruppe nu.

Ikväll hände det mig för första gången! Direkt efter att jag käkat på thairestaurang Phukhet (ja det stavas på det sättet), så var jag tvungen att gå rakt över gatan och beställa ett Big Mac meal. Detta trots att thaimiddagen kostade 14 Euro inklusive en halvliter öl. Det var gott men väldigt lite mat. Lite ris och en väldigt liten Tom Yum Kung gjorde att jag fortfarande var ordentligt hungrig efteråt.

Just nu bunkrar jag Euro för att ha till Kubaresan. Försöker ta ut 300 Euro per dag. Jag har som vanligt jämfört växelkursen jag får med avistakursen och dom är nästan identiska. Eftersom jag inte betalar vare sig fast eller rörlig avgift till min bank hemma så sparar jag en hel del pengar på att slippa växla till mig Euro hemma. Jag har räknat ut att jag kommer att tjäna en dryg tusenlapp på det här.

(26/12-13) Det verkar som att jag blivit bästis med Andrea, han som äger Axiothea Hotel där jag bor. Eller så är han bara så här otroligt trevlig mot alla. Varje morgon när jag kommer ner för att äta frukost tar det inte lång stund innan jag hör honom ropa ”Good morning Stefan, today is another beautiful day. Look at the weather!” Utsikten från restaurangen är fantastisk, då man ser över nästan hela Pafos.

Imorse berättade Andrea att han är en gammal hippie och bodde under en period i Kalifornien 1969. Han drog dit för att delta i den stora hippiehysterin som pågick på andra sidan Atlanten. Det är klart att har man varit med om det, så har man lite historier att berätta. Han underhöll mig under hela min frukost med sina historier. Han berättade också att Cat Stevens pappa kommer från Pafos-trakten. Att hans mamma var svenska det visste jag redan.

Idag lyckade jag komma iväg kring 09-tiden vilket är den tidigaste start jag haft med hyrbilen. Jag hade planerat att åka till Larnaka och Agia Napa, vilket jag också fullföljde. Det blev lunch i Larnaka på restaurang Militzis, följt av en kortare promenad i staden. Efter det körde jag direkt till Agia Napa. Efter att ha varit en stund i Agia Napa inser jag att allt handlar om turism på denna ort. Enligt Lonely Planet-boken bor det bara 2680 invånare i Agia Napa!

Varken Larnaka eller Agia Napa imponerade på mig. Pafos är trevligare än båda skulle jag säga.

Det jag gjorde mest idag var att köra bil. I och med att sträckan Pafos-Agia Napa är närmare 20 mil så blev det många mil avverkade. När jag kom tillbaka till Pafos vid 18.30-tiden var bensinen ganska precis slut. Hyfsat bra jobbat att köra upp en fulltank i en Nissan Micra på mindre än tre dygn! I Pafos blev jag tvungen att kämpa lite för att hitta en öppen restaurang av kvalité som inte var reserverad. Mycket är stängt i och med att det är annandag jul idag. Till slut så åt jag på Hondros som är en mycket trevlig restaurang med bra mat.
Avslutar denna dag med de sedvanliga bilderna nedan.
Byn Choirokoitia några mil väster om Larnaka.
Båthamnen i Larnaka.
Stranden i centrala Larnaka.
Strandpromenaden i centrala Larnaka.
Del av Grand Mosque i centrala Larnaka.
Agios Lazaros church i centrala Larnaka.
Julstämning  i centrala Larnaka.
Turkiska kvarteren i centrala Larnaka.
Lunch på Militzis i centrala Larnaka.
Mot Agia Napa längs väg A3.
Stranden i centrala Agia Napa.
Cape Greco sedd från Agia Napa.
Båthamnen i centrala Agia Napa.
Strand i Agia Napa.
Del av Vingresors hotell i Agia Napa. Inga bra stränder såg jag framför hotellet.
Stranden i närheten av Vingresors hotell i Agia Napa.
Solnedgång under min resa hem till Pafos från Agia Napa.
Bilder ovan från den lilla byn Choirokoitia, staden Larnaka och den kända turistorten Agia napa.

(25/12-13) Igår kväll gick jag ut på stan efter att ha kommit hem till hotellet för att äta och ta en öl. Hittade en bra restaurang nära mitt hotell. Efter att jag ätit så tog jag en promenad ner till hamnen. När jag bara varit där en liten stund träffar jag två svenskar, Ola 39 och Peter 65. De ville att jag skulle följa med dom på en bra pub med livemusik så det gjorde jag. Inne på The Rose Pub, som stället vi var på hette, var det en norrman som blev fullare och fullare och otrevligare och otrevligare. När han till slut började bli otrevlig både mot oss och andra gäster kastade Ola till slut ut honom på egen hand. Det fanns inga säkerhetsvakter så det kanske var lika bra. Ola var själv lite ångerfull efter incidenten då han tyckte att han tog i lite väl hårt. Efter några fler öl än planerat och en i övrigt trevlig kväll så var jag hemma på hotellet igen vid 03-tiden. Det var bra mycket senare än jag tänkt mig. Jag ställde klockan på 09.00 istället för 07.00 innan jag gick och lade mig. Frukost slutar serveras klockan 09.45 på mitt hotell och den vill jag ogärna missa.

Jag gick upp när klockan ringde 09.00, duschade och gick och åt frukost. Jag mådde inte alls bra när jag satt och åt och började då känna en antydning till den migrän jag hade första kvällen på resan. Det var nära att jag ställde in dagens biltur, men jag kämpade emot alla krämpor och satte mig i bilen vid 10.30-tiden. Det är en sen start om man skall hinna med något innan det blir mörkt vid 17.30-tiden, så jag hade oddsen emot mig idag.

Dagen blev mycket bättre än jag kunnat hoppas. Jag hann med fina små byar uppe i Akamas heights och dessutom dagens stora höjdpunkt, Aphrodite Trail uppe på Akamas peninsula. Aphrodite Trail är runt 7-8 km lång och vandringen tog mig ca tre timmar. Precis när jag gått hela Aphrodite Trail och kommit tillbaka till parkeringen vid Aphrodite Baths så stöter jag på Rakesh och Rajni med dotter! Dom hade precis anlänt. Vi pratade en stund och sedan gav jag mig iväg hem till Pafos. Jag tror inte dom hann gå så mycket längs leden innan mörkrets inbrott. Jag gav dem ett råd angående vilken väg dom skulle ta för att se så mycket som möjligt på den korta tid de hade till förfogande. Jag hoppas dom hann se en del av den fantastiskt vackra naturen! På vägen upp till Polis körde jag väg E701/E709. På hemvägen tog jag istället den större väg B7 från Polis tillbaka till Pafos.

Bilder från dagens äventyr nedan.
Coral Bay några mil norr om Pafos.
Byn Ineia längs en mindre väg på väg upp mot Polis.
Utsikt längs en mindre väg på väg upp mot Polis.
Mindre okänd by längs en mindre väg på väg upp mot Polis.
Sidogata i Polis kantad av apelsinträd.
Entrén till Akamas peninsula.
Längs Aphrodite trail med staden Polis i bakgrunden, Akamas peninsula.
Längs Aphrodite trail, Akamas peninsula.
Pyrgos tis Rigainas (Queen's Tower), längs Aphrodite trail, Akamas peninsula.
Markör som visar vägen. Längs Aphrodite trail, Akamas peninsula.
Toppen av Mouti tis Sotiras (370 m.ö.h.), längs Aphrodite trail, Akamas peninsula.
Längs Aphrodite trail med staden Polis i bakgrunden, Akamas peninsula.
Stefan längs Aphrodite trail, Akamas peninsula.
Ovan bilder från turen upp till Akamas peninsula via Polis. De två översta bilderna är Coral Bay. Vädret var inte lika klart som tidigare idag, vilket kan observeras på bilderna. Helt perfekt trekking-väder!

(24/12-13) På morgonen gick jag ner längs Leoforos Apostolou Pavlou (huvudgatan som går från Ktima där jag bor ner mot Kato Pafos) tills jag kom fram till ett Hertz-kontor. Jag gick in och hyrde en bil för tre dygn. En liten Nissa Micra för 25 Euro per dygn. Det är säkert 5 Euro mer än vad det brukar kosta, men det beror på att det är julhelg gissar jag. Jag har bara hyrt bil ett par gånger tidigare i livet så jag är inte så duktig på hur alla detaljer ser ut. Hertz känns som ett stort och bra bolag att hyra av så därav det valet.

Åkte upp med hyrbilen till hotellet för att snabbt göra mig redo att åka i riktning mot Cyperns näst största stad, Lemesos. Lemesos var dock inte målet idag utan närliggande Aphrodite rock och den antika staden Kourion.

Efter några timmar var jag tillbaka till hotellet igen efter ha lyckats se det jag skulle se idag. Jag tog till och med en turfzon idag, så har jag tagit två stycken på Cypern. Den första tog jag i Nicosia igår och så dagens som var AfroditesRock. När jag kom tillbaka till Pafos blev det precis mörkt. Det första jag gjorde var att köra vilse, så det tog en bra stund innan jag hittade tillbaka till hotellet. Det är väldigt mycket trafik i staden idag, vilket förmodligen har att göra med att det är juldagen imorgon. Nu har jag kommit igång med bilkörningen och vant mig hyfsat vid vänstertrafiken. Det är väldigt otrevligt att köra i stadstrafik då gatorna ofta är väldigt smala, plus att folk parkerar otroligt slarvigt längs dem vilket gör det svårt att mötas. De stora motorvägarna på Cypern är bättre än motorvägarna i Sverige skulle jag vilja påstå.

Nedan kommer utvalda bilder från dagen.
Lamborghini vid mitt hotell i Pafos.
Utsikt över Pafos i närheten av mitt hotell.
Naturen i närheten av Aphrodite's Rock på Cyperns sydkust.
Aphrodite's Rock på Cyperns sydkust.
Nissan Micra med automatlåda hyrd av Hertz, i närheten av Aphrodite's Rock på Cyperns sydkust.
Väg B6 i närheten av Aphrodite's Rock på Cyperns sydkust.
Bysantinsk kyrka längs Cyperns sydkust.
Mosaik i antika Kourion, Cyperns sydkust.
Det antika Kourion, Cyperns sydkust.
Utsikt uppifrån antika Kourion, Cyperns sydkust.
Klassisk grekisk-romersk teater i Kourion, Cyperns sydkust.
Mosaik i antika Kourion, Cyperns sydkust.
Det antika Kourion, Cyperns sydkust.
Ovan två bilder från Pafos, några bilder från Aphrodite’s Rock med omgivningar och resten från Ancient Kourion.

(23/12-13) Jag, Rakesh, Rajni och lilla Rugu (bara femton månader gammal) startade imorse runt 08.30 från Pafos med hyrbil för att ta oss nonstop till Nicosia. Avståndet mellan de båda städerna är 15 mil på mycket bra motorväg.

Staden är väl värd ett besök när man är på Cypern. Staden är sista delade staden i världen. Sedan 2003 har det blivit mycket enklare att korsa gränsen och den är öppen dygnet runt. I Nicosia finns det två gränsövergångar som bara får användas av fotgängare och cyklister. Det fanns mycket att se i gamla staden i Nicosia, men höjdpunkten tycker jag låg i att korsa gränsen och se den turkiska sidan. Det som slår en är att det inte finns några försäljare som är på en och ska sälja saker. Detta gäller på båda sidor gränsen. Det är i princip som att gå på stan hemma.
Vi gick omkring och tittade i affärer, var in i kyrkor konverterade till moskéer och såg en massa intressant gatuliv. Vi kom tillbaka till Pafos runt 23-tiden, så man kan verkligen säga att vi gjorde en heldag i Nicosia!

Vädret var fullständigt perfekt idag. Det enda negativa man kan säga om vädret är att temperaturen går ner lite väl mycket vid solnedgången. I kväll droppade temperaturen ända ner mot 5-6 grader! Nedan kommer bilder från vår dag i Nicosia.
Gatuscen i den turkcypriotiska delen av Nicosia.
Rajni och Rugu på café i den turkcypriotiska delen av Nicosia.
Selimiye mosque i den turkcypriotiska delen av Nicosia.
Husfasad i den turkcypriotiska delen av Nicosia.
Gatuscen i den turkcypriotiska delen av Nicosia.
Stefan inne i Selimiye mosque i den turkcypriotiska delen av Nicosia.
Inne i Selimiye mosque i den turkcypriotiska delen av Nicosia.
Basar i den turkcypriotiska delen av Nicosia.
Stefan i den turkcypriotiska delen av Nicosia.
Gatuscen i den turkcypriotiska delen av Nicosia.
Husfasad i den turkcypriotiska delen av Nicosia.
Turkar som spelar kort och dricker te i den turkcypriotiska delen av Nicosia.
Büyük Han i den turkcypriotiska delen av Nicosia.
Lunch med turkiskt öl i den turkcypriotiska delen av Nicosia.
Rakesh köper bakverk av gatuförsäljare i den turkcypriotiska delen av Nicosia.
Gatuscen i den turkcypriotiska delen av Nicosia.
Vid gränsövergången på väg tillbaka till den grekcypriotiska sidan av Nicosia.
Alla bilder ovan är tagna i den tukrcypriotiska delen av Nicosia. Vi fokuserade på den sidan då vi alla tyckte att den verkade mer intressant för oss då det också var en stor anledning till att vi åkte till Nicosia. Framför allt så är den grekcypriotiska delen mycket modernare, vilket inte är lika attraktivt!

Gatuscen längs Ledra street i den grekcypriotiska delen av Nicosia.
Barrikad mot gröna linjen vid Holy Cross Catholic Church i den grekcypriotiska delen av Nicosia.
Holy Cross Catholic Church i den grekcypriotiska delen av Nicosia. Bakre delen av kyrkan vetter mot den turkcypriotiska sidan.
Gammal bild av Nicosia längs en gata i den turkcypriotiska delen av Nicosia.
Husfasad i den grekcypriotiska delen av Nicosia.
Gatuscen i den grekcypriotiska delen av Nicosia.
Rajni, Rugu och Rakesh framför Liberty Monument i den grekcypriotiska delen av Nicosia.
Stefan framför Liberty Monument i den grekcypriotiska delen av Nicosia.
Inne i Zanettos Taverna i den grekcypriotiska delen av Nicosia.
Nio bilder ovan tagna i den grekcypriotiska delen av Nicosia.

(22/12-13) Jag mådde bättre i morse efter att jag ätit frukost. Jag hade tre mål idag. Det första var att lära mig lite mer om hur staden Pafos ser ut samt ta in två av stadens största sevärdheter, Pafos Archeological site och Tombs of the Kings. Efter att ha gjort mig klar för en heldag till fots i Pafos så gick jag raka vägen från mitt hotell ned till hamnområdet i Kato Pafos. Strandpromenaden som är ett riktigt turiststråk är trevlig och ser ren och fräsch ut. Jag gick en lång sträcka österut längs promenaden och sedan tillbaka åt andra hållet där jag avslutade med att gå upp en sväng i Pafos castle, där man får en rätt bra överblick av staden Pafos. Detta trots att man inte är särskilt högt upp.
Utsikten från mitt hotellrum på Axiothea Hotel första morgonen på Cypern. Fantastiskt trevligt.
Ensam med frukostbuffén på Axiothea Hotel, Pafos, Cypern.
Kings Avenue shopping mall längs Leoforos Apostolou Pavlou, huvudgatan som går upp från strandpromenaden, Pafos, Cypern.
En tapper badare. Strandpromenaden i Pafos, Cypern.
En av flera katter jag såg längs strandpromenaden. Alla såg dessutom väldigt välvårdade ut. Pafos, Cypern.
Hamnen i Pafos, Cypern.
Pafos castle, Pafos, Cypern.
Vy ut över medelhavet från Pafos castle, Cypern.
Vy över hamnen i Pafos från Pafos castle, Cypern.
Jag är ingen fågelexpert men jag tror att detta är en pelikan. Hamnen i Pafos, Cypern.
Bilder ovan från i förmiddags med promenad från mitt hotell 2-3 km ner till Kato Pafos hamnområde, och vidare längs strandpromenaden innan jag gick upp på Pafos castle.

Efter strandpromenaden och Pafos castle var det dags för Pafos archeological site med de fina mosaikerna. Sedan gick jag och åt en god lunch och tog en öl till. Detta skulle komma att bli första testet av KEO, det ljusa lokala cypriotiska ölet. Jag tyckte det var riktigt gott!
Entrén till Pafos archeological site.
Innanför entrén till Pafos archeological site.
Mosaik, Pafos archeological site.
Hus konstruerat för att skydda mosaik, Pafos archeological site.
Otroligt vacker mosaik, Pafos archeological site.
Vackra pelare, Pafos archeological site.
Fyrtornet inne på Pafos archeological site.
Odeonteatern, Pafos archeological site.
Saranta Kolones Fortress, Pafos archeological site.
Stefan vid Saranta Kolones Fortress, Pafos archeological site.
Kyra Frosini Tavern, platsen för min första lunch på Cypern, Pafos.
Apelsinträd som kramas med ett citronträd, Pafos.
Bilder ovan från Pafos Archeological site samt lunchen efteråt.

Efter lunch gick jag ett par kilometer från restaurangen till Tombs of the Kings. Ett par timmar spenderade jag på området i och kring Tombs of the Kings innan det blev vidare promenad hem till hotellet. Det är verkligen en annorlunda och mystisk plats!
Entrén till Tombs of the kings, Pafos.
Tombs of the kings, Pafos.
Nedgången till tredje graven som rankas som den allra finaste av de sju utgrävda gravarna, Tombs of the kings, Pafos.
Den tredje graven som rankas som den allra finaste av de sju utgrävda gravarna, Tombs of the kings, Pafos.
Nedgång till en av gravarna, Tombs of the kings, Pafos.
Nere i en av gravarna, Tombs of the kings, Pafos.
Tombs of the kings, Pafos.
Bilder från Tombs of the Kings ovan. Gravarna är unika på Cypern. Det var dock inga kungligheter som begravdes här även om det låter så på namnet.

Vädret idag kan knappast ha varit bättre och så här vid middagstid kan jag konstatera att jag har fått en riktigt bra start på den här resan! Jag begriper inte hur det kan vara så lite turister i Pafos, det är verkligen idylliskt här. Pafos verkar vara populärt bland barnfamiljer under högsäsong då det förmodligen är packat med turister.

(21/12-13) Ny flygresa med Ryanair. 1650 kr tur och retur till Pafos på sydvästra Cypern. Ryanair skötte sig utmärkt senast så jag ser inget fel i att ge dom en ny chans. Bekvämligheten med att flyga från Skavsta när man bor i Nyköping är helt avgörande. Hade nog inte flugit med Ryanair om avgången varit från Arlanda.

Incheckad runt 20.30 lokal tid på Axiothea Hotel i Pafos. Jag hade sådan lyx att jag blev körd till hotellet av en viss herr Rakesh i hyrbil! Flygresan gick jättebra, trots att stolarna i Ryanairs plan nästan är lite för obekväma för en fyra timmars flygning. I övrigt så funkar allting jättebra med detta flygbolag. Det finns ingenting i övrigt att klaga på.

På Skavsta inträffade dagens stora höjdpunkt. Det var kring en timme kvar till avgång för flyget till Pafos och jag började dra mig långsamt ut mot säkerhetskontrollen och gaterna. Plötsligt ser jag först en jättesol framför mig som håller en liten söt unge i sin famn och bredvid henne står ytterligare en sol. Jag hade stött på Rakesh och Rajni! Det bästa var att dom skulle med samma flyg som mig till Pafos! Jag har någon gång tänkt tanken att jag borde stöta på detta fina par på resande fot och nu var det dags!

Jag hamnade långt ifrån Rakesh och Rajni på flygningen ner. Med Ryanair så har dom flesta passagerare ingen plats bokad. Då vi snabbt hittade tre platser till dem i rad, trots att vi var bland de sista in i planet, så tyckte jag dom skulle ta dessa tre platser så att dom skulle slippa sitta med dottern i knät.

Det visade sig att mina vänners hotell är flera kilometer från mitt hotell. Vi bor i två helt skilda stadsdelar. Jag bor i den gamla delen av Pafos och dom bor närmare turistdelarna av staden nere vid hamnområdet. Efter att dom lämnat mig på mitt hotell så åkte dom iväg till sitt. Trots att vi inte hade någon karta och därmed svårigheter att hitta mitt hotell så vägrade dom att släppa av mig och låta mig leta till fots. Jag bad om att få gå av och leta efter mitt hotell på egen hand, så att dom skulle kunna åka och leta efter sitt hotell. Mörker och vänstertrafik till trots så lyckades vi till slut hitta mitt hotell. Det berodde främst på att vi regelbundet stannade och frågade folk i de fåtal kiosker vi hittade som var öppna om riktningen.

De föreslog att jag skulle hänga på dom imorgon bitti på en heldag i deras hyrbil. De hade först tänkt att åka till Nicosia men ställde in det till förmån för Lemesos, på grund av att vi kom på att en söndag i Nicosia inte skulle vara så lyckad då mycket är stängt i staden. Jag tror att jag kommer att stanna här i Pafos och ta en tur till fots imorgon och lära mig staden. Sedan kan jag även passa på att avverka de sevärdheter som finns här. Jag känner mig inte helt hundra frisk just nu heller. Vi har ju en hel vecka på oss att göra saker tillsammans så det blir nog bra. Att träffa människor med den här attityden till resande som man dessutom känner är riktigt trevligt. Rakesh träffade jag för första gången idag, och för mig tog det max en kvart att inse att vi har samma typ av inställning och passion till resandet och hur det skall företas. Rakesh fru Rajni är en före detta arbetskollega till mig.

Jag hittade en restaurang där jag åt kebab med mängder av grönsaker för en stund sedan. Det är ett myller av smågator kring mitt hotell och jag var nära att gå rejält vilse. Jag har fått karta av ägaren Andrea, men den är inte till mycket nytta när man inte kan lokalisera var man är. Jag har också redan hunnit med att ta ut 200 Euro ur en Bank of Cyprus-ATM och det funkade bra.

Nu har jag relativt tung huvudvärk vilket har plågat mig större delen av dagen, så jag tror jag tackar för mig och försöker att sova. Klockan är snart 23.00.