Filippinerna 2008

Cagayan De Oro, Misamis Oriental

(22/1-08) Palawan har vuxit till att bli den plats jag helst vill åka till nu.

Palawan var fortfarande fullbokat den 24 januari från Cebu. Guimaras har haft ett oljeutsläpp för inte alltför längesedan. Luzon blir för besvärligt rent logistiskt. Jag befinner ju mig längst ner i södra Filippinerna medan Luzon är längst upp. Negros verkade vara enda alternativet fram till dess att jag till slut gav upp det egna sökandet efter flyg till Palawan på Cebu Pacific’s webbsida. Jag gick in på en resebyrå som bokar Cebu Pacific.

Alldeles nyss så lyckades en kille på resebyrån få fram en plats på torsdag morgon från Cebu City till Puerto Princesa på Palawan! Det fanns bara en plats som plötsligt dök upp för att någon precis avbokat! Ibland har man grym tur. Dessutom för endast 2000 pesos. Jag åker redan i morgon till Cebu city. Nackdelen med det här är förstås att jag måste spendera en natt ute på Mactan Island (där Cebus internationella flygplats ligger). Men det kan jag ta! Jag som nästan hade börjat ställa in mig på en hotellvecka i Cebu City bland avgaserna med några avslutande nätter i Manila. Nu har jag bara en sak kvar att göra. Säkerställa att jag kan få tag i en flygbiljett från antingen El Nido eller Coron på norra Palawan till Manila som är min slutdestination innan hemfärd till Sverige om lite mer än en vecka. Jag kommer att få ca en vecka på Palawan, vilket bör räcka till det viktigaste där.

Jag måste säga att jag är oerhört glad nu. Detta måste firas senare ikväll! Palawan, nu kommer jag!

(21/1-08) Carolyn och jag gick upp klockan 03.00 i morse för att åka till sydöstra delen av Camiguin och därifrån ta 04.00 båten till Balingoan, på fastlandet (Mindanao). Framme i Balingoan så skiljdes vi åt eftersom hon var tvungen att åka tillbaka till Siargao och arbeta, medan min resa måste gå vidare mot Cagayan De Oro. Jag har ett flyg bokat mellan Cagayan De Oro och Cebu på onsdag eftermiddag. Det innebär att jag får ett par dagar här i Cagayan De Oro. Bra eller dåligt, det får vi se. Det bor ca en halv miljon människor här, så det är ingen småstad. Kom precis fram för ett par timmar sedan. Är trött så det blir att sova ett par timmar på eftermiddagen. Sedan blir det att smida planer för den sista halvan av denna resa. Det är väl mest att åka till Palawan eller inte som det handlar om just nu. Hänger mycket på om jag får ihop det rent logistiskt. Blir att glo runt lite på flyg senare idag på nätet. Skönt att vara incheckad på hotellet redan klockan 09.00 i morse här i Cagayan De Oro. Har lagt ut flera bilder idag eftersom internet fungerar rätt så bra här. En förutsättning för att lägga ut bilder är självfallet att det finns tillgång till kortläsare också. Det skall dock sägas att det är enormt tidsödande att ladda upp bilder till bloggen. Efter att ha kollat flygbiljetter till Palawan står jag inför en del angenäma problem. De vanliga på Filippinerna. Var ska jag åka härnäst? Palawan ser fullbokat ut från Cebu de närmsta dagarna vilket är trist. Om jag inte hade velat förut så hade jag haft en bokning dit. Men det är mycket att planera och arrangera. Det känns som att Mindanao är avklarat för den här gången alla fall. Nu ser det ut så här. Mindanao, Cebu, Samar, Leyte, Bohol, Siquijor, Negros, Panay, Mindoro och södra Luzon är de stora öar jag varit på under mina tre resor till Filippinerna. Det som jag känner är kvar som är bra alternativ är dels Palawan såklart, men även Panay, Negros och norra Luzon (Luzon norr om Manila). Lite korta fakta om dessa fyra platser nedan.

Palawan: Världsberömd för sin natur, man kan upptäcka nya öar och stränder här i åratal! En av Filippinernas absoluta höjdpunkter.

Panay: Panay har jag knappt varit på alls. Bara Boracay och Caticlan för vidare flyg till Cebu City. I övrigt så verkar inte Panay ha mycket i form av bra stränder. Däremot så finns det en mindre ö som heter Guimaras som verkar mycket intressant. Den ligger mellan Negros och Panay.

Negros: Jag har bara varit i Dumaguete på Negros. Negros verkar rejält underskattat. Det finns stränder på västra sidan av ön som rankas i klass med Boracay, som sällan besöks av västerlänningar. Särskilt stranden Sugar Beach. Det finns en större stad till på Negros som heter Bacolod, det är till och med Negros största stad.

Luzon (Luzon norr om Manila): Här finns bland annat det som kallas världens åttonde underverk. Risterasserna i Banaue. Byggda för hand. Upp till 1000 meter höga. Har på senare tid börjat bli förstörda. En oerhört fin strand med omgivning i form av Pagudpud längst upp på Luzons nordspets. Luzons motsvarighet till Boracay.

Någon som har en idé om var jag skall åka efter Cebu City?
Centrala Cagayan De Oro, Mindanao.
Ytterligare en stad som jag fattade tycke för, Cagayan De Oro. Norra Mindanaos största stad.