Filippinerna 2007

Tagbilaran, Bohol

(14/7-07) Det har varit en fantastisk dag i paradiset idag. Janne, Joann och jag drog iväg i morse på varsin motorcykel till Chocolate Hills. På vägen dit så föreslog jag att vi skulle åka förbi Tarsier Visitor Centre där jag var i onsdags med Sofia. Janne och Joann hade ju inte varit där och jag hade inget emot att visa dem vägen dit, eftersom jag tyckte det var så bra. Vi drog dit först och fick se ca fem olika tarsiers. Efter det så bar det av till Chocolate Hills längs en fantastisk vacker väg. Det den här ön saknar i världsklass stränder tar den igen i enormt fin natur! Jag är alldeles överväldigad av naturen plus alla glada människor överallt. Alla verkar lyckliga, man ser inte alls den fattigdom här som är så vanlig på andra ställen i Filippinerna. Självklart finns det fattiga, men andelen måste vara betydligt mindre här. Janne och Joann står i startgroparna att åka hem till Davao igen och jag funderar på att hitta en båt så snabbt som möjligt till Siquijor. Lämnade tillbaka motorcykeln idag efter nästan fyra dygn. Det har gått väldigt bra allting. Trots tung trafik här i staden. Kommer nog att sakna att vara utan motorcykel nu. Friheten blir stor. Samtidigt så är det skönt att slippa köra. Händer det något här i trafiken, så är man körd. Man har alltid fel som utlänning. Så fungerar det bara. På Siquijor skall det vara mycket lätt trafik och ett måste att hyra motorcykel. Vägen runt den i stort sett runda ön, är 72 km. Precis lagom dagsutflykt. Idag har vi kört ca 10 mil! Mycket hett helklart väder!
Chocolate Hills, Bohol.
För att de 1268 kullarna skall göra rätt för sitt namn så bör man vara på plats i slutet av torrperioden då de verkligen är bruna.

(12-13/7-07) Igår torsdag började Sofia få hemlängtan. Det blev värre idag så vi bestämde att hon skulle åka hem till Iligan City på Mindanao. Jag respekterar hennes beslut och vi hade en fantastisk tid tillsammans. Dessutom skall hon snart börja plugga igen. Saknar henne redan. Hon åkte till Cagayan De Oro tidigare ikväll klockan 19.00. I morse kom min kompis Janne från Örnsköldsvik till Bohol och hälsade på. Han har bott i Davao i sju år nu. Kul att träffas här i Filippinerna. Han har sin fru med sig också. De ville komma iväg några dagar på semester. Vi har varit ute och åkt motorcykel på eftermiddagen. Jag agerade taxi och hämtade dem vid piren när de anlände i morse. Jag kan den här staden nu. Den är tumultartad trafikmässigt, men det går bra att köra motorcykel även i rusningstrafik. Jag har två problem dock, inget internationellt körkort och ingen försäkring. Imorgon blir det att åka upp till Chocolate Hills med polarna.

På söndag drar jag nog vidare till Siquijor. Ön med svart magi. Ska tydligen vara en helt fantastisk ö med stränder i världsklass. Jag måste bara dit. Blir nog näst sista ön. Sedan kan det bli Dumagete på Negros!

Efter att Chocolate Hills är avklarat imorgon, så känns det som att jag kan Bohol hyfsat bra. Det har varit kul och spännande. Enda negativa som jag tycker är att stränderna både på Bohol och Panglao inte är av någon jättehög kvalité. Vilket var lite oväntat. Alona beach på Panglao är väl undantaget kanske.
Loboc river, Bohol.
Floden Loboc river ligger inbäddad i grön djungel. Häftigt!

(11/7-07) Tog steget i morse och hyrde en motorcykel för två dygn. Började med att åka till Tarsier Visitor Centre där man tillsammans med en guide kan se de små liven i princip vilt tillstånd. Det är en stor inhägnad där det finns ett tiotal djur. Det kostar bara 20 pesos per person i inträde. Jag gav 100 pesos, pengar som går till att rädda arten från utrotning. Fantastiskt häftiga djur, man kan stå bara någon decimeter ifrån och inspektera dem. Det var ca 15 km enkel dit. Sedan blev det att åka till staden Loboc och titta runt lite. Åt på ett jättemysigt ställe i djungeln med utsikt över Loboc river. Efter hemkomst till hotellet så drack jag bara lite och sedan drog jag ett varv runt Panglao Island för att se om jag kunde hitta någon vacker strand. Det är flera mil att köra runt Panglao, men vägarna är nästan helt perfekta här. Både Bohol och Panglao har perfekta vägar. Det som är lite jobbigt är att det är jättemycket trafik i och kring centrala Tagbilaran där vi bor. Det innebär att största försiktighet måste iakttas när man skall ut ur staden. Imorgon kanske det blir att köra upp till Chocolate hills. Det är flera mil enkel dit så det lär nog ta hela dagen i anspråk.
Tarsier, Bohol.
Gulliga små kryp!

Stefan med tarsier, Bohol.
Så här nära kan man vara tarsiern utan att den blir rädd. När den blir rädd bits den.

(10/7-07) Ägnat dagen åt att förlänga mitt visum samt att åka ut på Panglao Island för att se efter ifall Alona beach var något att ha. Att förlänga visumet var en bagatell. Var gjort på ca 45 minuter. Kostade 2050 peso. Det hade kostat något liknande att söka visumet på hemmaplan innan avfärd. Alona beach då. Omskriven som väldigt fin och idyllisk. Tyckte ärligt talat inte det var mycket att ha. Har sett många, många finare stränder. Dessutom bara inriktat på folk som dyker. Är man dykare så bor man till exempel billigare. För dykare är det säkert bra. Vi bor nog kvar i centrala Tagbilaran ett tag till. Funderar på att hyra motorcykel i morgon bitti och börja utforska Bohol på allvar. Det verkar dock inte helt ofarligt att köra motorcykel här. Bra vägar som lockar till höga hastigheter, mycket trafik samt många typer av fordon. Blir med största säkerhet att kolla tarsiers imorgon. Kanske även Chocolate Hills.

(9/7-07) Man kan resa som vanligt folk eller så reser man som en dåre! Jag passar nog bättre in på det senare. Start 05.30 i morse från Tacloban, Leyte. Tog en minibuss till södra delen av ön för att där försöka få tag i en båt till Bohol. Det visar sig då att Lonely Planet Philippines har fel angående vilken ort båtarna från Leyte till Bohol avgår. Vi åkte ca 4 mil för långt! När vi väl kom till rätt ort så hade vi missat 09.00 båten. Nästa båt gick 14.00. Jag blev rätt så arg, minst sagt. Inte för att jag alltid litar blint på vad som står i LP, särskilt inte LP Philippines som är ökänt dålig. Men att man totalt har bytt avgångsort för så pass viktiga förbindelser utan att LP noterat det är bara för mycket! Det är klart, självfallet så kan det ju vara ändrat efter bokens tryckning. Hur som helst så slutade det med att vi tog 14.00 båten som tog tre och en halv timme. En mycket vacker båtresa. Väl framme på Bohol så var det på ”fel sida” för vår destination. Båtar från Leyte anländer på norra sidan av Bohol. Jag ville gärna ta mig ända ner till södra Bohol eftersom jag är ute efter att bo på Alona beach på Panglao Island strax söder om huvudstaden. Eftersom det blev så pass sent som 20.00 när vi anlände till Tagbilaran så är planen att bo i Tagbilaran i natt för att därefter åka ner till Panglao i dagsljus och boka ett bra boende. Hittade snabbt ett fint hotell i Tagbilaran efter ett mål mat på KFC. Överlycklig att vara så snabb på att hitta ett bra rum, eftersom jag är mycket trött just nu. Med facit i hand, efter allt strul och mycket otur så har det gått bra ändå idag. Resan tog onödigt lång tid bara. Nu blir det att utforska denna ö till fullo. Blir många dagar här! Äntligen i tarsierland!