Ukraina, Ungern, Kroatien, Slovenien, Italien, Schweiz, Liechtenstein, Frankrike, Monaco, Spanien och Andorra 2016

Andorra la Vella, Andorra

(28/9-16) Det har varit en lugn dag med återhämtning från gårdagens tuffa fysiska bravader. Jag har passat på att titta på vad som erbjuds avseende elektronik i Andorra la Vella! Framförallt pulsklockor har fångat mitt intresse.

(27/9-16) Vilken magisk dag det har varit!

Dagen började med en tidig frukost och ett konstaterande att vädret var helklart. Solen går upp vid 7-tiden här denna årstid och jag åt frukost klockan 8, den tidpunkt frukosten öppnar på hotellet. Sedan snabbade jag mig iväg ner till downtown till en hållplats som jag rekade igår, där buss nummer L5 till Arinsal stannar. På vägen ner så tänkte jag att det är väl onödigt att jag skall gå nästan ett par kilometer. Det borde finnas hållplatser längre upp, närmare mitt hotell, tänkte jag. Jag tog av från gågatan in på en parallellgata och vad ser jag komma farande? Buss L5! Jag vinkade åt chauffören som till min stora förvåning stannade. Jag slapp gå ända ner till downtown för att hoppa på bussen där och jag var nu redan på gång upp till Arinsal!

Jag nådde Arinsal vid 9-tiden och det enda som fanns vid hållplatsen där jag gick av bussen var ett par hotell samt Några informationstavlor om Comapedrosa Valley National Park med några kartor som bland annat visar var bergstoppen Coma Pedrosa är belägen. Jag snurrade runt på hotellparkeringen ett bra tag, sedan tillbaka till informationstavlorna för att kolla kartan igen. Jag började bli mer och mer frustrerad över att min tidiga start på dagen började rinna ut i sanden. Inget internet har jag tillgång till heller. Eller rättare sagt, jag vill inte ens slå på datatrafiken för att det är så dyrt. 120 kr per megabyte kostar datatrafiken! Anledningen till detta är att Andorra inte är medlem i EU. Till slut fick jag för mig att jag skulle gå igenom en vägtunnel som låg vid busshållplatsen en bit ovanför hotellparkeringen. Där hittade jag en kryptisk skylt som pekade uppför en brant backe. Det var bara att chansa, jag hade inte råd att förlora mer tid vid det här laget. Det skulle visade sig att leden till stora delar följde ortens skidliftar. Efter nästan två och en halv timme i mycket brant lutning hade jag kommit högre än toppen på den högsta skidliften som var belägen på 2500 meter enligt en skylt där. Jag befann mig vid bergstoppen Port Vell som har en höjd på 2655 meter över havet. Jag började nu få SMS från spanska telekombolag avseende telefonitaxor i Spanien. När jag undersökte saken närmare i google maps-appen som fungerar utan datatrafik, så förstod jag på allvar att jag var helt fel ute. Jag hade det på känn tidigare men hade inget annat val än att fortsätta uppåt. Även om jag inte skulle ta mig till toppen av Coma Pedrosa skulle jag ändå få en fin trekkingdag. Det var det tankesättet som tog mig vidare uppåt. Jag köpte nya skor igår vilket var väldigt viktigt med tanke på dagens övning. Mindre kul var att jag fick skavsår på båda fötterna ganska omgående. Skavsår är dock ingenting man kan bry sig om en sådan här dag.

Efter att ha gått ytterligare 10-20 minuter börjar jag kunna ta ut riktningen till Coma Pedrosa. Plötsligt dyker det upp en skylt för första gången! Refugi de Coma Pedrosa står det på skylten. Efter att ha tittat på min bristfälliga karta som jag fotograferade nere vid turistinformationen i Arinsal så ser jag att Refugi de Coma Pedrosa ligger längs leden jag borde tagit om jag hade gått rätt från början. När jag tittar ner i den djupa dalen ser jag en byggnad. Jag var övertygad om att det var Refugi de Coma Pedrosa och jag har nu en led som är märkt för att ta mig dit! Äntligen har ovissheten släppt och jag är på rätt väg. Det enda sura i nuläget är att jag måste gå ner mycket i höjd, höjd som jag kämpat hårt för att nå. Men huvudsaken är att jag är på rätt väg, vilket ger mig förnyade krafter att fortsätta kämpa.

Nere vid Refugi de Coma Pedrosa på 2260 meters höjd känner jag stor glädje. Klockan är bara kring 13-tiden och jag har fortfarande chans att nå toppen och nu vet jag dessutom hur jag ska hitta dit! För bara en dryg timme sedan trodde jag att jag inte skulle ha en chans att bestiga Coma Pedrosa. Vilken vändning!

Efter en paus på fem till tio minuter vid Refugi de Coma Pedrosa satte jag iväg mot nästa mål, Estany Negro (black lake) på 2628 meters höjd. Enligt den korta beskrivning jag hade med mig på ett papper så skulle etappen från Refugi de Coma Pedrosa vara rätt så enkel och ta ungefär en timme. Det skulle visa sig stämma tidsmässigt, men enkel var kanske att ta i. Det var mycket brant på sina ställen, och på denna höjd är man inte alls kaxig. Benen bränner hela tiden och man är ordentligt andfådd. All vacker omgivning gör dock att man känner mer tillfredsställelse än leda.

Genomblöt av svett och en dryg timme senare delar sig leden och en skylt säger: Estany Negro åt vänster och Pic de Coma Pedrosa åt höger. Jag väljer att gå mot toppen vilket känns viktigast i detta läge. Härifrån börjar det bli ordentligt brant och terrängen är riktigt besvärlig med vassa stenar och klippblock. Jag känner mig dock starkare än på flera timmar så jag sätter av i full fart uppåt mot toppen. Efter en halvtimmes vandring inser jag att jag gjorde rätt som gick mot toppen direkt istället för att gå till sjön först. Sjön har ändå varit synlig nästan hela tiden från högre och högre höjd vilket nog är vackrare än att betrakta den på nära håll.

Efter ytterligare en tids vandring får jag för första gången syn på en flagga som med allra största säkerhet markerar toppen av Coma Pedrosa! Dessutom ser jag två personer med en hund som jag kommer allt närmare. Jag kommer ikapp dom några minuter senare och vi pratar lite. Dom är riktigt trevliga. Sedan är jag tvungen att vila lite medan dom fortsätter upp mot toppen före mig. Det visar sig vara ett amerikanskt par som precis som mig inte kunnat ana hur tufft det skulle bli att bestiga Coma Pedrosa. Dom verkade vara i trettiofemårsåldern och såg ut att vara i mycket bra fysisk form. Det dröjde inte länge förrän vi träffades uppe på toppen igen och till och med deras hund var glad att se mig den här gången. Mitt första möte med hunden Scooby möttes av däremot av ett morrande. Att nå toppen var en underbar känsla. När man har kämpat i många timmar så är belöningen fantastisk när man väl når högst upp. Jag stannade en timme på toppen och bara njöt av de stora vidderna. 360 grader ren och skär lycka.

Av erfarenhet så har jag stor respekt för vad som krävs för att ta sig hela vägen ner igen. Precis som vanligt så förstår man inte riktigt vad man åstadkommit förrän man går ner igen. Det tog två och en halv timme ner till slut. Upp tog det fyra och en halv timme. Brant terräng är nästan värre utför än uppför. Man blir inte lika andfådd men man riskerar hela tiden att halka och framsida lår tröttas ut ordentligt. Det viktiga är att behålla balans och koordination i den tuffa terrängen. Jag kom ner utan att ha ramlat en enda gång under dagen! Det är lite av en bragd, för det brukar oftast hända någon gång en sådan här dag. Alldeles innan jag kommer ner till Refugio de Coma Pedrosa får jag syn på två djur som visar sig vara hjortar! Jag lyckades ta ett foto på en av dem, ett foto du kan se här nedanför.

Ner från Refugio de Coma Pedrosa tog jag den rutt som jag skulle ha tagit upp. Efter en timmes vandring så inser jag att denna rutt hade varit värre upp än den jag tog på grund av att jag gick fel! Trots att jag fick gå flera kilometer extra så var terrängen mycket mindre tuff. Jag behövde bara vänta i drygt fem minuter på bussen i Arinsal. 30 minuter senare var jag nere i Andorra la Vella igen. Jag hade ungefär en och en halv kilometer i uppförsbacke till hotellet. Det var nästan så att jag inte klarade av att gå den sträckan! Benen var som spagetti. Mentalt var jag överlycklig. I förrgår visste jag inte ens att det fanns en bergstopp som heter Coma Pedrosa. Denna dag kommer jag att minnas under resten av mitt liv! Detta är trekking i högsta klass!
Bild som visar min bestigning av Coma Pedrosa. Den gröna linjen visar vilken väg jag tog upp, och den blå visar vägen jag tog ner tillbaka till Arinsal.
Bilden ovan visar min bestigning av Andorras högsta berg, Coma Pedrosa (2942 m.ö.h.). Den gröna linjen visar vilken väg jag tog upp, och den blå visar vägen jag tog ner tillbaka till Arinsal. Från Arinsal till toppen av Coma Pedrosa är det nästan 1500 höjdmeter!

På buss L5 från Andorra la Vella till Arinsal.
Information om Parc Natural Comunal de les Valls del Comapedrosa i Arinsal.
Hotel Crest, Arinsal.
Det var denna skylt som gjorde att jag tog fel väg upp till Coma Pedrosa redan från starten av min vandring i Arinsal.
Vandring i riktning upp mot bergstoppen Port Vell från Arinsal.
Högsta punkten på skidliften från Arinsal. Vandring i riktning upp mot bergstoppen Port Vell från Arinsal.
Vandring från Refugio de Coma Pedrosa upp till Black Lake.
Black Lake alldeles bakom krönet.
Sista biten upp till Coma Pedrosa.
Black Lake. Sista biten upp till Coma Pedrosa.
Del av Black Lake. Sista biten upp till Coma Pedrosa.
På toppen av Coma Pedrosa.
Stefan på toppen av Coma Pedrosa.
Black Lake sedd från toppen av Coma Pedrosa.
Toppen av Coma Pedrosa.
Utsikten över Pyrenéerna från toppen av Coma Pedrosa.
Refugio de Coma Pedrosa sedd från toppen av Coma Pedrosa.
Mat och dryck på toppen av Coma Pedrosa.
Stefan på toppen av Coma Pedrosa.
Utsikten över Pyrenéerna från toppen av Coma Pedrosa.
Två vägar ner till Black Lake från toppen av Coma Pedrosa.
På väg ner från toppen av Coma Pedrosa till Black Lake.
En hjort i sikte. På väg ner till Arinsal.
Tillbaka nere vid Refugio de Coma Pedrosa igen.
Tillbakablick över leden upp mot Black Lake från Refugio de Coma Pedrosa.
Coma Pedrosas södra vägg sedd från Refugio de Coma Pedrosa.
Någonstans längs sträckan mellan Refugio de Coma Pedrosa och Arinsal.
Bilderna ovan illustrerar min fantastiska dag i Andorra med toppbesök på landets högsta berg, Coma Pedrosa, 2942 meter över havet.

(26/9-16) En heldag i Andorras huvudstad, Andorra la Vella, har dagen bjudit på. Staden känns inte så väldigt liten som man kan tro när man tittar på folkmängden på 22 000 invånare. Det är kanske inte den vackraste stad jag har varit i, men bergen hjälper upp det hela ordentligt.

Jag började dagen med att leta efter vandringsskor. Jag passar nu på att handla det jag behöver då jag är i detta lilla shoppingparadis. Skor är det jag behöver mest i nuläget. När jag vandrat i bergsområden i Schweiz och Slovenien har jag använt mina löparskor, vilket inte är helt optimalt. Förutom att det är fel skor så är dom också väldigt slitna nu. Efter att ha provat runt på lite olika affärer fastnade jag för ett par Salomon som jag fick för drygt 1000 kronor. I Sverige kostar dom drygt 1500 kronor så det var en hyfsat bra affär.

Det jag också gjort idag är att inhämta information bland annat från stadens turistbyrå angående landets högsta berg Coma Pedrosa (2942 meter). Jag vet nu hur jag ska ta mig till Arinsal, platsen man utgår från för ett toppförsök. Arinsal ligger på 1580 meter så det handlar om en ”altitude gain” på 1363 meter. Är det brant så är det ingen picknick direkt. Jag måste erkänna att jag är otroligt sugen på att testa att bestiga berget med start imorgon bitti. Det viktigaste är inte att nå toppen. Kommer jag en bit upp är jag nöjd. Det sägs vara riktigt vacker natur. Jag håller tummarna för bra väder imorgon bitti. Jag är otroligt taggad för att vandra i berg igen!

Det var kallt i morse. Bara 6 grader vid 8-tiden! Det sägs att antalet soldagar i Andorra är 300 per år, vilket är riktigt trevligt!

Jag åt en entrecote-lunch idag för 11 Euro. Mycket gott var det! Jag trodde att det skulle vara mycket dyrare här med mat, särskilt med tanke på att det mesta importeras.
Hotel Tudel, mitt boende i Andorra la Vella.
Torget Plaça Coprínceps som jag har utsikt över från mitt hotellrumsfönster, Andorra la Vella.
Gågatan Avinguda Carlemany, Andorra la Vella.
Gatan Carrer del Parnal, Andorra la Vella.
Floden Gran Valira i centrala Andorra la Vella.
Spa-anläggning Centre Termolúdic Caldea, Andorra la Vella.
Bostadshus i centrala Andorra la Vella.
Andbank, Andorra la Vella.
Gatuscen längs gågatan Avinguda Carlemany, Andorra la Vella.
Cava Benito, Avinguda Carlemany, Andorra la Vella.
Gatuscen i korsningen där gågatan Avinguda Carlemany byter namn till Avinguda Meritxell, Andorra la Vella.
Gatuscen längs gågatan Avinguda Meritxell, Andorra la Vella.
Stefan framför monumentet Noblesse du Temps Salvador Dalí, Andorra la Vella.
Plaça del Poble, Andorra la Vella.
Church of Saint Stephen, Andorra la Vella.
Utsikt från Plaça del Poble över centrala Andorra la Vella.
Vacker graffiti vid Plaça del Poble, Andorra la Vella.
Plaça Rebés, Andorra la Vella.
Church of Saint Stephen, Andorra la Vella.
Vacker arkitektur vid torget Plaça Príncep Benlloch, Andorra la Vella.
Torget Plaça Guillemó, Andorra la Vella.
Gatuscen längs gågatan Avinguda Meritxell, Andorra la Vella.
Floden Gran Valira i centrala Andorra la Vella.
Parc Central, Andorra la Vella.
Bilder ovan från Andorras huvudstad, Andorra la Vella.

(25/9-16) Då har jag kommit till mikrostaten Andorra. Detta blir den femte mikrostaten jag besöker i år. Det finns en skillnad den här gången till skillnad från de andra besöken. I Andorra kommer jag att stanna minst ett par nätter. Det var ett mycket bra beslut. Jag är redan lite förtjust i Andorra la Vella. Det är härligt att vara uppe i höga berg igen. Andorras högsta berg är Coma Pedrosa på 2942 meter vilket är riktigt imponerande. Landet har 65 toppar över 2000 meter!

För att ta mig till Andorra la Vella blev jag tvungen att åka till Barcelona först, som jag nämnde igår. Tåget mellan Girona och Barcelona för 16.20 Euro var det mest komfortabla tåg jag någonsin åkt. Väldigt ljudisolerat, klassisk bakgrundsmusik och tysta passagerare! Tåget var uppe i 210 km/h som mest och sträckan tar 39 minuter att avverka. Jag såg med avsikt till att ha god marginal för bytet till buss mot Andorra på Barcelona-Sants. Jag hade ingen aning var bussen skulle gå ifrån men det löste sig på plats efter lite letande. 11.45 avgick bussen och vid 15-tiden var jag framme i Andorra la Vella. En plats jag aldrig kunde drömma om att jag skulle besöka.

Jag har gått omkring lite i centrala Andorra la Vella ikväll och folk har vinterjackor på sig. Temperaturen ligger kring 8-10 grader så det är inte så farligt. Långärmad tröja fungerar bra så länge det inte blåser. Andorra la Vella är Europas högsta huvudstad med en altitud på strax över 1000 meter över havet. Det är också en av världens minsta huvudstäder sett till antal invånare som ligger på cirka 22 000.

Mitt boende är billigt och väldigt fint. Jag betalar 26 Euro inklusive frukost. Det är mindre än hälften av jag brukar betala i snitt i Frankrike och Spanien för motsvarande boende.
Ett tåg har precis anlänt från Barcelona till stationen i Girona.
Komforten på snabbtåget mellan Girona och Barcelona var fantastisk.
Buss till Andorra med avgång 11.45. Som synes på bilden så gick det även en buss till Marrakech!
Några bilder från dagens resa mellan Girona och Andorra la Vella.