Filippinerna och Qatar 2018

Santiago, Cebu (Pacijan island, Camotes), Filippinerna

(7/3-18) Löpning, poolhäng och umgänge med två svenskar och en norrman på kvällen. Alla tre hyr var sitt hus här och är i stort sett pensionerade. De bor här i 8-9 månader per år och har ett trevligt liv. Husen ligger inne på resorten så dom drar nytta av alla faciliteter. Svensken berättade att han hade hyrt hus på flera ställen runt om i Filippinerna och nu äntligen hade hittat sitt paradis.

(6/3-18) Vaknade upp till helklar himmel och åt en trevlig frukost med utsikt över Santiago Bay. Efter frukost var jag ivrig att komma iväg med motorcykel så jag chansade på att fråga tjejen i receptionen om hon kunde hjälpa till att fixa det åt mig. Det visade sig att hon bara behövde ringa ett samtal så hade jag en motorcykel på fem minuter! Att hyra motorcykel kostar 500 peso per dag vilket får anses som väldigt billigt. Priset på denna tjänst har legat still sedan 2007 då jag hyrde motorcykel på Filippinerna första gången!

Det blev en dag med rejält mycket motorcykelkörning. Jag kom iväg vid 09-tiden och kom tillbaka vid 17-tiden till resorten! Jag körde runt hela Pacijan island medsols och större delen av Poro island. Det blev barbecue-lunch i San Francisco. Jag bara älskar den grillade kycklingen som dom fixar på dessa små orter. Under kvällen åt jag middag på Pito’s Sutukil som är en restaurang som gör bra seafood. Restaurangen ligger på Santiago beach och man kan äta middag med en fin solnedgång vid bordet. Maten är dock inte riktigt lika bra som på restaurangen på Santiago Bay Garden & Resort.

Bilder ovan från en mycket trevlig dag på motorcykel runt Pacijan och Poro islands. Två av tre öar som bildar ögruppen Camotes.

(5/3-18) Att resa på Filippinerna blir sällan som man tänkt sig. Det är lite det som är charmen. Jag bestämde mig sent igår kväll att jag skulle försöka ta mig till Camotes islands idag. Efter en och en halv vecka i Ormoc kände jag att jag behövde lite omväxling. Camotes passade jättebra då jag aldrig besökt denna lilla ögrupp som består av tre öar. Namnet Camotes betyder potatis.

Det går en båt från Ormoc till Camotes varje dag klockan 15.00. Jag hade läst att båten skulle gå till staden Poro på ön med samma namn och ta ungefär två timmar. När man tittar på kartan så ser staden ut att ligga rätt så nära Santiago på ön Pacijan, då båda öarna är relativt små. Det går en liten landremsa mellan öarna. Jag hade bestämt mig för att sikta på att nå Santiago och Santiago Bay Garden & Resort i Santiago. Det skulle senare visa sig att båten först gick till orten Pilar på ön Ponson (ön som ligger närmare Leyte än Cebu och den tredje ön som bildar ögruppen Camotes) och sedan vidare till Puerto Bello på ön Poro. Det tog ganska precis fyra och en halv timme till Puerto Bello, med andra ord så blev det mörkt redan ute till havs. Efter att ha pratat med en besättningsman så fick jag reda på att jag skulle hamna i Puerto Bello och inte Poro. Det tog ett tag innan jag såg att det var Puerto Bello på ön Poro som avsågs och inte Puertobello på ön Pacijan! När jag blev medveten om det och tittade på kartan så framgick ett jobbigt faktum. Puerto Bello ligger ungefär så långt man kan komma från Santiago! Den besättningsman jag pratade med tyckte att jag skulle försöka hitta någonstans att sova i Puerto Bello med tanke på att det är extra farligt att åka motorcykel efter mörkrets inbrott. Inte blir det bättre av att distansen var 50 kilometer! Det enda transportmedel som finns att tillgå på öarna denna tid på kvällen är just motorcykel. Jag tänkte för en stund att det nog skulle vara bäst att lyda rådet och stanna för natten i Puerto Bello. Det ändrades dock ganska snabbt när jag kom iland. Det fanns en enda kille som var beredd att köra hela vägen till Santiago så här pass sent på kvällen (klockan var nu 19.30). Han ville ha 350 peso men jag sa att han kunde få 300 peso. Väl på motorcykeln började jag inse hur tokigt detta var. Ingen hjälm på motorcykel långt ute i provinsen och dessutom kolmörkt. Den enda lilla trösten var att killen hade en nästan splitter ny Yamaha på 250 kubik. En riktig motorcykel och ingen liten vespa. Han berättade att han nyligen hade fått den av sin svåger som var från Schweiz. Han lovade mig att köra väldigt försiktigt, någonting jag sa åt honom flera gånger innan vi satte iväg. För en gångs skull så lydde verkligen killen min uppmaning. En anledning till det var nog att han var rädd om den nya fina motorcykeln. Vissa stunder var jag nästan på väg att be honom köra lite fortare. En och en halv timme senare efter en färd på smala mörka vägar med mycket lösspringande djur men dock nästan ingen trafik, anlände vi oskadda till Santiago Bay Garden & Resort. Jag blev så glad att killen hade sett till att jag kom fram redan ikväll på ett relativt säkert sätt, att jag gav honom 400 peso för besväret. Han blev jätteglad för det.

Jag hoppades innerligt att det skulle finnas rum tillgängligt (hade inte förbokat) och att restaurangen skulle vara öppen då jag var extremt hungrig. Båda sakerna visade sig kunna tillfredsställas. Incheckningen var mycket snabb och effektiv och på promenaden för att kika på mitt tilltänkta rum tog personen som visade mig runt en sväng förbi restaurangen så att jag kunde få titta på menyn och lägga en order innan stängning! Ett riktigt trevligt första intryck av denna resort som verkar vara riktigt fin. Det ser ut att finnas två fina pooler här också. Ska bli intressant att se hur det ser ut här imorgon när det är ljust. Jag reserverade tre nätter till att börja med. Det är möjligt att jag förlänger med en natt om jag trivs. En sak är säker. Nu blir det motorcykelkörning igen! Dessa öar ska tydligen vara perfekta att utforska med motorcykel. Kollektivtrafik verkar nästan vara obefintligt här, vilket innebär att det nog är tvunget med egen transport.

Bilder ovan från delar av min resa från Ormoc city till Camotes.