Libanon 2023

Beirut

(14/10-23) Vilken dramatik det blev ända till slutet av denna resa. Genombrottet kom i och med att jag hittade att LOT hade ett flyg till Warszawa från Beirut. Rent geografiskt ett smart val samt så började jag känna att jag måste försöka ta mig hem nu så snabbt som möjligt. Om jag bokat en resa med avgång senare under lördagen eller på söndagen hade det bara resulterat i en enda lång väntan och en oro över stängning av flygplatsen eller inställda flyg. Så här såg min hemresa med LOT ut:
03.35-06.35 Beirut-Warszawa
08.05-09.50 Warszawa-Stockholm
Då jag endast reser med handbagage tog jag mig snabbt ut från Arlanda direkt iväg med en av flygbussarna till Cityterminalen. På väg dit bokade jag en FlixBus med avgångstid 11.15 till Nyköping. Jag kom hem runt 12.30 rätt så rejält trött efter en natt med nästan ingen sömn alls. Trots dramatiken dom sista timmarna på resan, samt en ofrivilligt förkortad resa med ungefär ett och halvt dygn, så är jag otroligt nöjd med min vistelse i Beirut. Framförallt är jag oerhört glad att jag fick med ett besök till Baalbek vilket är ett absolut måste om man åker till Libanon.

Några timmar senare hemma i Nyköping ser jag att SAS ställt in dagens flyg. En biljett till detta flyg kostade som jag nämnde tidigare över 9000 kronor i går kväll. Jag är så otroligt glad att jag valde LOT istället för SAS som inte gjort något bra intryck på mig denna vecka. Eurowings kommer jag nog aldrig mer att boka ett flyg med. Jag flög ner med SAS men kommer inte att flyga med dom något mer. Ingen motivering behövs.

(13/10-23) En liknade dag i Beirut idag som igår. Jag promenerade hela cornichen idag igen, fast åt motsatt håll. Riktigt kanonväder med helklart väder och lagom temperatur i skuggan. Temperaturen var uppe i 27 grader i skuggan som högst idag.

När jag kom tillbaka till hotellet vid 16-tiden bestämde jag mig för att lägga mig och sova en timme. Solen hade tagit en del idag och jag kände mig trött. Efter en dryg timme vaknade jag av en avisering från telefonen. Precis som jag befarade kom aviseringen från min relativt nyinstallerade Eurowings-app. Meddelandet låg överst när jag tittade i telefonen. ”Your flight has been cancelled”. Nästa steg var att kolla lite i media om det hänt något speciellt i kriget på eftermiddagen som skulle kunna föranleda att flygplatsen har stängts eller liknande. Jag tittade runt med såg inget speciellt och i samma veva hörde jag även ett plan gå in för landning utanför fönstret. Avgången för mitt flyg var på söndag klockan 13.10 så jag hade fortfarande lite tid på mig att försöka något annat alternativ att ta hem mig hem. Det hade kunnat varit värre, exempelvis kunde flygplatsen vara attackerad.

Jag flög ner med SAS och skulle egentligen ha haft flyg hem med dom också i morgon eftermiddag. Då jag skulle ha anlänt till Sverige vid 23-tiden vilket krävt en övernattning i Stockholm bokade jag istället hemresa med Eurowings på söndag klockan 13.10. Bokade denna flygbiljett i juli tidigare i år såklart ovetandes om det som skulle utspela sig denna vecka. Plötsligt började goda råd vara dyra då även situationen i Israel bara verkar förvärras från dag till dag. Spontant kändes det bäst att boka en biljett med SAS så det alternativet kontrollerade jag först. Det visar sig att en biljett med handbagage skulle kosta över 9000 kronor. Lite väl magstarkt tyckte jag. Efter ytterligare ett par timmar (med någon vilopaus för mat) hittade jag till slut det bästa alternativet med en bra magkänsla för att det även skulle kunna gå i lås. Jag var nära att ge upp ett tag efter att ha försökt få ihop rutter hem via Cypern oftast med en övernattning på Cypern eller i Turkiet. Jag hade hittat ett flyg klockan 03.35 till Warszawa med LOT och därefter från Warszawa till Arlanda med ungefär och en halv timmes mellanrum till priset 4 500 kronor. Ankomsttid 09.50 på Arlanda. Klockan visade på 22.30 när jag gjorde bokningen så nu var det bara att packa ihop och ge sig av till flygplatsen om ett par timmar. Det fanns inte ens tid att sova någonting innan. Bara att förbereda sig på en lång natt med ingen eller väldigt lite sömn. Vid midnatt tog jag en Uber ut till flygplatsen för 640 000 LL med hopp om en odramatisk hemresa till Sverige.

(12/10-23) Jag har dragits med förkylningar och hosta i 5-6 veckor nu. Första dagarna på resan var jag bättre men när jag vaknade i morse hade jag hosta och var kraftigt förkyld igen. Det passade bra med vilodag idag. Har promenerat hela cornichen i Beirut idag och träffat några intressanta libaneser. Längs bort på cornichen, så långt man komma, vid Port of Beirut såg jag en stor havssköldpadda simma en bit ut i vattnet. Idag har det var helklart väder hela dagen och därmed det bästa vädret hittills på resan.

En bildserie från Beirut där flera av bilderna liknar de bilder jag lade ut tidigare i veckan (längre ner på denna sida). Anledningen till att jag valde att lägga ut dessa bilder är att dagens väder gjorde downtown Beirut bättre rättvisa.

Avseende kriget i Israel är det en nyhet jag reagerar lite extra på idag. Israel har bombat flygplatserna i Damaskus och Aleppo. Jag kan bara hoppas att mitt flyg går som planerat från Beirut den dag jag ska åka hem. Det skulle annars kunna bli riktigt svårt att ta sig härifrån.

(11/10-23) Idag kom jag iväg till Baalbek. Baalbek är den viktigaste dagsturen för mig denna vecka och jag vill verkligen inte lämna landet utan att ett besök dit. Fick en idé att jag skulle testa Uber här i Libanon för att ta mig till Cola station där jag hade information att man skulle kunna hitta minibussar till Baalbek. Taxin dök upp inom ett par minuter och jag var snabbt framme på Cola station och det kostade 380 000 LL. Jag hann inte mer än hoppa ur taxin innan jag fick napp på en minibuss som skulle ta mig till Chtaura för 200 000 LL. Chtaura ligger ungefär halvvägs mellan Beirut och Baalbek som ligger ungefär 90 kilometer från varandra. Efter stopp i Chtaura och flytt till minibuss med destination Baalbek började det strula. Chauffören och en medhjälpare verkade bråka rätt aggressivt om någonting. Det slutade med att en del av de passagerare som satt sig i minibussen och väntade på att minibussen skulle fyllas upp så vi kom iväg, började lämna minibussen. Då blev chauffören, som nu börjat lugna ned sig lite, återigen väldigt arg. Plötsligt börjar han köra i låg fart trots att minibussen endast var till hälften fylld. Det visade sig efter ett tag att han bara skulle ta ett varv runt kvarteret för att göra ett försök att fylla upp minibussen. Ett par passagerare tillkom, vilket gjorde att vi kom iväg trots att minibussen inte var full. 200 000 LL till och äntligen rullade jag nu mot Baalbek. Det blev mängder av stopp och de fyra och en halv milen kändes som en evighet. Några checkpoints med militärer passerade vi också. Vid 11.30-tiden rullade vi in i staden Baalbek. Jag hoppade snabbt av och började försöka ta mig till fots till ruinerna. När jag kom fram till entrén var jag den enda personen där. Trodde först jag kommit fel, samtidigt som jag såg en del av ruinerna i bakgrunden. Biljetten kostade 12 USD för en dagsbiljett.

När jag kom in på området fick jag nästan en chock. Byggnaderna var gigantiska och ovanligt välbevarade, särskilt Bacchustemplet. Hela stället skulle visa sig vara helt magiskt. Det som förhöjde upplevelsen riktigt mycket var att jag nästan var helt ensam inne på området. Det är man inte van vid då det gäller historiska monument som är av världsklass. Området består framförallt av fyra framstående byggnader som är välbevarade, Propyléerna (den mäktiga stadsporten), Jupitertemplet (romarnas högsta gudom), Bacchustemplet (min favorit, lite lägre beläget tempel som är ofattbart välbevarat) och Venustemplet (templet har en rund grundplan med fritrappa och ingångshall). Venustemplet ligger lite bortanför de andra två templen och var det tempel jag såg minst av. Jag var inne på området i två timmar och precis när jag är på väg ut kommer det en stor buss med turister. Det såg ut att vara arabiska turister. När jag kom ut kom det fram en man som ville sälja en Hizbollah-tröja till mig! Än fast jag är medveten om att Baalbek är ett Hizbollah-fäste så blev jag ändå lite överraskad. Nekade till erbjudandet och gick vidare. Träffade en kille vid namn Dean från Kanada född 1962 som jag hade stött på av och till vid ruinerna och vi slog följe från ruinerna till punkten för minibussar tillbaka till Beirut. På vägen dit stannade vi och tittade på en av världens största stenar, vilket kanadensaren hade snappat skulle vara i närheten. Det passade in bra då det låg längs promenaden till minibussarna.

Templen i Baalbek på 1170 meters höjd över havet. En fantastisk sevärdhet som jag nu bockat av.

Allt som allt var det här en riktigt bra dag. Baalbek var min viktigaste sevärdhet denna resa. Dean och jag lyckades hitta en direktbuss till Beirut och slapp därmed byta buss i Chtaura. Minibuss från Beirut till Baalbek kostar i dagsläget 400 000 LL vilket är ett kanonpris sett till att det är en resa på dryga 9 mil som tar minst en och en halv timme.

(10/10-23) Tanken var att jag skulle försöka ta mig till Baalbek idag men när jag såg vädret i morse bestämde jag mig för att ställa in. Istället passade jag på att njuta av en lugn och skön dag här i Beirut. Det har varit riktigt trevligt. Mysiga caféer och fantastisk mat gör att det är lätt att trivas här. Vid frukosten på Café Younes började det mitt i en av de kraftiga regnskurarna att åska kraftigt vilket gjorde många personer rädda. Förmodligen handlar det om att man folk först trodde oljudet var relaterat till det som händer i Israel. Konflikten där verkar fortgå med full styrka. Inget tyder ännu på att Hizbollah och Libanon har något intresse av eskalera konflikten norrifrån. Samtidigt är det mycket spekulationen i det tänket. Vad som helst kan hända och för min del är det bara att hoppas på det bästa.

(9/10-23) Igår kväll bestämde jag att det var det dags för min första dagstur i landet idag. Byblos stod på schemat. Hotellet tar nästan 1500 SEK för en dagstur till Byblos och ytterligare någon sevärdhet som ligger närmare Beirut än Byblos. Jag betalade 50 000 LL (6 SEK) till Byblos med minibuss och även 50 000 LL hem med en större buss. Kollektivtrafik är otroligt billigt här, åtminstone om man har färska dollar. Färska dollar är ett uttryck som används flitigt här i Libanon. Med det uttrycket avser man USD som förts in i landet, antingen i kontanter eller via överföring. Dollar-konton som libaneser ägde innan krisen är i många fall inte tillgängliga. Det är det som orsakat dom berömda bankrånen då enskilda vanliga medborgare har sett sig tvungna att råna sin bank då dom annars inte fått ut sina pengar. Filmer på dessa rån blir alltid virala då det är extremt udda att en person rånar banken medan en stor hop människor hejar på.

Tillbaka till Byblos då. Byblos, den antika staden som är upptagen som världsarv, kan man säga är en del av mänsklighetens vagga. Vilken stad i världen som är den äldsta kontinuerligt befolkade kan diskuteras, men Byblos är definitivt en av dom. Endast detta enskilda faktum gör staden värd ett besök. Byblos och omgivande områden tros ha varit bebott sedan 5000-talet f. Kr. 7000 år av historia alltså! Fenicierna levde här. Libanon var deras kärnområde. Dom är särskilt kända för att ha uppfunnit det fonetiska alfabetet, vårt nuvarande alfabet! Utöver det så finns idag en medeltida vacker stadskärna, en pittoresk liten fiskehamn och en rätt så fin strand. Allt det här lockar många turister, inhemska som internationella.

Idag var det inte mycket utlänningar i staden. Det var helt underbart att kunna strosa runt nästan ensam i och runt korsfararslottet som ligger nästan mitt i staden. När man är uppe på toppen av slottet är utsikten helt fantastiskt och man ser ända till Beirut.

Jag hade en riktigt bra i Byblos och fick dessutom uppleva den kaotiska kollektivtrafiken i Libanon. Jag gick många kilometer även idag och det sliter på en gamling, särskilt då det fortfarande är rätt så högra temperaturer fortfarande, runt 27-28 grader mitt på dagen idag. Efter en fantastisk fisklunch i Byblos åkte jag tillbaka mot Beirut vid 15-tiden. Resan tillbaka tog nästan dubbelt så lång tid som resan upp till Byblos på grund av kraftig trafik sista milen in mot Beirut. Då jag blev avsläppt alldeles vid Beiruts hamn passade jag på att kolla in platsen för explosionen. Man har rest ett metallskrot-monument som minne över den ofattbart hemska explosionen. Monument är döpt till The Gesture – Memorial 04 August 2020 Blast. Jag tog mig inte ända fram till minnesmärket då jag befann mig på fel sida av motorvägen. Utan en fantastiskt vänlig lokalbefolkning hade jag nog inte fixat att åka kollektivt till Byblos idag. Folk turades om i stafett att vakta för att se till så att jag blev avsläppt på rätt ställe längs motorvägen vid Byblos.

Bilder ovan från min dagstur till fascinerande Byblos som anses vara en världens äldsta bosättningar, kontinuerligt bebott sedan neolitisk tid.

Ikväll har jag ätit två middagar i Beirut. Bara för att få ett extra tillfälle att testa fler maträtter. Maten är riktigt bra och intressant här. Tyvärr kommer jag allt som oftast inte ihåg de arabiska namnen på maträtterna, men det spelar inte så stor roll.

(8/10-23) Det första jag fick syn på i morse avseende oroligheterna i Israel var det sista jag ville se, nämligen att Hizbollah skjutit artilleri in i Israel från Libanon. Hoppas Libanon håller sig i skinnet nu framöver. Känns som ren idioti att blanda sig i. Landet har nog med egna kriser att ta tag i just nu.

Idag har det mesta handlat om att acklimatisera sig till värmen och fixa lite praktiska saker samt såklart sightseeing. Det jag inte lyckades fixa idag som var planerat att fixa är libanesiskt SIM-kort. Det är tydligen Mawlid al-Nabi (årsdagen för profeten Muhammeds födelse, födelsedagen) samt söndag vilket gjorde att jag inte hittade några öppna affärer som säljer SIM-kort. Märkte att jag klarade mig rätt så bra utan idag så det spelade inte så stor roll.

Jag har gått runt 4-5 timmar idag i centrala Beirut och sett en hel del. Först gick jag västerut tills jag kom till Pigeon Rock och sedan jag gick cornichen (strandpromenaden) från Pigeon Rock ända till Zaitunay Bay. Det är en trevlig promenad med en lite mer folkliv och motionärer. Från Zaitunay Bay gick jag upp och tittade på Saint George Maronite Cathedral, Mohammad al-Amin-moskén och närliggande Martyr’s square (som inte var mycket att se). Det finaste downtown var Place de l’Étoile i Art déco stil. Det jag noterade var att mycket av downtown var avspärrat för motordriven trafik och en del vägar var även avspärrade för fotgängare. Det känns som det kan vara relaterat till oroligheterna i Israel men jag är inte säker. Jag försökte fråga en av de utposterade militärerna men han var dålig på engelska samt så ville han mest prata om Zlatan när jag berättade att jag var svensk.

Bilder ovan från min omfattande promenad genom olika stadsdelar i Beirut.

Träffat runt 15-20 filippinskor idag i olika delar av Beirut. Det var lite oväntat även fast jag vet att dom är utspridda över stora delar av mellanöstern.

Jag hann inte med att kolla in hamnen (platsen för den hemska explosionen i augusti 2020) närmare idag. Beirut känns väldigt ruffigt men samtidigt relativt säkert i de delar jag rört mig. Det är en relativt bra stad att promenera i. Det märks att folk verkligen kämpar för att få vardagen att gå runt efter fyra svåra år och ingen förbättring i sikte.

Växlade min första 20 USD-sedel idag. Fick 89 000 LL per USD.

Jag sitter just och smider planer för morgondagen och försöker få någon på hotellet att fixa min säkerhetsbox på rummet som inte går att låsa trots att det går att initiera en ny fyrsiffrig kod. När koden slås ska låset låsas och öppnas varannan gång, men det öppnas varje gång. En petitess men ändå skönt att kunna låsa in sina värdesaker.

(7/10-23) Direktflyg från Arlanda till Beirut med avgångstid 12.55 från Arlanda. För första gången på mycket länge flyger jag med SAS som fick nya storägare i KLM/Air France för bara några dagar sedan. Att åka till Libanon har jag funderat på några i år. Så sent som för ett drygt år sedan hade jag en resa boka till Beirut. Den ställdes in på grund av sjukdom. Nu har jag alltså fått en ny möjlighet att besöka detta mycket intressanta land.

När jag gick upp i morse klockan 06.30 och äter frukost ser jag i nyhetsflödet att det har skett kraftiga attacker från Gaza-remsan mot Israel. Attackerna hade börjat någon timme innan min väckarklocka ringde! Tusentals raketer har vid det här laget avfyrats in i Israel. Jag är rätt insatt i det här området numera och har även följt med nästan varje dag i nyhetsrapporteringen åtminstone under de sista två månaderna. Att det skjuts raketer från Gaza in i Israel är vardagsmat och har så varit i många år, men omfattningen av det här var något jag inte sett tidigare. Även under mitt besök i Tel Aviv 2019 gick flyglarmet en kort stund. Israel har sin Iron Dome som brukar skjuta ner merparten av dessa raketer. Tankarna börjar snurra i huvudet. Ska jag lägga ner direkt och ställa in resan med den information jag nu hade? Jag kollade flighten dels i SAS-appen och dels i Swedavias app och allt såg helt normalt ut. Efter ytterligare lite funderingar insåg jag att jag inte skulle hinna skaffa mig tillräckligt information för att kunna ta ett bra beslut kring resan. Jag bestämde mig för att satsa på att åka upp på Arlanda till att börja med. Om Libanon skulle blandas in skulle rimligen SAS omedelbart ställa in flygningen. Problemet jag ser i nuläget är att Hizbollah i Libanon skulle kunna blanda sig i för att hjälpa sina bröder Hamas. Då är plötsligt Libanon indraget i kriget. Det har varit oroligt de senaste månaderna mellan Israel och Hizbollah så detta som sker med Hamas idag skulle definitivt kunna tända gnistan ytterligare mellan dessa två parter.

Jag åkte upp till Arlanda och allt rullade på tidsenligt och efter att jag checkat in, gått igenom passkontrollen och kommit till gaten insåg jag att ingen verkade särskilt panikslagen över nyheterna. Hörde lite med ett par tjejer i SAS informationsdisk som inte ens verkade ha hört vad som hänt för några timmar sedan! Sedan pratade jag med några libanesiska och syriska passagerare vid gaten.

Min granne på planet skulle visa sig vara en syrier som bott i Östersund sedan 2016. Jobbar på försäkringskassan där och hans fru som skjutsade honom till Arlanda jobbar på arbetsförmedlingen. En riktig solskenshistoria avseende integration alltså. Pratade i stort sett flytande svenska och var otroligt trevlig. Han önskade mig trevlig resa flera gånger. Han var på väg till Damaskus så han skulle bli upphämtad på flygplatsen i Beirut av en vän.

Framme i Beirut väntade en taxichaufför på mig med mitt namn. Jag hade tänkt på att förboka samt betala taxin i förskott för att slippa förhandla med taxichaufförer efter ankomst till landet, särskilt också då planet anlände efter mörkrets inbrott. 12 USD kostade det och betalades hemma innan resan. Väl värt pengarna.

Det som alltså gjorde att jag till slut ändå hamnade i Beirut var en kedja av händelser under dagen. Det här är ju såklart något av en vågad chansning. Vi får se om den går hem eller inte. Väl här nu och incheckad på hotellet efter att ha varit ute på stan och ätit kan jag konstatera att Beirut verkar riktigt trevligt och lugnt, åtminstone idag.

Fyra resor i rad har det varit besvärligt för mig att hitta mat då jag tillämpat glutenfri kost. Sedan den 30 maj så äter jag gluten igen. Celiaki, den sjukdom jag diagnosticerades med i slutet av 2021 som dessutom är en kronisk sjukdom, har jag enligt läkarna inte. Det var ett trevligt budskap även om det inte innebär att jag är helt frisk i nuläget. Jag har fortfarande en pågående villusatrofi (tunntarmen tar inte upp näring som den ska) och läkarna i Nyköping har slagit in på den diagnos jag själv misstänkt. Tropisk sprue. Detta efter att två DNA-test för att se om jag har gener för att utveckla celiaki visat negativt. Framöver gäller det att få bort inflammationen i tunntarmen. Näringsbrist är ingen höjdare. Senaste halvåret har jag fått B12-injektioner och järn-infusion. Det positiva är ju framförallt att jag nu på resa slipper problemet med diet-restriktionen. Det känns som en otrolig lättnad!

Avseende konflikten hoppas jag nu på det bästa utifrån min egen synvinkel, det vill säga att den inte sprids till Libanon. Jag vill nog inte vara här om Israel börjar attackera Libanon vilket förmodligen skulle innebära att flygplatsen i Beirut stängs alternativt bombas. Då lär det inte bli lätt att ta sig härifrån. Mina förväntningar är annars stora på den här resan då jag har hört massor av bra saker om Libanon. Vi får se om dom infrias.

Mitt rum på Hamra Urban Gardens, Hamra, Beirut.