Ukraina, Ungern, Kroatien, Slovenien, Italien, Schweiz, Liechtenstein, Frankrike, Monaco, Spanien och Andorra 2016

Ljubljana, Slovenien

(21/8-16) Idag hade jag en plan att ta mig ut ur staden och se någonting annat. Jag blev färdig med centrala Ljubljana igår. Enligt planeringen som gjordes igår kväll så var tanken att jag på förmiddagen skulle åka till Škofja Loka, en liten stad som ligger några mil nordväst om Ljubljana. Eftermiddagen skulle ägnas åt vandring upp till toppen av 669 meter höga Šmarna Gora. Berget ligger en bit norr om Ljubljana och utsikten ska vara väldigt fin från toppen. Vid gynnsamt väder ska man till och med kunna skymta Mt Triglav!
Att ta sig till och från Škofja Loka var enkelt via Ljubljanas busstation. Škofja Loka var verkligen värt ett besök. Staden grundades år 973, med andra ord under medeltiden. Staden är verkligen vacker.
När jag hade ätit lunch på favoritrestaurangen Druga Violina så gick jag tillbaka till busstationen igen. När jag efter en kvart inte lyckats få tag i någon som kunde ge mig information om vilken buss man skall ta för att komma så nära Šmarna Gora som möjligt, gav jag upp. Dessutom drog det in ett regnväder under tiden jag var på busstationen. Jag gick hem till mitt hostel istället, lite sur över att jag missar Šmarna Gora. Ibland blir det så här, det får man räkna med. Imorgon ska jag lämna Ljubljana för att ta mig upp mot norra delen av Slovenien och alperna, vilket bör innebära att jag förhoppningsvis kommer att få fler möjligheter att vandra i berg!

Så här sista dagen i Ljubljana vill jag passa på att framhålla restaurang Druga Violina i gamla staden. Maten är av högklass och man får en trerätters måltid med en stor stark för mellan 5 och 10 Euro. Dessutom så går vinsten till att hjälpa handikappade människor vilket inte gör saken sämre. De har även anställda med handikapp, bland annat Downs syndrom.
Bussen som tog mig till Škofja Loka.
Alla bilder ovan från vackra medeltida staden Škofja Loka som grundades år 973.

(20/8-16) Ytterligare en dag då vädret ser väldigt illavarslande ut på morgonen för att sedan övergå i helklart väder mitt på dagen. Det kan även vara lite dimma inblandat i den här typen av väder, vilket säkert får en att tro att det är värre än det är. Idag har jag fortsatt mitt utforskande av Ljubljana. Kom ut på stan redan vid 9-tiden. Det blev lite södra stadsdelar med botaniska trädgården bland annat innan lunch. Botaniska trädgården var inte något som stack ut.
En liten udda händelse som inträffade när jag promenerade längs Ljubljanica-floden var att jag plötsligt ser något som simmar i vattnet. Det ser ut som en bäver. Jag sätter mig på huk vid flodkanten och ser mot min förvåning att den kommer simmande mot mig. Den kommer upp ur vattnet och ställer sig framför mig. Den ser ut att tigga mat. När den står framför mig tycker jag mer den ser ut som en jätteråtta än en bäver. Jag höjer kameran för att ta ett foto av den då den plötsligt gör ett utfall mot mig, vilket får mig att tappa kameran i marken som består av cement. Detta gör att den blir rädd och drar sig tillbaka ner i vattnet igen. Efter en stund visar det sig att den bara har varit och hämtat två andra polare. Alla tre kommer upp ur vattnet och poserar en stund för mig, vilket gör att jag lyckas ta ett par riktigt bra bilder! När jag kommit hem på rummet och googlar på det här inser jag att det är sumpbävrar jag har sett. Dom härstammar tydligen från Sydamerika från början.
Floden Ljubljanica i centrala Ljubljana.
Bro över floden Ljubljanica i centrala Ljubljana.
Botaniska trädgården, Ljubljana.
Turistbåtar i floden Ljubljanica i centrala Ljubljana.
Floden Ljubljanica i centrala Ljubljana.
Sumpbävrar vid floden Ljubljanica i centrala Ljubljana.
Sumpbäver vid floden Ljubljanica i centrala Ljubljana.
Den konstiga farkosten efter den andra i floden Ljubljanica i centrala Ljubljana.
Floden Ljubljanica i centrala Ljubljana.
Bro över floden Ljubljanica i centrala Ljubljana.
Vacker arkitektur i gamla staden, Ljubljana.
Promenaden vid floden Ljubljanica i centrala Ljubljana.
Trappa i centrala Ljubljana.
Floden Ljubljanica med den vackra omgivande arkitekturen i centrala Ljubljana.
Bilder ovan från dagens förmiddag i Ljubljana.

Efter en god lunch på Druga Violina (samma ställe som jag åt lunch på igår), så fortsatte jag upp till Ljubljanas jättepark, Park Tivoli. Fin natur och i stort sett ingen nedskräpning, vilket är väldigt ovanligt. Jag gick en av de längre lederna vilket tog mig nästan två timmar! Efter det var jag rätt så trött så jag gick hem och tog en dusch vid 16-tiden.
Park Tivoli i sikte, Ljubljana.
Cyklar för uthyrning på gatan utanför mitt hostel, Ljubljana.
Alla bilder ovan utom den sista är från Park Tivoli i Ljubljana.

(19/8-16) Vädret såg inte lovande ut i morse. När jag satte av mot Ljubljana Castle vid 09.30-tiden var det duggregn och mörka skyar. Halvvägs upp på den 375 meter höga kullen började vädret klarna upp. Det var verkligen en positiv överraskning. Vädret verkar överlag skifta snabbt och ofta här, vilket kanske har att göra med att staden ligger vid foten av de Julianska alperna. Efter att ha gått ett varv runt slottet och börjat ta mig innanför murarna så skiner solen rätt ordentligt! Att ha bra väder gör så pass stor skillnad när man ska fotografera att det nästan är ett måste. Jag var säkert uppe på slottet i två timmar då det fanns en hel del att se där. 7.50 Euro kostar biljetten som ger tillträde till allt utom linbanan ner till centrala Ljubljana. Utsikten från slottets enda torn var bara den värd biljettpriset.
Gatuscen utanför mitt hostel i centrala Ljubljana. Promenaden upp till Ljubljana Castle.
Fint bostadshus i centrala Ljubljana. Promenaden upp till Ljubljana Castle.
Fina bostadshus i centrala Ljubljana. Promenaden upp till Ljubljana Castle.
Vägen upp till Ljubljana Castle.
Bilder ovan från min promenad upp till Ljubljana Castle.

Ljubljana Castle, Ljubljana.
Linbanan som går från gamla staden upp till Castle Hill och Ljubljana Castle, Ljubljana.
Utsikten över Ljubljana från slottets torn, Ljubljana Castle, Ljubljana.
Utsikten över Ljubljana och en del av slottsgården från slottets torn, Ljubljana Castle, Ljubljana.
Utsikten över slottsgården och en del av Ljubljana från slottets torn, Ljubljana Castle, Ljubljana.
Slottsgården, Ljubljana Castle, Ljubljana.
Stefan uppe på slottsmuren, Ljubljana Castle, Ljubljana.
Exhibition Save the Bees, Ljubljana Castle, Ljubljana.
Museum of Puppetry, Ljubljana Castle, Ljubljana.
Castle Chapel of St George, en av de äldsta delarna av Ljubljana Castle, Ljubljana.
Alla bilder ovan är tagna uppe på Castle Hill i Ljubljana.

Efter slottet tog jag närmaste vägen från berget ner till centrum där jag tog mig till restaurang Druga Violina för lunch. Jag hade läst på många ställen inklusive Lonely Planet Slovenia att restaurangen skulle vara högklass i ett vettigt prisläge. Det var verkligen något som stämde. Dom kör med luncherbjudande varje dag där man kan välja mellan fyra rätter. Det mesta kostar kring 5 Euro! Jag tog fisk och potatis. I priset ingick dessutom dessert. Jag måste säga att det var en av mina bästa måltider denna resa. Fatölet var också fantastiskt gott. Att restaurangen ger av sina vinster till handikappade gör inte saken sämre. Jag har bestämt mig för att äta lunch på Druga Violina varje dag i Ljubljana!
Vill man inte gå upp till Castle Hill kan man ta linbanan från gamla staden.

Restaurang Druga Violina, Ljubljana.
Lunch på underbara restaurangen Druga Violina i gamla staden i Ljubljana.

På eftermiddagen så utforskade jag stora delar av centrala Ljubljana, som vanligt med fokus på arkitektur. Få arkitekter i världen har haft så stort inflytande på sin hemstads arkitektur som Jože Plečnik (1872-1957). Han var inte bara arkitekt utan även stadsplanerare. Efter sin död har han hyllats som en föregångare inom postmodernistisk arkitektur.
Gornji trg, Ljubljana.
Vacker arkitektur i gamla staden, Ljubljana.
Church of St. Florian i gamla staden, Ljubljana.
Monument Spominski steber z Marijinim kipom, Levstikov trg, gamla staden, Ljubljana.
Levstikov trg, gamla staden, Ljubljana.
Gornji trg, Ljubljana.
Stari trg, gamla staden, Ljubljana.
Gränd längs Stari trg, gamla staden, Ljubljana.
Växtuställning med Ljubljanas stadshus i bakgrunden.
Ljubljanas stadshus till höger i bild.
Monument Robbov vodnjak, vid stadshuset i gamla staden, Ljubljana.
Arkitekturen vid Mestni trg, gamla staden, Ljubljana.
Central market, gamla staden, Ljubljana.
Tromostovje (Triple bridge), gamla staden, Ljubljana.
Prešeren Square med sin fantastiska arkitektur, Ljubljana.
Hauptman House byggt år 1873. Ett mästerverk som överlevde den stora jordbävningen år 1895. Prešeren Square med sin fantastiska arkitektur, Ljubljana.
Konstgjort regn på Prešeren Square, Ljubljana.
Den vackra arkitekturen i gamla staden vid floden, Ljubljana.
Park Zvezda, Ljubljana.
Congress square, Ljubljana.
Slovenian Philharmonic, Congress square, Ljubljana.
University of Ljubljana.
Längs gågatan Čopova ulica i centrala Ljubljana.
Cyanometer i centrala Ljubljana. Soldriven enhet som mäter hur blå himmelen är. Data skickas varje timme trådlöst och utifrån det insamlade datat räknas ett luftföroreningsindex ut.
Ordning och reda. Gatuscen i centrala Ljubljana.
Fantastisk arkitektur, Ljubljana.
Sloveniens högsta domstol, Ljubljana.
Med denna bild vill jag visa hur gatuskyltarna i Slovenien ser ut på nära håll. Dom är rejäla med rostfritt stål som ram!
SNG Opera in balet, Ljubljana
Republic Square, Ljubljana.
Folklivet vid Tromostovje (Triple bridge), gamla staden, Ljubljana.
Ljubljanica-floden med Central market och Saint Nicholas Cathedral i bakgrunden, Ljubljana.
Ljubljanica-floden med Saint Nicholas Cathedral i bakgrunden, Ljubljana.
Trafikfritt längs gatan Petkovškovo nabrežje, Ljubljana.
Kärlekslås på Butchers Bridge, Ljubljana.
Skulptur på Butchers Bridge, Ljubljana.
Dragon Bridge över Ljubljanica-floden, Ljubljana.
Bilder ovan från min vandring i Ljubljana under eftermiddagen.

Efter bara en dag i Slovenien känner jag att jag kommer att trivas bra här. Precis som i Kroatien är folk generellt väldigt duktiga på engelska, kanske t.o.m. ännu duktigare. Det gör allting väldigt enkelt. Precis som i Zagreb så är stora delar av centrum fritt från trafik. Det är otroligt vad mycket det gör för en stad.

(18/8-16) Äntligen ett nytt land! Det första nya landet denna resa.

Efter en underbar sen frukost (eller brunch som en del kallar det) i centrala Zagreb var jag redo för den relativt korta resan till Ljubljana.
Tog tåget från Zagreb med avgång 12.37, vilket var precis lagom då jag inte hade incheckning förrän klockan 16.00 på mitt boende i Ljubljana. Biljetten kostade 95 Kuna. Resan tog två och en halv timme så det var väldigt behagligt jämfört med de resor jag gjort den senaste tiden som har varit riktigt jobbiga. 15.10 rullade tåget in på tågstationen i Ljubljana vilket var precis det som stod på tågbiljetten. Gränsen gick jättesmidigt idag. På den slovenska sidan hoppade några kroatiska och slovenska gränspoliser ombord. Dom gick snabbt och effektivt genom kupé för kupé och tittade snabbt på passet.

Jag promenerade bort till det hostel jag bokat. Det är andra gången jag bokar ett hostel denna resa. 250 kr natten kostar rummet som visade sig vara jättestort. Någon typ av studentlägenhet ser det ut att ha varit en gång i tiden. Det är rent och fräscht i rummet och även i de allmänna utrymmena.

Vid mina första måltider i Ljubljana märkte jag genast att det var ytterligare ett snäpp dyrare än Kroatien, utan att för den skull blivit bättre kvalitet, snarare tvärtom. Nu ska jag inte vara så hård ännu i mina omdömen då jag precis kommit hit. Jag måste erkänna att jag har skyhöga förväntningar på Ljubljana och Slovenien i stort. Framförallt på naturen som sägs vara storslagen. Ibland är det inte så bra med höga förväntningar, då man lätt kan bli besviken. Vi får se hur det blir med det. Efter middagen drog det in ett kraftigt regn- och åskväder, så de många uteserveringarna längs floden fick problem att hålla öppet. Som tur var hann jag med att gå och titta lite på de centrala delarna innan ovädret kom in. En liten förhandsvisning om vad som väntar i morgon. Det lilla jag hann se såg väldigt fint ut. Nu är det bara att hoppas att jag har vädergudarna med mig imorgon.
Dagens tågbiljett. Trevligt med lite tyska!
Helt ensam i min kabin på tåget till Ljubljana.
Korridoren på tåget till Ljubljana.
Tåg på station Dobova i Slovenien vid den kroatiska gränsen. Det var här passkontrollen genomfördes.
Nästan framme i Ljubljana, Slovenien.
Förort till Ljubljana, Slovenien.
Framme vid stationen i Ljubljana, Slovenien.