Irland 2012

Dublin

(10/6-12) Upp vid 8 för irländsk frukost tillagad av Martin. Det vanliga med ett stekt ägg, vita bönor, ett par korvar och en liten bit blodpudding. Till det apelsinjuice och kaffe.

Min tanke idag var försöka ta en promenad bort till Phoenix Park, en av de största storstadsparkerna i världen, mer än dubbelt så stor Central Park I New York eller större än alla Londons parker tillsammans. Efter att ha gått en bit så insåg jag att jag inte skulle hinna med Phoenix Park om jag skulle hinna med flyget med avgång 13.55. Detta hade jag kalkylerat med. Valde därför att gå och kolla på kyrkogården Prospect Cemetery och National Botanic Gardens istället, vilka ligger i anslutning till varandra och närmare mitt hotell än Phoenix Park. Vädret var återigen bra i Dublin idag så det var väldigt trevligt att vandra omkring i dessa fina omgivningar. Det blev lite stressigt på slutet så jag hann inte så mycket av National Botanic Gardens, men jag tyckte det räckte bra. Tillbaka på Abbington House blev det lite snack med Martin om fotbollen eftersom Irland spelar ikväll. Han märkte relativt snabbt att jag inte är så enormt fotbollsintresserad. Däremot så spelade vi lite fotboll på gatan, Martin jag och Adam, hans son.

Jag kom ut till Dublin Airport i precis lagom tid för min flight. Precis allt rullade på jättebra ända tills planet stod redo för takeoff. Plötsligt meddelar piloten att radarn på flygplatsen slutat att fungera och att inga plan kunde lyfta. Jag tänkte för mig själv att detta nästan var väntat då allt gått så bra och enkelt under hela resan. Jag tänkte också att det borde finnas backupsystem för en sådan pass viktig funktion för en flygplats. Efter en dryg halvtimme fick piloten order av flygplatsledningen att taxa tillbaka planet till gaten vi kom ifrån. Efter ytterligare en halvtimme säger piloten. ”Here is the good news. The radar system of the airport is now working again. The bad news is that the radar system of this plane doesnt work”. Det gick ett djupt sus genom planet bland passagerna då detta meddelande framförts. En del gapskrattade faktiskt också. Hur var detta möjligt? Sedan fick vi vänta igen, på ett reparationsteam som skulle fixa vårt plans radarsystem. Efter ytterligare en halvtimme piper det till och ett nytt meddelande ges av piloten. ”We have to change plane, cause we can’t be sure that the system is properly fixed, so we need to do this due to safety reasons.” När ordet säkerhet nämns känns det som en lättnad att få byta plan! Man bogserar fram ett till Ryanairplan bredvid vårt trasiga och sedan får vi bara gå över till det planet. Eftersom det behövde tankas och bagage lastas om, så gick det ytterligare lång tid. Jag tänkte att bara vi kommer hem idag så är jag nöjd. Det enda problemet jag hade var att jag bara hade ätit frukost idag. Hade planerat att äta sen lunch i Nyköping! Vi kom iväg till slut och landade i Nyköping klockan runt klockan 20.00 nästan tre timmar försenade.

Sammanfattningsvis så var detta en helt perfekt resa och landet Irland imponerade stort på mig! Vid nästa besök kommer jag att hyra bil och köra runt hela ön. Denna resa kostade totalt ca 5000 kr.

(9/6-12) Sista heldagen idag. Jag var ute till fem i morse så jag sov till drygt klockan elva. Det känns att jag sovit för lite nu på eftermiddagen. Åt frukost och gjorde mig snabbt i ordning för att dra ner på stan till Trinity college. Ett av europas äldsta universitet som dessutom innehåller The Book Of Kells samt The Long Room. Båda världsklass attraktioner. The Book Of Kells är en av världens äldsta böcker. inträdet kostade 9€ vilket jag tyckte det var värt att betala för detta. När jag kom in till rummet där man visar upp The Book Of Kells var det fullpackat med folk runt bordet med glasskiva där skatten fanns att betrakta. Det var fullständig kaos bland folk därinne och ingen speciell turordning fanns för att var och en på ett rättvist sätt skulle få se lika mycket. Jag lyckades få se mer än tillräckligt så jag var nöjd, medan en del inte fick se skymten av verket. Boken som skapades omkring år 800 rankas som ett mästerverk.

The Long Room var fantastiskt. Ett 65 m långt rum med ett tak som ser ut som insidan på en tunna. I rummet finns 200 000 av bibliotekets äldsta böcker.

När jag gick ner på stan var vädret väldigt trist med kalla hårda vindar, dock inget regn. Det kändes som en befrielse att slippa regnet. Efter att ha varit inne på Trinity college några timmar så var vädret strålande vackert! Jag verkar få en fin sista kväll i Irland!
Croke Park Arena, Europas fjärde största med kapacitet på 82 000, Dublin, Irland.
The Liffey, Dublin, Irland.
Docklands, Dublin, Irland.
Stefan och Oscar Wilde, Dublin, Irland.
Idel kändisar, Grafton Street, Dublin, Irland.
Phil redo för EM i fotboll, Dublin, Irland.
Trinity college, ett av västeuropas äldsta grundat 1592, Dublin, Irland.
Entrén till The Book Of Kells, Dublin, Irland.
Ett urval av bilder från dagens bildskörd. En väldigt trevlig dag i Dublin igen.

Min sista kväll i Dublin blev precis som jag hade önskat mig. En helkväll på en pub med traditionell irländsk musik framförd av proffsmusiker. Jag spenderade kvällen på http://www.gogartys.ie/, vilket blev en riktig höjdare. Det var sådant drag när de tre musikerna spelade så det kändes nästan som att lokalen skulle rasa ihop. Violinisten såg precis ut som Bon Scott och kom dessutom från Skottland! Bättre avslut än så här på irlandsäventyret går nog inte att få!

(8/6-12) Katastrofalt dåligt väder idag. Till och med snäppet sämre än gårdagen. Det regnar hela tiden och blåser kraftiga kastvindar. Temperaturen ligger på 13 grader. Som tur är så har Dublin många fina sevärdheter som är inomhus! Idag passade jag på och besöka en av Dublins verkliga höjdpunkter, Guinness Storehouse. Platsen där det världsberömda ölet har sitt ursprung. På vägen dit bestämde jag mig för att köpa ett paraply för 5€ för att slippa bli helt genomblöt på min promenad på gissningsvis ca 4 km till bryggeriet. Jag tog med mig en vattentät jacka från Sverige, men man blir genomblöt framförallt om byxorna utan paraply. Efter att ha spenderat närmare tre timmar på Guinness Storehouse var jag nöjd. Detta var verkligen en höjdpunkt. Det kostar 14.40€ för vuxna att gå in och det inkluderar en pint Guinness som man kan få antingen på våning fyra eller våning sju. Tar man sin pint Guinness på våning fyra så får man själv tappa upp den! På våning sju finns Gravity Bar, Dublins högst belägna bar som också markerar slutet på besöket. Hela byggnaden är designad som en jättestor pint, som om den skulle fyllas med öl skulle rymma 14.3 miljoner pints! Jag tog min pint på sjunde våningen och det blev en mycket bra avslutning att njuta av pinten och utsikten över Dublin!

När jag kom ut från Guinness Storehouse slog jag upp paraplyet då det regnade kraftigt. Plötsligt kom en kraftig kastvind som slet sönder hela paraplyet! Det var bara att kasta. Försökte förgäves laga det. Kanske var jag för snål som bara betalade 5€ för paraplyet. På vägen tillbaka till hotellet blev det lunch på italiensk restaurang, Toscana (http://www.toscana.ie/) på Dame street. Deras lasagne var mycket god och de verkade överlag ha nöjda kunder och prisvärd mat, med en prisnivå som börjar kring 10€ för en starter och en huvudrätt.

Jag hade planerat att gå till Trinity college och kolla in en annan mycket stor sevärdhet i Dublin, Book of Kells, men beslutade att ställa in det. Det är möjligt att det blir imorgon istället.
Det världsberömda Guinness. St. James's Gate Brewery, Dublin, Irland.
Nästan framme vid entrén till Guinness Storehouse, Dublin, Irland.
Fakta om Arthur Guinness, inne i Guiness Storehouse, Dublin, Irland.
Arthur Guinness, inne i Guiness Storehouse, Dublin, Irland.
Karta över bryggeriprocessen, inne i Guiness Storehouse, Dublin, Irland.
Tillverkning av ektunnor. Ett fint och eftertraktat yrke som dog ut för ca 100 år sedan då man bytte material till metall. Inne i Guiness Storehouse, Dublin, Irland.
Bartenders i Gravity bar, inne i Guiness Storehouse, Dublin, Irland.
Folk som njuter av sin Guinness samt utsikten över Dublin, inne i Guiness Storehouse, Dublin, Irland.
Stefan njuter av sin Guinness med ryggen mot centrala Dublin, inne i Guiness Storehouse, Dublin, Irland.
Från våning 1-6 får man följa hela historien och bryggeriprocessen av Guinness. Avslutningen med en pint på våning sju i Gravity bar är en riktig höjdare! Detta är en mycket bra attraktion att spendera några timmar på, särskilt när det regnar oavbrutet!

(7/6-12) Sov ganska länge idag, av förklarliga skäl. Frukost runt 10.30. Efter att ha varit ute och kollat vädret bestämde jag mig för att lämna kameran hemma på rummet. Tog en promenad ner till Grafton street och vädret blev bara sämre och sämre längs vägen. Det började med duggregn och slutade med spöregn och kastvindar. Jag tog skydd inne på St Stephen’s Green shopping centre. Gick runt och kollade i affärerna och tog en stor kaffe. Eftersom vädret inte blev bättre så belutade jag att ta mig tillbaka till hotellet. Nu blir det att avvakta läget. Jag hade kunnat göra lite attraktioner som är inomhus, men ställer in det tills vidare. Det blir en lugn dag idag.

Kvällsuppdatering: Tog en sväng ner på stan igen, men det blev precis som idag, mycket regnigt. Det blåser och regnar hela tiden, vilket är riktigt irriterande. Jag sitter nu och gläds över vädret jag fick igår. Särskilt om det blir så här dåligt resten av tiden jag är här. Regn är något man får räkna med när man är i Irland. En del platser ligger på runt 270 regndagar per år. Sydöstra delen av ön skall vara torrast. Idag hörde jag folk tala om sommaren 2007. Man börjar redan dra paralleller till den även om det är tidigt att göra det redan nu. Sommaren 2007 var det 59 dagar i rad med regn och temperaturen orkade som högst upp till 15 grader under den tiden! Rekord sedan mätningarna började.

Jag har inte haft kameran med ut på stan något idag så jag tänkte att jag istället lägger ut lite fler bilder från igår.
Amerikansk underhållare Grafton Street, Dublin, Irland.
Gatuscen Grafton Street, Dublin, Irland.
Entrén till Chester Beatty Library, Dublin, Irland.
Del av Dublin Castle, Dublin, Irland.
City Hall, Dublin, Irland.
Sunlight Chambers building, i hörnet av Parliament Street och Essex Quay, Dublin, Irland.
Boardwalken vid floden Liffey som delar Dublin i nord och syd, Dublin, Irland.
Merchant Arch på södra sidan av Ha'penny Bridge, Dublin, Irland.
Pub i Temple Bar området, Dublin, Irland.
Hard Rock Café Dublin i Temple Bar området, Dublin, Irland.
Ovan bilder från några olika platser i centrala Dublin.

(6/6-12) En trevlig irländsk frukost med Martin och ett holländskt par. Martin lagar frukosten åt gästerna och verkar ta hand om det mesta på detta B&B. Om de flesta irländare har samma humor som Martin så kommer jag att trivas bra här. Han hade även en adapter att låna mig!

Den olympiska elden verkar vara på besök idag i Dublin. Såg det på nyheterna, och Martin verifierade att det stämde. Nyhetsuppläsaren lade till att ”the weather doesn’t look that encouraging though”. Nu är jag redo att göra staden. Tänkte börja idag med att bekanta mig med centrum, plus lägga till en del attraktioner som det passar.

Det blev en händelserik dag idag. Lite mer händelserik än jag förväntat mig. Mycket beroende på att jag hamnade mitt i firandet av att olympiska elden kommit på besök till Dublin. En riktig lyckträff för min del. Dessutom hade jag en enorm tur att vara på rätt plats vid rätt tillfälle, två gånger till och med! Först när när facklan stannade på väg till parken St. Stephen’s Green som var slutdestinationen och sedan fick jag bevittna när facklan kom upp på scenen i St. Stephen’s Green. När jag stod i folkmassan riktigt kände jag hur stolta irländarna är över sitt land. Det var en mäktig känsla. Det var en riktig flax att jag valde att kolla in St. Stephen’s Green just idag. Större delen av dagen gick åt till att bevittna händelsen med olympiska elden. Bilder från dagen nedan:
Mitt dubbelrum på Abbington House , Dublin, Irland.
Abbington House , Dublin, Irland.
Saint Annes Road, Dublin, Irland.
Dorset Street Lower, Dublin, Irland.
I väntan på den olympiska elden, Dublin, Irland.
Fackelbärare nummer 006 med facklan, Dublin, Irland.
The general post office, Dublin, Irland.
The O'Connell monument, Dublin, Irland.
Heineken, Dublin, Irland.
Gatuscen vid Liffey River, Dublin, Irland.
Coca Cola's reklambuss i samband med evenemanget för den olympiska elden, Dublin, Irland.
Stefan hedrar en av de stora legenderna inom hårdrocken. Phil Lynott, hjärta och hjärna bakom supergruppen Thin Lizzy, Dublin, Irland.
Dublin Fusiliers Arch, en av ingångarna till St. Stephen's Green, Dublin, Irland.
Olympiska eldens slutdestination och platsen för folkets jubel, St. Stephen's Green, Dublin, Irland.
Löparstjärnan Sebastian Coe med två OS-guld på 1500 m håller tal, Dublin, Irland.
Fina St. Stephen's Green, Dublin, Irland.
Husfasad i centrala staden, Dublin, Irland.
Vid ceremonin i St. Stephen’s Green var det någon höjdare i Irland som bland annat tackade gud för att vi fick sol idag, i sitt tal. Det gjorde även jag! Trevligt och behagligt väder hela dagen blev det! Lagom temperatur för sightseeing till fots.

Ett par timmar innan middag kollade jag in det världsberömda Chester Beatty Library som ligger vid Dublin Castle. Nu är det dags för lite mat och vila ett par timmar inför utgång ikväll. Ska bli kul.

Nattuppdatering: Jag gick ut i kväll som planerat. När det är onsdagkväll har man inte så höga förväntningar. Jag är fullständigt tagen av kvällen som var, när jag nu sitter på hotellrummet och skriver detta. Klockan är 03.00. Jag gick till Auld Dubliner i Temple Bar området och beställde in en Guinness. Min första i Irland. Det var otroligt gott och dessutom otroligt lättdrucket. Trubadurerna avlöste varandra och folket inne på den fullsatta puben sjunger med i varje låt. U2, Thin Lizzy, Gary Moore, The Pouges varvas med Beatles och stämningen är helt sanslöst bra. Jag har varit ute mycket runt om i världen på onsdagar, men detta slår allt. Ska bli kul att se hur det blir på fredag och lördag om det var sådant här drag på en onsdag!

(5/6-12) Kom fram till Dublin på tisdag kväll efter att ha åkt från Sverige direkt efter jobbet med Ryanairs avgång klockan 20.25 från Skavsta. Planerad ankomst till Dublin var 22.10 och planet landade 22.05 på flygplatsen i kraftig dimma. Mycket enkel flygplats att ta sig igenom. Direkt när jag kom ut genom dörrarna så var det flygbussar in till staden som väntade bara några meter bort. ”Where do you want to go sir?”, ropade en man på fet irländsk dialekt. Drumcondra, svarade jag. ”Ok, get off at the first stop, 6€ please”. Enkelt och snabbt och bara några minuter efter att ta hämtat ut mitt bagage var jag på väg in till Dublin.

Jag hoppade av vid första stoppet och visste nu att jag bara hade några hundra meter till Abbington House, mitt boende. Ingen karta till hands, men för ett par veckor sedan gick jag omkring här i kvarteren med google street view. Trots mörkret så kände jag igen mig ganska snabbt. Endast en sväng till höger från huvudgatan och en bit uppför Saint Annes Road ser jag en liten skylt ovanför en ingång i ett hus där det står Abbington House. Knackar några gånger på den låsta dörren, men allt verkar heldött. Mina tankar fladdrar nu iväg till någon liten recension jag läst på booking.com angående en person som bokat detta ställe och när han anländer sent så kommer han inte in. Sekunden efter denna tanke så kommer en kille ut från en port lite längre bort. Han stannar till vid mig och säger, ”You should knock on that door over there”. Han pekar på samma port han kom ut ifrån. Jag går dit och knackar och då kommer Martin ägaren och öppnar direkt. Martin visar sig vara en trevlig herre i 50-årsåldern och han visar mig rummet och ger mig lösen till wifi och nyklar till entré och rum. Sedan kom han på att jag måste ha en stadskarta och att jag faktiskt också borde gå ut och ta en pint någonstans nere på stan, kvällen är ju ung menar han på. ”Lots of places are open until 3 am so don’t worry”, säger han och skrattar på ett sätt som gör att det känns närmast självklart att gå ut och ta en öl! En riktigt skön herre verkar han vara. Full ögonkontakt hela tiden och står nära när han pratar gör att man får en känsla att man känner honom rätt bra redan. Innan han går frågar han om jag skall ha frukost imorgon och om så är fallet, irländsk frukost. Jag tackar ja till det. 8-9 tiden skall han fixa frukost, så det är bara att ställa väckaren på 8 för mig imorgon, vilket jag gör med glädje!

När jag nu sitter och skriver detta upptäcker jag något orutinerat. Jag har diverse prylar med mig som behöver laddas och jag borde veta att det är andra vägguttag här. Glömde att ta med mig adapter. Men det är säkert enkelt att införskaffa på stan om man bara hittar rätt ställe.

Imorgon blir det en spännande dag. Har inte bestämt mig om jag ska gå ner till centrum en sväng eller gå och lägga mig. Ser man på saken ur perspektivet att inte morgondagens sightseeing skall bli lidande, är det nog bäst att sova nu.

Nattuppdatering: Det blev en långpromenad ner till Temple Bar ikväll i alla fall. Pinten hoppade jag dock över. Ett Big Mac meal för 6.65€ blev det, efter att hungern gjort sig påmind. Försökte memorera kartan i huvudet innan jag gick ut på staden och se streetwise ut. Ingen större hit att plocka upp en stor turistkarta i natten. Mötte några riktiga skummisar, varav ett par av dem tiggde pengar. Men det gick väldigt bra och jag hittade enkelt dit jag skulle. Jag bor väldigt bra till. Nära centrum men ändå lagom långt ifrån för att slippa det värsta buslivet. Natten kändes ljum i Dublin, men det är fuktigt och disigt. Dock inget regn och perfekt promenadväder. Drygt tio grader är det inatt.