Kuba 2014

Varadero, Matanzas

(17/2-14) Det första projektet idag var att förlänga mitt visum. Jag bor väldigt bra till då immigrationskontoret i Varadero bara ligger några hundra meter ifrån hotellet. I guideboken kan man läsa att man måste köpa någon typ värdebevis eller ”stamps” på bank för 25 CUC som man sedan använder som betalning på immigrationskontoret. Väldigt underlig hantering måste jag säga. Det visade sig att det var just dessa ”stamps” som skulle bli det som tog längst tid i visumförlängningsprocessen. Till att börja med så kan man bara köpa dem på en viss bank. Då jag inte kunnat läsa mig till vilken bank jag skulle leta efter, så gick jag bara in på första bästa bank i närheten av immigrationskontoret. Säkerhetsvakten i bankens entré kunde perfekt engelska vilket gjorde att han direkt kunde dirigera mig till rätt bank när jag förklarat mitt ärende. Den banken låg bara en kort bit därifrån. När jag kommer in dit så är det långa köer till kassorna. Jag väntade säkert i en timme innan jag kom först i kön. Det var lite strul att förklara mitt ärende för kassörskan då hon inte kund ett ord engelska. Med hjälp av en kollega till henne förstod de till slut vad jag var ute efter. Med mina ”stamps” på fickan gick jag bort till immigrationskontoret där det bara var ett par före mig i kön. När det blev min tur lämnade jag fram passet med tillhörande turistkort för Kuba till den sura mannen bakom det stora skrivbordet. Hans sura min fick mig att ana oråd. Han tittar i passet och på turistkortet och säger plötsligt: Your medical insurance? I need your medical insurance to allow the visa extension. Skit också tänkte jag för mig själv. Jag hade ansträngt mig för att visa upp min reseförsäkring för immigrationen vid ankomsten till Kuba, för att sedan inte ens behöva visa upp den när det blev min tur. Jag hade inte en tanke på att den skulle behövas vid förlängningen av visumet. Jag förklarar läget med orden: I have my insurance paper in my hotel, I didnt know that it was needed to do the visa extension. Han skakar lite försiktigt på huvudet och säger efter ett tag: Wait here for a moment. Efter ca tio minuter är han tillbaka och han ger mig passet och säger: Your extension is done. Han såg alltså mellan fingrarna avseende försäkringen. Allt som allt tog det ca 15 minuter att förlänga visumet. Det som tog överlägset längst tid var bankbesöket, vilket var lite oväntat. Skönt att ha det här överstökat nu.

I och med att jag fixat min visumförlängning så beslutade jag mig för att Varadero var ett avslutat kapitel för mig. Frågan är bara vart jag skulle åka härnäst. Under tiden jag jag gick den korta promenaden mellan immigrationskontoret och busstationen fattade jag beslutet att åka till Havanna. På busstationen fick jag tag i en bussbiljett för 10 CUC till Havanna klockan 08.00 imorgon bitti. Jag har även funderat i banorna att jag eventuellt stannar i Havanna de resterande nio nätter jag har kvar av resan från och med imorgon!

Precis som igår blev det lunch på Kiki’s Club.

Under eftermiddagen blev det sol och bad. Idag blev jag bjuden på ytterligare en dag denna resa med helklart väder!

Middagen intogs på den kubanska restaurangen La Vicaria. Det blev en seafood-måltid med räkor, hummer och fisk. Mycket god mat som endast kostade 10 CUC inklusive en öl!

(16/2-14) Idag har det varit en sådan här dag då jag inte gjort någonting. Bara legat och solat och badat. Lite vågsurfing har det blivit också.

Jag gick ända bort till Calle 6 för att testa den italienska restaurangen Kiki’s Club till lunch. En av anledningarna till att jag ville testa den var för att jämföra den med Paladar Nonna Tina som också är en italiensk restaurang. Paladara Nonna Tina ligger på Calle 38 alldeles i närheten av mitt hotell och är hittills min favoritrestaurang Varadero så här långt. Efter att ha ätit på Kiki’s Club så har jag svårt att bestämma mig för vilken av dem som är bättre. En sak vill jag dock säga. Länge leve italienska restauranger! Det har ofta hänt att man varit ute och rest och varit less på den inhemska maten. När man inte tror att man ska kunna hitta något alternativ så dyker det alltid till slut upp en Italiensk restaurang undsätter en precis som en oas i öknen!

Idag har jag funderat en hel del på vad jag ta vägen efter Varadero. Playa Larga eller Playa Giron i grisbukten är något som lockar starkt. Det kommer kanske att kännas konstigt att lämna Kuba utan att ha sett grisbukten. Samtidigt får man alltid räkna med att kompromissa under sådana här resor. Inget beslut tagit idag, vi får se vad det blir.
Inne på Club Herradura som jag bor på under min vistelse i Varadero.
Solnedgång över straits of Florida, Varadero beach, Varadero.
Ovan fem bilder från Varadero. Kameran har fått vila nästan hela dagen idag. Trevligt som omväxling!

(15/2-14) Vaknade med lite halsont idag. Misstänker att det har med gårdagens bodysurf att göra då jag även har lite ont i ena örat. Hotellfrukosten var helt ok även om det var lite trångt och dåligt med platser att sitta. Jag tog en rejäl promenad längs österut ända till Varadero Golf Club. Tyckte inte det fanns anledning att fortsätta länge då det inte fanns mycket att se längs vägen. På vägen tillbaka gick längs stranden, vilket var bra mycket trevligare. När jag kom tillbaka till mitt hotell blev det att sola några timmar, vilket var lika härligt som igår. Det är dock ganska tråkigt och jag har svårt att ha ro att bara ligga och inte göra nånting.
Gatuscen vid Calle 49 längs Av 1 i östra Varadero.
Hotel Dos Mares i östra Varadero.
Gatuscen längs Av 1 i östra Varadero.
The Beatles Bar-Restaurant i östra Varadero.
Hotellkomplex i Varadero Hotel Zone, östra Varadero.
Cykel- och promenadväg i Varadero Hotel Zone, östra Varadero.
Hotellentré i Varadero Hotel Zone, östra Varadero.
Varadero Golf Club, östra Varadero.
Varaderos vackra strand, östra Varadero.
Tillbaka till mitt hotell Club Herradura, Varadero.
Stranden vid hotell Club Herradura, Varadero.
Utsikt från min balkong på hotell Club Herradura, Varadero.
Lite bilder ovan från Varadero. Skönt att få koppla av ordentligt några dagar. Klimatet är helt fantastiskt den här årstiden. Många kubaner skakar på huvudet när turisterna badar. De skulle aldrig få för sig att bada mitt i vintern!

(14/2-14) Buss från Santa Clara till Varadero klockan 08.00 imorse. Var tvungen att vara på busstationen klockan 07.00 för att hämta ut bussbiljetten. Bussen skulle ha gått 07.40 men var lite försenad. Tyvärr så missade jag frukosten då den inte öppnade förrän 07.00 på hotellet. Bussresan tog ca 4 timmar till Varadero. Busstationen i Varadero låg inte mer än ca 500 meter från det hotell jag hade valt att chansa på att hitta rum, Club Herradura. Ett gammalt, rätt slitet hotell med rätt trevlig stämning. Utseendet på hotellet tyckte jag gav lite öststatskänsla. Jag fick ett rum för 39 CUC per natt inklusive frukost. Inte mycket att säga om det priset annat än att det verkar prisvärt. Jag bor på tredje våningen med ett stort utrymme utanför rummet som även består av en stor balkong med jättefin utsikt över havet. Jag bokade fyra nätter direkt. Varadero är Kubas stora turistort med mängder av hotell, hotell som mestadels bokas av charterföretag. Enligt vad jag läst och hört så närmare 90 % av turisterna på vintern kanadensare! Från Sverige har Ving och Apollo charter hit. Ving har i skrivande stund minst femton all-inclusive hotell att välja på här. Varadero är en 20 km lång landremsa med lika lång obruten fin strand. Uppskattningsvis finns det ett 50-tal stora hotell här. Har man kommit för att se det riktiga Kuba så man kommit fel. Jag upptäckte bara efter några timmar här att det inte finns några sevärdheter att tala om. Den som gillar vattensporter har myckey att välja på. För mig blir omställningen kanske större än för en charterturist som kommer direkt hit, då jag varit i det ”riktiga” Kuba ganska många dagar innan. Det är dock trevligt även för en backpacker att få koppla av med sol och bad några dagar. Man kan ställas inför problem då gäller boendet på en sån här extrem charterturistort. Det kan bli mycket dyrt att bara dyka upp och söka rum utan att ha något förbokat. Därför valde jag en del av Varadero med lite billigare hotell som vänder sig mer till oberoende resenärer. Jag är glad att det gick så pass enkelt att hitta ett rum till ett vettigt pris mitt under brinnande högsäsong.
Stranden i Varadero. Det verkar inte spela så stor roll var längs stranden man bor, då den är lika fin överallt.
Stranden i Varadero vid hotell Club Herradura där jag bor.
Utsikten från balkongen i anslutning till mitt rum på hotell Club Herradura, Varadero.
Lite kvällsunderhållning på hotellet, Club Herradura, Varadero.
Äntligen lite sol och bad för min del. Direkt efter incheckning blev det att kasta sig i havet. Vattnet svalkade riktigt bra. Jag fick för mig att vattentemperaturen högst kan ligga på 25 grader. Stranden håller mycket hög klass.

I den svala Varadero-kvällen blev det att att börja ta upp jakten på en ny favoritrestaurang. Lyckades hitta en riktigt bra seafood-restaurang. Det verkar inte finnas något nattliv här. Hade det funnits något så tycker jag att jag borde märkt av det då det faktiskt är fredag idag! Jag roade mig lite med att kolla på tv, något som jag inte gjort på flera veckor!