Thailand 2006

Bangkok (del 2)

(26/5-06) Hemma i Sverige ca 07.30 efter strul med flygbiljetten. Åkte på en ändringsavgift på ca 1500 svenska kronor förutom det jag betalat för flygbiljetten innan jag åkte från Sverige. Total kostnad för flygbiljetten blev till slut 8500 kronor, vilket ändå inte är jättedyrt för att vara Thai Airways. Mycket trevligt bolag att flyga med! Nästa gång det blir Bangkok blir det Thai Airways igen!

(25/5-06) Sista hela dagen för den här gången. Riktigt mycket att stå i. Solat lite till vid swimmingpoolen, shoppat och träffat thailändska vänner för kanske sista gången för lång tid framöver. Mitt halsont är borta! Det är snabba vändningar här, till och med då det gäller förkylningarna.

Ut till flygplatsen vid 22.00. Det tog endast endast 30 minuter från Sukhumvit soi 11, Federal hotel! Underbara Bangkok!

(24/5-06) Näst sista dagen nu. Vädret har varit helklart hela dagen. Inte fy skam för att vara i början av regnperioden. Idag tog jag mig via skytrain och båtar till Khao San Road. Båt via Chao Praya River (huvudfloden genom staden). På tillbaka vägen så åkte jag klong-taxi från Democracy monument till Pratunam. Klong-taxin kostar endast 10 Baht (2 kr) och man tar sig snabbt till downtown Bangkok från Ratanakosin (området där Khao San ligger). Det är alltså inte bara i princip gratis utan även ett mycket mycket effektivt transportmedel under rusningstid. Tänk om man hade vetat detta för 10-15 år sedan! Jag tycker jag börjar kunna den här staden nu, då det gäller hur man tar sig runt på bästa sätt. Tuk-tuk och taxi i all ära, men skytrain och båt slår dem med råge när det är rusningstrafik. Tuk-tuk åker jag aldrig nuförtiden när jag är i Bangkok. Detta beroende på att man är relativt oskyddad i trafiken samt att man sitter öppet och andas i sig en massa avgaser, vilka inte är försumbara i Bangkok. Ikväll tror jag att jag skall gå och kolla in Da Vinci koden på bio och sedan kan det bli skridskor eftersom jag misslyckades med att hitta vart det ligger igår. Men nu vet jag bättre. Det skall tydligen finnas en skridskobana i World Trade Center. Hittade självfallet World Trade Center men inte var i byggnaden banan låg. Mycket dåligt skyltat som mycket annat i den här staden!

För övrigt så har jag haft ont i halsen idag. Passar väl bra att bli sjuk när man skall hem till Sverige snart.

(23/5-06) Äntligen lite bättre väder idag. Så pass bra att jag kunde köra swimmingpool idag på hotellet. Var och handlade några par jeans idag. På MBK var annars? Ikväll vete sjutton vad man skall hitta på. Man kanske ska och åka lite skridskor. Är just nu i Silom, det stora finansdistriktet där också Patpong-gatorna ligger. Skall kanske ta en sväng till Khao San Road senare ikväll också. Problemet med Khao San är att det är logistiskt svårt att ta sig till från den nyare delen av Bangkok då det inte går något skytrain dit. Det blir att ta taxi. Ett alternativ som finns till biltaxi är att ta båttaxi härifrån Silom. Det kanske är det allra bästa alternativet.

Det är för övrigt väldigt billigt att åka skytrain i Bangkok, 100 Baht (20 kr) för ett dygnskort!

(22/5-06) Handlar kläder på löpande band. Central World Plaza, Siam Square, Pratunam Center, MBK och Robinson Department Store, ja det finns oändligt mycket att kolla in i den här staden. Det som inte finns i Bangkok finns inte någon annanstans heller känns det som. Man kan till och med åka skridskor här om man skulle få en sådan konstig idé. Matutbudet är som bekant också helt enastående. Dessutom finns eliten bland världens kockar representerade här.

Såg att Sverige vann VM-guld i ishockey. Vädret är fortsatt rätt så dåligt här i Bangkok. Fast det är inte kallt såklart.

Kväll nu. Har precis vart och kollat en sväng på Patpong. Det ser ut som förut, kanske lite mer förfallet. För er som inte vet så är det Bangkoks största red light district. Det är egentligen ett ganska litet område det rör sig om, gissningsvis så är sådana här områden mycket större i exempelvis Tyskland eller Holland. Patpong består av 3 tvärgator som är ca 500 m styck. Varav en av dem endast vänder sig till homosexuella. Innan det blir natt så är det marknadsgator i mitten, mellan go-go barerna. Jag antar att marknaderna slutar runt midnatt eller så, då det bara återstår en sak, sexhandel. Detta är en minimal del av den totala prostitutionen, man uppskattar att utländsk sexhandel står för 5 % av den totala prostitutionen. Aftonbladet, Expressen med flera är inte särskilt pålästa då det gäller detta, liksom övrig västerländsk media. Rättare sagt, de vill förvränga sanningen precis som vanligt, för att sälja lösnummer. Jag tänkte jag skulle kolla in Nana Plaza ikväll innan jag går och lägger mig. Det är också ett red light district.

(21/5-06) Då är jag tillbaka i Bangkok igen då. Landade redan klockan 07.00 i morse. Tog en taxi direkt från Don Muang till Sukhumvit och Manhattan Hotel på soi 15. Där var det fullbokat! Lite ovanligt faktiskt under lågsäsong. Kändes lite jobbigt eftersom jag var ganska trött efter en lång avskedskväll med Thailändarna där jag bodde på Koh Samui. Som tur är så är det ju lite svalare på morgonen. Men tempen hade redan nått 28 när jag landade i Bangkok. Droppade lite från himlen plus helmulet väder. Gick först och kollade nästa soi, soi 13. Där finns Miami Hotel ett gammalt slitet R&R hotell med kultstatus från Vietnam kriget då amerikanska soldater trivdes bra där. Där fanns det hur mycket rum som helst till vettiga 800 Baht per natt. Tyckte dock att det såg väldigt slitet ut så jag gick vidare till soi 11. På soi 11 har jag bott förut tillsammans med pappa och mamma. Då bodde vi på ett ställe som heter Suk11. Ville ha något finare än Suk11 och dessutom swimmingpool, för möjligheten att slappa lite om det kommer någon solig dag. Så jag vandrade vidare längre in längs soi 11 och kom till slut till Federal Hotel som jag faktiskt egentligen tänkt åka till allra först istället för Manhattan Hotel. Här tyckte jag det såg fint och framför allt rent och snyggt ut. 1200 Baht/natt för fint ac-rum. Fullt godkänt. Bor man på soi 11 så har man också väldigt nära till skytrain-station Nana. Rent logistiskt så är det naturligtvis en jättestor fördel. Då får man på ett billigt och komfortabelt sätt tillgång till stora delar av Bangkok, särskilt om man är ute efter shopping. Man kan till och med åka skytrain ända till Chatuchak Weekend Market! Fast med tanke på namnet så måste jag dit redan idag om det skall vara öppet.