Ryssland 2018

Sankt Petersburg

(26/12-18) Resdag hem till Sverige med avgångstid 16.00 från Pulkovo terminal 1. På morgonen tog jag en promenad för att ta tre turfzoner, något som verkligen var trevligt. Detta innebar att jag fick återse den otroliga Uppståndelsekyrkan (Church on the Spilled Blood) ytterligare en gång.

På väg ut till flygplatsen hände en trevlig sak. När jag skulle byta från metro till buss vid metrostation Moskovskaya upptäckte jag att Moskvatorget med Lenin-statyn och House of Soviets ligger där. Jag hade läst om detta torg men hade fått för mig att det låg ännu längre utanför staden. Tänkte senast igår kväll att jag hade missat att se detta stalinistiska byggnadsverk. Eftersom jag hade gott om tid på mig att ta mig ut till flygplatsen så passade jag på att gå och titta lite runt torget och ta några bilder innan jag hoppade på bussen. På platsen befann sig endast en person. Det visade sig att det var en turist från Island och han fick äran att ta den första och enda bilden på mig från Sankt Petersburg. Vilken perfekt avslutning på Sankt Petersburg-äventyret!

Bilder ovan från det karga, gråa och råa Moskvatorget i Sankt Petersburg.

SAS var bara en kvart försenade idag vilket var mer än godkänt. Jag fick lite strul med Flixbus från Arlanda som var försenad ungefär en timme. Med tanke på den stora resdagen får man ha lite överseende. Jag var inte hemma i lägenheten i Nyköping förrän förrän vid 20-tiden. Nu har jag varit i Ryssland också! En riktigt kul och på samma gång väldigt intressant resa. Jag kände att jag hade lite nytta av att jag varit relativt mycket i Ukraina och även besökt Vitryssland innan. Jag gillar verkligen dessa länder. Ryssland har jag bara börjat upptäcka! Jag har redan mer planer för landet, men då får det bli under sommarhalvåret.

(25/12-18) Idag var det dags för mig att besöka Eremitaget. Jag hade planerat redan innan resan att jag skulle satsa på en halvdag. Mitt intresse för konst och museer har alltid varit ljummet, men när det handlar om den här klassen är jag betydligt mer intresserad. Jag började morgonen med att gå bort till Eremitaget och köpa en biljett för 700 rubel. Jag ville slippa stå i kö bara för att köpa en biljett när jag skulle in på eftermiddagen. Planen var att komma tillbaka vid 14-tiden. Det gick väldigt smidigt att köpa biljetten i en av de maskiner som står alldeles innanför entrén i innergården på vinterpalatset.

Efter köpet av Eremitage-biljetten tog jag en walking tour på Vasilyevsky island. Jag passade även på att köpa en rysk pälsmössa med sovjet-emblem på för 400 rubel. En perfekt souvenir! Hade jag inte sprungit på den här personen som sålde pälsmössor hade jag inte köpt med mig någon hem. Sådan är jag då det gäller souvenirer! Jag beundrade de fina byggnaderna en stund på spetsen av Vasilyevsky island, öns östligaste punkt (Strelkan). Platsen har Sankt Petersburgs bästa utsikt över Peter-Paulfästningen, Eremitaget, Amiralitetet och St. Isaac’s Cathedral. Jag fortsatte sedan min promenad förbi Kunstkamera (stängt sista tisdagen varje månad, vilket var otroligt synd då det är tisdag idag!), Twelwe colleges, Menshikov Palace (Sankt Petersburgs första stenbyggnad), St Andrew’s Cathedral och avslutade till sist vid metrostation Vasileostrovskaya. Metro därifrån med ett byte till station Admiralteyskaya som är den station tillsammans med Sadovaya ligger närmast mitt boende. Lämnade av min nyinköpta pälsmössa på hotellrummet och gick sedan och åt lunch på Testo innan jag promenerade bort till Eremitaget.

Bilder ovan från dagens walking tour som huvudsakligen innefattade Vasilyevsky island.

Kom fram till Eremitaget vid 14-tiden som planerat. Det var väldigt trevligt att gå före alla i biljettköerna! Efter nästan fyra timmars besök på Eremitaget var jag färdig. Jag kände mig helt tom och väldigt otillräcklig när jag kom ut. Det stora fokuset låg i stort på att hela tiden försöka hålla koll på navigeringen. Trots det gick blev det ändå fel ett flertal gånger. Med facit i hand skulle hade det varit bäst att ha vigt hela dagen åt Eremitaget för att göra det någon rättvisa. Jag hann dock se en av världens största samlingar av Rembrandt, ett par Da Vinci-tavlor, den spektakulära Påfågelklockan och mycket annat. Efter middagen var jag riktigt slutkörd. Det var för övrigt väldigt tungjobbat utomhus i Sankt Petersburg idag. Regnblandat snöande med rätt mycket vind och väldigt isigt på gatorna. Detta var min sista heldag i Ryssland för den här gången.

Bilder från Eremitaget ovan.

(24/12-18) Förmiddagen inleddes med en walking tour i Sankt Petersburgs historiska centrum. Jag började på Palace Square och jobbade mig fram i en loop som avslutades på Kupetz Eliseevs Food Hall.

Bilder ovan från morgonpromenaden innan jag kom fram till Uppståndelsekyrkan.

Den stora höjdpunkten idag var Uppståndelsekyrkan (Church on the Spilled Blood). När kyrkan öppnades efter 27 års renovering (som en följd av det stora förfallet under kommunisttiden) chockades världen över dom magnifika mosaikarbetena och dom fantastiska väggmålningarna. Min promenad innefattade precis som en av mina promenader igår återigen Kazankatedralen som också är ett fantastiskt byggnadsverk. Idag fick jag se den i dagsljus.

De flesta bilderna ovan är tagna utanför eller i Uppståndelsekyrkan. En bild på Kazankatedralen och några bilder från paradgatan Nevsky Prospekt.

Efter lite mat tog jag tunnelbanan från Gostiny Dvor till Ploschad Aleksandra Nevskovo för att ta en titt på Alexander Nevsky Monastery. Detta stora komplex av kyrkor är Sankt Petersburgs ortodoxa hjärta och i anslutning till klostret ligger Necropolis of Art Masters, som är viloplatsen för många av Rysslands största konstnärer, författare och kompositörer. Kollade bland annat in Fjodor Dostojevskij’s och Pjotr Tjajkovskij’s gravar. Fullständigt otroligt med så många stora kompositörer sida vid sida.
Det blev att kolla in lite Metro Art idag också, denna gång på Admiralteyskaya metrostation. Admiralteyskaya är en av världens djupaste tunnelbanestationer.

Bilder ovan från Necropolis of Art Masters, Alexander Nevsky Monastery, lite tunnelbanekonst samt en kvällsbild på St. Isaac’s Cathedral.

Dagarna är som kortast på året just nu så jag får verkligen försöka pressa in så mycket jag kan under de få ljusa timmar jag har till förfogande. Det kändes tydligt idag och jag blir lite stressad av detta faktum. Idag har det varit runt -3 grader, slaskigt och bitvis väldigt isigt på gatorna. Allt detta underlättar inte utforskandet av staden, men jag känner mig ändå nöjd med denna dag också! Kvällen spenderades till största delen på Craft Brew Café där jag tog lite paus från den ryska maten med en jättegod hamburgare och ett par öl. Imorgon hoppas jag på -10 grader och klart väder!

(23/12-18) Det blev en hård och intensiv sightseeing-dag idag. Jag uppskattar att jag promenerat minst 2 mil i stadens historiska centrum. Gick upp vid 8-tiden och tog raka vägen till Nikolsky Cathedral. Tog endast några foton på den innan jag sedan gick vidare till St Isidore’s Church och därefter Grand Choral Synagogue. Planen var att gå in i alla tre byggnaderna men ingen av dom var öppen!

Några bilder från morgonens sevärdheter ovan. Det blir inte riktigt ljust förrän vid 10-tiden denna årets mörkaste tid, så det gäller att utnyttja de ljusa timmarna på bästa sätt.

Det var meningen att St. Isaac’s Cathedral skulle tillhöra morgondagens äventyr, men det blev ett besök idag istället. Detta beroende på att de tre ovanstående punkterna gick så pass snabbt.

Bilder ovan från mitt besök på St. Isaac’s Cathedral.

Planen från början var att spendera fyra timmar minst i Eremitaget, men det ställde jag in på grund av att jag blev färdig så sent med sightseeingen. Eremitaget stänger 18.00 på söndagar och när lunchen inte infann sig förrän kring 15-tiden gav jag upp Eremitaget för idag. Jag hoppas jag hinner med det innan jag åker hem. Imorgon måndag är det stängt. Det blev istället en promenad ända från Palace Square och upp längs Nevsky Prospekt till Ploshchad Vosstaniya. Jag var även in i Kazankatedralen där det var väldigt mycket folk.

Bilder ovan från min långa promenad i Sankt Petersburg på eftermiddagen.

Det blev sedan att åka metro från Ploshchad Vosstaniya (röda linjen) till ett flertal stationer bara för att fotografera arkitekturen. En del stationer i Sankt Petersburgs metro håller till i toppen på listan över världens vackraste tunnelbanestationer.

Exempel på Metro Art från några utvalda tunnelbanestationer ovan.

Första heldagen blev lyckad. Staden är jättetrevlig och folk är otroligt vänliga. Att man känner sig väldigt säker här gör inte saken sämre.

Har även lyckats ta ut pengar i ATM idag. 5000 rubel var max i den automat jag använde. Det kändes lagom så jag tog inte ut mer.

Imorgon borde orienteringen i centrala Sankt Petersburg kanske fungera utan karta. Känner att jag hittar rätt så bra redan efter denna första dag.

(22/12-18) Äntligen har jag fått privilegiet att åka till Ryssland. Jag valde Sankt Petersburg för min första vistelse till detta gigantiska land. En ny erfarenhet för mig blir att åka till en plats där det är riktigt kallt och mörkt. Som svensk är man van sådana förhållanden, så den biten är inga problem. Det som skall bli spännande att se är hur det kommer att gå att fotografera i dessa förhållanden.

Min resa till Ryssland började tidigt i morse med 07.08-pendeln från Jakobsberg (där jag spenderade natten) in till Stockholm city och sedan vidare med flygbuss till Arlanda. Avgången med SAS till Sankt Petersburg var satt till 10.50, men planet kom inte iväg förrän 12.15. Mycket trafik i kombination med dåligt väder samt isbildning på planet nämndes som orsaker till förseningen. Det var så länge jag flög med SAS att jag inte minns när det var, så det var trevligt att få flyga med dom igen. Flygtiden från Arlanda till Sankt Petersburg är ungefär 1 timmar och 20 minuter. Biljetten kostade runt 3300 kr vilket är ganska dyrt sett till avståndet. Visumet till Ryssland kostade ungefär 1300 kr.

Ganska precis vid 18-tiden klev jag in på hotellrummet i stadsdelen Sennaya i Sankt Petersburg. Med andra ord klockan 16 svensk tid, vilket betyder att resan tog ungefär 9 timmar från dörr till dörr!

I många år har jag roat mig med att försöka nå mina boenden med kollektivtrafik i stället för taxi. Det sparar några dollars och utmynnar allt som oftast i ett extra äventyr. Planen var för idag var att ta mashrutka (en minibuss som delas med andra) från Pulkovo-flygplatsen till metrostation Moskovskaya. Från Moskovskaya åkte jag sex stationer till Sennaya Ploschad. Därifrån gick jag lite mer en än kilometer till hotellet. Kostnad från flygplatsen till hotellet: 90 rubel. Det var väldigt nära att jag tog en taxi idag när jag såg hur mörkt och kallt det var utanför flygplatsen. Av en ren slump såg jag hållplatsen för mashrutka nummer 39. Sedan rullade det bara på och jag stötte inte på några som helst problem. Jag orkade inte med att köpa ett metrokort utan det blev bara en token för enkelresa. Det kan vara nog så besvärligt att lyckas med det i rusningstrafiken med tanke på alla språkförbistringar som är ett faktum i öststatsländer. Jag misslyckades med att ta ut pengar i två olika ATM på flygplatsen. Som vanligt kom jag på efteråt anledningen till att det inte lyckades. Jag hade inte öppnat kortet för uttag i aktuell region (i detta fall Europa).

Efter incheckning blev det en fantastisk middag på restaurang Idiot som bara ligger ett fåtal meter från mitt boende. Mycket bra mat samt otroligt trevlig personal. En extra bonus är att man får en vodka shot gratis när man beställer in en rätt. Det återstår att se om det är vedertaget på restauranger i Ryssland. Efter maten blev det en kvällspromenad som varade flera timmar. Jag passerade vinterpalatset och generalstaben samt så gick jag en bit längs Sankt Petersburgs pulsåder, gatan Nevsky Prospekt. Jag fick mig alltså en liten förhandstitt på Sankt Petersburgs historiska centrum. Mycket av stadens fina arkitektur är väldigt bra utsmyckade med fantasifulla belysningar. Detta gör att det blir väldigt vackert i vintermörkret. Det blev en hyfsat tidig kväll för att spara på krafterna till imorgon då det blir en fullspäckad dag i denna intressanta stad.

Nedan mitt hotellrum i centrala Sankt Petersburg för ungefär 300 kronor per natt med bra frukost. Mycket prisvärt med utsikt över Mojka-kanalen.