Ukraina, Moldavien, Transnistrien (utbrytarrepublik), Rumänien, Bulgarien, Serbien, Bosnien & Hercegovina, Kroatien, Montenegro, Albanien, Makedonien och Kosovo 2015

Mostar, Bosnien & Hercegovina

(1/10-15) Det vackra vädret fortsätter. Det har varit perfekt tajming för mig att vara i den här staden nu när jag behöver vila. Man kan säga att Mostar är bra för själen. Lugnt, tyst och skönt. Sedan att naturen är otroligt vacker gör inte saken sämre. När jag ser horderna av turister från Asien och övriga Europa springa runt lite nere vid Stari Most och gamla staden för att sedan åka efter någon timme, kan jag inte låta bli att tycka att dom går miste om mycket. Det är ingenting jag skulle vilja göra. Att stanna här i två eller tre nätter är ett måste.

Jag måste passa på att berömma Villa Park där jag bor under min vistelse här i Mostar. Allting är fantastiskt bra. Frukosten är baserad på vad jag vill ha till frukost, vilket jag blev utfrågad om vid ankomsten hit! Hotellet har en otroligt trevlig veranda som vetter mot Neretva-floden. Allting är rent och fräscht och det är ordning och reda. 84 Euro betalar jag för tre nätter inklusive frukost.

Jag kunde inte låta bli att ta en promenad upp till berget som ligger på östra sidan om staden idag i det vackra vädret.
Vy över Mostar från berget öster om staden.
Bergets topp, öster om Mostar.
Arkitektur i sydöstra delen av Mostar.
Arkitektur i gamla staden, Mostar.
Skottskadad byggnad i sydöstra Mostar.
Byggnad märkt av kriget i Mostar.
Vackra Neretva-floden i södra delen av Mostar.
Arkitektur vid Neretva-floden i södra delen av Mostar.
Ett apotek i södra delen av Mostar.
En otroligt skön dag har det varit i Mostar idag. Staden kan rekommenderas för alla som gillar lugn och ro och fin natur. Det finns många fina dagsturer man kan göra från staden också. Något som jag inte riktigt orkat med tråkigt nog. Men jag känner mig nöjd ändå.

Morgondagen ser jag verkligen fram emot. Då ska jag åka till Dalmatien!

(30/9-15) Vädret har varit kanon idag också. Helklart. Samtidigt så känns det på de kalla hårda vindarna att hösten är på gång. Idag har det varit en dag med vila och reflektion och endast korta promenader. Jag är fortfarande inte fullt återställd från den tunga influensa jag dragits med. Dessutom har jag fått svårt att gå vilket kan göra livet svårt för en backpacker. Mostar är en perfekt plats att vila och hämta nya krafter på, vilket jag kommer att utnyttja till fullo.

(29/9-15) Nu har jag kommit fram till Hercegovina och staden Mostar.

Buss klockan 11.30 från Sarajevo var precis lagom för mig. Hade fått höra av flera personer som rest här att man ska ta tåget från Sarajevo till Mostar då det skall vara en mycket vacker resa. Det går två tåg per dag från Sarajevo till Mostar klockan 07.15 och 18.15. Ingen av dom passade mig bra, jag har blivit väldigt kräsen på avgångstider den sista tiden. Jag ville hinna äta frukost på hotellet och i lugn och ro lämna Sarajevo utan stress. Det sena tåget hade inte varit värt något heller eftersom det hade varit mörkt under resan. Jag kanske börjar bli gammal.

Jag hade tänkt ta spårvagn till busstationen tre kilometer från mitt hotell. Jag tänkte att jag ser till att ha god marginal till 11.30 så jag gick ut redan 10.40 till spårvagnshållplatsen bara dryga hundra meter från hotellet. Jag hade två spårvagnar att välja på. Linje 1 är dedikerad och går hela vägen fram till tåg- och busstationen. Linje 3 passerar tåg- och busstationen men då får man gå drygt 500 meter sista biten om man hoppar av vid närmaste station. Jag tänkte att jag kör på spårvagn 1. Efter att ha väntat drygt 20 minuter och sett flera linje 3-vagnar passera så började jag bli orolig för att missa bussen. Precis när jag var på väg att vinka in en taxi rullar det in en linje 1-vagn. Jag hoppar in i vagnen och tittar på klockan som i det ögonblicket var 11.12. Jag visste att resan mellan spårvagnshållplatsen och busstationen tar drygt 15 minuter då jag åkte sträckan ett par gånger igår. Jag började inse att jag förmodligen skulle missa bussen. Klockan 11.27 rullade spårvagnen in på ändstationen vid tågstationen. Därifrån är det några hundra meter till busstationen. Som tur var visste jag precis var jag skulle. Jag sprang i full fart och precis när jag kom fram till perrong 12 så ser jag bussen backa ut från sin plats. Jag sprang fram till bussen och vinkade åt busschauffören som då körde tillbaka in på parkeringen! Det var en otrolig tur att jag kom med!

Resan mellan Sarajevo och Mostar idag var den vackraste jag gjort hittills under hela denna resa. Helt sagolikt vackert faktiskt. Knallgröna berg och floden Neretva med fantastisk färg på vattnet och en typ av öring som bara finns här i hela världen. Arten kallas mjukmunnad öring. Det finns även harr i floden. Ju längre resan fortskred desto blev vädret och de sista fem milen av totalt tolv mil var det helklart. När jag gick av bussen i Mostar hade jag bara runt 500 meter till mitt hotell som heter Villa Park. Jag kan konstatera att resan med buss också var mycket vacker. Det är möjligt att tåget är lite mer romantiskt men i övrigt tror jag inte det skiljer så mycket då rälsen går jämte vägen nästan hela sträckan.
Foto taget från bussen någonstans mellan Sarajevo och Mostar.
Bilder från bussresan mellan Sarajevo och Mostar ovan. Som vanligt så blir det inte perfekta bilder genom bussfönstret, men man får en idé om hur vackert det är.

Efter att jag checkat in på hotellet var det dags att äta och ta en liten runda på stan och framför allt kolla in den världsberömda bron Stari Most och gamla staden. Stari Most är den mest kända sevärdheteten i Mostar. Den 9 november 1993 förstördes bron av bosnienkroatiskt artilleri. Den rekonstruerade bro som finns idag invigdes den 23 juli 2004.
Centrala Mostar.
Gågatan i centrala Mostar.
Konzum är populärt i Bosnien & Hercegovina! Gågatan i centrala Mostar.
Neretva-floden, centrala Mostar.
Den världsberömda bron Stari Most, Mostar.
Neretva-floden sedd från Stari Most i nordlig riktning, Mostar.
Från toppen av Stari Most (21 meter över vattenytan) förbereder sig denna man på att hoppa. Hopp utförs när tillräckligt med stålar samlats in från publiken, Mostar.
Neretva-floden sedd från Stari Most i sydlig riktning, Mostar.
Dags att hoppa från bron, Mostar.
Hoppad! Stari Most, Mostar.
Brott av vattenytan, Stari Most, Mostar.
Simturen tillbaka till land efter hoppet, Stari Most, Mostar.
Stefan nedanför Stari Most, Mostar. Dåliga ljusförhållanden på eftermiddagen gör att jag syns dåligt.
Neretva-floden och delar av Stari grad sedd från Stari Most i nordlig riktning, Mostar.
Stari grad sedd från Stari Most i nordlig riktning, Mostar.
Stari grad (gamla staden), Mostar.
Den fina restaurangen Hindin Han, Stari grad (gamla staden) Mostar.
Utsikt från den fina restaurangen Hindin Han, Stari grad (gamla staden) Mostar.
Generös portion av grillad kyckling med champinjonsås och strips samt grönsaker och en massa bröd, restaurang Hindin Han, Mostar.
Den vackra Neretva-floden, Mostar.
Dagens bildskörd från Mostar ovan. Riktigt fint!