(22/1-25) Igår kväll bokades det en flygbiljett till Cebu City för mig och en flygbiljett till Iloilo City för Bebs. Hon har ett företag att sköta uppe i Mabalacat och jag behöver fortsätta min resa. Vi träffades på min förra resa till Filippinerna (2018) och har sedan dess hållit kontakten. En trevlig vänskap med betoning på vänskap. Det har varit en trevlig vecka och jag kommer förmodligen att hälsa på henne i slutet av resan, vi får se.
Vi behövde gå upp 05.30 för att hinna med färjan från Virac tillbaka till Tabaco. Samma väg vi kom hit alltså. Det spöregnade ute när vi tog vår första transport för dagen, en tricycle till hamnen.
En hel rad olika färdmedel tog mig till slut till Cebu City där jag checkade in på hotellet i uptown Cebu City vid 22-tiden. Eftersom det har spöregnat hela dagen i Bicol-regionen så blev det extra besvärligt att byta transporter. Så här utvecklade sig dagen:
1. 06.00: Happy Island Inn – Virac port, tricycle
2. 07.00: Virac – Tabaco, färja
3. Tabaco port-Tabaco LCC Mall McDonalds (frukost), tricycle
4. Tabaco LCC Mall McDonalds – Tabaco Terminal, tricycle
5. Tabaco Terminal – Grand Terminal Legazpi City, minibuss
6. Grand Terminal Legazpi City – Bicol International Airport, taxi
7. 18.30: Bicol International Airport – Cebu City (Iloilo City för Bebs), flyg
8. Cebu Mactan Airport – Hotellet i uptown Cebu City, taxi
Strosade runt lite runt Fuente Circle vid midnatt och köpte lite att äta. Det kändes nästan lite overkligt. Jag känner igen mig och behöver inte fundera åt vilket håll jag ska gå. Här har jag spenderat mycket tid under mina tidigare resor till Filippinerna. Det ska bli intressant att se vad som hänt i Cebu City under de 13 år sedan jag sist besökte staden!
(21/1-25) Tanken idag var att vi skulle hyra motorcykel igen och fortsätta utforska denna intressanta ö. Vädret ville annorlunda. Det är inte värt att hyra motorcykel när det regnar, särskilt när man riskerar att hamna i kraftiga regn samt hårda vindar. Det blev istället en dag som spenderades i Virac där vi strosade runt och kollade in staden. Det blev lunch på Sea Breeze 2001. Precis som på Blossoms Restaurant väldigt bra mat här också. det blev ett besök för en kaffe på ARDCI Sky Deck, som är Catanduanes version av liten skyskrapa. Under dagen diskuterade vi fortsätta resplaner. Det lutar åt att lämna Catanduanes imorgon. Det som skulle vara en riktig höjdare är Caramoan Peninsula, halvön som ligger rakt västerut från Catanduanes (på Luzon). Området är känt för diverse inspelningar av Robinson/Survivor. Kvällen inleddes med middag på E-Crown Hotel and Resort. En favorit som vi ätit på innan och som endast ligger 400 meter från vårt hotell. Happy Island Inn är en liten besvikelse. Dels för att wifi fungerar dåligt och dels för att det inte finns något varmvatten. Överlag så känner vi oss lite lurad på läget också. Ligger precis vid öns huvudväg och inte vid stranden som marknadsförs på diverse bokningssidor på nätet. Lyhördheten gör det svårt att sova.
(20/1-25) En riktigt bra dag med motorcykel längs östkusten av Catanduanes. En riktigt dröm att köra motorcykel längs de fina kurviga vägarna här. Precis när vi kommit till en av dagens höjdpunkter, Balacay Point, slog vädret om snabbt till regn och vind. Vi hann dock med lite bilder innan det började vräka ner. Vid det här laget var vägen tillbaka till Happy Island Inn ungefär 28 kilometer. Vi åt lunch i Puraran Beach på ett lokalt ställe som var riktigt bra. Seafood i form av bläckfisk och tonfisk med helt fantastisk smak. Kryddningen domineras av vitlök och chili. Till middagen ville vi passa på att utnyttja att vi fortfarande hade motorcykel och åkte in till Virac för middag på Blossoms Restaurant som verkar vara stadens bästa matställe.
(19/1-25) Resdag. Jag hade tagit reda på att det skulle gå en färja från Tabaco till San Andres på ön Catanduanes klockan 13.00. Catanduanes har funnits länge på min bucket list av öar att besöka på Filippinerna. Ön är väldigt utsatt då den ofta är första stopp för de många tyfoner som rullar in från Stilla havet varje år. Vi började med att ta en Grab från hotellet i Legazpi City till Legazpi Grand Central Terminal. Väntan var inte lång där förrän vi kunde åka vidare med en minivan direkt till Tabaco Port. Efter en dryg timmes resa runt Mt Mayon var vi framme runt 10-tiden. Det visade sig ganska snabbt att det även gick en färja klockan 10.30. Det här var mycket goda nyheter då vi inte hade räknat med att komma iväg förrän klockan 13.00.
Färjan kom till slut iväg från Tabaco Port till San Andres runt 11-tiden. Med en restid på tre och en halv timme var vi framme runt 14.30-tiden. Så här långt hade resan gått på räls. Nu var det bara den sista biten kvar från hamnen i San Andres till vårt bokade hotell som återstod. San Andres är rätt litet och tricycle-förarna skyllde på att det är söndag för att kunna höja priserna lite extra. Efter några varv runt stadens lilla centrum till fots kom en äldre herre fram och erbjöd sig att skjutsa oss hela vägen till hotellet en bit nordost om Virac. Chauffören ville bara ha 250 pesos medan de andra ville ha 500 peso. Det slutade med att vi gav honom 350 pesos när vi var framme. Hotellet verkar bra förutom att det ligger direkt vid huvudvägen som går runt ön. Det känns nästan overkligt att vara här. Imorgon blir det ett försök att huta motorcykel. Precis som igår har vädret varit väldigt bra.