Indonesien och Östtimor 2013

Dili, Östtimor (del 2)

(12/6-13) Jag gick och la mig runt 21-tiden igår kväll. Dramatisk huvudvärk trots ett par omgångar med 500 mg Alvedon med fyra timmars mellanrum. Vaknade runt 8-tiden och känner mig faktiskt lite bättre, nu nyser jag oavbrutet, vilket ger mig en liten förhoppning att det är vanlig förkylning jag åkt på. Hosta och huvudvärk kvarstår. Jag har blivit lite myggbiten under resan trots alla möjliga försiktighetsåtgärder. DEET på öppen hud på kvällarna, sovit under myggnät om jag inte haft rum med aircondition samt alltid myggnät runt fönstren. Mer än så går det inte att göra. Just nu är jag mest lättad över att vara tillbaka i Dili. Mentalt känner jag mig väldigt stark. Det visade sig att jag inte drabbades av panik, inte ens när jag började frysa av och till. Ett av de viktigaste symptomen på malaria. Man kan inte dock inte självdiagnostisera malaria, utan endast ett blodprov kan avslöja om man har det eller inte. Evakuering lär hur som helst krävas om man blir drabbad, i och med tillståndet på sjukvården som erbjuds i det här landet. Samtidigt så lär dom veta hur malaria skall behandlas på ett bra sätt!

Ironiskt nog så är vädret på topp just nu. Det är fullständigt helklart väder. Det verkar som att jag borde anlänt till Dili den här veckan istället för förra!

Under eftermiddagen och dagen blev jag extremt snorig. När jag gick på stan så fullständigt rann det ur nästan oavbrutet. Väldigt irriterande men ironiskt nog en extrem lättnad! Det verkar mer och mer som att jag råkat ut på en influensa. Men som sagt, självdiagnos är extremt farligt i en sådan här situation. Det blir till att ladda om batterierna på Bali nu och sedan får jag se vad jag gör. Till middag blev det att fira att Östtimor blev mitt 35:e land och samtidigt det sista jag hade att åka till i Sydostasien! En stor Bintang och en seafood pizza för 18 USD på One More Bar. Svenska priser i ett världens allra fattigaste länder! En säkerhetsvakt jag lärt känna här i Dili tjänar 115 USD i månaden och äter bara en måltid om dagen trots att han jobbar 12 timmar per dag sex dagar i veckan!  FN-personal med höga löner samt att det mesta måste importeras är förklaringen till priser på den här nivån. Men nu när FN dragit sig ur så är det allt svårare att ta ut såna här priser.

Östtimor står inför enorma utmaningar. Nummer ett är att få bukt med den extrema fattigdomen. Som jag ser det måste eventuella oljeinkomster användas till vägar och infrastruktur. Vägarna är tydligen mycket sämre i landet nu än för fem-tio år sedan.Nästa steg på att göra listan borde vara bättre utbildningsmöjligheter, samt att införa engelska i skolan istället för portugisiska som verkar helt idiotiskt att ha som ett nationellt språk.
Rocella hotel, mitt boende andra gången i Dili, Östtimor.
Krukväxter på Rocella hotel, mitt boende andra gången i Dili, Östtimor.
Restaurangdelen på Rocella hotel, mitt boende andra gången i Dili, Östtimor.
Gatuscen i centrala Dili, Östtimor.
Solnedgång i Dili. Atauro island kan skymtas till höger i bild, Östtimor.
En rolig bild med tanke på att det inte finns något kommersiellt inrikesflyg för allmänheten i Östtimor.
Dags att åka tillbaka till Bali med Merpati, Nicolau Lobato airport, Östtimor.
Trots en del omprioriteringar så var jag nöjd med besöket i Östtimor totalt sett. Landet har fortfarande så lite turister att bara det gör Östtimor till en mycket intressant destination.

(11/6-13) Det har varit en hemsk dag idag. På måndagskvällen fick jag plötsligt hosta och kraftig huvudvärk. Under natten har jag vaknat ett antal gånger av att jag svettats och frusit om vartannat. Jag har haft lättare feber. Men huvudvärken är av det kraftigare slaget. Varenda gång jag varit uppe har det spöregnat ute. När jag går upp för frukost spöregnar det fortfarande. Under frukosten fattar jag beslutet att jag inte kan fortsätta så här. Jag avbryter mina planer om att ta mig till Tutuala. Ett sista erbjudande hann jag få av en som ville köra mig på motorcykel i spöregnet 30 km till Tutuala för 100 USD! En viss hänsyn måste tas till att jag kan ha åkt på något annat än en vanlig förkylning eller influensa måste tas med. Möjliga sjukdomar är denguefeber och malaria. Ingenting man leker med. Blir man sjuk så pass långt ifrån civilisationen är det bara att acceptera faktum. Vädret plus mitt hälsotillstånd gör att jag måste ta det mycket tråkiga beslutet att ta en buss tillbaka till Dili.

Bussresan skulle visa sig bli bland de värsta jag varit med om. Sju timmar på vägar som knappt är farbara och halvt medvetslös under hela tiden. Mina medpassagerare fick till slut säga till chauffören att stanna så att de kunde köpa vatten åt mig. 7 timmar utan mat och en halvliter vatten. När jag kom fram till Dili så stannar bussen som tur är rätt nära mitt hotell, ett hotell som jag rekade förra gången jag var här som heter Rocella. Kostar 40 USD per natt och är bättre valuta för pengarna än Venture som jag bodde på sist jag var här i Dili.

Efter incheckning på hotellet runt 15.30 så snabbar jag mig bort till min favoritrestaurang här i Dili där dom har mat av kanonkvalité för mellan 2 och 5 USD. Efter maten går jag direkt till resebyrån och bokar om så att jag lämnar Östtimor i övermorgon, torsdag den 13 juni. Tjejen var så snäll när jag berättade vad som hänt att jag fick ändra datum för flygbiljetten utan extra kostnad. Det skulle ha kostat 20 USD.

Man kan se den här resan till Östtimor som ett halvt misslyckande. Jag har missat de viktigaste målen med resan.
1. Tutuala beach med Jaco island alldeles utanför. Världsklass korallrev.
2. Atauru island. Världsklass korallrev.
3. Mount Ramelau. Landets högsta berg.
Alltihop är mycket trist men jag har ändå fått ut mycket av resan trots det här. Det är ett stort privilegium att ha fått se en del av Östtimor! Det är första gången under en resa jag måste ställa in så här mycket på grund av sjukdom. Vädret har varit mycket besvärligt hela tiden och lokalbefolkningen är lika förvånade som mig. Det är ju ändå torrsäsong i ett av de torraste områdena i arkipelagen!