Colombia 2020

Santa Marta, Magdalena, Colombia

(2/3-20) Jag tog en buss till Taganga för att kolla in den före detta fiskebyn som förvandlades till ett inneställe för backpackers med kraftig exploatering som följd. Sedan följde en kraftig försämring av Taganga. Prostitution, droger, kriminalitet och fattigdom. En israelisk man vid namn Assi Moosh deporterades 2018 efter att ha begått grova brott i Taganga där han använt sitt hotell som fasad. Jag promenerade runt byn och tyckte den verkade rätt slummig även om den attraherar olika sorts människor idag. Allt från unga backpackers till äldre par. Bor man i Taganga har man nära till Playa Grande som är nästa vik ett stenkast norrut. vidare från Playa Grande börjar Tayrona National Park med sina stränder i världsklass. Det går direktbåtar till dom finaste stränderna i Tayrona National Park från Taganga. Bra för folk som inte vill trekka genom parken för att besöka dom finaste stränderna.

Taganga. Den forna fiskebyn som blev ett backpackertillhåll.

Eftermiddag och kväll spenderades i underbara Santa Marta. Jag lyxar till det ordentligt just nu och väljer bara dom bästa restaurangerna i staden. Maten är fantastiskt bra och prisvärd här. Den här resan är ju faktiskt också en 50-årspresent till mig själv.

Under kvällen träffade jag en britt på 40 år vid namn Alex som var en riktig personlighet. Det slutade med att vi drack 6-7 öl var tillsammans och hade fantastiskt roligt. Han jobbar precis som mig med IT. Kvällarna blir aldrig riktigt sena här i Colombia trots att man träffar bra sällskap, så vi var färdiga för att gå tillbaka till våra respektive hotell vid 22.30-tiden. En mycket trevlig dag!

(1/3-20) Det har varit en härlig dag i Santa Marta idag. Vädret är fantastiskt. Inte ett moln på himlen. Folk är otroligt gästvänliga och trevliga och stämningen är på topp.

På förmiddagen tog jag en promenad upp och ner längs Carrera 1, 2, 3 och 4. Dessa gator är de fyra närmsta parallella gatorna till stranden i staden. Carrera 1 är strandvägen och jag bor vid Carrera 3. Alla stora städer i Colombia utgörs av numrerade Calles och Carreras. Ett otroligt trevligt system som gör det enkelt att hitta även om man just anlänt.

Bilder ovan från centrala delarna av Santa Marta. Jag fattade tycke för denna stad vid första mötet igår när jag var ut och åt middag. Otroligt mysigt.

Eftermiddagen spenderades på restauranger och barer i centrala Santa Marta med betoning på Carrera 3. En helt fantastiskt trevlig dag. Jag har träffat mycket trevligt folk och som vanligt får jag köra med google translate för att kunna kommunicera. Colombianerna är väldigt tålmodiga och förstående när man inte kan språket vilket underlättar otroligt mycket.

(29/2-20) Ytterligare en resdag. Den här gången med inrikesflyg från Bogota till Santa Marta. Tre dagar efter ursprunglig tidsplan tog jag mig till slut till Santa Marta.

Det har varit ett trevligt dygn hemma hos Carmen i Bogotá. På förmiddagen blev det en trevlig promenad i området där hon bor. Riktigt intressant område med massor av fart och fläkt. Det påminner väldigt mycket om Asien med väldigt mycket folk på gatorna. Jag fick sällskap av henne till flygplatsen vilket var trevligt.

Tillagning av colombianska arepas gjorda på majsmjöl. Bilden längst till höger visar färsk egenodlad kakao. Underbart gott!

Mitt flyg hade avgångstid 16.01. Det är nog första gången jag haft en sådan udda avgångstid. Flyget kom dock inte iväg förrän 16.45 efter att planet stått 45 minuter vid gaten av okänd anledning. Ankomst till Santa Marta precis när solen gick ner. Från flygplansfönstret fick jag se lite av bergsmassivet Sierra Nevada de Santa Marta och tyckte mig se en del av de högsta topparna. Jag tog en officiell taxi från flygplatsen in till Santa Marta vilket är ungefär 16 kilometer. Det kändes tryggt med taxin då jag anlände efter mörkrets inbrott. Incheckningen gick smidigt på hotellet. Taxin kostade 25 000 COP. Äntligen är jag vid karibiska havet!