Filippinerna 2008

El Nido, Palawan

(30/1-08) Sista dagen innan avfärd till Manila. Jag är mållös efter att allt har gått min väg de sista dagarna. Det började lite struligt här i El Nido, men har vänt rejält nu. Idag har jag fått vara med om en ännu bättre båttur än gårdagens plus att jag fått min flygbiljett med ITI. Enormt lycklig just nu. Ett litet flygbolag som opererar mellan ett par ställen på Palawan, plus mellan Manila och Palawan. 7500 pesos kostade biljetten, vilket är mer än 1000 svenska! Förstår nu varför, det är ett plan med 19 platser. Flygplatsen här i El Nido är en liten grusbana! Så avslutningen kommer att bli magnifik, med Bacuit Archipelago från luften! Tillbaka till dagens båttripp då. Till att börja med så kände jag mig väldigt förkyld i morse (sämre igen). Gick bort till franska paret och sa att jag ville skjuta en halvtimme på avfärd, för att testa att ta ett par Alvedon och känna efter lite. De gick med på det. Vädret var helklart, med perfekta förutsättningar. Utan mig skulle de aldrig åka eftersom det skulle spräcka deras budget, samt att båtmännen var med på tre personer för 800 pesos styck. De är ute och reser i över ett år! En halvtimme senare så bestämde jag mig för att trotsa förkylningen ännu en dag. Vi brände oss dessutom alla tre i solen igår, vilket inte gjorde mitt beslut lättare. Vi beslöt oss för att solskyddsfaktor inte var tillräckligt utan även att vi var tvungna att använda t-shirt när vi snorklade. Båtturen var redan bestämd sedan igår och innefattade huvudsakligen snorkling, den bästa som El Nido har att erbjuda! Vi valde bort andra typer av sevärdheter som grottor och liknande. Snorklingen är världsklass här, så det var lätt att komma överens med fransmännen om detta.

För övrigt så har det franska paret varit helt underbara att ha att göra med. Vi kom tillbaka efter båtturen vid 17.30 tiden till El Nido. Vi var eniga om att denna dag till och med slog ut gårdagen. När man snorklar är man som i ett akvarium! Massvis med fiskar i olika färger. Någon havssköldpadda här och där, samt mycket vackra korallrev. Precis nyss åt jag middag med franska paret och vi utbytte blogg- och mejladresser. Sedan tog vi farväl av varann. Trevligt, nu har man gratis boende i Paris också! Efter Augusti 2008 då, för de är på resande fot fram till dess!

Mina vänner Pierre och Frédérique från Paris.
Sista dagsturen med mina vänner!

(29/1-08) Hotellet jag bor på är skumt på det viset att de som jobbar där hela tiden kommer med felaktig information. I morse blev jag lurad till flygplatsen för att hämta min biljett till Manila. När jag kommer till flygplatsen så påstår dom att dom inte kan utfärda någon flygbiljett. När jag kom tillbaka till hotellet så skällde jag ut dem ordentligt. Nu har de lovat att hämta biljetten åt mig imorgon bitti. Sedan kom nästa chock. Båten jag bokade igår kväll var inställd. Orsak okänd. Nytt bråk med samma tjej på hotellet igen. Jag har inte tid med något strul eftersom jag bara har ett par dagar här. Men det är dom som förlorar business.

Less på allt strul gick jag istället längs stranden och hittade ganska snabbt en båt som både skulle visa sig vara bättre plus att vi bara var tre totalt på båten. Ett franskt par och jag. Idag rök alla tidigare föreställningar om att fransmän alltid är så stora på sig. Mycket trevliga människor. Vi hade en helt otrolig dag i skärgården. Jag fick det jag bokade igår plus ett par ställen till. Bland annat en strand som heter Commando 7, vilken var riktig världsklass. Jag har aldrig i hela mitt liv sett något liknande, och jag har faktiskt sett några tropiska stränder. Vi har bokat samma båt imorgon igen, fast då är det en bit längre så de ville försöka ragga en fjärde person då för att täcka alla kostnader. Det kostar mindre än 100 svenska för en hel dag inklusive mat och snorkelutrustning. Idioterna där jag bor skall ha mer än dubbelt så mycket, plus att de inte är tillförlitliga. Överhuvudtaget så finns det ingen konkurrens här, så skräpboenden är också överprissatta i förhållande till vad man får för pengarna. Jämfört med resten av landet då alltså.

Sammanfattningsvis så är övärlden här utanför helt enkelt precis det som turistbroschyrerna utlovar. Det är inte ofta det är så. Plus att snorklingen är fantastisk. Jag har aldrig upplevt bättre snorkling heller. Inte ens i Thailand i början på 90-talet. Magiskt.

7 Commando Beach, El Nido, Palawan.
Vit pudersand och kristallklara vatten, allt omgivet av vackra kalkstensberg. Det är stränder som denna som rankas som de vackraste i världen!

Stefan, 7 Commando Beach, El Nido, Palawan.
Samma strand som bilden ovan. Fotot taget av Pierre från Paris. Kolla in naturen i bakgrunden!

Lunch på en av öarna i skärgården, El Nido, Palawan.
Båtmännen är duktiga kockar också! Ris och färsk grillad fisk på menyn!

Bangka, ett av Filippinernas viktigaste färdmedel, El Nido, Palawan.
Vår båt under färden genom skärgården. Snorklingen från stranden ut mot den lilla ön närmast i bild var fantastisk!

(28/1-08) Jag har precis kommit fram till El Nido och det är måndag kväll den 28 januari. Lyckades boka ett flyg på direkten från El Nido till Manila på torsdag. Men det var dyrt! Det är ett litet charterplan med 19 platser och det var det enda som fanns att välja på. Känner mig lättad nu när detta är fixat. Ska till flygplatsen imorgon bitti och hämta upp biljetten. Vill ha den i handen innan jag litar på att jag min reservation är bokad och bekräftad. Jag är incheckad längst bort på den östra sidan av stranden i El Nido. Har redan även bokat min första heldagstripp för imorgon. Viktigt att få det gjort också. Jag kommer att åka med fem andra och båten går vid 9-tiden och kommer tillbaka ca 16 till El Nido. Eftersom detta rankas som en av världens vackraste skärgårdar så är det heldagsturerna med båt som är höjdpunkten här. Staden själv är rätt vackert belägen mellan kalkstensberg och mysig. Men staden har inte så mycket att erbjuda besökaren egentligen. Boendet är sisådär och det är överprissatt dessutom. Det man har att välja på gällande boende är att bo i staden eller att bo ute på någon av de få resorter som finns på några av de finaste öarna. Men då snackar vi 200 dollar per natt, vilket det inte är många som är villig att betala för att ha någonstans att slagga. Som smekmånad så kan jag nog rekommendera det dock! Nu blir det tidigt till sängs för en krävande men spännande morgondag. Tro det eller ej, men jag tror att jag har åkt på en förkylning. Oerhört snuvig ikväll, plus lite öm i halsen. Bara det inte går ut över mina båtturer under två heldagar till Bacuit Archipelago så gör det mig inget! En stor dag väntar imorgon. Förväntningarna är enorma. Filippinernas bästa snorkling ska det också vara! Man har 5-6 heldagsturer att välja på. För mig gäller det att  välja ut de två bästa eftersom jag har två heldagar. Den jag är bokad till imorgon valde jag inte själv utan det var den som hade folk bokade för imorgon. Man delar ju då på båtkostnaden. När jag forskat lite så accepterade jag den direkt eftersom den bland annat går till en fantastisk fin ö som heter Matinloc Island.