Thailand och Filippinerna 2012 (del 1)

Bangkok, Thailand (del 1)

(12/2-12) Efter en bekymmersfri resa till Arlanda (tåget gick i tid!) så kom jag till Bangkok i morse runt 05.30 lokal tid. Thai airways är som vanligt mycket punktliga, och det finns inte mycket i övrigt att klaga på heller. Det jag märkte den här gången dock är att 747:an som användes börjar kännas lite gammal, det finns till exempel inte tv-skärmar framför varje säte som det oftast finns när man flyger långt.

Världen är liten. Nästan på direkten fick jag bra kontakt med det par som sitter bredvid mig i planet. Märker genast att dialekten verkade bekant. När vi pratar vidare så är damen en syster till en kompis mamma i Örnsköldsvik. Det blev en del firande och vi hade en trevlig flygning tillsammans. Det blev några Staropramen på Arlanda och sedan mer öl, konjak och whisky på planet! Det finns tillfällen när man reser ensam då man knappt säger ett ord till de man sitter man tillsammans med. De här flygningarna är så pass jobbiga och urtråkiga att det nästan blir olidligt då. Oavsett om jag har sällskap att konversera med eller inte så brukar jag sällan kunna sova någon gång under en sådan här 10-11 timmars flygning. Detta innebär att man inte direkt är fräsch vid ankomst. Fick med mig lite förkylning från Sverige, men jag är väldigt glad nu här på söndag kväll när det verkar som att det inte blir något allvarligt av förkylningen.

Vid ankomst till Suvarnabhumi så tog jag det mycket lugnt. Det fanns ingen som helst stress att ta sig in till Bangkok då jag antog att när jag väl hade fått tag på boende förmodligen inte skulle få tillträde till rummet förrän klockan 12. Detta visade sig stämma.

Nu fick jag chansen att testa Bangkoks senaste infrastrukturtillskott, järnvägslinjen från Suvarnabhumi in till centrala Bangkok. Det var enkelt att hitta till stationen för expresståget som ligger några våningar ner relativt från den våning man hämtar ut sitt bagage vid ankomst. Tåget kostade 90 baht till Phaya Thai vilket är en central station som även ingår i BTS Skytrain systemet. Tåget var helt helt fantastiskt! Taxi känns hyfsat ointressant nu för att göra den här resan. För att inte tala om flygbussarna som man brukar använda sig av när man ska till Banglamphu och Khao San Road. Jag bestämde mig inte förrän jag satt på tåget att jag skulle göra det enkelt för mig och bosätta mig på Sukhumvit den här gången. Vid Phaya Thai station bytte jag till skytrain och åkte fem stationer till Nana station för att testa ett trevligt litet ställe som mina föräldrar och jag bodde på 2005 när vi bland annat var i Laos. Suk11 på soi 11 på Sukhumvit road. Det visade sig att de hade ETT rum kvar som dessutom inte skulle bli tillgängligt förrän klockan 12! Jag reserverade rummet osett för 600 baht och fick ett kvitto på det. Dumpade min stora ryggsäck och drog ut på stadens gator, efter att ha fått köpa frukost på hotellet för 50 baht. Det var några jobbiga timmar fram till klockan 11.30 då jag kom tillbaka hotellet igen och precis då hade de gjort iordning rummet. Jag kände mig skitig, trött och hade huvudvärk de här första timmarna i Thailand. Det var tur att klimatet är något svalare den här årstiden. Men nu hade jag i alla fall ett rum. Jag blev förvånad över hur otroligt fint och rent rummet var för det pris jag betalat. Bra start på resan! Resten av dagen har spenderats på Central och MBK mestadels. Mycket jakt på den goda thaimaten har det varit idag också!
Lite bilder nedan från det som etsat sig fast hos mig idag i Bangkok:
Tomt på folk på expresståget in till Bangkok från Suvarnabhumi.
Utsikt från tåget in till Bangkok från Suvarnabhumi.
Liten bilutställning utanför MBK, Bangkok.
Utanför Suk11, Bangkok.
Mitt rum, Suk11, Bangkok.
Sexturister beware! Inne på Suk11, Bangkok.
Längs Sukhumvit soi 11, Bangkok.
Entrén till Sukhumvit soi 11, Bangkok.
Internationella besökare av marknadsstånden längs Sukhumvit road, Bangkok.
Några bilder ovan från Bangkok den 12 Februari 2012.

(11/2-12) Dags att åka till Sydostasien igen! Första etappen bär hän till Bangkok med Thai från Arlanda med avgångstid 13.40 idag. Ankomst till Bangkok beräknas bli vid 06-tiden imorgon söndag lokal tid.

Mycket lutar i nuläget åt att jag åker till norra Filippinerna, men inget är 100 % bestämt ännu. Kul att kunna vänta med det beslutet ända in i det sista. Let’s get ready to rumble!