Tanzania 2021

Matemwe, Unguja

(26/2-21) Sol och bad hela dagen i Matemwe. Denna plats är verkligen otroligt fridfull och vacker.

Den naturliga skönheten i Matemwe är det inget fel på. Det är makalöst vackert. Dessutom är det otroligt fridfullt här. Vill du verkligen fly från turisthorderna så är Matemwe det perfekta valet för dig.

(25/2-21) Igår kväll satt jag och letade boenden i Nungwi på ett par stora hotellbokningssajter. Det jag upptäckt när jag sökt boende här i Tanzania är att det är väldigt svårt att hitta prisläge någonstans mittemellan. Antingen är det flera 100 USD per natt eller så kostar det 30 USD per natt för ett dorm-rum. I fallet med Nungwi är detta ännu mer tydligt, vilket gör det oerhört svårt att hitta något vettigt. Med bakgrund av det här bestämde jag mig för att ta mig till Nungwi på förmiddagen för att få en bild av stället och se ut var den bästa stranden finns. Jag försökte förstå hur man tar sig till Nungwi från Matemwe med Dalla-Dalla genom att söka på internet, men ingen framgång. Det enklaste var att fråga italienskan. Det visade sig att man är tvungen att ta en Dalla-Dalla i sydvästlig riktning till Kinyasini först, och där byta till en Dalla-Dalla norrut mot Nungwi. Den första biten är helt ologisk om man tittar på kartan. Efter ungefär 45 minuter och 2000 TSZ var jag framme i Nungwi village rondell och slut på vägen. En taxi hade kostat minst 30 000 TSZ och hade varit en mycket tråkigare upplevelse. Jag gick sedan rak norrut tills jag kom fram till vattnet och tog där av västerut för att kolla in hela den västra delen av Nungwi. Jag promenerade hela vägen ner till Royal Zanzibar Beach Resort. Precis där började jag bli rejält hungrig så jag vek in en bit inåt land och hittade till slut en vettig restaurang, Coccobello Zanzibar, där jag åt en seafood lunch. Ju längre jag hade kommit längs stranden desto bättre blev den. På slutet var den av absolut världsklass och jag började förstå en del av hypen kring denna turistort. Efter lunchen kände jag att jag ville försöka boka ett hotell i närheten av området där jag upplevde stranden som allra finast. Till min stora förvåning dök det upp ett ställe som kostade runt 50 USD per natt som låg bara runt 100 meter från den bästa delen av stranden. Jag blev så förvånad att jag slängde mig på boka-knappen och bokade innan jag ens sett stället i verkligheten (vilket är det vanliga förfarandet sedan många, många år tillbaka). Jag kunde dock inte hålla mig från att gå och titta på stället innan jag lämnade Nungwi. Gick dit och tog en öl i restaurangen och pratade med den mycket trevliga ägaren från Turkiet som bor här tio månader per år.

Efter att ölen var urdrucken kände jag att mitt uppdrag i Nungwi var fullbordat så jag promenerade ut till huvudvägen för att ta en Dalla-Dalla tillbaka till Matemwe. På hemvägen var allt mer logiskt. Jag fick hjälp av en kille som berättade att jag skulle ta en Dalla-Dalla till Mkwajuni först och där byta till en Dalla-Dalla till Matemwe. Det blir ju en kortare väg och den väg jag hade velat ta upp till Nungwi i förmiddags. Det visade att killen som hjälpte mig skulle på en jobbintervju i Mkwajuni. Det minsta jag kunde göra var att betala hans resa. Det blev bara 500 TZS per styck. När vi kom fram dit hittade han direkt en person han kände som kör ut tvättade sängkläder till hotellen runt Matemwe. Det visade sig att det andra hotellet han skulle lämna sängkläder hos låg ett stenkast från mitt hotell. Jag tackade för den fantastiska service och gav honom 3000 TZS trots att han inte ville han något alls.

Nu har jag ett par nätter kvar här i Matemwe innan jag flyttar upp till Nungwi. Jag kände att jag inte ville lämna den norra delen av Unguja utan att ha bott i Nungwi så det var trevligt att få det bokat.

(24/2-21) Hotellet lånar ut cyklar så det blev en cykeltur på förmiddagen för att handla några liter vatten i närmaste affär som ligger ungefär 3,5 kilometer från hotellet. Jag käkade lunch på ett ställe längs stranden som såg trevligt ut. Det blev fisk och bläckfisk. En lång promenad på närmare sju kilometer längs stranden mitt på dagen var bra motion för mig. I övrigt har jag inte gjort så mycket idag förutom att bekanta med mig omgivningarna och pratat med ägarinnan till hotellet som kommer från Italien.

Bilder ovan från dagens cykeltur i Matemwe.

(23/2-21) Uppe väldigt tidigt för att äta frukost uppe på terrassen på Swahili House för att hinna checka ut innan 09.30 (som jag tycker är alldeles för tidig utcheckningstid), och för att få en tidig start på min resa till Matemwe. Jag hade velat fram och tillbaka huruvida jag skall ta mig dit med taxi eller Dalla-Dalla. Medan jag att och åt frukost bestämde jag mig för att att testa med Dalla-Dalla. Swahili House ligger dessutom väldigt nära till platsen där man hittar avgångarna för Dalla-Dallas till den norra delen av ön. Matemwe rankas som en av de finaste stränderna på Unguja och är dessutom öns längsta. Stranden ligger uppe i den nordöstra delen av ön. I den allra nordligaste delen av ön ligger byn Nungwi som enligt vad jag läst och hört skall ha den allra finaste stranden. Nungwi är dock mycket mer exploaterat än Matemwe.

Efter en promenad på fem minuter hittade jag en Dalla-Dalla med nummer 118 mot Matemwe. Min enda lilla oro var hur problemet med min stora ryggsäck skulle lösas. Det visade sig att den gick att surra fast på ett säkert sätt på taket. För att undvika att den skulle bli skitig så satte jag på tillhörande flight bag på ryggsäcken, precis som jag alltid gör när jag ska flyga eller när ryggsäcken ska in i något skitigt bagageutrymme i en buss. Resan till Matemwe gick väldigt smidigt förutom lite avdomnade ben på grund av att det tidvis är väldigt trångt med utrymme i en Dalla-Dalla. Detta var min femte långa resa med Dalla-Dalla så jag hade lite erfarenhet innan. Avståndet från Stone Town till Matemwe är runt 50 km. Det var skönt att hoppa av i Matemwe efter en och en halv timme. Priset för resan blev 2000 TZS. Det blev perfekt med en promenad på närmare tre kilometer till hotellet. Det var inte så hett då det regnade lite. Vid 11-tiden var jag framme vid hotellet och det visade sig vara ett trevligt litet ställe.

Bilder från dagen. Första bekantskapen med Matemwe.

Efter incheckningen blev det en promenad längs stranden till en restaurang med bra rekommendationer. Jag åt färsk Kingfish och ris. Med betoning på färsk. Faktum är att jag såg fiskarna komma in med fisken till kocken som tillagade en del av den direkt. Bättre blir det inte!

Efter lunchen promenerade jag hela vägen tillbaka till hotellet där jag bytte om till badkläder. Mitt första riktiga bad denna resa var fantastiskt. Stranden är verkligen världsklass! Matemwe verkar vara en ytterst lugn och fridsam plats. Ingen som jagar en på stranden, inga papasis här!

Middagen blev en mindre katastrof. Jag beställde bläckfisk på en mindre restaurang vid mitt hotell och får in varmt ris och kall bläckfisk som dessutom är seg som gummi. När jag sedan påtalar det och säger att bläckfisken måste vara från igår så erkänner dom det! Eftersom min mage började strula tidigare idag för första gången denna resa så var det tur att jag inte åt något av det här.