Italien och San Marino 2022

Rimini, Italien

(18/6-22) Min sightseeing igår gick bra och jag avverkade förmodligen en rätt stor del av centrala Rimini. Jag var trött idag och behövde ta det lite lugnt och även shoppa lite. Jag glömmer sällan saker i packningen från Sverige, men denna gång var det väldigt stressigt in i det sista inför resan så jag får skylla på det. Jag hade glömt shortsen hemma! Det känns som ett rätt viktigt klädesplagg då temperaturerna börjar krypa upp mot 35-40 grader mitt på dagen. Jag köpte ett par på H&M som jag blev väldigt nöjd med. Jag gick sedan den långa vägen tillbaka till hotellrummet och vilade en stund.

På eftermiddagen bestämde jag mig för att gå norrut längs stranden. Det visade sig vara någon sorts matfestival. Jag gick runt bland stånden och hittade också en avdelning med glutenfria produkter. Jag köpte några glutenfria bullar och slog mig ner och satt och tittade på allt folk som börjat välla in på området. Under tiden jag sitter ner hör jag ljudet av ett flygplan som verkar flyga väldigt lågt och nära kusten. Jag reser mig upp och börjar gå tillbaka hemåt i riktning tillbaka mot hotellet. Jag känner mig trött och funderar på att gå hem och sova lite. Det hade varit en mycket varm dag så här långt med temperaturer runt 35 grader i skuggan. Efter att ha gått en bit så börjar det dyka upp fler plan som flyger nära kusten. Jag inser att det måste vara starten på någon form av flyguppvisning. Det stämde bra. Det skulle visa sig att det var en himla tur att jag inte hade hunnit hem för min siesta. Jag stannade på en plats med bra utsikt och fick bevittna en fantastisk flyguppvisning. Jag har inte sett så många flyguppvisningar i mitt liv så jag har således inte så mycket att jämföra med. Jag pratade med en amerikan efteråt som också tyckte det var hög klass på tillställningen. Jag lyckades inte få till några bra foton av det hela då det är mycket svårt, särskilt med mobilkamera, att fånga objekt som rör sig så pass snabbt. Även denna resa är det den enda kamera jag använder mig av.

Ytterligare en trevlig heldag i Rimini då jag som en extra bonus av en slump hamnade mitt i en fantastisk flyguppvisning.

I övrigt har det inte hänt så mycket annat idag förutom att jag planerat för en sak imorgon. Det var en ganska enkel grej att planera men det är stor händelse för mig. Bokning av ett hotellrum för ett par nätter och att reka ut transportväg. Ett besök till den enda stat på Europas fastland jag ännu inte besökt. Det blir en spännande dag imorgon. Som alltid är det spännande och en extra kick att besöka nya länder.

(17/6-22) En heldag som mestadels gått åt till att utforska den historiska delen av Rimini. Det har varit väldigt varmt och det märks att jag inte är riktigt van vid värmen då det är min första heldag i Italien. Samtidigt verkar inte temperaturerna här nå upp till de nivåer som uppmätts på en del andra ställen i södra Europa de senaste dagarna.

Innan jag gick in mot den historiska stadsdelen i staden (som ligger en bit in från havet) gick jag längs stranden från mitt hotell i ett par kilometer norrut. Jag har alltså kollat in stora delar av den väldigt långa stranden. Det är mycket strandklubbar och mycket folk, vilket är trevligt att se. Kvalitén på stranden duger men inte mer. Sanden verkar hyfsat ren men jag tyckte vattnet såg skitigt ut på vissa håll.

Efter att ha vikt in mot centrum avverkade jag Tempio Malatestiano, Arco di Augusto och Borgo San Guiliano (Riminis gamla fiskarkvarter som rustats upp till ett mycket charmigt område). Det finns en hel del vacker arkitektur och många fina villor i de centrala delarna. Staden har dock inte mängder med sevärdheter, vilket kan vara skönt på sitt sätt. Jag upplever Rimini som en mysig stad med de olika stadsdelarna, som har sina egna identiteter. Vill man ha turistgrejen söker man sig till parallellgatorna vid stranden. Om inte så är dom lätta att undvika. En bra blandning. Det är mycket trevligt att vara tillbaka i Italien. Det är tredje gången jag besöker landet. Första gången med celiaki. Italien räknas som världens bästa land att leva i om är drabbad av celiaki. Hittills har jag inte hunnit bilda mig en uppfattning om det, men under de närmsta dagarna kommer det med största sannolikhet att klarna på den fronten.

Mitt första intryck av Rimini är att det är en trevlig stad som har lite av varje att erbjuda besökaren. Trots värmen så gick jag många timmar idag och är mycket nöjd med dagen.

(16/6-22) Uppe tidigt för att hinna med tåget klockan 08.12 från Nyköping till Stockholm. Tåget blev en kvart försenat till Stockholm efter att ha först anlänt några minuter för sent och sedan stannat tio minuter in på resan. Mer än godkänt om man ser till förväntningarna jag hade innan. Planen idag var att bara ta mig upp till cityterminalen och därifrån ta en flygbuss. Efter all uppståndelse i media om köerna på Arlanda var jag lite orolig att jag skulle få problem med det och eventuellt få svårt att hinna med flyget. Trots det gjorde jag ingenting annorlunda än jag brukar. Jag var på flygplatsen ungefär två och en halv timme innan avgångstid. Eftersom jag var incheckad och endast har handbagage så gick jag direkt till säkerhetskontrollen som ligger i skarven till Sky City. Kön såg lite skräckinjagande ut först men efter att ha stått i den ett tag så insåg jag att den rörde sig väldigt snabbt. När jag kommit igenom klockade jag det till ganska precis 20 minuter! Riktigt trevlig överraskning alltså efter allt man hört och läst om folk som till och med missar sina flyg på grund av enorma köer i säkerhetskontrollerna på terminal 5.

Flyget Arlanda-Frankfurt gick i tid och även om flygplatser inte är särskilt trevliga upplevelser så var det kul att komma tillbaka till flygplatsen i Frankfurt. Senast det begav sig var världen i chock. 20 mars 2020. En av de första dagarna till det som skulle utveckla sig till en pandemi. Jag visste att det skulle vara viktigt att försöka få i sig mat i Frankfurt med många timmar kvar att resa då det dessutom inte blev någon lunch på Arlanda. Jag fick problem att hitta något att äta och till slut bestämde jag mig för att äta två stora Frankfurter-korvar utan bröd. Otroligt gott var det men kanske inte den mest allsidiga och nyttiga lunch man kan äta. Bra att jag fick i mig lite mat åtminstone.

Nästa flyg, till Bologna, blev försenat med 35-40 minuter. Det gjorde mig ingenting i och med att jag inte hade någon transport bokad i Bologna för att därifrån ta mig till Rimini som var min slutdestination idag. På tåget till Arlanda bokade jag ett hotell i Rimini. Jag uppgav ankomsttid till mellan 22.00 och 23.00 till hotellet. Jag försökte googla på bästa sätt att ta sig från Bologna airport till Rimini. Det resulterade i många träffar där direktbussar oftast nämns. Då dessa bussar inte hade så hög frekvens insåg jag till slut att det bästa sättet att ta sig till Rimini efter ankomst (förutom taxi som kostar ett par tusen) är att först ta monorail (tåg) till Bolognas centralstation och sedan därifrån ett tåg direkt till Rimini. Precis så gjorde jag och det blev väldigt bra. Ankomst till Rimini blev 21.20 och tågbiljetten kostade 10.80 Euro. Efter hamburgare utan bröd på Burger King fick jag tillbaka lite krafter och gick sedan tre kilometer till hotellet. Det var bara skönt med promenaden efter att ha suttit hela dagen på diverse olika transportmedel. 22.30 anlände jag till hotellet. Det här var en jobbig resa!

Vid incheckningen på hotellet såg mannen i receptionen ut som gudfadern själv. Jag skrattade för mig själv åt det här medan jag gick upp till rummet.

Denna resa blev bestämd igår efter min andra ögonkontroll sedan operationen för två veckor sedan. Jag lät helt enkelt läkaren avgöra om jag skulle resa eller inte. Informationen jag hade inför operationen var att ögat skulle fyllas med gas eller luft efter att oljan var borttagen. Det blev istället någon form av vätska, typ koksaltlösning. Hade det blivit gas eller luft hade det varit flygförbud ett par månader. Så det enda som kvarstod för att resan skulle bli av var att inga komplikationer skulle uppstå samt att inflammationen skulle ha hunnit gå ner så pass mycket att det inte fanns någon risk med att resa. Läkaren tyckte inte det fanns några hinder att åka och allt såg bra ut i ögat. Ögat är dock fortfarande väldigt rött.

Nu är jag på plats i Italien och som vanligt gäller det att ta vara på varje dag så gott det går. Italien är ett land som har enormt mycket att erbjuda besökaren. Det blir spännande att se vad som hinns med denna resa. Allting kommer att genomföras spontant och impulsivt då ingenting planerades före resan den här gången. Lite mer som resorna på 90-talet alltså!