Filippinerna och Qatar 2018

Maripipi, Biliran, Filippinerna

(20/2-18) Vi vaknade upp till en mulen morgon och det hade regnat i stort sett hela natten. Jag bestämde mig för att ta en löptur direkt efter frukost. Det var väldigt trevligt att springa längs vägen som går runt ön. Det handlar om rätt så krävande löpning då det är går upp och ner hela tiden. Det är nästan obefintligt med trafik och en luften är underbar.

Efter löpningen hade vi alla en liten samling för att reda ut om vi skulle åka till Sambawan idag eller inte. Det var vädret som stod i fokus. Klockan hade nu blivit 10 på förmiddagen och himlen såg fortfarande lika mörk ut som tidigare under morgonen. Det kom även kraftiga regnskurar med jämna mellanrum. Till slut bestämde vi oss för att ställa in turen till Sambawan. Det kändes väldigt tråkigt att ta beslutet då Sambawan var en av de platser jag kommit hit för att se. Fiskaren som ägde båten meddelades vårt beslut att ställa in.

Jag och koreanen slappade på resorten tillsammans med John medan Sue och Martin gick till en närliggande strand för att bada. Vid lunch började himlen klarna upp mer och mer och jag frågade Emy om det fortfarande var möjligt att leja en båt att ta oss till Sambawan. Medan vi åt färdigt vår lunch undersökte hon saken. Hon kom ganska snabbt tillbaka och meddelade att vi kunde åka med samma båt vi skulle ha tagit ett par timmar tidigare. 1200 pesos för båten tur och retur ut till ön. Det var ren tur det då det är fiskare som äger dessa båtar. Får dom ingen beställning att skjutsa turister är det risk att båten används till fiske. Jag frågade John om han ville följa med men han avböjde nu. Han tyckte fortfarande det fanns frågetecken med vädret. Martin och Sue fick vi inte tag i. Koreanen och jag snabbade oss att packa ihop nödvändiga saker och gick hoppade sedan i båten som nu anlänt resortens pir.

Det blev en fantastisk eftermiddag på Sambawan island. Vädret var mulet till och från men tillräckligt bra för att göra det hela till en behaglig vistelse på ön. Jag snorklade längs stranden och förvånades över hur många olika fiskarter jag lyckades se. Fantastiskt vatten att snorkla och simma i.

När vi åkte tillbaka till Maripipi spöregnade det i stort hela vägen. Jag var otroligt tacksam över att vi hann med att njuta av allt Sambawan har att erbjuda dom få timmar det var bra väder idag!

Bilder ovan från vistelsen på Sambawan island. En fantastisk liten ö bara en kort båtresa från norra delen av Maripipi.

(19/2-18) Var uppe i god tid för att förbereda mig för den spännande resan till Maripipi med båt för avgång 10.00 från hamnen i Naval. Jag tog en tricycle dit från Marvin’s Seaside Inn. I hamnen träffade jag mina amerikanska vänner som av en slump också skulle till Maripipi idag. Jag lärde känna dem igår kväll på hotellet vid middagsbordet. Biljetten till båten kostade 80 peso, helt otroligt billigt alltså. När vi väl kom ombord tog det en bra stund innan båten kom iväg. Tiden rann sedan iväg så att vi till slut blev 45 minuter försenade. Det spelade ingen som helst roll då resan till Maripipi endast är ungefär en och halv timme lång.

När vi väl lämnade hamnen började en resa som skulle visa sig bli mycket vacker. Vädret var lite ostadigt och det regnade lite då och då under färden ut till Maripipi, men i övrigt var det en mycket trevlig resa. Utsikten mot Bilirans majestätiska bergstoppar är fantastisk från båten. I hamnen i Maripipi tog vi varsin motorcykeltaxi till Napo Beach Resort där både jag och amerikanerna hade reserverat rum. Inte tricycle alltså utan skjuts bak på vanlig motorcykel. Detta är lite läskigt när man har stora ryggsäckar. Napo Beach Resort är den enda hyfsade resorten som i nuläget finns på ön. Vägen runt ön är väldigt smal men för det mesta asfalterad. Jag såg inte ett fordon med fyra hjul från piren till Napo Beach Resort. Riktigt trevligt. När vi kom fram blev vi varmt välkomnade av ägaren Emy och ett par av hennes döttrar samt vakten. Vi anlände ungefär samtidigt allihop med var sin tricycle. John, Sue, Martin och jag. Vi var väldigt hungriga så vi beställde mat omgående. Efter maten testade Martin och jag att snorkla i vattnet utanför resorten. Det var inte så mycket att se, fast det var en bra övning inför morgondagens planerade tripp till Sambawan island där det lär bli mycket snorkling. Napo Beach Resort är den perfekta platsen att bo på om man vill ha tyst, lugnt och skönt. Det finns ingen sandstrand vid resorten, men det finns flera sandstränder inom gångavstånd. Till middagen dök det upp en man från Sydkorea, vilket vi alla tyckte var konstigt, då resorten är väldigt liten och han förmodligen kom med samma båt som oss. Vi hade förmodligen missat att se honom på båten bara. Han var inte så bra på engelska så vi lyckades aldrig få reda på detaljerna avseende när han anlände.

Vi bara njöt av omgivningarna under eftermiddagen och gick sedan och lade oss relativt tidigt.

Nedan bilder från resan mellan Naval och Maripipi och ankomsten till Maripipi.