(30/8-20) En fin halvdag med lugna promenader i centrala Gdańsk. Jag hade utcheckning från hotellet klockan elva och checkade ut några minuter innan. Jag lämnade sedan väskan på hotellet och tog ytterligare en timme på stan i det mycket fina vädret. Strax efter klockan tolv tog jag bussen ut till flygplatsen. Flyg direkt hem till Skavsta med avgångstid 15.35. Wizz Air har fungerat väldigt bra och detta till ett pris av 378 kronor tur och retur!

(29/8-20) Ingenting planerat denna lördag förutom att jag ville göra lite saker jag missat under veckan. En sådan sak var att klättra upp i stadshusets torn. 10 Zloty kostar biljetten och det var det verkligen värt. Utsikten över Gdańsk centrala delar var mycket bättre än den från Mariakyrkan. Ytterligare ett måste idag var att återigen besöka Mariacka-gatan en sista gång för att titta på lite mer noggrant studera detaljer i arkitekturen längs gatan.

Utsikten från stadshusets torn över gamla staden i Gdańsk.

På kvällen passade jag på att gå ut då detta var min sista dag i fina Gdańsk. Jag hoppade runt mellan en del pubar och hamnade till slut på ett karaokeställe som var väldigt bra. Jag träffade tjejer och killar i olika åldrar men det slutade med att jag samtalade mest med en kille som visade sig vara ungefär tre månader yngre än mig. Vi drack några öl ihop medan vi lyssnade på stadens lokala sångtalang. Jag var till slut tvungen att sjunga också, något jag gärna gjorde. Det blev inte så bra då jag inte sjungit på väldigt länge samt så var det en rätt hög melodi på låten jag valde. Något jag inte tyckte att den hade för 25 år sedan då den var hyfsat enkel att sjunga. Wind of change med Scorpions blev det. Jag fick till slut hjälp av folk som enkelt kom upp i höjd så det lät väl hyfsat till slut när min röst hamnade bakgrunden. En perfekt avslutning på en trevlig vecka här i Gdańsk. Som vanligt så är det imponerande hur mycket äventyr man kan få för en relativt billig peng i Europa.

(28/8-20) Idag hade jag bestämt mig för att ta en lugn dag igen. Jag har strukit två planerade heldagar från schemat, Hel och Torun. Båda dessa destinationer har lite för lång restid (drygt sex timmar tur och retur vardera) för att jag tycka att jag ska få ut något av en dagstur till dessa platser. Situationen med covid-19 är också en faktor då det inte lockar att sitta i sex timmar med munskydd och dessutom den adderade risken det innebär. Jag tycker att jag har utsatt mig för tillräcklig risk som det är då jag kommer nyttja kollektivtrafiken en hel del under denna vecka i Polen.

Efter frukost tog jag en promenad genom gamla staden och sen kom jag på att jag hade en bra sak jag kunde göra som jag läst om för några dagar sedan. Det finns ett statligt krigshistoriskt museum i staden som öppnade 2017 som heter Museet över andra världskriget. Museet ligger på gångavstånd från centrala Gdańsk och jag anlände vid 11-tiden. Fyra timmar senare hade jag fått en rejäl dos krigshistoria. Jag kände mig mycket nöjd med den permanenta utställningens innehåll och man får som vanligt väldigt mycket för pengarna när man går på museum i Polen.

En dag i Gdańsk med fokus på Museet över andra världskriget. Ett mycket omfattande och fascinerande museum. De flesta av bilderna ovan är tagna inne i museet utgör endast en delmängd av den totala permanenta utställningen.

Kvällen var riktigt skön i Gdańsk. Massor av folk ute på stan och 16-17 grader. Varje dags förlängning av sommaren på dessa breddgrader tas tacksamt emot.

(27/8-20) Idag har jag tagit en lite lugnare dag. Igår var det också en ganska lugn dag utan besök av några planerade sevärdheter. Skönt med sådana dagar ibland. Det är viktigt med omväxling. Även om jag älskar det här med att resa och utforska nya platser behöver man ibland ta lite lugnare dagar. Dagens koncept påminde om gårdagens. Besöka två platser hyfsat nära Gdańsk, en på förmiddagen och en på eftermiddagen.

På förmiddagen blev det ett besök i förorten Zaspa som ligger i norra delen av Gdańsk (ungefär 20 minuters resa med spårvagn). Jag hade två målsättningar med att besöka Zaspa. Den ena var att få en liten inblick i förortslivet i Gdańsk och den andra att kolla in den konst som målats på hyreshusens väggar. De första målningarna började dyka upp redan 1997 på husen i området som är ett bostadsområde som började byggas på 70-talet. Noterbart är även att Lech Wałęsa bodde här under solidaritetsåren.

Sådant här trivs jag med. Att få uppleva en annan sida av en turiststad. Något utanför de fina och polerade turistkvarteren. Bilder ovan från mitt besök i Zaspa, Gdańsk.

Eftermiddagen spenderades i en stadsdel som heter Oliwa som ligger några kilometer nordväst om Zaspa. I Oliwa var avsikten att besöka Oliwakatedralen, en romersk-katolsk katedral med en fantastisk orgel. Orgeln byggdes i slutet av 1700-talet och kyrkan invigdes den 14 augusti 1594. Jag hade en riktig tur då orgels spelades på för fullt när jag anlände. Ljudet var så fantastiskt bra när jag satt i kyrkbänken att jag rös. Efter lite mat på en restaurang en kort bit från kyrkan åkte jag tillbaka till centrala gamla staden och hotellet. Resten av eftermiddagen och kvällen tog jag det mycket lugnt. Det blev sen middag vid 20-tiden och efter det en tidig kväll. En trevlig dag helt utan stress!

Bilder ovan från mitt besök i Oliwa, Gdańsk.

(26/8-20) Vädret har inte visat sig från sin bästa sida idag. Första halvan av dagen var det dock rätt hyfsat och då passade det väldigt bra med ett besök till Westerplatte. Jag hoppade på buss nummer 106 som har Westerplatte som slutstation. Westerplatte är en halvö i Gdańsk som är mest känd som platsen där den första konfrontationen mellan polska och tyska styrkor ägde rum i inledningen av andra världskriget. Jag hade kommit för att se monumentet uppfört till minne av denna händelse. Monumentet var väldigt stort och kommunistiskt i stilen.

Bilder ovan från besöket till Westerplatte.

Tillbaka till gamla staden för lunch och sedan en promenad till ett annat monument. Monument to the fallen Shipyard Workers restes och avtäcktes 1980 till minne av de 45 strejkande hamnarbetare som mördades av kommunistregimen år 1970. Monumentet står några meter från grinden till Gdańskvarvet (före detta Leninvarvet). Går man in genom grinden hittar man på vänster sida European Solidarity Centre som öppnade år 2014. Det passade mig ypperligt att spendera några av eftermiddagens timmar här då vädret nu blivit riktigt dåligt. Spöregn och kraftig blåst. Jag har hittills under resan haft väldigt bra väder men nu verkar det ha kommit en försmak av höst. European Solidarity Centre är ett museum som beskriver landets solidaritetsrörelse och kampen för frihet från efterkrigstiden till sista dagarna av 1980-talet och kommunismens fall. En av huvudfigurerna i denna rörelse var naturligtvis fackföreningsledaren Lech Wałęsa. Jag tyckte det var väldigt underhållande och dessutom har museet audioguider på svenska. För den som är intresserad av denna del av historien i Europa rekommenderar jag starkt ett besök hit. Vistelsen i museét varade i drygt två timmar.

Bilder ovan från min eftermiddag som dominerades av besöket på European Solidarity Centre.

(25/8-20) Idag har jag besökt Ordensborgen Malbork i staden Malbork som ligger ungefär 5 mil sydost om Gdańsk. Med andra ord ligger det på perfekt avstånd för en dagstur om man bor i Gdańsk. Det passar utmärkt att åka tåg mellan städerna då Malbork ligger längs den hårt trafikerade tåglinjen mellan Gdańsk och Warszawa. Det borgar för en stor andel tåg att välja mellan om du planerar ett besök till borgen.

Jag var på plats vid borgen runt 10.30-tiden och det var relativt mycket folk som köade för att köpa biljetter. I och med covid-19 så släpptes bara ett mindre antal i taget in till kassorna. Det gick rätt så snabbt framåt trots detta och jag var inne i borgen strax innan klockan 11. Inkluderad i inträdesbiljetten på 47 Zloty ingår en audioguide. Den här typen av audioguide är relativt vanlig vid större sevärdheter runt om i Europa. Personligen gillar jag det här systemet skarpt. Till skillnad från om man har en mänsklig guide så kan man repetera saker man inte uppfattat och dessutom ta allt i sin egen takt. Vill man ta en paus är det bara att göra det. Samma sak gäller om man det är någonting man finner mindre intressant som man vill hoppa över. Den lilla manicken med tillhörande hörlurar är styrd så att den känner av exakt var man befinner sig och rätt information spelas således upp på rätt plats. Precis som allt annat tekniskt har audioguiderna utvecklats en hel del på senare år. Riktigt bra fungerar det.

De fakta jag hittar om borgen är bland annat följande: Ordensborgen Malbork, även känd som Ordensborgen Marienburg, är den största borgen i världen räknat efter byggyta. Dessutom är det den största tegelbyggnaden i Europa. Borgen är upptagen som ett världsarv och är en sevärdhet av högsta klass. Storleksmässigt så är slottet fyra gånger så stort som Windsor Castle i Storbritannien, vilket säger en del.

Jag hade planerat att gå igenom borgen på ungefär två timmar men det slutade på fyra timmar! Jag var inte tillbaka i Gdańsk förrän vid 17-tiden. Men det var verkligen värt varenda minut jag var där. En helt makalös sevärdhet. Är man dessutom historieintresserad så måste detta vara himmelriket.

Bilder ovan från min dagstur till fantastiska Ordensborgen Malbork, även känd som Ordensborgen Marienburg.

Efter middagen blev det en promenad i gamla staden i Gdańsk. Trots att det var 15 grader ute och skönt i luften hade jag på mig en tunn jacka för första gången sedan jag kom hit i lördags. Jag gick tillbaka till rummet vid 22-tiden för att försöka komma i säng lite tidigare kväll. Det är svårt att gå och lägga sig hyfsat tidigt när man är i en stad som Gdańsk. Det är folkfest på stan väldigt sent även en tisdag kväll och dessutom det faktum att det är covid-19-tider.

(24/8-20) Dagen har varit riktigt bra. Jag började med att ta tåget till Sopot där jag spenderade drygt sex timmar, varav fem av dom timmarna på stranden. Hittills har jag haft maximalt flyt med vädret och det gällde även idag. Ska man vara på stranden så är det ju ännu viktigare med sol. Stranden var rätt så fin även om det finns en hel del finare stränder i Sverige. Stranden duger gott och väl och det finns inte mycket att klaga på. Det var ganska mycket folk med tanke på att det är sista veckan i augusti. Man kan nästan känna i luften att det är sista dagarna denna sommar med denna höga temperatur. Folk tycker väl helt enkelt att det är lika bra att passa på att njuta innan det blir för kallt. Jag fick för mig att de stora massorna i Sopot idag var inhemska turister. Precis som i Gdańsk kan man ibland höra lite tyska men det är inte ofta. Min slutsats är att merparten av de utländska turisterna i trestadsområdet (Gdańsk, Sopot och Gdynia) är tyskar. Sen finns det visserligen en och annan tokig svensk även om dom är sällsynta. Det var trevligt för mig att bada för första gången denna sommar. Jag har jobbat hela sommaren och det har helt enkelt inte blivit av på hemmaplan. Runt 22 grader var det i vattnet idag fick jag höra av några i lokalbefolkningen. Stranden är fin med väldigt finkornig sand. Det är väldigt långgrunt vilket gör stranden väldigt barnvänlig.

Bilder ovan från min tur till Sopot.

Efter att ha ätit en väldigt sen lunch med grillad fisk bestämde jag mig för att ta tåget ytterligare en bit norrut istället för att åka hem till Gdańsk. Gdynia är en hamnstad med en kvarts miljon invånare och ingår i storstadsområdet tillsammans med Sopot och Gdańsk. Dessa tre städer bildar ett storstadsområde kallat Trójmiasto, vilket på svenska blir ”Trestaden”. Jag gick omkring i Gdynia ett par timmar och tittade i hamnområdet där det finns en del mycket intressant skepp, av vilka ett par av dem är museum. Efter Gdynia var jag nöjd med dagen och tog tåget tillbaka till Gdańsk. Tågen är nya, fina och rena och går väldigt frekvent mellan Gdańsk och Gdynia med stopp i Sopot. Det är dessutom väldigt billigt att åka tåg. För hemresan från Gdynia till Gdańsk betalade jag 6,50 Zloty!

Bilder ovan från min tur till Gdynia.

(23/8-20) Jag har sett mig omkring riktigt ordentligt idag i Gdańsk utan att för den skull köra för hårt. Mitt fokus har legat på Stare Miasto (gamla staden) och lite norr om den. Jag började dagen med att gå över på andra sidan gatan och in i Mariakyrkan. Det är världens tredje största tegelkyrka. Kyrkans torn är 80 meter högt och kapaciteten är 25 000 människor. När jag ändå var i kyrkan passade jag på att klättra upp i kyrktornet. Biljetten för att få tillträde till kyrktornet kostade 10 Zloty. Det är självfallet gratis att besöka kyrkan. Utsikten man får över Gdańsk gör ansträngningen att gå de 405 trappstegen upp till toppen väl värd, även med munskydd på. En sak som ytterligare gör Mariakyrkan känd är den astronomiska klockan av trä byggd 1464. Jag var in i ett par kyrkor till under dagen, Birgittakyrkan och Katarinakyrkan. Jag tog ett par vändor till fram och tillbaka längs Długa-gatan som är gamla stadens riktiga paradgata där torget med liknande namn (Długi Targ) är kulmen på den enormt vackra arkitekturen. Det bästa man kan göra är att gå långsamt längs gatan från Gyllene Porten i väst med torget och Gröna Porten i slutet av gatan i öst och bara insupa det hela. Arkitekturen är otroligt vacker hela vägen.

En annan, mycket kortare gata man inte får missa när man är i Gdańsk är Mariacka-gatan som brukar rankas som gamla stadens mysigaste och mest fotogeniska. Alla hus längs gatan har små terrasser. Arkitekturen är i stort helt rekonstruerad efter andra världskriget. Jag tyckte det var fantastiskt fint. Trots dessa tider var det fullproppat med turister längs hela gatan.

Andra saker som besöktes idag var bland annat Żuraw (den medeltida hamnkranen), Royal Chapel, Baszta Jacek (tornet), Great Mill, Old Town Hall och The Great Armoury (som ligger på gatan Piwna där jag bor).

Bilder ovan från Mariakyrkan, gamla staden, Gdańsk.

Alla bilder ovan från Mariackagatan, gamla staden, Gdańsk. Enligt många stadens charmigaste gata.

Blandade bilder från gamla staden, Gdańsk.

Alla bilder ovan från Długa-gatan och Długi Targ-torget, gamla staden, Gdańsk.

Vädret blev väldigt mycket bättre idag än prognosen. Det enda jag kanske skulle kunnat ha gjort annorlunda idag var åka till stranden i Sopot istället för att gå omkring i staden i helklart väder och en temperatur på runt 25 grader i skuggan. Man vet inte hur många såna här dagar det är kvar på breddgrad 54 i slutet av augusti. Det positiva med fint väder i staden är möjligheten till fina foton.

(22/8-20) Det har varit en väldigt lång dag. Jag skriver detta runt midnatt. Väckaren ringde klockan 04.30 imorse. Vid 05-tiden gick jag bort till busstationen för att hinna med 05.35-bussen till Skavsta. Mitt flyg med Wizz Air hade avgångstid klockan 08.00. Upplevelsen av Skavsta var lite kuslig. Det berodde nog framför allt två saker. Kravet på munskydd för att få komma in i terminalen och att det var så lite folk. Jag noterade att personalen som jobbade bakom incheckningsdiskarna verkade rengöra utrustningen på ett helt annat sätt än man är van vid när dom öppnade. Allt annat var precis som vanligt. Flyget avgick nästan precis på utsatt tid och var fullsatt.

Att göra en resa med flyg som varar i 55 minuter är som en dröm. Att dessutom kunna flyga från Skavsta underlättar kraftigt. Trots att jag bott nära Skavsta i nästan 20 år så har jag ändå inte flugit så ofta från flygplatsen. Senaste gången jag flög från Skavsta var när jag 2018 åkte till Malta med mina föräldrar. Av den anledningen så försöker jag passa på att flyga från Skavsta så ofta jag kan om det finns något som passar mina behov. Det blir svårare och svårare då jag besökt mycket av det jag vill i Europa redan.

Efter landningen i Gdańsk tog jag ut pengar i en av de ATM:s som står i ankomsthallen och sedan gick jag direkt ut ur terminalen och tog buss 210 in till centrala Gdańsk. Det kom en buss nästan direkt så det var bra flyt. Jag hoppade av bussen på Gdańsk Główny och promenerade därifrån runt 800 meter till mitt boende i gamla staden. Jag bor på Hampton by Hilton som har sin entré mot gatan Piwna. Entrén är ungefär 50 meter från entrén till Mariakyrkan. Jag ankom hotellet vid 10-tiden och skulle inte få checka in förrän tidigast klockan 15.00 så jag lämnade mitt bagage och drog ut på stan. Det första jag gjorde var att äta frukost då det inte blev mycket av det i morse. Detta var ett ypperligt tillfälle att få bekanta sig med gamla staden direkt!

Efter ett antal timmars utforskande av de centrala delarna av gamla staden tog jag mig tillbaka till hotellet vid 15-tiden och checkade in. Rummet är fint och väldigt tyst och lugnt. Precis det jag var ute efter när jag bokade detta hotell. Efter incheckningen blev det en dusch och sedan direkt ut på stan igen. Jag hade ingenting planerat för idag så det handlade mest om att lära känna centrala Gdańsk inför en mer strukturerad sightseeing kommande dagar, och även att få en känsla för det lokala regelverket runt covid-19 och hur man ska bete sig kring det för att passa in i samhället. Trots det tog jag närmare 150 bilder totalt idag! Det jag tog till mig idag är att folk använder munskydd inomhus vilket stämmer med det jag läst innan resan. I övrigt verkar det vara rätt så avslappnat och inte mycket skillnad mot Sverige. Hittills har Polen varit rätt så lindrigt drabbad av pandemin. Landet är uppe i strax under 2000 döda i skrivande stund och det med en befolkning på strax över 40 miljoner.

Jag kom ganska sent i säng då jag ville se lite av utelivet med tanke på att det är lördag idag. Jag tyckte det var väldigt mycket folk ute med tanke på omständigheterna. Sammanfattningsvis har jag fått en väldigt bra start på resan. Bara att ens kunna resa just nu är priviligerat. Det man ska tänka på om man reser i dessa tider är att försöka sänka förväntningarna. Det är mycket som inte är som förut även om du reser till ett land med få restriktioner implementerade. Det kan handla om allt från attraktioner som är stängda till sämre service på hotellet och en hel rad andra saker. Nu är det dags för mig att sova så jag inte förlorar halva dagen imorgon.

Kort bildsammanfattning av mina första intryck i Gdańsk.