Thailand, Malaysia, Brunei, Filippinerna, Sydkorea och Taiwan 2009

Siquijor, Siquijor, Filippinerna

(2/12-09) Sista heldagen på Siquijor bestämde jag mig för att ta en titt på ett projekt man har för fjärilar uppe bergen. Jag är väl inte den mest intresserade i världen av fjärilar men tyckte att det kunde vara värt att sponsra verksamheten med mina 100 peso i entré avgift. Det sades att en del av fjärilarna var endemiska för siquijor, något som jag har svårt att verifiera om det är sant. Hur som helst så var det vackra varelser man fick se. Dessutom så var det en perfekt tur på motorcykeln. Jag hade kännedom om den enormt vackra vägen dit eftersom jag passerat ”the butterfly garden” några gånger på väg till andra delar av ön.

Kokosnötter på tork längs vägen. Den frövita som är inuti koksnöten kallas för kopra. Kopran säljs sedan vidare för tillverkning av kokosfett.Kyrkogård vid stranden i närheten av Siquijor town, Siquijor.
Det finns alltid intressanta saker att kolla in längs vägarna runt ön!

Nedan kommer tolv bilder från Siquijor’s Butterfly Garden:
Butterfly Garden, Siquijor.Butterfly Garden, Siquijor.Butterfly Garden, Siquijor.Butterfly Garden, Siquijor.Butterfly Garden, Siquijor.Butterfly Garden, Siquijor.Butterfly Garden, Siquijor.Butterfly Garden, Siquijor.Butterfly Garden, Siquijor.Butterfly Garden, Siquijor.Butterfly Garden, Siquijor.Butterfly Garden, Siquijor.
Det var inga små fjärilar heller! De flesta fjärilarna var ca dubbelt så stora som den orangea fjärilen som en av guiderna håller i!

(1/12-09) Flytt till Coral Cay resort tidigt på morgonen. Vi hade så mycket packning så vi fick köra två gånger för att få med allt på motorcykeln. Lugn dag vid poolen på resorten.
Poolen på Coral Cay resort med omgivande trädgård är riktigt fin.Stefan vid poolen, Coral Cay resort, Siquijor.
Bättre ställe än vid poolen på Coral Cay resort på ön Siquijor, Filippinerna att koppla av på är svårt att hitta.

Sjöborrarna i hinken har fångats för att ätas!Mums vad gott det ser ut att vara. Trots det bangade jag ur på frågan om jag ville provsmaka.
Den här tjejen jobbar på ett ställe som heter JJ’s en bit ifrån där vi bor. Vi brukar käka frukost här. Denna morgon var hon i full färd med att äta sjöborrar råa! Det är första gången jag stöter på någon som äter sjöborrar.

(30/11-09) Som sagt, det blev en riktigt lugn slapp dag, den sista dagen i huset. Sprang min första 10 km runda i tropikerna någonsin på eftermiddagen på 43.10. En riktigt bra tid.

(29/11-09) Ytterligare en heldag på motorcykel! Nya bergsvägar och paradisstranden Kagusua som jag tänkte åka till igår blev dagens skörd. Spenderade ett par timmar vid stranden som ligger på andra sidan ön sett ifrån Siquijor town. Nu börjar det kännas som att jag åkt på alla öns större vägar. Det blev mycket fotograferande idag. Ett litet urval av dessa foton nedan.
Kagusua beach, Siquijor.
Kagusua beach, Siquijor.Kagusua beach, Siquijor.Kagusua beach, Siquijor.Så här bor vanligt folk uppe i bergen.Betesmark uppe i bergen.Betesmark uppe i bergen.Märkligt träd. Lokalbefolkningen kallar detta för Chinese trumpet.Längs huvudvägen som skär genom ön från norr till söder.Längs huvudvägen som skär genom ön från norr till söder.Längs huvudvägen som skär genom ön från norr till söder.Tillbaka i Siquijor town för mat och dryck på favoritrestaurangen Yanz!Stefan, inne på favoritrestaurangen Yanz med obligatorisk San Mig Light.
Man kan faktiskt kolla på tennis medan man äter på Yanz! Tennisbanan ligger alldeles bredvid restaurangen.
Ovanstående bilder får markera slutet på en fyra dagar lång turné genom idylliska samhällen, djungel, vattenfall och paradisstränder på Siquijor. Jag rankar Siquijor som den absolut trevligaste och behagligaste ön då det gäller att köra motorcykel på Filippinerna. Nästan ingen trafik och underbara vägar och fantastisk natur! Imorgon blir det en riktig slappardag!

På kvällen blev det att sitta och titta ut över havet i månskenet, med en massa lokala Filippinska par. Det njöts även en hel del av det ovanligt svala klimatet och själv småfrös jag lite på motorcykeln tillbaka till huset! Det var en märklig känsla att frysa igen! Fick reda på att temperaturen varit nere på 22 grader den här kvällen/natten!

(28/11-09) Det blev ingen strand idag som planerat. Styrde kosan mot ett av öns mest kända vattenfall istället. Det ligger så pass långt ifrån där jag bor så det blev en heldagstripp av det hela! Detta mycket på grund av jag körde bergsvägar till stor del. Nedan kommer bilder från dagens äventyr.
Kyrkan i San Antonio, uppe i bergen på Siquijor.Byliv i San Antonio.Detta skall enligt uppgift vara en plantering av mahogny träd.Någonstans uppe i bergen på Siquijor.Tredje heldagen på motorcykeln nu runt Siquijor.Någonstans uppe i bergen på Siquijor.Framme vid Cambugahay falls.Stigen ner till Cambugahay falls.Cambugahay falls, Siquijor.Stefan, Cambugahay falls, Siquijor.Staden Lazi, södra Siquijor.Staden Lazi, södra Siquijor.Barn vid Natural spring swimming pool, San Juan, Siquijor.Barn vid Natural spring swimming pool, San Juan, Siquijor.

(27/11-09) Idag körde vi runt hela ön, vilket innebar att vi inte hann tillbaka till Siquijor town där vi bor, innan mörkrets inbrott. Vägen runt ön är 74 km lång. Det är alltid läskigt att köra i mörkret på Filippinerna. En hel del fordon har inte ens lyse plus att det är mycket fyllekörning. Lägger man sedan till alla möjliga djur som kan komma upp på vägen så förstår man att risken för olycka är stor. Vi kom hem säkert och utan skråmor och jag körde direkt till favoritrestaurangen där vi käkade en underbar middag. Det mesta är lite billigare här än på Bantayan. Det har varit en helt underbar dag idag. Vi hann titta på några resorts plus att vi stannade några timmar vid Salagdoong beach, där det blev sol och bad. Efterlängtat efter närmare en vecka i Dumaguete city!
Klocktornet i Siquijor town.Kyrkan i Siquijor town, till största delen byggd av koraller.
Två bilder ovan från centrala Siquijor town. Jag bor ett stenkast från kyrkan!

Dags att göra ännu en heldag på motorcykel på Siquijor. Sist det begav sig var i juli 2007!
Redo med karta vatten och motorcykel! Uppdrag: utforska Siquijor!

Salagdoong beach, östra Siquijor.
Stefan, Salagdoong beach, Siquijor.
Fem bilder ovan från underbara Salagdoong beach. Imorgon har jag gett mig sjutton på att åka till en ännu finare strand, som jag har hört talas om.

(26/11-09) Båtresa över från Dumaguete till Siquijor klockan 09.00. Precis idag så har vädret slagit om till helklart, vilket är helt perfekt eftersom jag är på väg över till en paradisö med underbara stränder. Jag var på Siquijor i Juli 2007, så jag vet hur bra Siquijor är. En skillnad den här gången är att jag har ett hus och motorcykel gratis via Maytha från Iligan som är med mig just nu. Maythas mamma är uppvuxen på Siquijor och har fortfarande en massa släktingar här. Några av dem var precis på väg på en kortare resa till Mindanao vilket innebar att deras hus på Siquijor precis blev ledigt. Kanon att få några dagar på denna långa resa då man slipper betala hyra!

Efter att ha installerat oss i huset så tog vi en sväng till Paliton beach på eftermiddagen för att bada lite. Siquijor är verkligen ett riktigt paradis. Folk är oerhört ”laidback” här. Till och med mer än på Bantayan!
Huset jag bor i just nu på Siquijor.
Min bostad i närmare en vecka framåt på Filippinerna.

Vardagsrummet i huset, Siquijor.
I Filippinerna kan man hitta juldekorationer så tidigt som i början av September! Men de flesta börjar i regel att pynta efter Halloween.

Köksbordet i huset, Siquijor.
Köksbordet. Massivt trä, minst sagt!

Stefan i vardagsrummet i huset på Siquijor.
Tar igen mig i soffan efter en lång dag!

Bananer finns överallt på Siquijor, bara att plocka!
Bananträd är verkligen vackra skapelser! Dessa bananer är färdiga att skörda!

Bensinstation på Siquijor.
Den vanligaste typen av bensinstation på Siquijor.