Filippinerna och Qatar 2018

Manila, Filippinerna (del 2)

(13/3-18) Jag har haft lite beslutsångest inför vilken tid jag skulle sikta på att ta minibuss från Ormoc till Tacloban idag då jag haft svårt att få tag i information angående hur länge resan tar. Jag hade avgång med flyg från Tacloban till Manila klockan 13.50. Jag bestämde mig till slut för att gå upp klockan 07.30 och äta frukost på hotellet. Jag kom till slut iväg klockan 08.50 med minibussen och var framme i Tacloban vid 11-tiden. Eftersom jag anlände till centrala Tacloban och tyckte att jag hade tid på mig att äta så jag gick jag till min favoritrestaurang i staden, italienska Giuseppe’s. Jag blev lovad att den pizza jag skulle beställa inte tog för lång tid att tillverka och leverera. Ett löfte som hölls. Trots det fick jag problem att hinna till flygplatsen i tid. Precis när jag hade ätit klart så började det spöregna. Från centrala Tacloban till flygplatsen är det ungefär 8 kilometer så jag trodde det skulle vara lugnt att hinna med flyget. Regnet var så kraftigt så det gjorde det svårt för mig att hitta transport samt när jag väl hittat en tricycle bad han om ett hutlöst belopp. Förmodligen mest för att jag troligen såg väldigt desperat ut. Eftersom jag visste vilket pris som gäller ut till flygplatsen från centrum fick jag till efter en stund ner priset till en mer lagom nivå. Jag hann till flygplatsen i god tid till slut.

Flygningen med AirAsia gick bra och planet landade 15 minuter före utsatt tid i Manila. I Manila fick jag snabbt tag i en bra taxi som tog mig till hotellet i Makati. Taxinotan slutade på 150 peso, vilket är precis vad jag betalade förr i tiden när jag besökte Makati. Helt otroligt.

Det blev att ta det lugnt på kvällen i Manila på Red Planet Makati, ett hotell jag aldrig tidigare bott på. Ett relativt bra pris runt 2500 peso inklusive frukost. Läget ligger perfekt i Makati. Ett stenkast till Burgos street med nöjen och restauranger men ändå lugnt och tyst.