Thailand och Vietnam 2016-2017

Bangkok, Thailand (del 2)

(19/1-17) Min första bekantskap med Finnairs Airbus A350 blev en trevlig upplevelse. För första gången på 25 år kunde jag slappna av till hundra procent på en långflygning och till och med sova ett par timmar. Fantastiskt benutrymme i ekonomiavdelningen, väldigt tyst i kabinen samt internet ombord. Dessutom sägs det att kabintrycket är lägre än vanligt i denna nya flygplansmodell, vilket gör att man inte bör bli lika knäckt av resan. Däremot så hade jag lagom till hemresan dragit på mig en förkylning i Thailand vilket gjorde resan lite jobbigare på grund av det. Ska man hitta något negativt med flygningen så är det avgångstiden. Att åka klockan 09.05 från Thailand är ingen höjdare. Det gör det inte enklare att få sig lite sömn eftersom ens dygnsrytm är inställd på dag hela resan.

Hemma i Nyköping vid 20-tiden på kvällen efter en resa på ungefär 17 timmar. Jag tog en taxi från I Residence Hotel Sathorn till tågstation Ratchaprop vilket kostade mig 70 baht. Ratchaprop är en station som ligger längs flygplatslinjen och därifrån kostar det 40 baht med tåget till Suvarnabhumi. Det var ett smart sätt att ta sig till flygplatsen.

Ännu en lyckad resa till handlingarna. Precis allt har gått min väg och hälsan har varit på topp. Min långa vistelse i Pattaya var ett trevligt avbrott i att hela tiden se nya saker som alltid är min stora drivkraft. Ibland behöver man semester från det också!

(18/1-17) Sista heldagen i Bangkok. Imorgon bitti klockan 09.05 går mitt flyg tillbaka till Europa och Helsingfors med Finnair. Även om jag hatar att flyga ska det bli riktigt spännande att testa Finnairs nya Airbus A350.

Idag har jag bara tagit det lugnt i Bangkok. Jag har varit förkyld med hosta och halsont i dag också, så det var lika bra att ta det lugnt. Jag var bort till Sukhumvit en sväng mitt på dagen och åt lunch på Suda igen som i förrgår.

På kvällen träffade jag Yhud en sista gång efter att hon slutat jobbet och vi åt en mindre middag tillsammans. Jag tackade henne för allt trevligt som hon arrangerade åt mig under min vecka i december här i Bangkok.

(17/1-17) Vaknade och var riktigt förkyld med halsont och hosta. Kroppen kanske känner på sig att det är dags för Sverige snart! Skämt åsido, det var lite väntat att jag till slut skulle bli förkyld. Alla dessa tusentals man stött på i Skytrain och tunnelbana, där många har hostat och snörvlat, gör att det är svårt att komma undan i längden.

Det blev fem par jeans på MBK inhandlade idag. Jag var även och tittade i affärer på Siam Paragon, Siam Center, Siam Discovery och Central World. Alla riktigt stora shoppingcenter.

Kvällen spenderades både i och utanför Nana Plaza. Det var kul att återse stället för mig. Det är många år sedan jag var på Nana nu. Det har förändrats rejält på det sättet att det numera är drösvis med asiatiska turister. Jag gick runt på alla våningar i Nana Plaza Complex men var aldrig in på någon av gogo-barerna. Jag satt i en av ölbaren utanför Bangkok Bunnies på markplan först och sedan gick jag till Stumble Inn, en av barerna alldeles utanför Nana Plaza. Stumble Inn hade bra livemusik, vilket är något jag uppskattar. Det blev till slut en ganska sen kväll. Jag kom hem vid 01-tiden med taxi. Taxi från Sukhumvit soi 11 till I Residence Hotel Sathorn kostade 65 baht! Taxi är verkligen prisvärt i Bangkok. Jag har aldrig heller varit med om att taxichaufförer är ohederliga på något sätt. Det är snarare tvärtom. Taxichaufförer i Bangkok är fantastiska jämfört med många andra storstäder i världen!

(16/1-17) Trots min förkylning så har jag haft en otroligt trevlig dag i den thailändska huvudstaden. Jag började dagen med att åka till Terminal 21 som numera är en etablerad galleria eller shoppingcenter, till skillnad från när jag besökte den sist. Terminal 21 öppnade i oktober 2011 och förra gången jag var här var i augusti 2012. Jag tycker dock likadant nu som då om Terminal 21. Det är ett storslaget bygge, men inget ställe för mig att handla kläder på. Trots det fick jag med mig ett par långärmade tröjor med mig ut den här gången. Efter Terminal 21 så besökte jag en restaurang som heter Suda och ligger mitt emot Terminal 21, på andra sidan Sukhumvit road. Jag har hört många lovord om restaurangen genom åren men jag hade aldrig varit där innan idag. Både maten och atmosfären var riktigt bra och jag blev jättenöjd med lunchen idag. Det faktum att man lyckas få en så enkel rätt som chicken fried rice så god är ett tecken på att man är otroligt duktig på att laga mat. Som tilltugg beställde jag vårrullar som också var riktigt goda.

Efter lunch tog jag mig från restaurang Suda och Sukhumvit till Pratunam Market. Jag har varit på Pratunam Market många gånger genom åren och det är ett av mina absoluta favoritställen att handla kläder på tillsammans med MBK. Efter att ha gått runt i labyrinten av stånd så hittade jag till ett ställe som sålde t-shirts jag tyckte om. Jag kom till slut därifrån med 15 t-shirts till en kostnad av 2000 baht!

På kvällen träffade jag min vän Yhud igen på middag. Det var kul att träffas och prata om min resa och livet i stort. Det var en månad sedan vi träffades sist. Hon ser fram emot att träffa sin pojkvän från Nederländerna i mitten av februari.

(15/1-17) Efter en enkel och bekväm resa med buss från Pattaya är jag tillbaka i Bangkok. Bussen kostar 108 baht nuförtiden och det tog strax under två timmar att nå Ekamai, Bangkoks busstation för bussar till landets östra delar. Som vanligt känns det som att komma hem att komma till Bangkok. När jag gick av bussen på Ekamai kändes det direkt att det minst är fem grader varmare än i Pattaya. All denna betong och nästan ingen vind gör nog denna skillnad. Jag tog Skytrain från Ekamai till Asoke och bytte sedan till metrostation Sukhumvit. Därifrån åkte jag till station Lumpini. Sedan blev det en promenad därifrån till I Residence Hotel Sathorn där jag bor. Jag bor på samma hotell som när jag var här för lite över en månad sedan. Jag trivdes så bra sist så det fick fälla avgörandet avseende val av hotell som alltid är en utmaning i Bangkok. Problemet är att det finns så många hotell att välja mellan.

Min vistelse i Bangkok denna gång kommer förmodligen inte att innefatta så mycket sightseeing. Jag tänkte försöka fokusera på shopping denna gång. I alla fall göra ett försök. Det känns som att det är svårare och svårare att få till bra shopping i Bangkok nuförtiden. Även om jag bara fokuserar på shopping så försöker jag ändå testa att besöka något shoppingcenter eller marknad jag aldrig tidigare besökt.

Jag hade tänkt åka direkt till Chatuchak Weekend Market direkt efter incheckning men hoppade över det då jag kände att jag inte skulle orka. Jag har nämligen inte riktigt blivit kvitt min förkylning ännu. Lite synd då det nog var min sista chans denna resa att shoppa där. Jag var dessutom och rekade där förra gången jag var i Bangkok, som förberedelse inför detta besök. Det kommer fler chanser att åka till Chatuchak!

Eftermiddagen spenderades på gamla hederliga MBK. Det är nästan fem år sedan jag satte min fot på MBK sist. Stället fortsätter att se ut som förr om åren. Det enda jag fick med mig ut idag var sex par kortkalsonger.

På kvällen drog jag bort till Patpong-gatorna och bestämde mig för att gå in och kolla en av de mest kända och framgångsrika gogo-barerna under senare år, Bada Bing Go-Go Bar. En öl kostar 140 baht vilket är rätt ok med tanke på att man kan sitta ostört och titta på underhållningen utan att bli stressad att köpa ladydrinks. Detta ställe är tydligen känt för att inte trakassera sina kunder med ladydrinks och annat på samma sätt som många andra liknande etablissemang i Patpong-området. Efter en dryg timme så åkte jag hem och var nöjd med dagen.