Vietnam 2011

Con Son Town, Con Dao island

(24/1-11) Sista heldagen på Con Son och vädret är som sämst idag. Det blåser riktigt hårt och stora svarta moln cirkulerar. Hittills har jag inte sett en droppe regn på hela resan, så heller inte idag. Detta väder är väldigt behagligt temperaturmässigt, kanske lite väl svalt på nätterna då man får lite gåshud på armarna ibland när man är ute och går.

I och med att jag inte har gjort så mycket sightseeing så har jag istället haft mer tid att lära känna några i lokalbefolkningen här i staden. Trots att ingen av dem kan engelska får man bra kontakt, men det blir ju självklart besvärligt, nästan omöjligt att kommunicera. Det är dock en fantastisk inblick man får i folks vardagsliv.

Igår kväll satt jag utanför en lokal restaurang där jag lärt känna kvinnan som äger den. Här sitter jag oftast och filosoferar på kvällarna. Vid 22-tiden kommer folk och dricker öl. Mycket yngre killar som är runt fyra-fem stycken i varje gäng. De köper sedan en massa burkar 33 cl öl och fyller över i en stor bägare och öser i en massa is. Efter det så är det ett glas som går runt i gruppen. Den person som får glaset fyller det fullt, halsar och skickar sedan vidare till nästa man. Igår kväll var det riktigt livat då en av killarna blev ordentligt full. Han verkar ofta bli det, och det dröjde inte länge innan någon hade ringt och skvallrat till hans familj som kom farande på två motorcyklar för att försöka få med honom hem igen. Jag tyckte riktigt synd om mamman i familjen som fick stå och skämmas för sin son. Ena brodern lyckades till slut få upp honom på sin motorcykel och körde honom hem.

Det är sådana här vardagshändelser som man får uppleva om man bjuder lite på sig själv. Att se hur folk lever på en sådan här liten och relativt isolerad ö är väldigt intressant.

Med facit i hand så här sista dagen på ön, var det en grym tur att jag tog min motorcykeldag den sista dagen det var bra väder!

Stefan i receptionen på hotellet. Dags att lämna paradiset för Saigon!
Stefan sista timmarna på Con Son island.

(23/1-11) Det ser ut att bli mest att slappa de sista dagarna här. Var inne på att organisera en tripp till Bay Canh island som är den näst största ön i ögruppen och den som kanske är den finaste att besöka. Problemet är att det inte finns någon att organisera en tripp tillsammans med. Att chartra en hel båt själv verkar dyrt. Sedan har vädret försämrats såtillvida att det börjat blåsa ordentligt, vilket gör det mindre kul att åka båt ute på sjön. Vi får se hur det blir imorgon. Jag tror att det kan vara att missa något riktigt bra att inte åka till Bay Canh island. Men ibland går inte alltid saker som man vill, det är bara att acceptera.

(22/1-11) På förmiddagen efter frukost tog jag en promenad runt staden som vanligt och plötsligt hör jag en kvinnoröst som säger: ”Hello, where do you come from?” Jag vänder mig om och ser en kvinna som inte ser allt för gammal och säger att jag kommer från Sverige. Då börjar hon att berätta om hur hon varit fånge här i sex år på 1960-talet och om de grymheter hon utsattes för. Hon har kommit hit för att vara med på invigningsceremonin för en väg fram till en gammal kyrkogård. Vietnamesiska regeringen subventionerar sådana här resor till före detta fångar på Con Dao islands. Jag gissar att det var amerikanerna som basade över öarna de år hon satt här, men tänkte inte på att fråga. Hon hade lite bråttom till den här ceremonin, men det skulle vara kul att träffa henne igen och ställa lite frågor kring det här.

En lugn dag har det varit idag. Det har blåst mycket och varit mulet men inte regnat något alls. Tidigare dagar har det varit helklart och i stort sett vindstilla. Nu när man börjar komma in i lugnet här är det snart dags att åka härifrån.

(21/1-11) Heldag på motorcykel för att utforska hela Con Son island. Jag körde öns södra del på förmiddagen och öns norra del på eftermiddagen. Små avstånd och lite trafik. Detta är en bra ö att köra motorcykel på för de som inte gör det annars av rädsla för mycket trafik. Naturen är mycket vacker runt ön, men det krävs att man vandrar för att man skall kunna komma riktigt nära naturen. Det blir bara en dag med motorcykel vilket räcker till gott och väl med tanke på öns storlek. Här kommer lite bilder från dagens äventyr.
Vägarna är fina här, en anledning är den höga militärnärvaron påstås det.
Tre öar från vänster till höger: Tai Lon island, Trac Nho island och Trac Lon island. Bakom Tai Lon island längst till vänster i bild ligger ytterligare en liten ö som heter Tho island.
Bai Nhat beach på Con Son island.
Den här busken med enormt fina blommor växer överallt runt ön.
Så här ser blommorna ut. Dessutom så verkar det finnas olika färger på själva blomman. Jag har även sett orange och vita blommor.
På den sidan av ön där flygplatsen ligger. Oerhört vacker natur!
Färgen på havet tillsammans med de fina färgerna på omgivningen är rörande vackert!
Den lätt trafikerade vägen mellan Con Son och flygplatsen. Underbart med motorcykel!
Otroligt vacker natur som synes. Inte nog med det, man är i stort sett helt ensam vart man än kommer. Du kan få en paradisstrand helt för dig själv om du vill. Undrar hur länge till? Personligen tror jag det är jättestor skillnad här om bara fem år till.

Grillad bläckfisk, grillad fisk (grouper), ris och öl. I love it!
Eftersom det är fredag idag beställde jag in en brakmiddag på hotellrestaurangen. Grillad fisk, grillad bläckfisk och några öl gick loss på 280 000 VND vilket med dagens kurs motsvarar ca 95 SEK. Hade detta vart Saigon så hade det kostat hälften om ens det! Jag blev grymt mätt i alla fall.

(20/1-11) Glad i hågen packade jag ryggsäcken för att bestiga Than Gia, det högsta berget på Con Son island (det högsta i hela ögruppen) på 577 m. Efter en promenad på några kilometer från hotellet till starten på leden upp till berget, visade det sig att jag inte skulle komma längre. Militären stoppade mig! Militärnivån på öarna är hög och det är lite hit och dit med vad som är tillgängligt verkar det som. Kvinnan på National Park headquarter som jag pratade med igår sade att man skulle kunna göra denna tripp upp till berget. Hon hade uppenbarligen inte senaste informationen då. Så är det ibland. Promenad tillbaka till hotellet och bokläsning vid poolen blev det istället! Vädret är fantastiskt bra, så sol och bad funkar också! Det blev faktiskt ett löppass på eftermiddagen också, vilket är underbart här!

(19/1-11) Idag har jag gått rakt igenom ön till Ong Dung beach och tillbaka. Jag utgick från Con Dao National Park Headquarter, där tjejen var skeptisk till att jag skulle göra det här på egen hand. När hon inte kunde förklara vad som var farligt, förutom att jag kanske skulle kunna gå vilse, så beslöt jag mig för att genomföra det jag tänkt från början. Det skulle innebära en vandring på ca 10 km genom regnskog och tät djungel. Jag är mycket imponerad på naturen. Vandringen gick igenom primär regnskog med massor av djurliv. Jag har fått se makaker och den sällsynta gigantiska svarta ekorren som jag tror är endemisk. En sak jag har lite ångest över ikväll är att jag inte gick tillbaka till National Park Headquarter när jag kom tillbaka efter vandringen. Det är praxis att man gör det så de inte tror att det hänt nånting och då kanske sätter igång någon form av sökoperation. Men de fattar nog att allt gick bra. För övrigt så träffade jag inte en människa på hela dagen, vilket är lite märkligt med tanke på hur fin led det är. Tre liter vatten förbrukades trots att det inte är extremt varmt just nu. Luftfuktigheten är dock hög och man går i brant och svår terräng, vilket gör att man svettas hela tiden.
Entrén till Con Dao National Park headquarter.
Vild makak, längs leden till Ong Dung beach.
Vilda makaker, längs leden till Ong Dung beach. De är roliga att titta på, men också väldigt oberäkneliga. Här är det en ranger som har kastat ut mat till dem och lockat dem till platsen med ett mysko läte.
Regnskog längs leden till Ong Dung beach.
Regnskog längs leden till Ong Dung beach. Massivt träd!
Regnskog längs leden till Ong Dung beach. Är det någonting som är fridfullt så är det när man går i regnskogen och hör alla ljuden som finns i en djungel.
Regnskog längs leden till Ong Dung beach. Jag har trekkat en del i djungel och sett en del. Denna djungel var oväntat fin måste jag säga.
Framme vid Ong Dung beach som är en stenig strand. Flera timmar tog vandringen hit. På tillbakavägen tog jag en lite annorlunda väg.
Mördande vacker natur, men särskilt djungel är svårt att skildra på ett bra sätt med hjälp av foto.
Kristallklara vatten. Det här är livet!
Djungeln går ända ner mot vattnet överallt, lite som jag minns Tioman island i Malaysia på 90-talet!
Mycket trevlig dag. Med en sådan här natur är det enkelt att trivas!

Igår kändes det lite som att det skulle bli svårt att härda ut en hel vecka här, medan det idag känns som att det inte kommer att bli några som helst problem. Snarare så känns det väldigt priviligerat att få vara här lite mer än en vecka istället för bara några få dagar som verkar vara fallet för många som kommer hit.
En sak som skulle vara otroligt att få syn på under vistelsen här är Dugongen, vilket är ett fantastiskt men också sällsynt djur. Den lever av det sjögräs som växer runt öarna. På grund av exploatering av kustlinjerna, nu senast ett bygge av en stor resort till, så minskar sjögräset och därmed hotas Dugongen.

(18/1-11) Con Son är en mycket sömnig liten by. Jag har sovit mycket bra i natt utan några som helst oljud. Däremot så är det rätt så mycket tusenfotingar i mitt rum, vilket jag sagt till om nu på morgonen. Fångade säkert 20-30 stycken igår innan jag gick och la mig. Problemet är att det bara finns en person som talar engelska någorlunda och hon var ute på byn i morse. Fick ta med en person till rummet och visa vad jag menade! Jag tror inte de är av typen som bits, men det är lite otrevligt att ständigt ha flera stycken krypandes på golvet i rummet. Dessutom inbillar man sig lätt att de skall komma upp i sängen när man sover.Frukost är inkluderat i mitt rumspris. Restaurangen ligger med utsikt över havet på en terrass. Jag hade förväntat mig en hyfsad frukost med tanke på rumspriset, men frukosten var bara sådär. Framförallt så är det svårt att förstå vad som ingår. Man får en meny med en massa alternativ att välja på, var och med ett pris bakom sig. Ingen pratar engelska, så jag hade konversation med tre personer angående vad som ingår i frukosten! Större problem än så är det svårt att stöta på här på ön!
I väntan på högvattnet kan man alltid laga fiskenäten, Con Son town.
Gamla franska hus med renoveringsbehov finns det gott om i Con Son town.
Park i centrala Con Son town.
Dagens iakttagelser ovan i Con Son town. Perfekt klimat att gå omkring och upptäcka saker i. Staden är liten och mycket trevlig, och folk verkar vara ödmjuka och glada att se turister.

(17/1-11) Efter en vacker flygresa på 40 minuter i ett litet propellerplan var jag framme på ön Con Son, huvudön i ögruppen Con Dao islands. Ön ligger ca 23 mil söder om Saigon. Det är totalt 16 bergiga öar i ögruppen som till stora delar är täckt av skog, vilket i sig är ovanligt. 1984 blev öarna skyddsområde i ett försök att bevara den fina men känsliga naturen. Så här långt kan man säga att öarna har undgått massturism, men regeringen har planer på att utöka turismen massivt fram till år 2020. Fram till för bara några år sedan var man tvungen att flyga 18- eller 24-sitsig rysk helikopter eller åka båt i 12-15 timmar för att ta sig ögruppen. Nu är landningsbanan uppgraderad och förlängd och reguljärflyg går nu flera gånger om dagen. Det är med andra ord en bra tid att besöka dessa öar nu. Situationen kändes liknande när jag besökte Phu Quoc 2003, men där hade det redan då gått längre med turismen än vad det gjort här nu. Ögruppens historia är mer helvete än det paradis det är idag. Alltifrån fransmän till amerikaner och även vietnamesiska styren utnyttjade att öarna låg så pass avlägset, till att ha dem som fängelseöar. Har varit och tittat på de två största forna fängelserna och det verkar ha varit grymma förhållanden. Båda ligger alldeles bakom mitt hotell.

Jag blev mottagen på flygplatsen av en tjej från hotellet som hade en skylt med mitt och tre andra namn på och jag måste erkänna att det kändes lite smått kungligt. Jag, två västerlänningar till och en Vietnames var uppskriven på skylten. Bara jag och Vietnamesen kom till Con Son island idag. Enligt uppgift finns det fem hotell på ön och alla har gratis transport till och från flygplatsen som ligger ca 15 km från Con Son town där alla hotell ligger. Inget av hotellen ligger alltså ute på någon av de finare stränderna. Dit lär man få ta sig själv vid behov. Det skall bo runt 6000 fasta boende här så den resulterande trafiken är tunn. Mycket trevligt.
Framme med propellerplanet på Con Son island airport.
Flygplatsterminalen, Con Son island.
En av de minsta flygplatserna jag någonsin varit på (förutom El Nido på Palawan i Filippinerna), Con Son island.
Transport till och från hotellet ingår! Skönt att slippa taxi eller annan transport förknippat med eventuellt strul. Jag fanns med på lappen över de som skulle ha skjuts i alla fall!
Framme efter en riktigt behaglig flygning på 40 minuter, förutom landningen då. Jag trodde aldrig landningsbanan skulle räcka till, plus att planet vinglade kraftigt vid nedslaget i marken. Jag blev ärligt talat riktigt rädd!

ATC resort som jag bor på verkar fint och trevligt. Är mycket nöjd med mitt rum, och priset på över 30 US$ per natt kanske är motiverat ändå. Om det är en rejäl och bra frukost så är jag helt nöjd. Det finns även en stor, fin swimmingpool i närheten av mitt rum. På eftermiddagen gjorde jag mitt första löppass på nästan fyra månader. Jag har min GPS klocka med tillhörande pulsband med mig, så det är bara att passa på att träna i ett sådant här trevligt klimat! Det var verkligen underbart att springa här vid havet och det jag tänker på när jag ser landskapet är Hawaii. Köpte en bok i Saigon också, vilken lär behövas som underhållning här, särskilt kvällstid.Det verkar inte finnas mycket att göra här kvällstid som sagt, men man åker inte till ett sådant här ställe med en sådan förhoppning. Tanken är att man skall koppla av och bara sänka pulsen ytterligare några nivåer nu!
Mitt rum på ATC resort.
Utsikt från rummet på ATC resort.
Poolen på ATC resort.
ATC resort, ett trevligt och fint litet hotell som drivs av en mycket vänlig familj.

Strandvägen i Con Son town, här utanför mitt hotell, ATC resort.
Stranden mitt i Con Son town, här utanför mitt hotell, ATC resort.
Gatuscen Con Son town.
Phu Hai prison, det största av öns elva fängelser, Con Son town.
Vidriga förhållanden i Phu Hai prison, det största av öns elva fängelser, Con Son town.
En promenad i Con Son town och till öns största fängelse, Phu Hai prison, sysselsatte mig under eftermiddagen. Perfekt början på ö-äventyret!