Ukraina, Ungern, Kroatien, Slovenien, Italien, Schweiz, Liechtenstein, Frankrike, Monaco, Spanien och Andorra 2016

Lyon, Frankrike

(14/9-16) Jag har gjort så gott jag kunnat i Lyon idag. Med det menar jag att jag hunnit mycket på min enda heldag här. Staden är rätt stor så man skulle säkert kunna spendera en hel vecka här utan att få brist på saker att göra. För mig är Lyon mer en mellanlandning på väg någon annanstans den här gången.

Jag gick runt lite nere i centrala Lyon på förmiddagen. Efter lunch gick jag till parken Parc de la Tête d’Or som innehåller en botanisk trädgård. Den botaniska trädgården rankas som en Lyons toppsevärdheter, så den ville jag se. Det skulle visa sig vara sant med råge, den är riktigt fin. Botaniska trädgården etablerades 1857 och består av 15 000 olika växter!

Efter botaniska trädgården blev det lite rundvandring i Lyons gamla stadsdelar. Jag rundade sedan av med två kyrkor: Cathédrale Saint-Jean-Baptiste och kyrkan som ligger alldeles i närheten av mitt hotell, La Basilique Notre Dame de Fourvière. Båda två var otroligt vackra.

Lyon verkar vara en väldigt trevlig stad, och folk är otroligt trevliga och artiga. De flesta jag har haft att göra med har dessutom pratat rätt så bra engelska, vilket är lite av en överraskning och fördomskrossare. Staden är upptagen på Unescos världsarvslista.

Fick äntligen chansen idag att testa en bit kött på en fin restaurang här i Lyon. Det märks helt klart att det är klass på maten. Det var mycket gott och rimligt prissatt till 15 Euro för hela måltiden med en öl till!

Det blir en tidig kväll ikväll eftersom jag ska upp klockan 05.00 imorgon bitti.

Detta var min första heldag någonsin i Frankrike!
Centre Jean Bosco, mitt boende i Lyon.
Gatuscen längs en gata uppe på Fourvière hill, Lyon.
Trappa ner från Fourvière hill till gamla staden, Lyon.
En av broarna över floden Saône, Lyon.
Palais de justice historique de Lyon.
Floden Saône med del av Fourvière hill till höger i bild, Lyon.
Floden Saône och gamla staden, Lyon.
Galleria i centrala Lyon.
Place des Jacobins, Lyon.
Arkitekturen vid torget Place des Terreaux, Lyon.
Hôtel de Ville vid torget Place des Terreaux, Lyon.
Musée des Beaux-Arts vid torget Place des Terreaux, Lyon.
Gatuscen längs Rue de l'Abbé Rozier, Lyon.
Båtar längs floden Rhône, Lyon.
Entré till parken Parc de la Tête d'Or, Lyon.
Parc de la Tête d'Or, Lyon.
Arkitektur i Parc de la Tête d'Or, Lyon.
Typisk fransk boulevard i centrala Lyon. Påminner väldigt mycket om boulevarderna man ser i Saigon.
Vacker i arkitektur i centrala Lyon.
La Part-Dieu, finansdistriktet i Lyon.
Gatuscen i centrala Lyon.
Torget Place de la République, Lyon.
Torget Place Saint-Jean, Lyon.
Gamla staden, Lyon.
Bilder ovan från min dag i Frankrikes tredje största stad Lyon.

(13/9-16) Grindelwald-Interlaken Ost-Bern-Genève-Lyon. Så har min dag sett ut idag. Tåget från Grindelwald gick klockan 09.19 och ankomsten till Genève var 12.50. I tidtabellen stod det 12.48 så det blev till slut en försening på två hela två minuter totalt! Jag har aldrig väntat mer än 6-8 minuter mellan tågen i Schweiz. Jag var framme i Lyon vid 15.30-tiden efter en resa på 1 timme och 45 minuter från Genève. Tågresan var riktigt vacker. Jag utnyttjade sista dagen på mitt Swiss Travel Pass idag så jag behövde inte köpa några biljetter fram till Genève. Eftersom Lyon ligger i Frankrike var jag tvungen att köpa biljett på den sträckan. 31 CHF plus 10 CHF för någon typ av internationell skatt. Kändes lika konstigt som den city tax man betalar per dygn på hotell i många länder i Västeuropa. Skatten varierar från stad till stad inom ett land och dessutom kan skatten variera beroende på hur dyrt hotell man bor på. I Grindelwald var turistskatten på hela 4.20 CHF per natt trots att jag bodde på ett relativt billigt hotell! Schweiz är dyrt, men man får nästan alltid kvalité. Det enda som jag tyckte var onödigt dyrt var restaurangmaten. Då det börjar kostar 30 CHF för en simpel pasta carbonara, då tycker man att det är lite väl dyrt. En sak jag noterat både i Italien och Schweiz är att det inte erbjuds någon wifi på tågen. Det borde ingå med de höga tågpriserna. Till och med Ukraina hade fri wifi på tågen!

Det var lite tungt att lämna Grindelwald i morse. Man blir mer fäst vid ett sånt ställe med fantastiskt vacker natur än till exempel en storstad. Allt är så genuint uppe i alperna (förutom alla selfie-japaner då, som i och för sig kan vara väldigt underhållande att betrakta ibland), och det känns som att det inte finns någon kriminalitet alls.

Efter tre dagar fullspäckad med fantastiska vyer måste jag säga att jag känner mig rätt så alpad just nu. Det innebär att jag känner mig helt nöjd och mätt med det jag fått ut av alperna. Nästa gång jag åker till området kommer jag att stanna minst en vecka. Jag kommer även att åka en massa panorama-tåg. Sedan kommer jag att ha bättre framförhållning avseende olika platser att vandra på varje dag. Det blev lite stressigt denna gång även om jag trots det hann med att njuta ordentligt också.

När jag kom fram till Lyon visade det sig vara mycket längre från tågstationen (Gare de Lyon Part-Dieu) till hotellet än jag hade uppskattat via google maps. Jag tyckte det såg ut att vara 1-1.5 kilometer. Det var nog närmare 3 kilometer samt mycket brant den sista kilometern. Jag bor bara en kort bit ifrån La Basilique Notre Dame de Fourvière. Jag är sån att när jag väl har börjat gå så fortsätter jag än om det innebär att jag blir väldigt trött och dränks i svett. Det var nämligen också 32-33 grader i Lyon när jag kom fram! Men det gick bra! Nu är jag här och imorgon ska det bli kul att utforska en ny storstad igen. Lyon är Frankrikes tredje största stad efter Paris och Marseille. Om man räknar hela storstadsområdet så är Lyon den andra största staden i landet.

En annan sak jag hört från ett par vänner är att Lyon är känt som en av världens bästa matstäder. Det låter ju inte helt fel!