Thailand och Filippinerna 2012 (del 1)

Angeles City, Pampanga, Filippinerna (del 1)

(15/2-12) Av en ren slump så gick jag till ett internetcafé nu på morgonen efter frukost för att kolla lite nyheter. Det är med stor chock jag ser att flera bomber har sprängs längs Sukhumvit road i Bangkok. Som vanligt är det någon feg terroristattack igen. Det känns ofattbart när man ser bilderna från gatan som var så fridfull häromdagen. När jag tänker på att jag passerade denna plats minst en gång så inser man hur snabbt allt kan ta slut. Jag tycker synd om thailändarna som drabbas av dessa fega människor. Hoppas dom åker fast. Detta lär nog vara slutet på den här högsäsongen för turistindustrin.

För övrigt kanske det är dags för den thailändska regeringen att be om ursäkt till den amerikanska och den brittiska ambassaden i Bangkok, efter att man avfärdat deras varningar om att det förelåg ett terroristhot mot Bangkok. Detta började för flera veckor med den libanes som tidigare bott i Sverige som den thailändska polisen arresterade för förberedelse till terroristbrott.

Nedan ett citat från en irriterad thailändare, som i och för sig säkert är i opposition till den thailändska regeringen:
”Despite the warning by 13 embassies in Thailand a few days ago, the government has completely ignored these warnings. One big mouth assured us and the world: Bangkok is safe. Tourists do not have to worry, we have everything under control. There will be no terrorist attack in Bangkok, Thailand is only a transit for terrorists. Another big mouth scolded the embassies for their warnings and assured all Ambassadors that Thailand is safe. He asked them to withdraw their warnings. This attitude shows how amateurish this administration really is. It is an embarrassment for Thailand and the Thai people. This government clearly has lost its face.”
Nog hade han en poäng i detta uttalande.

(14/2-12) Vaknade rätt så tidigt av några hundar som skällde bakom hotellet. Igår lyckades jag med det som inte skulle hända, att få skavsår på fötterna. Jag gick rätt så mycket i Bangkok så där lades nog grunden för skavsåren. Hoppas man slipper få det infekterat. Idag blir det en händelsefattig dag här i Angeles. Jag har fortfarande inte bestämt nästa destination, men vad sjutton det är semester så man får ta det lite lugnt.

Min amerikanske vän drog till Manila idag. Jag hjälpte honom att boka hotell i Ermita via nätet. Han stod inte ut längre här, vilket jag kan förstå. Detta är ett hårt ställe. Det passar inte alla. Vi var tillsammans igår längs fields ave och enades om att slå oss ner vid en restaurang och bara sitta och titta på cirkusen på gatan. Vi var inne på en nattklubb men vände och gick ut lika fort då ingen av oss pallade med cigarettröken och volymen. Det gick ganska snabbt att konstatera att vi hade samma åsikt om fields ave.

För mig var det bättre att flyga hit än att flyga till Manila om man ser det geografiskt. Dessutom finns här allt man kan önska i bekvämligheter. Är man dock inte intresserad av nöjeslivet här så känns det konstigt att betala en massa extra för hotell bara för att vara nära fields ave. Men jag visste vad jag gav mig in på då jag har varit här en gång förut.

Har precis varit och klippt mig när jag skriver detta. Det blev jättebra, tycker oftast de är bättre på att klippa än hemma. Det läggs mer tid och omsorg på att få det bra. Innan jag gick och klippte mig var jag och köpte 1.5 liter vatten bredvid mitt hotell. Den kostade 70 peso. Klippningen gick på 60 peso (strax under 10 kr). Gotta love the Philippines!

Har för övrigt känt av jetlag idag. Men det går snart över.

Att det är alla hjärtans dag idag är inte svårt att missa här på Filippinerna. Har glömt hur många gånger jag har blivit erbjuden att köpa blommor av försäljare på gatan idag.
Mount Arayat sedd från skywalken som går in till SM Clark, Angeles city, Pampanga.
Vulkanen Mount Arayat i bakgrunden.

Gatuscen Don Juico Ave/Fields Ave, Angeles City. En dansande glad trafikdirigent syns på bilden.
Rena vilda västern i trafiken som vanligt. Men trafiken flyter alltid på bra ändå.

Utsikt från mitt hotellrum på Donald Paul Apartelle i Angeles City.
Hyfsat väder i Angeles city!

(13/2-12) Flyg till Clark från Bangkok klockan 15.40. Ska bli skönt att komma tillbaka till detta underbara land igen. Jag har saknat Filippinerna. Jag åker gärna till nya länder, men den här gången fick verkligen hjärtat bestämma! Kom fram vid 20-tiden till Clark och hade inget hotell bokat vid ankomst. Hittade ett hyfsat hotell som jag åkte taxi till tillsammans med en amerikan på 64 år. 1500 peso per natt fick duga. Ett rum som är rent, fräscht och har air condition räcker långt. Dessutom har jag nära till Fields walking street, men det är inte mycket som lockar där. Mycket bra matställen dock. I övrigt ett riktigt skithål. Mycket trött ikväll efter en resa som började klockan 11 i förmiddags på Sukhumvit road i Bangkok. Imorgon blir att ta igen sig och smida planer då det gäller resrutt. Är väldigt sugen på att bestiga Mount Pinatubo. Får se hur det blir med den saken.