Thailand, Malaysia, Brunei, Filippinerna, Sydkorea och Taiwan 2009

Moalboal, Cebu, Filippinerna

(18/11-09) Lonely Planet skriver i de senaste upplagorna av Filippinerna böckerna att Moalboal är ett av landets bästa exempel på turistexploatering som gått snett. Att man byggt resorts ända ut till strandlinjen vilket medfört att all sand eroderat bort. Men ingenting sägs om charmen och de vänliga människorna här. Ibland undrar man om de ens varit här. För det första så bryr sig inte dykare särskilt ofta om att ha tillgång till en fin sandstrand. För det andra så skrämmer det där bort sådana som inte dyker, som mig. Jag har undvikit detta ställe till förmån för andra ställen på tidigare resor hit, delvis på grund av det här. Vidare så kan man läsa att den vanligaste synen i Moalboal är medelålders män med en cigarett i ena handen och en öl i den andra. Vilket skitsnack. Förmodligen så är det garanterat mer av den varan på ställen som Boracay! Allt detta visar återigen att man alltid skall åka ändå och bilda sig en egen uppfattning.

Idag har jag snorklat längs med den fina dropoffen här längs stranden. Mycket bra snorkling är det. Turligt nog så fick jag även syn på en rätt stor havssköldpadda också! Första gången jag ser en sådan under vatten. Enligt Lars så är det ca 300 meter djupt alldeles utanför dropoffen!

Löpningen går enormt bra just nu, trots att jag inte är riktigt skadefri. Idag hade jag 20.45 på mitt 5 km pass! Kroppen känns väldigt fräsch.

Imorgon bär det av till Dumaguete för träff med en mycket speciell person!

(17/11-09) Upp runt 8-tiden och ner på en av resorterna längs vattnet för en bra och god frukost med enorm utsikt över Negros.
Redan igår var det snack om att jag skulle göra provdyk med Lars idag på förmiddagen, men precis som väntat så har jag fått lite problem med mina öron efter snorklingen igår. Jag är riktigt less på mina öron nu, men man kan helt enkelt inte nonchalera det. Jag vill inte förstöra mina sista veckor här i Asien, det är inte värt. Riktigt trist är det ju dock eftersom jag aldrig i hela mitt liv haft en bättre chans att testa dykning!

Nedan kommer några av bilderna från dagens bildskörd här i Moalboal. Beskrivning kan fås om man håller muspekaren över respektive bild.
Dykbåtar på väg ut mot nya äventyr tidigt på morgonen, Panagsama beach, Moalboal.
Jesper Nykvist's Neptune diving adventure. Han är en av pionjärerna då det gäller dykning i Moalboal.
Panagsama beach, gatuscen.
Ett försök att ta en bild på den drop-off som är alldeles utanför strandkanten på Panagsama beach. Man behöver inte vara dykare för att fatta att detta innebär intressant dykning!
Så här ser strandlinjen ut vid Panagsama beach. Inte speciellt vackert, men funktionellt och praktiskt för dykarfolket.
Moalboal är ett riktigt dykparadis, men kanske inget för strandälskare. Vill man ha fin strand kan man dock åka till White beach några kilometer norrut från Panagsama beach. Jag kommer att åka dit snart och undersöka saken närmare.

(16/11-09) Kom till Moalboal mitt på dagen efter en ca tre timmars resa från Cebu city. Kul att få komma till ett riktigt dyk-ställe, särskilt då när man känner folk som redan är på plats. Lars och Sophia mötte upp vid Neptune Diving Adventure som ägs av svensken Jesper Nykvist, mitt på Panagsama beach. Kul att ses igen efter några veckor på skilda håll i Filippinerna! Efter en stunds snack så visade det sig att Lars och fyra stycken till skulle ut på ett dyk. Jesper och han tyckte att jag skulle hänga med ut på dykbåten. Jag nappade direkt eftersom jag aldrig varit på en dykbåt i hela mitt liv! Jag fick härmed chansen att få en liten inblick i dykning även om jag inte skulle dyka själv. Så det var bara att hänga med ut innan jag ens checkat in på något hotell! Riktig rivstart med andra ord.

Dyket skulle gå av stapeln ute vid Pescador island som har bra dykning med väggar. Jag och Sophia hade snorkel grejer med oss. Det visade sig när vi kom ut till ön att det även var bra snorkling därute. De fem dykarna dök runt nästan hela ön och dyket varade i ca 40 minuter. Alla verkade vara nöjda och glada när de kom upp ur vattnet igen. Jag kan för lite om dykning för att kunna beskriva det närmare.

Jag passade på att fota Lars i samband med dyk-trippen. Han poserade villigt eftersom han inte har några bilder på sig själv i dyk-sammanhang trots att han har dykt i en massa år.
Lars gör sig redo för avfärd ut mot Pescador island, Panagsama Beach, Moalboal.
Lars brinner verkligen för dykningen. Det smittar verkligen av sig och man blir väldigt sugen att testa på detta själv.

Vi börjar närma oss Pescador island där de fem dykarna skall göra sitt dyk.
Pescador island med fantastiska vyer av Negros i bakgrunden.

Lars färdig att hoppa i plurret vid Pescador island.
Lars fixar de sista små detaljerna innan han hoppar i plurret. En annan får nöja sig med snorkel och mask än så länge.

På eftermiddagen blev det ett snabbt löppass på 5 km. Skönt att få springa igen efter ett gäng dagar i Cebu city utan löpning. På kvällen blev det att svinga några öl med Lars och Sophia.