Thailand 2006

Koh Phangan

(14/5-06) Då var full moon partyt över. Tyckte det var ganska bra stämning och så. Ingen öppen försäljning av droger. Många var kraftigt berusade och alkoholen flödade och är extremt lättillgänglig, men på vilken stor fest är det inte så? Jag är här för sista dagen nu, imorgon är planen att åka över till Koh Samui. Koh Samui ligger endast 15 kilometer bort så det är max en timmes resa med båt. Det skall bli skönt att komma ifrån Koh Phangan nu. Nu kan man det här. Hade inte beachen varit så pass fin som den är här, så hade jag inte ens stannat över full moon.

För bara en liten stund sedan när jag satt och käkade frukost på hotellet så kom managern fram till mig och sa att de hade haffat en liga med Algerier igår kväll på bar gärning. De höll på att bryta sig in i en bungalow när de blev upptäckta. Det kan vara samma liga som var inne på mitt rum. Detta inträffade alldeles i närheten av mitt hotell. Managern skrattade sedan och sa: -”Stay prison long time”. Tre algerier rakt i fängelse alltså. Polisen trodde dock att mycket av stöldgodset redan sålts vidare. En sak är jag väldigt säker på. Det är inte kul och oerhört dumt att hamna på kant med den thailändska rättvisan!

(13/5-06) Igår kväll fick jag en försmak av vad som komma skall ikväll på fullmånekvällen. Det sägs att det brukar vara som mest folk runt 2-3 tiden på natten. Jag funderar på om jag skall åka över till Samui imorgon eller på måndag. Skulle helst åka imorgon men jag är osäker på hur mycket folk som skall dit efter full moon. Det kan vara väldigt många. Har ingen större lust att trängas med dom i så fall. Samui skall bli skönt efter det här. Det finns dock stora chanser att jag inte gillar Samui alls eftersom jag har en annan referensram angående hur allt skall vara där. Jag satt och funderade förut på hur livet hade varit om jag hade slagit till på den där baren på Chaweng beach för ca 13 år sedan. De som gjorde det då och fortfarande är kvar, är mångmiljonärer idag. Så enkelt är det. Marken runt Chaweng Beach ligger skyhögt i marknadsvärde idag. Det är mest utlänningar som äger egendom på Samui. Som vanligt så är det en förhållandevis liten del av lokalbefolkningen som äger mark med bra lägen och höga värden.

Vad skall man göra idag då? Dra på stranden kanske?

(12/5-06) Igår kväll hände en mindre rolig grej. Jag gick ut från hotellrummet klockan 23.00 och återkom ca 01.00. När jag kommer in på rummet så märker jag genast att min Ipod var borta! Någon hade gjort inbrott på mitt hotellrum! Som tur var så hade jag allt annat i säkerhetsboxen i hotellets reception. Enda anledningen till jag hade min Ipod kvar på rummet var att jag höll på att ladda den. I normala fall så händer det dock att man har en hel del prylar på rummet, även pengar och andra värdesaker. Hade jag haft plånboken där så hade jag verkligen varit rökt nu. Då hade allt rykt, VISA-kortet och alla kontanter. Inte kul. Min Ipod var riktigt fin, men det kunde ha varit mycket värre som sagt. Jag skall tillbaka till Bangkok sen, så det är väl bara att köpa en ny igen. Det jag tycker känns värre är att folk verkar kunna ta sig in på rummet hur som helst. Det syntes inga brytmärken och dörren var låst. Men jag har testat att dyrka upp låset och det är en enkel sak. Jag pratade med personalen på hotellet och de tycker att det är tråkigt också. Sen till alla ni som tycker att polisen inte gör något i Sverige, det är ingenting jämfört med här. Inte ens meningsfullt att anmäla en gång. I mitt fall så är värdet på det försvunna dessutom så pass lågt så självrisken på försäkringen kostar lika mycket, om inte mer. Hoppas nu bara på att man får vara ifred resten av tiden här. Känns svårt att byta hotell just nu. Bara ingen planterar droger så är det ju hyfsat lugnt!

Idag har jag kört motorcykel hela dagen. Min enda motorcykeldag på Koh Phangan. Det var lite hisnande vägar men jag tycker det var ganska lugnt ändå. Rätt mycket trafik och en del poliskontroller eftersom det är full moon imorgon lördag. Såg en kille som blev stoppad och man sökte igenom hela motorcykeln. Man kollade till och med däckens innehåll! Det är nog enormt lukrativt att smuggla in grejer hit som man kan sälja imorgon på dagen med stort D. Igår kväll så såg man att fullmånen nu är mycket nära. Månen här är dessutom riktigt klar, vilket är en av anledningarna till att fullmoon partyna kom till just på den här platsen.

(11/5-06) Så kom det då, regnet. Idag ser det ut att regna hela dagen. Heltäckande moln över hela himlen talar för det. Igår kväll var jag på stranden och tog ett par öl. Det är härlig stämning med hundratals människor som partajar. Det väller fortfarande in folk varje dag, och ibland undrar man var alla får plats att bo någonstans. Enligt rykten skall det finnas boende för ett par tusen personer här i Haad Rin, men det är en grov uppskattning. Man skall komma ihåg att det kommer till folk som inte bor här under fullmånen också. Från Koh Samui främst, men även från Koh Tao och andra delar av Koh Phangan. Jag tänkte säga lite om prisläget här. Tycker det mesta är typ dubbelt så dyrt här och på Koh Tao jämfört med exempelvis Hua Hin. De internet-rates man tar här är nästan löjliga jämfört med övriga Sydostasien. 2 Baht per minut! Det blir ungefär 25 kr per timme. Plus att utrustningen inte alla gånger funkar som den skall. För 1000 Baht per natt så får man inget speciellt märkvärdigt rum. Visserligen får man ac då, men jämför man med Bangkok eller Hua Hin är det stor skillnad på rummet. Då har du TV, kyl och riktigt fin standard. Törs inte tänka på hur prisläget lär vara på Koh Samui. Priserna här ger väl en vink om det. Tiderna är förbi när man fick en stor bungalow några meter från stranden för 200 Baht (ämnad för två personer) på Hat Chaweng, Koh Samui!

Nu kanske man ska lägga sig i hängmattan och läsa en bok. Jag har en stor veranda med en hängmatta i anslutning till mitt rum, vilket är perfekt sådana här dagar då det regnar.

Regnade gjorde det inte speciellt länge. Vid 12-tiden så var regnet över. Då blev det stranden igen, vilket var härligt. Jag undrar vart man skall partaja ikväll då? Testar nya ställen varje kväll. Börjar få bra koll på Haad Rin nu. Det enda som är vackert här är fullmånestranden, annars är det väldigt skitigt och stökigt. Restaurangerna serverar inte mer än medelbra mat. Stämningen är dock såklart väldigt skön. Gillar man uteliv så är det här bland det bästa i hela Thailand just nu sägs det.

(10/5-06) Spenderade dagen på stranden. Vad kul att alla pratar svenska på stranden. Kanske skulle man ha åkt till Gotland istället? Man skulle nog ha åkt hit för 10 år sedan när man var 10 år yngre! Det ska bli kul att se hur många snorisar som freakar ur på fullmoon partyt. Jag måste stanna tills full moon är över, det kan bli en upplevelse i sig att vara med om detta. Efter det blir det Koh Samui. För övrigt så finner jag det oerhört konstigt att folk drunknar här på Haad Rin Beach relativt regelbundet. Jag menar även om det är monsun så kan det ju inte vara så oerhört massiv sjö. Jag tror nog att mycket av tillbuden har med droger och alkohol att göra. Det är inte så längesen det drunknade ett par svenska tjejer här. Det blir nog en stranddag imorgon också. Måste bättra på solbrännan innan jag ger mig ut på vägarna runt ön.

(9/5-06) Koh Phangan. Jag har precis anlänt och lyckats hitta ett rum, vilket inte var lätt. Tydligen så är det ett fullmoon-party lördagen den 13:e maj, vilket jag inte hade en susning om! Därav den lite svåra situationen att hitta rum till vettigt pris förstås. Fick tag i ett bra ac-rum för 900 Baht per natt en bit bakom stranden. Läget spelar inte så jättestor roll eftersom det mesta är på gångavstånd här. Själva partybeachen Haad Rin är rätt så fin faktiskt. Finare än någon av de stränder jag såg på Koh Tao! Det är späckat med ungdomar som väntar förväntansfullt på fullmoon-partyt. Det ser redan ut att vara tusentals människor här och det är fyra dagar kvar till partyt så det kommer nog att öka ännu mer. Så här initialt så tycker jag det mesta verkar lite överreklamerat här. Mängder av svenskar också. Från piren till Haad Rin åkte jag med fyra killar från Göteborg. Slitna bungalows, thailändare som är extremt vana vid turister och en massa uppstudsiga ungdomar. Men det kan i alla fall vara kul att se och uppleva det här världsberömda partyt. Jag kanske håller ut och stannar till på lördag. Är lite osäker just nu. Det kan bli ett rejält party så det känns skönt att bo på behörigt avstånd från stranden då det väl brakar loss! I övrigt så får jag en känsla av att det finns andra stränder här på ön som kan vara väldigt tilltalande. Blir kanske att dra ut på motorcykelutflykt någon dag. Det kan bli imorgon om jag anser att det är värt att ta risken. Det mest riskabla är nog medtrafikanterna på denna ö. Folk tar ju både det ena och andra här.
Haad Rin Beach (Full Moon Party Beach), Koh Phangan.
Ökända Haad Rin Beach på Koh Phangan, platsen för de världsberömda fullmoon partyn som drar tusentals besökare varje månad. I bakgrunden syns delar av Koh Samui.