Indonesien och Östtimor 2013

Baucau, Östtimor

(8/6-13) På förmiddagen idag blev promenaden ner till Wataboo beach av. Jag gick ner och åkte en mikrolet upp tillbaka till Baucau där jag hoppade av vid Pousada De Baucau som ligger bara ett par hundra meter ovanför mitt boende på Melita guesthouse. Promenaden ned till stranden var trevlig med fin natur. Men själva stranden var ingenting speciellt. Enligt min guidebok skulle stranden vara extremt fin, vilket inte stämde. Men jag fick se lite lokalt leverne och träffade en hel människor ur lokalbefolkningen.

Eftermiddagen blev också trevlig då jag utforskade Baucau old town samt delar av Baucau new town som totalt saknar charm.
Promenaden från Baucau old town ner till Wataboo beach, Osolata, Baucau, Östtimor.Promenaden från Baucau old town ner till Wataboo beach, Osolata, Baucau, Östtimor.Nyfikna skolbarn på promenaden från Baucau old town ner till Wataboo beach, Osolata, Baucau, Östtimor.
Risplantering. Promenaden från Baucau old town ner till Wataboo beach, Osolata, Baucau, Östtimor.
Wataboo beach, Osolata, Baucau, Östtimor.
Byggarbetare längs Wataboo beach, Osolata, Baucau, Östtimor.
Övergivet portugisiskt badhus på Wataboo beach, Osolata, Baucau, Östtimor.
På väg tillbaka upp till Baucau i mikrolet, Baucau, Östtimor.
Ovan bilder från promenaden från Baucau old town ner till Osolata beach. Mycket fridfullt och vackert med många nyfikna människor. På vägen tillbaka blev det mikrolet för att spara på krafterna. Jag hade nog tur att det kom en mikrolet, det lär inte var många som kör den här sträckan per dag!

Paviljong byggd i samma stil som Fataluku folket bygger sina hus, Baucau old town, Östtimor.
Katolska kyrkan i Baucau old town, Östtimor.
Krukväxtsamlingen på Restaurante Amalia, Baucau old town, Östtimor.
Skolgården nedanför Restaurante Amalia med fotbollsmatch för barnen, Baucau old town, Östtimor.
Restaurante Amalia från utsidan, Baucau old town, Östtimor.
Mercado Municipal, Bauacau old town, Östtimor.
Jag hittade tre grabbar som spelade fotboll inne i Mercado Municipal, Bauacau old town, Östtimor.
En av grabbarna ville att jag skulle ta kort när han såg lite cool ut, Mercado Municipal, Bauacau old town, Östtimor.
Grabbarna spelar fotboll inne i Mercado Municipal. Jag kunde inte låta bli att vara med och spela lite också, Bauacau old town, Östtimor.
Busstationen i Baucau new town, Östtimor.
Försäljning av väskor och kläder, Baucau new town, Östtimor.
Grönsaker och potatis till försäljning i Baucau new town, Östtimor.
Ovan bilder från staden Baucau. Bilderna är tagna i den gamla stadsdelen, samt i den nya charmlösa delen av staden.

Eventuellt försöker jag ta mig vidare till Com imorgon bitti.

(7/6-13) Gick upp vid 7-tiden efter en tidig kväll igår. Regnade ordentligt medan jag satt och åt frukost tillsammans med en grupp australiensare som var på väg till Viqueque för att besöka en skola som dom hjälper. De västerlänningar man träffar reser oftast i grupp och har chaufför och det handlar oftast om välgörenhetsuppdrag.
Frukostbord på den jättestora verandan på Melita guesthouse, Baucau.
Melita guesthouse i Baucau var nog det mysigaste stället jag bodde på under hela min vistelse i Östtimor. Det drivs av en jättetrevlig familj och ligger bara ett stenkast från gamla staden i Baucau.

Min plan idag var att promenera ner till en strand som heter Wataboo som skall vara riktigt fin. Den ligger brant utför 5 km från mitt hotell och snorkling och bad var tanken. Hela dagen har nästan passerat och det har spöregnat hela tiden. Det har blivit läsning och istället. Antingen försöker jag igen imorgon eller drar vidare till Com.

Uppdatering kväll: Ingen ljusning på väderfronten. Inga kartor över Baucau gör mig låst till hotellet, men jag tar längre och längre promenader. Det har gjort att jag ändå kunnat se lite av både nya och gamla Baucau. Trots att det är näst största staden i Östtimor så är staden väldigt liten.
Hotel Pousada De Baucau, Baucau, Östtimor.
När man kommer närmare ser man hur sliten infrastrukturen är även utanför detta fina hotell. Hotel Pousada De Baucau, Baucau, Östtimor.
Nedgången till hotellets swimmingpool, Baucau, Östtimor.
Swimmingpoolen, Pousada De Baucau, Baucau, Östtimor.
Det kanske allra finaste och mest anrika av alla hotell i Östtimor, Pousada De Baucau. Det kan man inte tro när man ser det utifrån, men när man är inne i hotellet förstår man varför folk vallfärdar från hela landet för att bo här för 65 US$ per natt. Hela byggnaden andas portugisisk kolonialtid. Det finns dessutom en riktigt bra restaurang på hotellet.

Det som är extremt positivt med tillvaron just nu är att det är ett oerhört tyst och lugnt ställe. I Asien har jag aldrig upplevt något liknande. Det totala lugnet har infunnit sig. Baucau är så otroligt ”laidback” att man knappt tror det är sant. Till och med mer ”laidback” än Dili. Ikväll har jag ätit en helt underbar middag bestående av en stor fin stek med potatis i hotellrestaurangen på Pousada De Baucau. Potatisen är verkligen godare än hemma i Sverige här. Jag har aldrig varit någon potatisälskare men sällan har potatisen passat in så perfekt till köttet som ikväll. Ett glas vin till maten och en total kostnad av 15 USD!

(6/6-13) Efter en nästan fyra timmar lång bussresa är jag framme i Baucau som ligger 123 km öster om Dili. Det skulle ha tagit ca tre timmar om vi inte fått punktering. Jag skriver detta på Timor Telecoms kontor i Baucau, men det går inte att ställa om tangent bordet till svenskt så jag får klippa och klistra in svenskspecifika tecken. Alltid är det något som strular avseende internet! Får återkomma med bättre inlägg då det finns bättre förutsättningar.

Bilder nedan från bussresan mellan Dili och Baucau. Det här är för övrigt den vägsträcka i landet där vägen är som bäst, vilket säger lite om tillståndet på vägarna i Östtimor!
I väntan på att bussen skall avgå till Baucau. Min ryggsäck som vanligt lastad längst upp på taket på bussen, centrala Dili.
Vägen de första milen från Dili mot Baucau är inget annat än oerhört vacker. Det är dock svårt att fånga detta från ett bussfönster. Världens bästa dykvatten finns längs denna kustlinje.
Dags för rast längs vägen, halvvägs mellan Dili och Baucau.
Vägarbete pågår på många ställen mellan Dili och Baucau. Det påstås dock att vägarna de senaste tio åren försummats oerhört mycket i hela landet, vilket innebär att de blir sämre och sämre efter varje regnperiod.
En källa med någon form av heligt vatten på rastplatsen. Först trodde jag att mina medpassagerare skulle dricka vattnet, men jag insåg snart att de bara stänkte lite vatten i pannan som någon sorts välsignelse.
Dags att åka vidare mot Baucau igen.
Vägen mellan Dili och Baucau.
Bostäderna är oerhört enkla i fattiga Östtimor.
Ett av få risfält jag såg mellan Dili och Baucau. Det finns inte mycket odlingsbar mark i Östtimor. Mycket livsmedel skickas in via hjälpsändningar.
Kort stopp i Manatuto mellan Dili och Baucau.
Däckbyte efter att bussen fått punktering. Vi var nästan framme i Baucau då det inträffade. Däckbytet gick ganska snabbt så det var ingen fara.
Under bussresan mellan Dili och Baucau kom jag i kontakt med några i lokalbefolkningen på bussen, vilket som vanligt är oerhört trevligt. Engelskan är inget vidare i Östtimor så det är svårt att föra en riktig konversation med folk, men trots det så är det oerhört kul att etablera kontakt och folk är oerhört nyfikna på utlänningar. Bara en bit innan vi kom fram till Baucau fick vi punktering.