Colombia 2020

Villa de Leyva, Boyacá, Colombia

(22/2-20) Ytterligare en natt med fantastisk sömn. En heldag i Villa de Leyvas fantastiska koloniala centrum har det blivit idag. Förmiddagen spenderade jag på den mycket färgglada marknaden som ligger några gator ovanför Plaza Mayor. Marknaden är öppen på lördagar så jag hade en rejäl tur att få vara här precis idag. En väldigt ovanlig marknad för mig som trots allt sett många marknader runt om i världen. Det har varit en mycket lugn, skön och intressant dag.

Dagens bildskörd ovan från underbara Villa de Leyva.

Det kommer inte att bli någon trekking i Villa De Leyva, vilket är lite synd. Omgivningarna här är vackra. Jag hade tänkt att gå en led som börjar precis bakom tomten där jag bor som skall vara vacker. Den tar två timmar att gå. Tyvärr så är den stängd sedan en tid tillbaka enligt ägaren av hotellet. Jag vet inte varför. Det krävs tydligen att borgmästaren öppnar den igen. Det hade varit trevligt att åtminstone få gå den leden när den stora trekkingen inte blev av. Förhoppningsvis kommer jag nog att hinna med en del trekking senare under resan. Just nu är det dessutom bäst att jag håller mig från solen några dagar. Det mulna vädret med regntunga moln passade mig perfekt idag. Denna vackra stad med omgivningar samt människorna här kommer för alltid att etsa sig fast. Åker man till Colombia får man bara inte missa Villa de Leyva. En riktig juvel.

(21/2-20) Min första natt på detta hotell har varit helt fantastisk. Det är många år sedan jag sov så här bra. Frukosten var även den helt fantastisk. Glad i hågen hyrde jag en cykel efter frukost av hotellet. Tanken vara att utforska de sevärdheter som finns runt Villa de Leyva. Efter att fått en karta av killen i receptionen så tyckte jag att det var bäst att hyra cykeln för hela dagen. Det finns nämligen en hel del att se här i krokarna. Jag satte iväg ner mot centrala Villa de Leyva och sedan ut ur staden för att ta mig till Casa Terracota, lerhuset. Efter det så cyklade jag vidare ytterligare några kilometer till Pozos Azules, de naturligt blå-grönfärgade små vattendragen. Där gick jag runt och tittade på naturen och insåg att klockan nu hade blivit nästan 11. I samma veva insåg jag även att jag inte är van vid solen ännu. Helklart väder, 2200 meters höjd och breddgrad fem nordlig började redan ta ut sin rätt. Jag hade långbyxor och t-shirt. Armarna och ansiktet började vara i farozonen för rejäla brännskador. Ingen solskyddsfaktor hade jag med mig från Sverige den här gången. Något jag glömde. Även om jag haft det med mig i packningen hade jag nog förmodligen missat att applicera det i morse. Jag var så ivrig att komma iväg. Det skulle såklart komma att straffa sig. När jag gick upp från de blå sjöarna så var jag tvungen att stanna och ta skydd från solen då jag kände hur det började hetta ordentligt i ansiktet. Även armarna började se röda ut. Detta var bara början av min planerade cykeltur. Jag blev till slut tvungen att avbryta och cykla tillbaka till Villa de Leyva för att inte riskera att få brännskador! Så otroligt amatörmässigt!

Dagens bildskörd ovan. Det är inte bara Villa de Leyva som är vackert. Även omgivningarna!

Jag spenderade resterande delen av dagen i centrala Villa de Leyva med mycket got mat, öl och världsklass kaffe. Så här på kvällen när jag skriver detta så har jag ordentliga brännskador i ansiktet. Jag får nog förmodligen ställa in min planerade heldags-trek imorgon på grund av det här. Men att bara ta det lugnt i denna fantastiska stad är heller inte fel. Jag måste återigen nämna Hostal Renacer, hotellet jag bor på, en extra gång. Snacka om att bli botad från all stress man lider av. Egentligen skulle man bara stanna i flera veckor här. Det skulle göra underverk för hälsan.

(20/2-20) Taxi vid 8-tiden i morse till Terminal Satélite del Norte, Bogotás norra busstation. För taxin fick jag betala 16000 COP. Det var kraftiga trafikstockningar på grund av att en lastbil fått stopp på motorvägen, men efter tag släppte det. När jag hoppade ur taxin och gick in i bussterminalen tog det inte ens en minut innan en man i en av biljettluckorna ropade Villa de Leyva. Min destination! 28000 COP för en direktbuss till Villa de Leyva var över förväntan. Över förväntan att jag ens fick tag i en direktbuss till Villa De Leyva. Jag hade läst innan att det inte skulle finnas några direktbussar till Villa de Leyva från Terminal Satélite del Norte utan att man måste ta en buss till Tunja först och sedan byta buss där. Direktbussar mellan Bogotá och Villa de Leyva skulle endast avgå från Terminal Salitre som ligger i västra Bogotá. Att åka dit från Zona Rosa skulle vara en stor omväg för mig på min resa norrut.

Endast ett par minuter efter att jag hade köpt biljetten satt jag på bussen som rullade ut ut terminalen på väg mot Villa de Leyva. Det här gick nästan alldeles för lätt!

Efter en bussresa på tre timmar var jag framme i Villa de Leyva. Plockade ut mitt bagage från bussen och började gå direkt till mitt förbokade boende på Hostal Renacer. Hotellet ligger ungefär 1,5 kilometer från busstationen och man har gratis taxi. Om man går skall man enligt bokningen bli erbjuden en drink. Efter att ha gått en bit börjar jag inse vilken idyll Villa de Leyva är. Gatorna är fulla av koloniala hus prydda med fantastiska blommor. Staden grundades år 1572 och har inte förändrats mycket sedan dess. Stadens torg, Plaza Mayor, är Colombias största torg och Sydamerikas största helt kullerstensbelagda torg. 14 000 kvadratmeter!

När jag kom fram till Hostal Renacer svettades jag rejält. Den sista backen upp till hotellet tog ut sin rätt. Killen i receptionen verkade ha glömt det där med välkomstdrinken men hade en annan ännu bättre överraskning åt mig istället. Bokningen jag gjort på hotellet var tre nätter till en kostnad av 429 000 COP inklusive frukost. Dessbättre kunde jag få samma rum för 240 000 COP inklusive frukost då jag råkat boka för två personer! När jag checkade in på rummet trodde jag knappt mina ögon. Ett jättefint rum med uteplats för 230 kr per natt inklusive frukost. Otroligt prisvärt!

Två bilder från resan och resten från Hostal Renacer i Villa de Leyva.

Eftermiddagen och kvällen spenderades i centrala Villa de Leyva där jag åt två måltider och drack kaffe på ett fantastiskt café däremellan. Staden är otroligt fin och man bara njuter när går omkring längs gatorna. Nu ska jag försöka göra det allra bästa av mina dagar här i Villa de Leyva.

Mina första bilder från magiskt vackra Villa de Leyva.

När jag skriver detta är jag på väg att gå och lägga mig och klockan är strax efter 22. Det är helt dödstyst här. Jag har aldrig på någon av mina resor bott på ett ställe som är så här tyst. Ibland kan man höra en hund skälla långt bort någonstans. Men det är allt. Vilken monumental skillnad mot Bogotá. Här kommer jag garanterat att trivas!