Polen, Tyskland, Tjeckien, Slovakien, Ungern och Österrike 2010

Budapest, Ungern

(18/8-10) Sighseeing upp till toppen av Gellert Hill och sedan Memento park på eftermiddagen.Jag bor på ena sluttningen av Gellert Hill, endast en bit nedanför toppen, så rent geografisk hade jag nära till denna sevärdhet. Att åka till toppen av Gellert Hill är ett måste för alla besökare till Budapest oavsett vistelsens längd, eftersom den bästa utsikten över staden kan avnjutas härifrån.

Eftermiddag och kväll spenderades idag, precis som igår i Pests nöjeskvarter! Bilderna från Gellert Hill kommer nedan.
Vy över Budapest från Gellert Hill.
Pjäs från andra världskriget, Gellert Hill, Budapest.
Liberty monument, Gellert Hill, Budapest. Restes som en hyllning till de ryska soldater som dog under liberaliseringen av Ungern 1945.
Vid Liberty monument, Gellert Hill, Budapest.
På vägen ner från Gellert Hill, Budapest.
Gellert Hill är som sagt ett måste, även om man har ont om i tid i Budapest. Fantastisk utsikt!

Memento Park ligger en bra bit utanför centrala Budapest. Jag tyckte det kändes som en evighet att ta bussen dit. Först tog jag en spårvagn (stationen nedanför där jag bodde) till en annan station. Därefter en buss ut till Memento Park. Jag vet inte om det var värt besväret att ta sig ut hit. Samtidigt så är det ju en del av Budapests kommunistiska arv, vilket kan vara lite intressant. Jag fick dessutom se lite av Budapests utkanter.

Parken består av statyer och monument som har fraktats ut från Budapests centrala delar efter att kommunismen fallit. Jag avböjer att förklara via tooltip vad/vem bilderna föreställer. Ni som kan det här vet säkert ändå, ni andra är nog säkert inte så intresserade att veta! Förutom en del ungerska kommunister så kan man se en hel del sovjetiska ledare, till exempel Josef Stalin. Nedan kommer bilderna från Memento Park.
Den kommunistiska röda stjärnan, Memento Park utanför Budapest.
Den världsberömda östtyska Trabanten, Memento Park utanför Budapest.
Bilderna ovan är från Memento Park utanför Budapest.

Nu har jag arrangerat bussresa till Wien från Budapest för imorgon. Känner mig nöjd med Budapest. Men innan dess blir det live musik på Gödör club ikväll och kanske en kall öl!
Gödör Club, vid Ersebet ter i centrala Pest. Här spenderade jag två härliga sommarkvällar med grym live musik och mycket öl!
Denna bild på Gödör club får avsluta Budapest äventyret. Störtskönt ställe att spendera varma sommarkvällar på!

(17/8-10) Sightseeing dag med Budapest castle district på förmiddagen och sedan Margret island (Margitsziget) på eftermiddagen på programmet. Fullspäckad dag alltså! På kvällen blev det utgång i Pest.Nedan bilder från Budapest castle district.
Moszkva tér tunnelbanestation, gateway till Budapest castle district.
Gatuscen, Budapest castle district.
Holy trinity statue, Budapest castle district.
Matthias church, Budapest castle district.
St Stephen statue, Budapest castle district.
Man med fågel, vid St Stephen statue, Budapest castle District.
Fishermen's Bastion, Budapest castle district.
Detaljer, Fishermen's Bastion, Budapest castle district.
Parlamentet från Budapest castle district.
Gellert Hill från Budapest castle district.
Margaret island (Margitsziget) från Budapest castle district.
Centrala Budapest från Budapest castle district.
Okänd staty, Budapest castle district.
Sándor Palace, Budapest castle district.
Széchenyi chain bridge från Budapest castle district. Staden första bro över floden Donau. Öppnades 1849.
Royal palace, Budapest castle district.
Stefan uppe i Budapest castle district.
Budapest castle district är riktigt fint, och utsikten är dessutom perfekt över Budapest. Helt klart i paritet med slottsområdet i Prag.

Efter Budapest castle district blev det tunnelbana och en lång promenad över bron som korsar Donau genom norra delen av Margaret island, Árpád bridge. Sedan gick jag genom hela Margaret island och tillbaka till Pest via Margaret bridge, bron som går genom öns sydliga del. Bilder nedan.
Norra spetsen av Margaret island, Budapest.
Löparbana Margaret island, Budapest.
Ett sätt att ta sig runt Margaret island, Budapest.
Music Well, Margaret island, Budapest.
Margaret island, Budapest.
Ruiner, Margaret island, Budapest.
Ungerska skolungdomar på picknick, Margaret island, Budapest.
Music Fountain, Margaret island, Budapest.
Båttransport mellan Pest och Margaret island, Budapest.
The Centennial Memorial, Margaret island, Budapest.

(16/8-10) Min första hostel-natt på resan. Det är trevlig stämning som alltid på såna här ställen, med folk från alla världens hörn, men jag tycker att det är rätt så skitigt och väldigt lyhört. Jag lyckades dock sova bra inatt. 20€ per natt kostar rummet som har dusch men inte toalett, vilken är gemensam.Sightseeing dag i Pest till fots. Idag blev det att följa en walking tur inspirerad av min Eastern Europe Lonely Planet bok. En hel del av turen spenderades längs Andrassy ut, gatan som är Pests nordöstra blodåder. Det finns många sätt att se städer på, men att gå slår ut det mesta. Jag noterar att sighseeing bussarna är populära i Europas större städer, och de är säkert bra på sitt sätt. För folk som har rörelsehinder är det perfekt att bli skjutsad runt på det sätter med en guide som berättar om varje sevärdhet på ditt språk i hörlurar. En annan fördel med dessa bussar är om man har lite bråttom att se en plats, då får man lite ”best of” på några timmar.
Jag vet inte varför, men jag har aldrig varit någon som vill bli guidad på allt jag skall göra. Att gå är som sagt oslagbart på många sätt, särskilt om man hittar något man tycker om, då kan man stanna där och njuta så länge man själv vill. Friheten är överlägsen. Den guide jag brukar ha är en guidebok, vilket ofta innebär Lonely Planet. Ibland är jag missnöjd med Lonely Planet och ibland är böckerna jättebra. Det viktigaste med dem är att man blivit van vid upplägget i dem.
På en del ställen är guider till och med obligatoriska och på en del ställen är guidade turer någonting som slår ut den individuella grejen helt och hållet. Detta på grund av man kan få detaljer som en bok aldrig kan slå. Det är som med allt annat i livet, man får försöka bedöma vad som passar bäst i en viss situation. Bilder nedan från dagens äventyr till fots i Pest.
Hungarian state opera house. Mycket fint både in- och utvändigt.
Mór Jókai, känd ungersk dramatiker och författare.
Hősök tere (hjältarnas torg), är kanske en av Pests mest kända platser. Ärkeängeln Gabriel står på toppen av pelaren i mitten.
Museum of Fine Arts vid Hősök tere.
Palace of art vid Hősök tere.
Okänd byggnad vid Hősök tere. Udda arkitektur.
Olof Palme sétány (Olof Palme gatan) vid Hősök tere.
Budapest city park.
Anonymous monk statue, Budapest city park.
Széchenyi Bath, Budapest city park. Budapests största termalbad. Baden är en viktig del av livet i denna stad!
Det är mycket varmt i Budapest idag trots att det är lite mulet!
Gatuscen i Pest, Budapest.
Längs Hercegprimas utca i riktning mot Szent István tér, Pest, Budapest.
Den kolossala St Stephen's Basilica, Szent István tér, Pest, Budapest.
Szent István tér i riktning mot Donau, Pest, Budapest. Lite av stadsdelen Buda kan skymtas i bakgrunden.
Stefan på Szent István tér, Pest, Budapest.
Szent István Obeliszk, Szent István tér, Pest, Budapest.
Gatuscen centrala Pest, Budapest.
Dans i fontänen på Szabadsag ter, Pest, Budapest.
Szabadsag ter (frihetstorget) med det enda Sovjetiska monument som finns kvar i centrala Budapest. Det restes som minne till de som dog i kampen för kommunismen. Mycket kontroversiellt monument. Det fanns två vakter vid monumentet när jag var där.
Byggnad vid Szabadsag ter, Pest, Budapest.
Stefan med Imre Nagy i närheten av parlamentet, Pest, Budapest. En av de främsta ledarna för kommunistpartiet i Ungern. Hängd den 16 Juni 1958. Fick upprättelse 1989.
Parlamentet i Budapest, stadens största byggnad. Möjligen också den vackraste av dem alla! Nygotisk stil.
Gatuscen centrala Pest, Budapest.
Budapest har det mesta. Intressant arkitektur och en intressant historia. En lång varm dag är till ända. Jag njöt av varje minut under denna sightseeing!

(15/8-10) Framme i Budapest.

Perrongen på tågstationen i Bratislava. I väntan på tåget till Budapest. Tåget på bilden var inte det tåg jag skulle åka med.
Tågstationen i Bratislava var inte så imponerande. Trots att den inte var jättestor var den ändå ganska förvirrande.

Eftermiddag och framme på hotellet. Det var en riktigt jobbig resa hit från Bratislava och jag är nöjd över att ha hittat hotellet. Tågresan från Bratislava till Budapest på två och en halv timme var inga problem. Det var trevligt, med bra folk på tåget. I min kupé hade jag två italienska par och en ungersk äldre dam.

Det var när jag kom fram till Budapests Keleti train station som problemen började. Jag var oerhört hungrig vid ankomst och kände att jag måste få i mig något att äta snabbt. Det blev Birger King i närheten av tågstationen. Värmen och hungern gjorde mig ordentligt skakig i kroppen och inne på Burger King var det oerhört hett och stökigt. Lyckades hitta en plats och få i mig maten. Det hade blivit svårt för mig att äta utanför någonstans, med min packning kändes det osäkert just då. Man är alltid lite extra på sin vakt i en helt ny stad och ett nytt land. Hela miljön i Budapest kändes lite ruffigare och stökigare än i Prag och Bratislava som jämförelse. Efter maten satte jag av mot en spårvagnsstaion för att kunna åka spårvagn över till Buda sidan och ta mig upp till Gellert Hill. På Buda sidan ville jag nå Móricz Zsigmond körtér stationen och därifrån ta en buss sista biten upp till Cita Buda Hostel på sidan av Gellert Hill. Det visade sig till slut att jag hade gått ett par kilometer i fel riktning och när jag väl kom fram till spårvagnsstationen jag sökte så gick det ingen spårvagn över till Buda sidan på grund av ombyggnationer. Fick hjälp av en vänlig tjej att hitta ersättningsbussen som gick istället för spårvagnen, och vid det här laget var jag nära att ge upp och ta en taxi. Som alla vet har det gått ganska långt för att jag skall göra det. Då jag gillar att ta mig fram kollektivt så gott det går. Framme vid Móricz Zsigmond körtér torget till slut och här fick jag på nytt problem att hitta bussen upp till Gellert Hill. Buss nummer 27 skulle det vara, men det fanns många platser runt torget där bussar avgick åt olika håll. Ingen hållplats verkade ha nummer 27 skrivet på sig. Lyckades till slut få tag i en busschaufför som förmodligen var på väg hem från jobbet som hjälpte mig hitta busshållplatsen, vilken bara var runt hörnet ungefär hundra meter bort. Bussen kom efter en kort stund. Trots att jag hade namnet på hållplatsen jag skulle av vid så lyckades jag missa den, vilket jag upptäckte när bussen började närma sig toppen av Gellert Hill! Bussen stannade tydligen inte vid hållplatser om ingen passagerare skulle av/på och knapptryckning krävdes således för avstigning. Jag gick då fram till chauffören och visade honom lappen med namnet på hållplatsen, och han satte upp fingret i en gest som jag tolkade som ”det ordnar sig”. Det visade sig att så var fallet, bussen gick i en runda som innebar att man passerade hållplatsen jag skulle av vid en gång till. Att ha vägbeskrivningar nerskrivna på en lapp räddade mig många gånger idag, och det är något jag alltid brukar ha. Det är särskilt fördelaktigt när det är språkproblem med i bilden.

Det var skönt att gå till sängs ikväll!