(26/6-22) Då var det dags för ännu en trist beskrivning om hur jag tagit mig hem till Sverige igen. Inte undra på att denna sida aldrig kommer att få några träffar värda namnet. För mig spelar det inte så stor roll då jag gör det här mycket för min egen skull. Det är trevligt att kunna titta tillbaka och minnas. Trogna läsare är annars släkt och folk jag känner väl. Gissningsvis.

Jag hade köpt en tågbiljett från Florens till Bologna med snabbtåg (upp till 300 km/h) och avgångstid 07.20. Jag hade avgångstid för flyg Bologna till Wien klockan 10.20. Lite orolig måste jag erkänna att jag var för att jag varit för optimistisk med marginalerna. Ganska prick klockan åtta var jag framme på Bologna Centrale där jag genast tog mig vidare till Marconi Express (monorail-linjen mellan Bologna Centrale och Bologna airport). Gick fel på ett ställe i början men kom ganska snabbt rätt igen och var snart framme vid entrén med spärrarna för att ta mig till plattformen. Jag åkte denna linje vid ankomst till Bologna för en och en halv vecka sedan så jag trodde jag hade koll på hur jag skulle lösa biljett. Men var fanns maskinerna för att lösa biljetten? På flygplatsen stod det biljettautomater alldeles vid spärrarna. Jag bestämde mig för att iaktta hur andra gjorde. Den första personen som kom såg ut att använda ett kort, typ kreditkort, och blippa det mot en läsare. Jag gick närmare spärren. Då ser jag Mastercard- och Visa-symbolerna på maskinen. Blippade mitt Mastercard och då öppnades spärren. Smidigt! Med en restid på åtta minuter tror jag ingen åker buss denna sträcka! Framme på flygplatsen blippade jag kortet igen för att komma förbi spärren och ut till flygplatsen.

Inne på flygplatsen hittade jag snabbt min avgång på skärmarna och allt såg bra ut. Jag går direkt till säkerhetskontrollen då jag endast reser med handbagage. Säkerhetskontrollen tog ungefär 15 minuter. På väg mot gaten stannar jag till vid en skärm med dagens avgångar listade. Alla flyg såg ut att vara i tid utom ett. Mitt flyg. 40 minuters försening. En tråkig start på ankomsten till flygplatsen alltså. Tiden mellan planen i Wien var satt till 40 minuter vilket innebar att jag inte ens skulle ha en teoretisk chans att hinna med planet från Wien till Stockholm. Jag går och sätter mig vid gaten och efter bara några minuter så ropar det ut att planet nu är försenat minst en timme. Det går en halvtimme och plötsligt plingar det till i min Austrian-app. Det visar sig att man flyttat avgången från Wien till Stockholm en och halv timme! Nu kändes det mycket bättre. Det var extra viktigt för mig att ta mig hem då jag jobbar imorgon.

Jag noterar att en familj i närheten är väldigt oroliga och jag hör att dom nämner att dom kommer att få svårt att ta sig hem till Luleå. Jag berättar då för dom att flyget till Stockholm är justerat och det gör dom jätteglad. Nu skulle dom till och med hinna med planet till Luleå från Arlanda också! Hade jag inte haft appen installerad hade ingen av oss vetat om det här och suttit och oroat oss i onödan. Själv hade jag som vanligt transport från Arlanda till Nyköping att passa. Vid landningen på Arlanda visade sig den totala förseningen endast uppå till 50 minuter. Det var starkt jobbat av Austrian Airlines! Jag hann till och med äta lite på Arlanda innan jag hoppade på FLiXBUS till Nyköping som bara den tar två timmar och en kvart. Fördelen med denna buss är att det är en direktbuss till Nyköping med stopp endast på Cityterminalen. På senare tid har jag lärt mig att en del av dessa bussar går via Skavsta vilket är lite irriterande. Denna buss gick inte via Skavsta.

(25/6-22) Florens är otroligt fint men idag behövde jag komma ifrån staden på en dagstur till någon annan fin stad i närområdet. Komma ifrån alla turister lite, samt såklart ta chansen att se en mindre stad i regionen. Jag velade mellan Siena och Lucca innan jag gick och lade mig igår kväll. Så till den grad att jag inte kunde bestämma mig och därmed inte slog till på någon tågbiljett. Båda städerna ligger inom rimligt avstånd från Florens för en dagstur och båda är i stort sett att betrakta som utomhusmuseum. Jag ställde väckarklockan lite extra tidigt och bestämde mig för att ta beslutet om var jag skulle åka när jag vaknade.

Klockan ringde prick 08.00 och när jag vaknat kände jag att jag var motiverad att göra en dagstur. Jag drog lott mellan Siena och Lucca och lotten föll på Lucca! Tågbiljetten köptes runt 08.15-tiden med avgångstid 09.09. En timme och tjugo minuters resa. Jag åt en snabb frukost på rummet och gick sedan bort till tågstationen. Ungefär halvvägs kände jag på mig att jag glömt något men kunde inte komma på vad det var. Inte förrän jag gick in genom dörrarna till tågstationen kom jag på vad jag glömt. Munskydd! Det återstod nu bara tio minuter till avfärd för mitt tåg och jag började kollade efter ett apotek på området inne i stationen. Jag hittade ett apotek nästan direkt men det hjälpte inte mycket då det var en jättelång kö till den enda kassa som var öppen. Jag bestämde mig för att gå in till spårområdet istället och köra någon form av gråtvals till förste bäste resenär jag stötte på som såg sympatisk ut. Jag frågade ett par som verkade vara italienare om det var obligatoriskt med mask på tågen bara för att se om dom var med på engelskan samt att ha något att inleda konversationen med. Killen svarade och sa att munskydd är obligatoriskt, vilket jag såklart redan visste. Då fortsatte jag med att mitt tåg avgår om några minuter och frågade om dom visste någonstans man kunde köpa mask snabbt. Då svarade han dom hade på apoteket medan han pekade mot det apotek jag precis kommit från. Samtidigt ser jag hur han börjar gräva i sin ryggsäck och plötsligt tar han fram en förpackning med två munskydd och säger: -Do you want? Planen fungerade! Jag tog emot munskydden, tackade så hjärtligt och sprang sedan till spår 4 där mitt tåg var på väg att avgå. Precis när jag hoppat på tåget slås dörrarna igen bakom mig och tåget börjar rulla!

Lucca var precis så lugnt och avslappnat som jag hade föreställt mig. Att staden dessutom är oerhört charmig gör ingenting heller. Vid ankomst köpte jag direkt en tågbiljett tillbaka hem till Florens klockan 17.30. Skönt att ha det gjort. Jag fick sju hela timmar i Lucca vilket gjorde att jag i lugn takt kunde utforska stora delar av staden till fots. Jag klättrade upp i ett par torn, besökte några kyrkor, promenerade på den enorma stadsmuren och åt en god glutenfri pasta. Självklart blev det också en hel del kaffe under dagen och någon cappuccino. Lucca blev en väldigt lyckad destination för en dagstur från Florens.

Alla bilder ovan från fantastiskt fina Lucca.

När jag kom tillbaka till Florens blev det middag på favoritrestaurangen. Mitt sista besök liknade mitt första avseende min beställning. Det blev en Bistecca alla Fiorentina med rostad potatis och en glutenfri öl. Jag bad om en lite mindre blodig och det var till och med ännu godare än vid förra besöket. En kanonavslutning på min vistelse i Florens!

(24/6-22) Det enda värt att nämna idag var att jag klättrade upp i stadshusets (Palazzo Vecchio) torn. Biljetten kostade 12,50 Euro och det tyckte jag var väl värt pengarna. Utsikten över centrala Florens är fantastisk med särskild betoning på Duomon och klocktornet då såklart. Före detta besökte jag biljettkontoret som säljer kombinationsbiljetter till Duomo & Co. Alla biljetter var slutsålda. Jag noterade det för flera dagar sedan online men ville bekräfta det också. Detta innebär att det är säkert nu att det är helt kört att klättra kupolen och klocktornet. Men jag klagar inte. Jag beslutade som jag nämnt tidigare väldigt sent att ens åka på denna resa vilket straffar sig när man besöker en stad som Florens som är en av Italiens riktigt stora turiststäder tillsammans med Rom, Milano och Venedig.

Bilder från Palazzo Vecchio (stadshuset). Utsikten från tornet är fantastisk.

En stunds utforskande av Uffizigalleriet och den pittoreska Ponte Vecchio, den medeltida bron. Sedan blev det en promenad hela vägen upp till de norra delarna av centrala Florens där jag bland annat kollade in triumfbågen (Arco di Trionfo) på Piazza della Liberta.

Jag stötte på någon form av parad en precis utanför entrén till mitt hotell. Mängder av olika klädstilar, flaggor och fyrverkerier drog förbi. Tåget av människor verkade vara minst en kilometer långt. En gissning är att det var något fotbollsrelaterat

Dagen har i övrigt varit otroligt lugn och fin och temperaturen toppade runt 35 grader som högst. Jag tycker inte värmen är särskilt jobbig här av någon anledning. Jag har alltid tålt värme bra så det kommer kanske inte som någon överraskning.

(23/6-22) Jag började dagen med att förlänga min vistelse med ytterligare en natt här i Florens. Det var med viss tvekan damen som äger hotellet sade ja till det. Efterfrågan på rum i staden just nu verkar vara extrem. I Bologna verkar efterfrågan vara ännu extremare. Sist jag kollade kostade en säng i ett sexbäddsrum på ett hostel minst 800 kronor per natt! Ett hotellrum ligger minst på 2000 kronor per natt. Då pratar vi ett halvdant hotellrum! Det verkar som att resandet kommit igång på allvar nu efter mer än två år av relativt lite resande.

Efter frukost tog jag en buss till Piazza Michelangelo för att ta en kaffe och beundra utsikten en stund. Efter det gick jag hela Viale Galileo och sedan hela Viale Machiavelli (Viale Galileo övergår i Viale Machiavelli). Längs denna rutt gjorde jag flera trevliga stopp. Ett av de trevligare stoppen längs sträckan var klostret Abbazia di San Miniato al Monte som började byggas år 1018. Kyrkogården bakom klostret bör man inte missa. Det finns en massa vackra villor längs sträckan och utsikten över centrala Florens är fantastiskt vacker. Utsikten från Piazza Michelangelo ligger faktiskt i lä.

Alla bilder ovan är från stadsdelar söder om floden Arno.

Värmen har varit tryckande idag igen. Det kom några få regndroppar mitt på dagen vilket inte på långa vägar är tillräckligt med tanke på den torka som råder. Som naturen ser ut nu så skulle det behöva regna i några dagar i sträck. Det pratas nu mycket om att regionen är uppe i över 100 dagar i sträck utan nämnvärd nederbörd. I och med att norra Italien fick 70 % mindre snö än ett normalår blir detta en än större katastrof. Katastrofläge är utlyst.

Dagen har varit fantastiskt avslappnande och trevlig. Jag har fått äta upp att jag har dissat pastan och pizzan i Italien fram till nu. Jag måste ha haft otur i Rom, Milano och Venedig med maten. Det är otroligt att jag hittar pizza som är gjord med glutenfri deg som är likadan som pizzor jag åt innan jag blev sjuk, det vill säga pizzor med deg gjorda på vetemjöl!

Jag har ännu inte kommit på hur jag ska kunna få tag i biljetter till Duomon & Co och jag börjar bli mer och mer tveksam till att jag kommer att lyckas. Imorgon planerar jag åtminstone att gå in i den biljettfria delen av Duomon. Köerna till den kan ligga på uppemot fyra timmar denna årstid så det gäller att börja köa i tid. Jag kommer även imorgon att gå till biljettkontoret och fråga om det är kört med Duomon & Co. Innan jag lämnar staden vill jag åtminstone ha gjort några försök. Online ser det slutsålt ut minst en vecka framöver. Med lite flyt kanske det kan gå vägen. I värsta fall får det bli vid ett annat besök till denna fina stad.

(22/6-22) Efter min första heldag i Florens finns det inte så mycket annat att säga än att staden är magnifik. Den är lagom stor, perfekt att promenera i, har världsklass restauranger, världsklass arkitektur och världens främsta konstsamlingar. Det är svårt att hitta något som är dåligt i renässansens födelsestad.

Planen för denna dag var att gå runt och besöka de mest storslagna torgen. Jag älskar torg i europeiska städer. Allt som oftast är dom väldigt vackra. Torgen här i Florens är fantastiska. Omgivande arkitektur är storslagen och det finns alltid någonstans att slå sig ner och bara njuta och titta på människor. Idag gjorde jag en grej av att inte gå in någonstans utan bara promenera i lugn takt mellan de torg jag hade valt ut. Jag började med Piazza di Santa Maria Novella som har kyrkan Basilica di Santa Maria Novella i den norra delen av torget. Därefter gick jag till torget som stoltserar med stadens huvudattraktioner, Piazza di San Giovanni. Piazza di San Giovanni sitter ihop med Piazza del Duomo. På Piazza di San Giovanni finns Santa Maria del Fiore (eller Duomon) och bredvid den står Campanile (klocktornet). På Piazza di San Giovanni står Baptistry. Det fantastiska med Baptistry är dess tre brons-dörrar. Alla är perfekta kopior och originalen förvaras på annan plats. Jag spenderade inte alls mycket tid här då det knappt ens gick att få till ett enda bra foto av de mästerliga byggnaderna på grund av all trängsel! Kön till Duomon ringlade sig minst 300 meter. Jag har läst att det kan vara väntetider i upp till fyra timmar där. Smartare att göra något bättre av den tiden. Nästa anhalt blev Piazza della Repubblica. Torget kan sägas vara hjärtat i medeltida Florens. Mysigt, charmigt och såklart omgivet av vackra byggnader.

Piazza di Santa Cecilia Piazza i väst och della Signoria i öst bildar ett stort torg som domineras av Palazzo Vecchio. Palazzo Vecchio är Florens stadshus och på denna plats spenderade jag en hel del tid bara för att insupa omgivningarna.

Piazza San Lorenzo blev min nästa destination. Man kan säga att detta torg består av Basilica di San Lorenzo. Denna basilika anses vara ett av Florens mest harmoniska exempel på renässansarkitektur. Jag njöt i stora drag.

Det var nu dags för lunch och jag slog mig ner en bit från torget och bestämde mig för att testa glutenfri spaghetti som var ett erbjudande i den meny jag fick presenterad för mig. När jag fått in maten och ätit lite av den slår ett par sig ner vid bordet bredvid mitt. Jag började samtala med dom och det visar sig att dom kommer från Wisconsin. När vi pratar och ätit klart och dom är på väg att gå till bilen för att åka vidare till Rom tar damen fram sin telefon och visar mig en biljett för Hop-On Hop-Off-bussarna i Florens. Hon säger att dom inte kommer att hinna utnyttja biljetten och vill ge bort den till mig så att den åtminstone kommer till användning. Jag ger henne min mejladress och hon mejlar över den. Biljetten skulle åtminstone räcka till klockan 17 och klockan var bara runt 14-tiden. När jag väl hittat ett stopp för bussarna visade det sig att biljetten var bättre än så. Mannen på bussen omsatte QR-koden till en pappersbiljett med QR-kod samtidigt som han berättade att biljetten var giltig för användning i 48 timmar framåt! Jag tog bussen till ett stopp i närheten av Piazza di Santa Croce och kollade in Basilica di Santa Croce. Ytterligare en mycket vacker kyrka. Efter en kaffe på torget hoppade jag på en buss igen och åkte över floden Arno till den södra delen av staden. Jag hade fått en försmak av den södra sidan igår då jag promenerade till Piazzale Michelangelo för att titta på solnedgången över Florens. Denna gång åkte jag en bit längre söderut och fick se byggnader som gamla storheter bott i och ännu vackrare utsikt över de centrala delarna av Florens (högre upp än Piazzale Michelangelo). Jag hoppade av bussen strax innan den korsade floden över till den norra sidan igen för att sedan ta mig till fots till Piazza del Carmine och därefter Piazza Santo Spirito för att spana in kyrkorna vid dessa torg. Sedan tog jag en promenad hem för att vila upp mig inför middagen. Det är möjligt att jag missat att ta med något av dagen ovan då det blev lite kaotiskt och oorganiserat. Jag är trots det mycket nöjd med dagen då jag fått se många olika delar av centrala Florens.

Ikväll försökte jag boka ett Brunelleschi Pass för 30 Euro och det visade sig inte finnas en enda biljett kvar under hela min vistelse i staden. Det känns lite tråkigt då jag verkligen hade velat klättra upp i kupolen. Brunelleschi Pass inkluderar Brunelleschi’s Dome (klättring upp i kupolen), Giotto’s Bell Tower (klättring upp i klocktornet), Baptistery, Opera del Duomo Museum, och Santa Reparata. Som vanligt då det gäller sevärdheter i absolut världsklass gäller det att köpa biljetter i god tid. Det går sällan att komma precis innan och tro att man ska kunna få tag i det man vill ha. Jag visste inte ens för några dagar sedan om resan skulle inkludera Florens eller inte, så jag skyller på det. Jag får se imorgon om jag lyckas hitta ett sätt att få tag i en biljett.

Bilder ovan från min första heldag i Florens. Det blev en rejäl runda mestadels till fots i de centrala delarna av staden. Ytterligare några bilder från Santa Maria del Fiore (Il Duomo), Campanile och Baptistry. Som helhet en mycket lyckad dag.

(21/6-22) Resdag halva dagen idag. Att resa kan ju ofta vara lite jobbigt och slitsamt. Särskilt när man måste gå upp väldigt tidigt. Idag var det mest bara trevligt. Jag började med att ta bussen från San Marino till Rimini klockan 09.00. Jag hade redan köpt bussbiljett i Rimini för 6 Euro för ett par dagar sedan. Man kan köpa biljett ombord på dessa bussar också. Resan mellan San Marino och Rimini tog närmare en timme.

Jag bokade tåg i förrgår från Rimini till Florens. Avgångstid 11.30 från Rimini. Jag hade kunnat fixa ett tidigare tåg men då hade det kostat tre gånger mer. Jag har ju ingen direkt brådska så att jag fick vänta en timme i Rimini var bara avkopplande. Satte mig på ett café och kollade på folk som rörde sig runt tågstationen. Det går inga direkttåg från Rimini till Florens vad jag vet. Antingen måste man byta i Faenza eller i Bologna. Jag hade byte i Faenza. Tåget från Faenza till Florens var ganska långsamt och tog en och en halv timme. Totalt tog resan två timmar och en kvart och kostade 13 Euro.

Jag lyckades få till en riktigt bra deal på ett hotellrum mitt i centrala Florens endast 500 meter från centralstationen. 800 kronor per natt! När jag kollade runt för någon vecka sedan gick det knappt att få ett väldigt spartanskt rum för under 2000 kronor per natt. Till och med dorm-rum på vandrarhem kostade runt 1000-lappen per natt! Plötsligt dök detta rum upp vilket var som en skänk från ovan.

Florens är en stad i Europa jag velat åka till länge. En jättestor grej med Florens är arkitekturen. Jag missade att åka hit både 2015 och 2016 då jag genomförde mina långa europaresor. Däremot var jag i Venedig och Milano på en av resorna. Detta är mitt tredje besök till Italien. Mitt första besök gick till Rom. Italien blir man generellt aldrig besviken på.

Till min stora glädje löste sig matproblemet på direkten då det visade sig att jag har flera glutenfria restauranger i närheten av mitt hotell. En av dessa restauranger åt jag både lunch och middag på idag. Restaurangen har till och med separata kök för hantering och tillagning av de glutenfria rätterna. Otroligt. För varje dag jag är här bekräftas mer och mer det jag läste innan jag åkte. Italien är ett fantastiskt land för människor med celiaki.

Efter att ha ätit lunch kunde jag inte hålla mig från att gå ut på stan och reka lite inför morgondagen. Var i området runt Santa Maria del Fiore (Il Duomo) och slogs av katedralens enorma storlek och alla detaljer i fasaden.

Efter att ha vilat en stund på rummet blev det att promenera bort till Piazzale Michelangelo. Jag fick en försmak av Florens otroliga arkitektur på vägen dit. Det berömda torget är beläget upphöjt lite sydost om centrala Florens vilket ger fantastiska vyer över staden i kombination med vackra solnedgångar. Det var otroligt vackert trots att solnedgången i stort sett lyste med sin frånvaro ikväll.

Imorgon börjar den riktiga sightseeingen av Florens. Idag fick jag framför allt bekanta mig med gatorna runt mitt boende. Det är aldrig fel när man precis har anlänt till en ny stad.

En introduktion till fantastiska Florens ovan.