Polen, Tyskland, Tjeckien, Slovakien, Ungern och Österrike 2010

Poznan, Polen

(30/7-10) Lugn dag idag efter en ganska hård kväll (och natt) på barer och klubbar i Poznan igår. Trevlig stämning på stan och bra drag trots att det var torsdag kväll. Valde att gå ut igår på grund av att jag åker med 9.23 tåget till Berlin imorgon bitti. Har äntligen lyckats få tag i en tågbiljett nu. Tågbiljetten var rätt dyr och kostade ca 315 kr. Priset är säkert högre i relation till en lika lång inrikes tågresa, på grund av att rutten korsar en landgräns. Idag blir det bara att slappa på stan och invänta morgondagens tågresa till Tyskland. Varningar finns angående gäng som utför väpnade rån på tåg i Polen. Men det är nästan uteslutande på nattågen.
Wartafloden som rinner genom Poznan.
Wartafloden, centrala Poznan.

Fiske i Wartafloden, Poznan.
Jag fick aldrig se den här mannen få någon fisk trots att jag stod och tittade i närmare en halvtimme medan han fiskade. Wartafloden, centrala Poznan.

Det här gatunamnet var lite roligt. Jag antar att det betyder filippinska gatan.
På promenad i Ostrow Tumski.

(29/7-10) Full sightseeing dag idag. På förmiddagen blev det att utforska hela gamla stan, som precis som i många andra städer är den finaste delen av staden.
Gamla stan (Stary Rynek) i Poznan.
Detaljer på byggnad i gamla stan, Poznan. Otroligt fint!
Riktigt fint i gamla stan i Poznan. På den övre bilden framgår att det gråa vädret inte var något ihållande väder!

Efter spaghetti och köttfärssås för 12 kr till lunch i gamla stan blev det att kolla på den mest historiska delen av Poznan, Ostrow Tumski island som ligger östra om gamla stan. Stadsdelen består av en ö och räknas som nationen Polens början samt grunden till den polska kristendomen. Katedralen är den äldsta i hela Polen och man kände nästan historiens vingslag när man gick in i den!
Katedralen, Ostrow Tumski island, Poznan.
Inuti katedralen, Poznan.
Djup polsk historia ovan, Poznan.

Eftermiddagen spenderades i Citadel Park som ligger norr om gamla stan och dessutom nära mitt hotell. Parken innehåller militärmuseer och krigsgravar. Intressant historia. Bra dag, med ca två mil gång! Helklart väder med runt 23 grader i skuggan, men en rätt hård sval vind.
Citadel Park, Poznan.
Väl bevarad militärutrustning från andra världskriget i Citadel Park, Poznan.

(28/7-10) Efter en en smärtfri resa med flyg från Nyköping till Poznan så var jag i Polen för första gången i mitt liv. Faktum är att det är första gången i Europa för mig utanför de nordiska länderna, med undantag av Lettland som jag åkte till 2007. Flygplatsen i Poznan var väldigt enkel att ha att göra med, inte ens en kontroll av passet blev det (vilket ju självklart hänger ihop med EU). Hoppade på en buss efter en kvarts väntan utanför terminalen. Åkte sedan hela vägen in till centrum där jag fick ta hjälp av karta för att hitta till hotellet. Bussen betalade jag inte en zloty för! Vet inte om det var gratis eller ifall jag tjuvåkte! Hotellet är trevligt och prisvärt för runt 200 kr natten. Efter incheckning blev det att gå runt och bekanta sig med staden. Var väl ute och promenerade 4-5 timmar. Lite duggregn hela dagen och kvällen. Det jag sett hittills av Polen är jag positivt överraskad av. Landet har inte gjort sig känt för att vara rent och miljövänligt direkt, men det är rent och snyggt på gatorna i den här staden i alla fall. Under kommunismen var man inte speciellt noga med att tänka på miljön, en tidsperiod då industrialiseringen exploderade i landet. Innan läggdags blev det en öl på en uteservering på gamla stan. När jag kom tillbaka till hotellet märkte jag att jag hade mer zloty i börsen än vad jag kom till polen med. Någon måste ha gett tillbaka fel växel.
Flygplatsen i Poznan, Polen.
Grått väder och trist duggregn mötte mig på min första dag på resan.