Nederländerna 2022

Amsterdam

(28/5-22) Utcheckning från hotellet i Amsterdam vid 10-tiden och hemkomst till Nyköping vid 20.30-tiden efter en nästan helt perfekt resdag. Jag blev förvarnad via KLM-appen att det skulle vara långa köer till säkerhetskontrollen och det rekommenderades att man borde infinna sig på flygplatsen minst tre timmar innan avgångstid. Jag följde det rådet vilket skulle visa sig vara viktigt då köerna verkligen var ordentligt långa! Det är alltså inte bara Arlanda som har det här problemet i dessa dagar. Arlanda har dock haft det under lång tid nu. Jag drabbades inte av det alls på nedresan till Amsterdam för en vecka sedan då jag åkte från terminal 2. Nästan inga köer alls där jämfört med problemen på terminal 5.

(27/5-22) En heldag dedikerad till den vackra och charmiga staden Haarlem belägen endast 15 minuter med tåg från Amsterdam Centraal. Idag kom jag iväg lite tidigare också vilket gjorde att jag kunde maximera min tid i Haarlem. Har man lite mer tid och det är rätt årstid så kan man med fördel även besöka en närliggande nationalpark och sandstränder väster om staden.

Jag körde min vanliga grej som allt som oftast innebär att täcka så mycket yta som möjligt till fots. Det passar väldigt bra i en stad av Haarlems storlek och layout. Stadens invånarantal ligger på runt 155 000 och den grundades 1245.

Jag hann med mycket men skulle faktiskt kunna tillbringa ytterligare en heldag i denna stad och då kunna se det mesta av intresse inklusive Frans Hals Museum. Grote Markt var otroligt vackert med de omgivande historiska byggnaderna.

Haarlem blev en perfekt avslutning på min vistelse i Nederländerna.

(26/5-22) Det riktigt trevliga med Nederländerna är den fantastiska tåginfrastrukturen. Jag tjatar om det av en anledning. Med hjälp av NS (Nederländernas motsvarighet till SJ) app så är det väldigt enkelt att köpa tågbiljetter. Den enda lilla praktiska detaljen jag tycker är lite besvärlig är att bankkortet måste fram vid betalning av biljett. Med mängder av människor runt omkring mig inne på stationen var det lite obehagligt. Man kan spara alla kortuppgifter i appen vilket jag valde att inte göra. Det hade då löst denna lilla praktikalitet, så jag får med andra ord skylla mig själv.

En dagstur till två destinationer var det som stod på menyn idag. Jag bestämde mig under frukosten att jag skulle ta tåget till den lilla staden Delft först och sedan åka vidare och kolla in den mycket större staden Rotterdam. Båda städerna ligger längs samma tåglinje och i samma provins, Zuid-Holland. Jag spenderade nästan tre timmar i Delft och sedan resten av dagen i Rotterdam. Det blev en bra dag trots att den var helt impulsiv och oförberedd. Att åka tillbaka till Amsterdam från Rotterdam tog bara en timme och en kvart. Alla tåg avgick precis på minuten. Tågen är riktigt fina och moderna och har bra komfort och allt känns rent och fräscht. Det är riktigt trevligt att vara tågresenär i Nederländerna!

I Delft blev det att studera den otroligt vackra arkitekturen. Staden grundades på 1100-talet och dess centrala delar har förändrats mycket lite sedan guldåren. Johannes Vermeer, den kände målaren, föddes och levde hela sitt liv i staden under 1600-talet. Arkitekturen som omger det centrala marknadstorget är verkligen fantastiskt vackert. Torget är ett av Europas största historiska marknadstorg. Det var perfekt att sätta sig ner vid ett av caféerna och bara njuta av atmosfären här.

Ovan bilder från min halvdag i Delft. En fantastiskt fin och fridfull liten stad.

Rotterdam kändes som en hyfsat stor stad. Staden är känd för design och innovation och är Nederländernas nästa största stad och har också Europas största hamn. Det var otroligt hårda vindar under mitt besök i staden och jag nära att tappa telefonen i en av kanalerna när jag skulle ta ett foto alldeles efter ankomst. Staden är väldigt multikulturell och jag promenerade genom många olika stadsdelar med helt olika karaktär. Det var intressant. Jag hade rätt så höga förväntningar på Rotterdam, något jag inte riktigt tyckte infriades. Jag hade tänkt att gå på stadens sjöfartsmuseum vilket definitivt hade varit intressant, men valde att göra en extra stor runda till fots istället. Rotterdam verkar generellt sett vara en trevlig stad. Jag var rätt så nöjd när det var dags att lämna och kände att mitt relativt korta besök räckte som en bra introduktion när jag satte mig på tåget tillbaka till Amsterdam. Väldigt trevligt att få en liten inblick i staden. Det krävs en mycket längre vistelse för att kunna ge ett rättvist betyg åt en så pass stor stad som Rotterdam.

Bilder ovan från Europas största hamnstad.

(25/5-22) En dagstur till staden Utrecht i provinsen med samma namn stod på schemat idag. Det blev min första tur utanför Amsterdam. Jag valde ut staden på grund av att den verkade fin samt att den ligger geografiskt inom lagom avstånd från Amsterdam. Det är en av landets äldsta städer och en universitetsstad.

Tågen är av absolut världsklass i Nederländerna, något jag märkte av idag på min första lite längre tågresa i landet. Punktliga och dessutom mycket komfortabla. Prismässigt är det lite dyrare att åka tåg här i många andra länder i Europa. Prissättningen är baserad på avstånd och inte alls relaterad till när man köper biljetten som exempelvis är det system SJ med flera hemma i Sverige kör med. Följden med systemet här blir då att man kan köpa en biljett i sista minuten utan att det blir dyrare. Tror nog jag föredrar det.

Utrecht var väldigt trevligt att strosa runt i med sina vackra kanaler och fascinerande arkitektur. Då staden som jag nämnde tidigare är väldigt gammal finns det mycket historia. Staden är känd för Domtornet som är 112 meter högt. En klar dag ser man ända till Amsterdam från toppen. Sedan 1600-talet sitter inte tornet ihop med Domkyrkan på grund av att en kraftig storm gjorde att en del av byggnaden rasade.

Ovan bilder från min dagstur till fina Utrecht.

Allt som allt en mycket trevlig dag. Efter hemkomst till Amsterdam blev det en lite senare middag på indisk restaurang där jag träffade ett väldigt trevligt par. Båda födda och uppvuxna i kvarteren runt Prinsengracht. Jag slog följe med dom på ett par barer och kom till slut hem vid 02-tiden. Det blev med andra ord en riktigt lång dag. Jag hade många frågor om Amsterdam som besvarades ikväll av denna lokala expertis. Mycket trevligt. Det är just den här typen av möten som sätter lite extra guldkant på resandet!

(24/5-22) En dag med promenader på en total sträcka av minst 25 kilometer. Den riktigt långa promenaden på förmiddagen varade i runt fyra timmar med en sträcka på ungefär 15 kilometer. Större delen av den gick genom stadsdelen Plantage som ligger i den östra delen av Amsterdam. Resterande 10 kilometer avverkades på eftermiddagen med en promenad i de delar av Jordaan jag inte hann med i söndags. Avslutade med Red Light District innan jag kom hem vid 22-tiden. Inga större draman idag tack och lov. Endast väldigt ont i nedre delen av ryggen i minst tre av den första promenadens fyra timmar! Jag har väldigt sällan haft ont i ryggen i mitt liv så jag klagar inte. Att promenera är nog bland det bästa man kan göra för ryggen. Första timmen kom det kraftiga regnskurar som gjorde att jag fick ta skydd här och där för att inte bli genomblöt. Vädret förbättrades eftersom ju längre dagen led. Allt som allt en rätt så trevlig dag som visade på en fullständig återhämtning i magen efter gårdagens problem.

En rejäl promenad idag genom många olika områden som gav rejäl variation av bilder enligt ovan. Även vanliga bostadsområden avverkades.

Jag börjar känna mig rätt så klar nu avseende utforskandet av Amsterdam till fots. Jag har sett väldigt mycket av staden nu. Det finns förstås väldigt mycket kvar att se, särskilt i form av muséer och liknande.

Inget av de muséer jag innan resan planerat att besöka har blivit av ännu. Jag känner lite samma med Amsterdam som när jag var i London. Man behöver nog åka mer än en gång till de här städerna och på så sätt dela upp det. Brinner inte riktigt för museum när det är försommar ute och det finns en helt ny storstad att utforska. Det är dessutom rätt dyra entrér om man som jag är dålig på att ta reda på vad man ska köpa för rabattkort.

(23/5-22) Idag var det dags att besöka lite platser söder och sydväst om mitt boende här i Amsterdam. Jag började med att besöka Albert Cuyp-marknaden. Jag tyckte det var en riktigt trevlig marknad och strömmingen var verkligen jättegod. Den råa strömmingen är en kulinarisk specialitet och istället för att äta den hel kan man få den upphackad med lök och saltgurka. Rekommenderas verkligen att testa!

Efter marknaden gick jag bort till Museumplein med flera högklassiga museér som omgivning. Rijksmuseum, Van Gogh Museum och Stedelijk Museum. Mitt mål var inte att besöka något museum utan att fortsätta utforska till fots. Nästa anhalt blev Vondelpark. Amsterdams största stadspark på ungefär 45 hektar. Parken var väldigt fin och jag hann precis utforska i stort sett hela när dagens första regn slog till. Regnet var relativt lugnt så jag fortsatte ut ur parken och fortsatte en bit ytterligare västerut för att hitta en restaurang att äta lunch på. Jag hade en bra kandidat som jag gick mot via google maps. Längs vägen till tänkt restaurang stötte jag på en restaurang som verkade servera organisk vegan- och glutenfri mat. Restaurangen heter SLA och är en kedja som kan hittas i Amsterdam, Rotterdam, Haarlem, Haag och Utrecht. Då jag började bli rejält hungrig bestämde jag mig för att ge restaurangen en chans. Maten visade sig ligga på en bra prisnivå och jag gladde mig åt att ha hittat ett alternativ som jag skulle kunna känna mig säker med. Det visade sig vara rejäla portioner och med dryck gick notan på ungefär 15 Euro. Jag kände mig mätt, belåten och väldigt nyttig när jag lämnade stället för att ta mig hemåt hotellet. Det såg ut att bli regn vilket gjorde att jag gick lite snabbare. När jag gått ungefär tio minuter började jag känna mig illamående. Efter ytterligare några minuter kände jag att jag behövde en toalett snabbt för att uträtta nummer två. Hittade en restaurang som räddade mig från att göra i byxorna så jag var väldigt tacksam att dom bara släppte in en icke-kund utan problem. Glad i hågen fortsatte jag sedan promenaden hemåt. Tanken var att gå hem till hotellet och vila lite samt planera in eftermiddagens aktiviteter. Det duggregnade men det såg ut att kunna bli kraftigare när som helst. Som en klar blixt från himlen började jag må väldigt illa igen. Denna gång kändes det tydligt vad som var på gång. Jag skulle bli tvungen att kräkas. Jag befann mig tyvärr just då på en gata med rejält mycket andra människor då jag lutade mig mot en husvägg och spydde kraftigt. Det var riktigt pinsamt. Tre gånger inom loppet av några minuter kom det stora mängder som jag var tvungen att lägga framför förvånade människor. Efter tredje gången kände jag mig lite svag men insåg att det nu bara var att försöka kämpa sig hem den sista dryga kilometern till hotellet. Jag tog mig till slut ända hem och gick direkt på rummet och la mig. Jag kunde inte få det här till något annat än en ren matförgiftning. En gång tidigare i livet har jag varit med om något liknande och det var i Indien 1996. En sån här kraftig reaktion efter nyligt matintag är för mig väldigt ovanligt. Tror definitivt inte det hade någonting med vare sig celiakin eller strömmingen att göra.

Vädret spårade ur rejält precis efter jag kommit till hotellet och det regnade från och till ända fram till sen kväll. Jag missade alltså inte så mycket av dagen trots min oturliga efter-lunch-incident. Jag fick hoppa över middagen idag. Illamåendet har inte kommit tillbaka efter att jag kräktes på stan idag, men magen är fortsatt orolig. Efter att ha sovit ett antal timmar lyckades jag ta mig ut till den livsmedelsaffär jag besökte redan i förrgår första gången. Det blev att inhandla lite yoghurt och glutenfritt bröd. Imorgon hoppas jag att det mesta är som vanligt med magen igen. Restaurangen fick sig en väldigt dålig recension på google maps. Svaret på recensionen kom bara efter någon timme där dom beklagade det som hänt mig och bad mig återkomma via telefon eller mejl. Ett mejl skickades ikväll i vilket jag mer ingående beskrev mitt besök. Vi får se vad det leder till. Dagen blev relativt lyckad ändå i och med att jag hann med så mycket innan lunch idag.

Dagens bildskörd från lite olika områden i sydvästra delarna av Amsterdam, bland annat Albert Cuyp-marknaden, Rijksmuseum, Van Gogh Museum, Stedelijk Museum och Vondelpark.

(22/5-22) Det har varit en händelserik dag. De förhoppningar jag hade igår om att hitta ett bra frukostställe inom rimligt gångavstånd grusades rejält i morse. Jag lyckades hitta ett ställe med frukostar på menyn som uppfyllde mina krav efter en ungefär en timmes letande. Inget större problem i sig alltså. Jag beställde in glutenfria pannkakor som skulle komma med frukt och en kaffe till det. Allt det fick jag in fast det var en väldigt liten kaffe och verkligen mikrosmå pannkakor. Priset blev 21 Euro! Snacka om frukost-ripoff. Samtidigt är det kanske lite för tidigt för mig att bedöma det så då jag inte är så bra på prisläget här ännu. Det var rätt så gott men priset i förhållande till mängden mat gör nog det här till den dyraste frukost jag ätit hittills.

Efter frukosten gick jag tillbaka till rummet för att hämta det som behövdes till denna långa dag av sightseeing i centrala Amsterdam. På rummet kollade jag att alla batterier var fulladdade och gjorde mitt vanliga test av kameran. Den visade sig vara helt död förutom en error-kod som kom upp ibland på displayen. Jag blev inte förvånad men lite ställd då jag är så van att använda denna fina kamera. Lite ledsen också då Amsterdam lär var en mycket fotogenisk stad. Samtidigt så har man varit med om mycket värre saker på resa. Det var bara att komma över det snabbt. Det här sinkade mig ändå i en och en halv timme på grund av mina upprepade försök att försöka få liv i kameran igen. I dessa moderna tider har man som tur är ytterligare en hyfsad kamera om man har en relativt ny telefon. Jag har en Samsung från 2019 med en helt ok kamera. Den får duga denna resa. Jag hoppas den gör jobbet hyfsat åtminstone. Då är jag nöjd.

Jag började med att ett par timmar innan lunch göra en walking tour på runt två timmar som hade sin början vid östra delen av kanalen Prinsengracht. Det passade väldigt bra då starten låg väldigt nära mitt hotell. Denna walking tour som jag hittade i en av mina guideböcker snirklar sig igenom det finaste av kanalringens kanaler. Delar av kanalerna Prinsengracht, Reguliersgracht, Keizersgracht, Herengracht och Singel. Efter promenaden, som avslutades på Dam-torget, var jag rejält hungrig så jag letade upp en restaurang som verkade ha glutenfria alternativ belägen vid Oede Kerk. Det visade sig vara bättre upp än så. Restaurangen var 100 % glutenfri! Ägaren var supertrevlig och med tanke på hans kunskaper om celiaki så föll det sig naturligt att jag ställde frågan om han själv hade celiaki, vilket han hade. Efter det fick vi plötsligt väldigt mycket att prata om. Han var dessutom i min ålder och hade också fått diagnosen nyligen.

Under lunchen tog jag beslutet att ägna eftermiddagen åt att utforska stadsdelen Jordaan som ligger i den västra delen av kanalringen. Vilken succé det blev. Jordaan var det bästa på hela dagen tyckte jag. Riktigt mysiga och charmiga kanaler med fantastisk atmosfär. Arkitekturen är fullständigt enastående i den här staden. Jag har nog aldrig sett något liknande någon annanstans i världen. Mängden vacker arkitektur är smått otrolig också. När jag kom tillbaka till hotellet hade jag sammanlagt promenerat i närmare sju timmar. Det kändes i både benen ooh fötterna efteråt. Sammantaget var denna första heldag en riktigt bra start på min resa till Nederländerna.

Bilder ovan från min första heldag i Amsterdam. Vädret blev successivt bättre och bättre under dagen. Fantastisk arkitektur, charmigt och mysigt kan man sammanfatta ovanstående bilder med.

(21/5-22) Äntligen har jag tagit mig till Amsterdam. Senaste två åren har jag avbokat två resor till Nederländerna på grund av pandemin. På tal om pandemin. Det kändes riktigt ovant med ett knökfullt Arlanda och folk utan munskydd. Jag hade med mig några munskydd för säkerhets skull. Jag hade kollat alla detaljer om restriktioner för Nederländerna men var lite osäker på om det krävdes munskydd under flygningen med KLM. Till min stora glädje behövdes inget munskydd under flygningen vilket också kändes lite ovant.

Resan idag gick som på räls. Efter landning på Schiphol tog jag tåget till centralstationen i Amsterdam och gick sedan därifrån till mitt hotell. Jag började min resa i morse med buss klockan 08.50 i Nyköping och var incheckad på hotell Prinsenhof i Amsterdam vid 17-tiden. Hotellet är mysigt. Rummet har utsikt över kanalen Prinsengracht och hotellet är riktigt rent och fräscht. Jag betalar strax under tusenlappen per natt utan frukost. Tycker det är en bra deal. Läget är väldigt bra.

Jag fick leta en bra stund efter en restaurang för middagen som inte var fullsatt och som kunde tillfredsställa mina speciella matbehov. Hittade till slut en trevlig italiensk restaurang som hade väldigt god glutenfri pasta bolognese. Tänk vad enkelt man hade det tidigare avseende att hitta någonstans att äta.

Efter middagen tog jag en promenad ända upp till Oede Kerk och berömda Red Light District som ligger i omgivningarna till kyrkan. Red Light District var fullpackat med folk. Det verkar vara en stor turistattraktion. Gatorna var så packade att det knappt gick att ta sig fram till fots. Då Amsterdam ligger relativt långt norrut (breddgrad 52 nordlig) är det väldigt ljust denna årstid. Det var inte helt mörkt förrän vid 22-tiden. När jag gick hemåt låg cannabis-doften tät längs gatorna. Jag tycker det luktar riktigt gott.

Nu är jag väldigt taggad på att utforska Amsterdam. Hoppas hitta ett bra frukostställe i närheten av hotellet imorgon bitti och sedan sätta igång och utforska de centrala delarna av Amsterdam. Fokus för min första heldag i denna vackra stad kommer först och främst att ligga på att se så mycket som möjligt av det som kallas kanalringen. Kanalringen upptogs på Unescos världsarvslista år 2010.

En trevlig sak i denna stad är att kranvattnet smakar fantastiskt bra! Att slippa köpa vatten på flaska är befriande skönt.